Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
3 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2021.07.04.
Jánosi Dalma: Bár már kislányként is vonzották a fotók és később is azon
fantáziált, milyen csodálatos dolog lehet képekben megörökíteni a
világot, az álma az Örök Városban vált valóra, amely lassan húsz éve az
otthona. Több kiállítása volt Rómában és Budapesten is. Várhelyi Klára
fotográfussal beszélgettünk.
– Sok éve él már az Örök Városban. Mikor érkezett el az a pillanat, amikor úgy döntött, hogy belevág a fotózásba és miért?
– A szerelem hozott Rómába, 1999-ben ismerkedtem meg a párommal,
2002-ben költöztem ki és azóta az Örök Város az otthonom. A fotózás
iránti szerelem azonban már korábban kezdődött az életemben. A fotók
világa mindig közel állt hozzám, már kislány korom óta különös izgalom
fogott el, ha fotót foghattam a kezeim közé. Budapesten sokáig a Tabán
fölötti Naphegyen, az MTI-fotólabor mellett laktam, minden este úgy
aludtam el, hogy az MTI neonfényben úszó ablakait láttam, és azon
fantáziáltam, hogy milyen érdekes dolog lehet képekben megörökíteni a
világot. Római tartózkodásom elején, hogy nyelvtudásomat tökéletesítsem,
beiratkoztam egy belvárosi nyelviskolába, melynek szomszédságában volt
egy fotósiskola. Akkor jött el a pillanat, hogy úgy éreztem, a nyelv
mellett megtanulhatok fotózni is. Szinte sorsszerűen adódott a
lehetőség, hogy vágyaimat megvalósíthassam.
– Hogyan folytatódott?
– A Római Magyar Akadémia munkatársaként felajánlottam az intézet akkori
vezetőjének, Molnár Antalnak a fotós közreműködésem. Ő örömmel fogadta a
felajánlást így plusz feladatkörként elkezdtem a kultúrintézet
rendezvényeinek fotózását. Mindig arra gondoltam, hogy mennyire fontos,
szinte missziós feladat a legendás Palazzo Falconieri: a Római Magyar
Akadémia (mai nevén: Collegium Hungaricum Róma) művészeti, tudományos
eseményeinek megörökítése. A kulturális programokon túl rengeteg
épületfotóm van a páratlan szépségű és szívemhez nagyon közel álló
barokk Falconieri-palotáról. Felvételeim a palota történetét bemutató
könyv illusztrációi között is jelen vannak.
– Mit fotóz a legszívesebben?
– Városképeket: urbán-, illetve street fotókat szeretek a legjobban
készíteni, de közel áll hozzám az úgynevezett fine art photography
műfaja is. 2016-ban megjelent egy kis kétnyelvű képeslapkönyvem „Itáliai
reflexiók / Riflessioni italiane” címmel, amiben találunk néhány jó
példát erre az utóbbi kategóriára.
Nagyon izgalmas a várost fotókban látni. Mint sok római fotósnak, nekem
is vannak kifejezetten kötelező: képeslapszerű, idilli, alapvetően a
város, a táj klasszikus szépségét megörökítő fotóim. A város szépségét
hangsúlyozó sorozatok után egyre inkább úgy éreztem: hitelesnek kell
lennem és vállalnom kell a város valódi látványát szépségével és néha
már a szürreális otrombaságával együtt. Róma ugyanis nem csak
gyönyörűség és mostanában főképpen nem „dolce vita”, hanem van egy
visszataszító, megdöbbentő, szinte sokkoló oldala is, amiről a
turistakatalógusok logikusan nem írnak, bár az utóbbi években sajnos ez a
szomorú vetülete egyre gyakrabban szerepel a nyugati sajtóban. Ez a
szemetes, elhanyagolt, lezüllött és korrupt Róma, a telefirkált
házfalakkal, kibelezett elektromos szekrényekkel, a pontatlan
tömegközlekedésével, az általában alacsony szintű közszolgáltatásokkal.
Egy fotósnak feladata a valóság bemutatása… Róma Janus-arcának a kevésbé
szép részét is be kell mutatni, alapfeladat, hogy ezt is meg kell
örökíteni. Foglalkoztatnak a részletek is, szeretem a város
alkotóelemeit, szimbólumait is fotókban megmutatni; klasszikus, de akár
absztrakt keretben is. Izgalmas és általam gyakran használt szimbólumok:
a píneafenyő és az utak királynőjének, az Appia Anticának a kövei, a
római vízvezetékek. Ezek visszatérő elemei sorozatomnak. Ezen túl
szeretem fotózni a visszatükröződéseket, amelyek lehetnek a barokk kutak
vizének, de akár egy egyszerű pocsolya vagy az ablakok, kirakatok
visszatükröződései is, amelyek megsokszorozzák, izgalmasabbá,
komplexebbé teszik a témát.
– Előfordul, hogy a világot lencsevégen keresztül látja?
– Nem csak lencsevégen látom a körülöttem történt eseményeket, hanem
szinte hallom, ahogy kattog a gép, amikor valami izgalmasat látok. Mivel
sokat utazom busszal, így gyakran suhannak el szemeim előtt olyan
jelenetek, árnyhatások, emberek, akiket nagyon jó lenne azonnal
lefotózni, de nem mindig sikerül. Ilyenkor szinte kattog a fülemben a
meg nem született fotó hangja. A hang később elindít egy gondolatot;
továbbvezet, súgja, hogy mire figyeljek, mit lesz izgalmas a jövőben
lencsevégre kapnom.
– Mit üzen a nézőknek, mit szeretne kifejezni a fotóin keresztül?
– Vannak képek, amelyekkel egyszerűen gyönyörködtetni szeretnék, a
szépségen keresztül kényeztetni a nézőt. Másokban időutazásban repítem
vissza a szemlélődőt a különböző történelmi korokba, például a
reneszánszba vagy az ókorba. A közelmúltban a páromat fotóztam le egy
térhatású reneszánsz freskó előtt, ami azt a hatást keltette, mintha
valóban ahhoz a korhoz tartozna, mintha belépne egy másik idősíkba. Egy
antik épület freskóin keresztül megsejthetünk valamit a kor
hangulatából, életmódjából, a fotó pedig egészen közel hozza ezt az
élményt.
Azt üzenem a nézőknek, hogy engedje, hogy a szépség elvarázsolja,
merjen elmerülni a csodában, tanuljon meg rácsodálkozni a világra,
egyszerűen csak élvezze azt, ami tetszik neki. Szeretném abban is
segíteni nézőt, hogy felfedezhesse az Örök Város kifogyhatatlan
klasszikus szépségeit, ezen keresztül megszeresse a klasszikus
művészetet. Továbbá szeretném, ha a szépségen túl megismerné a néző a
valóságot is, szeretem néha felrázni a nézőket reális Róma- és
Itália-képekkel: „figyelj, ez is az Örök Város, ez Olaszország… 2021-ben
ez történik erre; Róma nem csak idill…
– Hivatása a fotóművészet?
– Számomra egyértelműen hivatás. Az alkotói inspiráció állandóan ott
motoszkál a szívemben, a fejemben. Vannak kevésbé intenzív időszakok, de
valójában pontosan ezek az inspiráció letisztulásának pillanatai, majd
ezt követi egy bőségesebb, intenzív periódus. Róma valójában az ihletek
kifogyhatatlan forrása, hiszen egy nagyon izgalmas, ingergazdag
környezet, mely évszázadok művészeit alkotásra indította.
– Mit jelent az ön számára az Örök Város?
– A csoda és a csalódás egyben. Róma valószínűleg fennállása óta az
ellentmondások városa. Mindaz, ami régi, az izgalmas, végtelen,
kifogyhatatlan, valódi és időtálló érték, de a jelen a hanyatlás, az
elhanyagoltság, szervezetlenség jeleit mutatja… Ha egyszerűen csak
kifelé figyelek, látom, hogy minden napra van egy felfedezésre váró
csoda, mely ámulatba ejthet. Az évszázados szépségeket azonban szinte
elengedhetetlenül elkíséri a modern ember igénytelenségéből adódó
pusztítás, káosz, szemét.
– Több kiállítása is volt Rómában és Budapesten is. Hogyan fogadta a kétnemzetiségű közönség a képeit?
– Eleinte a fotósiskolám kiállításain vettem részt, majd egy hosszabb
munkafolyamat után 2013-ban a Római Magyar Akadémián is kiállíthattam
munkáimat. Ez nem a rendezvényekről szólt, hanem inkább arról, hogy
hogyan látom az Örök Várost és Itáliát. Elég sokan meglátogatták a
tárlatot, és nagy örömömre rendkívül jó visszhangja volt. 2016-ban
Budapesten a K11 Király utcai kulturális központban tekinthette meg a
magyar közönség a fotóimat. Itt szintén Olaszország bemutatása volt a
cél a fotóimon keresztül: a tárlat címe „Belső-Itália” volt. A Rómát
kiválóan ismerő egyetemi tanár, író, Sárközy Péter professzor úr
nyitotta meg a kiállítást, aminek Mucsy Szilvia fotóművész volt a
szervezője, kurátora. A kiállítás anyagából később egy kétnyelvű kötet
is napvilágot látott Itáliai reflexiók címmel. Szintén 2016-ban egy
kicsit távolabb utaztam: a toszkánai Lucca városában a Maxartis
fotóskollektíva tárlatán is módom volt megjelenni.
Idén olasz felkérésre a Colosseum szomszédságában található galériában
tekinthették meg néhány képemet a rómaiak, szerencsére úgy tűnik, hogy
jövőre is van egy-két felkérésem csoportos tárlatok résztvevőjeként.
A magyarok időnként sérelmezték, amikor a csodák városának az
elhanyagolt oldalába is bepillanthattak, az olaszok viszont elfogadják a
kétarcú valóságot, a szépséget és a lepusztultságot egyaránt.
(Munkáimat a Facebook- és Instagram-oldalaimon követheti a kedves
érdeklődő)
https://magyarnemzet.hu/kultura/a-ketarcu-roma-varhelyi-klara-fotoin-megorokitve-9979847/
--------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Átadták a Szent Péter térre vezető zarándokút indítóállomását és az aluljárót 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Új szabályozások a Trevi kútnál 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Rómában a Milvius hídi csatára kulturális előadással emlékeztek 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) Trevi kút fórumtémában:
A Trevi kút a restaurálás után új látogatási módokkal nyílik...
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: A Szent Péter bazilika varázslatos mexikói betleheme Coahuilaból érkezett 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: 13. Mikulás biciklizés Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: Aktivisták fekete festékkel kenték be a Fendi szimbolikus karácsonyfát Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: A Falconieri palota november- december havi koncertjei Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 5 napja a(z) Via Appia és parkok fórumtémában:
https://romaarcheologiaerestaur oarchitettura.wordpress....
Huszákné Vigh Gabriella írta 5 napja a(z) Via Appia és parkok fórumtémában:
Történelmi jelölők és háborús emlékművek - Róma, Lazio ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Várhelyi Klára Rómában az Open Art Market kollektív kiállításon 2021
Itáliai reflexiók - könyv Várhelyi Klára fotóiból
Várhelyi Klára fotói a Római Magyar Akadémia Borromini-loggiájáról
Várhelyi Klára római fotói Budapesten 2016