Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
8 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2016.10.13.
Nyolc magyar és három olasz képzőművész alkotásaiból készült nagy méretű installációt állítottak fel Róma központjában csütörtök reggel, amely egy hónapig látható az Angyalvár melletti téren - számolt be az első római magyar street art-műalkotás ötletgazdája, Hervé-Lóránth Ervin képzőművész, a Római Magyar Akadémia (RMA) kulturális attaséja és megbízott igazgatója az MTI-nek.
A szabad ég alatt felállított köztéri installációt tizenkét, egymás
mellett álló háromdimenziós nagybetű alkotja, amelyek a latin
misericordia (irgalmasság) szót alkotják.
Az utcai "feliratot" a
csütörtökre virradó reggelre állították fel Róma belvárosában, az
Angyalvárral szomszédos téren, ahonnan a vatikáni Szent Péter térre
vezető sugárút indul.
Ez az első alkalom, hogy a pápai állam
közelében a street art, vagyis a városi utcaművészet egy alkotását
helyezik el, valamint szintén először mutatkozik be az olasz főváros
közterületén magyar installáció. A kiválasztott helyszín a történelmi
Róma egyik legismertebb és leglátogatottabb pontja, ahol mindennap több
tízezer zarándok és turista halad át.
A Misericordiát alkotó, egyenként három méter magas és egy méter széles betűk mintegy 38 métert foglalnak el.
A
betűk elülső oldala egy-egy magyar vagy olasz képzőművész alkotásának
kinagyított fényképébe van "felöltöztetve". Az első betűn (M) a -
részben a Vatikáni Könyvtárban őrzött - Magyar Anjou Legendárium című
14. századi kódex miniatúrái láthatók Szent Márton életének
jeleneteivel.
A következő betűk sorrendben Őry Annamária, Weiler
Péter, Bér Rudolf Julianusz (Rudino), Fürjesi Csaba, Hervé-Lóránth
Ervin, Melanie Iorio, Brunszkó László (Nikon One), Francesco Astiago
Garcia, Gyarmati Zsolt, Adriano Necci és Sárpátki Zoltán egy-egy
alkotását "viseli magán". A legutolsó betűn (A) Márton Áron püspök
bronzszobrának felvétele látható, az alkotás Csíkszereda egyik terén
áll. A betűk hátoldalán Ferenc pápának a szentévet meghirdető Az
irgalmasság arca (Misericordiae vultus) bullájának egy-egy idézete,
valamint a projektben résztvevő művészek gondolatai olvashatók az
irgalmasságról.
Hervé-Lóránth hangsúlyozta, hogy a Vatikán
közvetlen közelében felállított installáció szorosan kötődik a 2016-os
Szent Márton-emlékévhez és a Ferenc pápa meghirdette irgalmasság
szentévéhez. Ezen kívül idén van a Márton Áron erdélyi püspök
születésének 120. évfordulójára rendezett emlékév is.
Az
installáció szerves részét képzi egy 360 fokos webkamera, valamint
internetes alkalmazások, amelyekkel a műalkotás a világ minden pontján
látható lesz a betűknél megálló "közönség" által megosztott üzenetekkel
és szelfikkel. A projektet Facebook-profil, Instagram-oldal és honlap
(misericordiaroma.com) egészíti ki.
Az installáció november
11-ig látható, amikor Szent Márton ünnepnapjára Ferenc pápa a Vatikánba
hívta Európa hajléktalanjait. Hervé-Lóránth Ervin elmondta, hogy
formabontó módon az installáció római sajtótájékoztatója november 9-én
lesz.
A tervek szerint a műalkotást később egy magyar városnak
ajánlják fel, amely Pannonhalma vagy Szent Márton szülővárosa,
Szombathely lehet.
Az installáció fővédnöke Semjén Zsolt
miniszterelnök-helyettes, védnöke a vatikáni Kultúra Pápai Tanácsa.
Együttműködött többek között a magyar Külgazdasági és
Külügyminisztérium, a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkársága,
Magyarország római és szentszéki nagykövetsége és Róma.
---------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.pecsiujsag.hu/pecs/hir/vilag-bulvar/magyar-muveszeti-installaciot-allitottak-fel-romaban?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+pecsiujsag+%28P%C3%A9csi+%C3%9Ajs%C3%A1g%29
http://www.magyarkurir.hu/hirek/utcai-installacioval-kapcsolodik-szentevhez-romai-magyar-akademia
https://www.facebook.com/events/366954576981454/
--------------------------------------------------------------------------------------------
VÁRHELYI KLÁRÁNAK hálás köszönet a fotókért:
-
-------------------------------------------------------------------------------------------
-------------
------------------------------------------------------------------------------------------
A művészek:
--
-----------
---------------
-------
------------
-------------
----------
-----------------
------------
----------------
---------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
Pallós Tamás: Beszélgetés Hervé-Lóránth Ervin képzőművésszel és
art designerrel
2019.12.31.
A római magyar nagykövetség, a Római Magyar Akadémia, valamint a
vatikáni magyar nagykövetség kulturális attaséjaként jelenleg Rómában
él. Megbízatása előtt belsőépítészként, dizájnerként és képzőművészként
hívta fel magára a figyelmet. Monstre köztéri szobrokat készített,
amelyek közül a legnagyobb és legismertebb a Feltépve című
szoborinstalláció volt a Lánchíd pesti oldalán, a Széchenyi téren. A
föld alól kitörő óriás 2014-ben a világ legjobb városi szobra lett.
Hervé-Lóránth Ervin dolgozott a Szigeten és a Volton, továbbá ő
állította a magyar tenger vizébe Zamárdiban a nemzetközi elektronikus
zenei fesztivál, a Balaton Sound emblematikussá vált úszó feliratát is.
Rómába kikerülve tavaly azon gondolkodott, hogyan tehetné emlékezetessé a
Ferenc pápa által meghirdetett irgalmasság évét. Leskiccelte a
MISERICORDIA első változatát… Ettől a ponttól indítottuk a művészi ars
poeticáját is magában foglaló beszélgetést.
– Először Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes úrnak mondtam el az
ötletemet; ő azonnal a projekt főtámogatója lett. A már készülő
alkotást megmutattam Potápi
Árpád államtitkárnak, aki éppen hivatalos találkozóra jött Rómába.
Felvetette, hogy később tovább is lehetne vinni az installációt. Először
Székesfehérvárt, Pannonhalmát említettük, végül ő találta ki, hogy ha
sikerül megvalósítani Rómában, onnan Csíksomlyóra kerülhetne. A
MISERICORDIA elkészítését a Nemzetpolitikai Államtitkárság
finanszírozta, illetve a Balassi Intézet is támogatta.
Keresni kezdtem az alkotás kiállításának lehetséges helyszínét. Volt
szerencsém találkozni Monsignore Iacobone úrral, aki az eredetileg
kiválasztott helyszín helyett az Angyalvárral szomszédos teret
ajánlotta, és még támogatólevelet is adott az engedélyek megszerzéséhez.
A felirat betűivel is szerettem volna üzenetet közvetíteni. Először úgy
gondoltam, hogy egyszerűen piros-fehér-zöld festésű trikolórunk színeit
használom majd, ami „visszafelé” az olasz zászlóra is utal, de ezt így
egy kicsit közhelyesnek éreztem.
Végül egy magyar és olasz művészekből álló alkotócsoportot hívott meg közös munkára.
Hogyan alakult ki a végleges koncepció?
– A három szín alkalmazásának tervénél összetettebb jelentéstartalmú
„összművészeti” alkotásra törekedtem, ezért felkerestem ismerős és
baráti magyar és olasz művészkollégákat, akik azonnal igent mondtak az
együttműködésre. A betűk frontoldalára képeket szántam, a hátoldalon
pedig Ferenc pápa Misericordiae vultus kezdetű bullájából vett idézetek
mellett a közreműködő művészeknek az irgalmassággal kapcsolatban
megfogalmazott gondolatai olvashatók. Érszegi Márk, a vatikáni követség
első titkára vetette fel, hogy jó lenne, ha az „M” a Szent Márton-évhez
és a Vatikánhoz is kapcsolódna. Az első betűn ezért a Vatikáni
Könyvtárban őrzött XIV. századi kódex, a Magyar Anjou Legendárium Szent
Márton életének jeleneteit ábrázoló miniatúrái láthatók. A záró „A”
pedig Potápi Árpád javaslatára Márton Áron erdélyi püspökre utal,
Sárpátki Zoltán Csíkszeredában felállított szobrát megidézve. A három
méter magas és harmincöt méter hosszú installáció másfél hónapon
keresztül állt Rómában. A statisztikákat nézve tízmillió feletti volt a
„látogatottsága”, és az interneten is rengetegen megosztották. Az
alkotást, persze talán kicsit finomabban, mint itthon tették volna,
azonnal birtokba vették a turisták. Ez némileg veszélyes is volt, hiszen
sokan felmásztak rá, a betűk tetejére felkapaszkodott kisgyerekeket
fotózgattak; előfordult, hogy egyesek a képekből akartak lekaparni és
magukkal vinni darabokat. Az újabb installációk készítésénél már
felhasználom az ott szerzett tapasztalataimat, így még masszívabb
szerkezetekben gondolkodom.
Fontosnak tartotta a közreműködők spirituális elköteleződését, vagy egy
ilyen kortárs – bizonyos tekintetben spontán, szabad és a
kikerülhetetlenségével provokáló – alkotás esetében ez nem volt
szempont?
– Dehogynem, mindenképpen fontosnak tartottam. Még annál a művésznél is,
aki egyébként ateistának tartja magát, és akinek egyes korábbi
alkotásai a blaszfémia határát súrolták. Őt is megérintette valamiképpen
az üzenet spirituális aurája. A hit és a hit megközelítésének módja
volt számomra a leglényegesebb elem. Ebben segített az irgalmasság
fogalma, amely valamiképpen mindenkit érint, megérint. Nem beszélve
arról, hogy az irgalmasság „iránymutatásának”, a pápai indításnak
nemcsak egyházi-igehirdetési vonatkozásai vannak. Ez tényleg mindenkihez
szól: a keresőkhöz és az ateistákhoz is.
A MISERICORDIA Róma után a csíksomlyói nyeregbe került. Meddig lesz ott, és mi a további sorsa?
– Tavaly novemberben ért véget az irgalmasság éve, november 11-én már
tudtuk, hogy a spirituális „töltet” megtartásával Csíksomlyóra vinnénk a
feliratot. És Csíksomlyó befogadta. Felújították, megerősítették; s
most úgy néz ki, hogy legalább öt éven át ott marad. Úgy hívom, hogy
Csíksomlyó „Hollywood felirata”.
Hol lesz a következő szöveges installáció?
– Egyelőre nem tudom, de van néhány ötletem. Most elsősorban figurális projektekben gondolkodom.
Tekintsünk vissza egy kicsit a kezdetekre. Iskoláit tekintve
képzőművészeti tanulmányai a „hagyományt” követték, vagy már kezdettől
inkább a kísérletezés érdekelte?
– Nem vagyok szabálykövető; ez sajnos mindenhol szembeötlik.
Gyerekkoromtól – amióta tudatosult bennem a művészi attitűd – úgy
éreztem, hogy egy alkotónak nem kell élete végéig ugyanazt csinálnia,
amit elkezdett. Nem feltétlenül „kötelező”, hogy valaki mondjuk „csak”
szobrász vagy festő legyen, és az is maradjon. Én egyfajta bohém életet
élek, amelyben mindenféle művészeti ágat kipróbálhatok. Egy művésznek
nincsenek és ne is legyenek korlátai, hiszen akkor nem tud alkotni.
Persze ez folyamatos útkeresést jelent. Az első időszakban elsősorban a
dizájn állt közel hozzám, mert műszaki iskolába jártam. Az édesapám is
műszaki területen oktató professzor volt, aki nem igazán kultiválta a
művészi énem; ő a racionális gondolkodást erősítette bennem. A
belsőépítészet ugyanakkor az az attraktív terület lett számomra, amely a
művészetet is magában foglalta. Megpróbáltam ötvözni a kettőt. Ebben az
ambivalenciában kezdtem el festeni, és szobrokat is készítettem. Mindig
kísérleteztem. Belsőépítészként különböző matériákkal dolgoztam, tudtam
velük és bennük gondolkodni, így újabb és újabb kreációk születtek. A
hungarocelles alapstruktúra nem volt új keletű; kerestem a technikát,
hogyan lehet a felületét keményíteni természetes alapanyaggal, és nem
műgyantával. Később viszont a szobroknál felmerült az anyag nehézsége,
úgyhogy esetükben visszatértem a műgyantához. Egyébként jelenleg is
készülök egy nagy itáliai szoborinstallációra; a napokban dől el, hogy
megvalósulhat-e a tervem.
Mit gondol az időről, illetve az Ön által képviselt műfajok
időtállóságáról? Egy klasszikus felfogású művész alapvetően az
örökkévalóságnak szánja az alkotásait, a street art viszont – már csak
az anyagból kiindulva is – többnyire korhoz, időhöz és időjáráshoz
kötött.
– A Feltépve című szobrom egy „bevállalásomból” adódóan készült.
Budapest után viszont elkerült Ulmba, majd Nyizsnyij Novgorodba, ahol
tudomásom szerint még most is áll. Ha a „vakolatot” tízévenként
javítják, akkor megmarad. Újabb anyagtechnikákkal dolgozom, próbálom
ellenállóbbá tenni az alkotásaimat. Művészként azt gondolom, hogy az
utca mindig változik; és minél gyakrabban, minél több helyen jelenik meg
egy-egy alkotás, annál pezsgőbb az adott város élete és érdekesebb az
arculata. Október 2. és 9. között lesz Rómában egy kortárs
kiállítássorozat, a Rome Art Week, és felkértek, hogy vegyek részt
ebben egy köztéri szoborral. Egy hatméteres Pinocchiót készítek a
Trastevere terére. Csupán tíz napig láthatja majd az utca embere, tehát
ideiglenes „akció” lesz, mint amilyen a Feltépve volt. De az internetes
kommunikációnak köszönhetően az is a mai napig él, emlékeznek rá, a
Facebook és az Instagram újra és újra „feldobja”. A római polgármesteri
hivatal egyik vezetőjének felvetettem, hogy szeretnék minél több szobrot
készteni a városnak, mire nevetve visszakérdezett: Rómának szobrot?
Értettem kedvesen cinikus megjegyzését; új alkotások készítése ott
inkább csak populáris jellegű feladat lehet egy művész számára. Ha
valakinek kifejezetten én kellek, a műtermemben festmények és kisebb
szobrok is várják az érdeklődőket. De persze azért bízom benne, hogy
egy-kettő a nagy szobraim közül is maradandó lesz.
Beszéltünk dizájnról, belsőépítészetről, az alkotások idejéről… Ezekhez
kapcsolódva érdekel, hogy mit gondol a változó divatról, a trendről.
– Az egyetemi éveimtől kezdve ezzel foglalkoztam kulturális és vizuális
antropológusként, és jelenleg is ezt kutatom. Megújulásra mindig
szükség van, és a megújuláshoz kell az a fajta provokáció és
kreativitás, amelyet a kortárs művészek képviselnek. A trend és a divat
nem összekeverendő. A divat meghatározható, időhöz kötött, a trend pedig
csak egy hullám, amely ellenkultúra, szubkultúra és társadalmi kultúra
hármasában, egymásra hatásában értelmezhető.
Vagyis ezen az úton a trend divattá válhat. Lényege pedig éppen ez: az
állandó körforgás. Így húsz-harminc évente a fashion visszatérhet. A
képzőművészetben egyelőre nem látom a visszahatásokat, sőt, itt inkább a
múlt tagadása és az absztrakció érvényesül. Ha megnézzük, a
képzőművészet újabb hulláma a street és az urban art, ami populáris, és
ami gyorsan elmúlik, hiszen lekopik, átfestik – vagyis újabb és újabb
változásokat generál.
Az említettek közül mostanában melyik „énje” kerül előtérbe?
– Jelenleg nyilván a hivatali. Bekerültem egy rendszerbe, amelyben
igyekszem helytállni. Alkotóként ez nem könnyű. Megpróbálom képviselni
és bemutatni a magyar kultúrát, különös tekintettel a fiatal
tehetségekre. Mondhatjuk, hogy most éppen „művészeti menedzser” vagyok. A
másik énem pedig keresi az utakat. És októberre szeretném befejezni
Rómának az óriás Pinocchiót, illetve néhány évre előre van egy-két
gigantikus alkotásra szóló megrendelésem.
---------------------------------------------------------------------------------------------
https://ujember.hu/ideiglenessel-az-idotlenrol/
--------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 órája a(z) Karácsony Rómában fórumtémában:
MarianoLight Luminarie · Követem ...
Huszákné Vigh Gabriella 3 órája új blogbejegyzést írt: Varázslatos kincsre lelt egy villanyszerelő Rómában a Villa Farnesinában 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 14 órája a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
Ezzel egy időben rendszeres közúti ellenőrzést vezettek be ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 14 órája a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
Rómában megkezdődött a biztonsági felkészülés a ...
Huszákné Vigh Gabriella új fórumtémát indított: Szentév 2025
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Jánosi Dalma: Magas rangú egyházi díjat kapott Erdő Péter bíboros Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) A Santo Stefano Rotondo a magyarok nemzeti temploma fórumtémában:
Németh László Imre: Magyar emlékek római temploma, A ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) A Santo Stefano Rotondo a magyarok nemzeti temploma fórumtémában:
Charles Dickens meglátogatta a Santo Stafano Rotondo ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Bárhova eljuthatsz fórumtémában:
A Palazzo Odescalchi belsejében, Róma...
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Fraknói centenáriumot ünnepeltek a római Szentszéki Magyar Nagykövetségen 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Rómából Csíksomlyóra viszik a magyar köztéri installációt 2016
Egy szentévi római zarándoklat képei 2016
Street artos rendezvénnyel kezdődött Rómában az UrbsArt fesztivál
Konferencia és kiállítás 1956-ról Rómában