Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2020.12.02.
Artemisia Gentileschi Rómában született 1593-ban. Apja, Orazio igencsak
elismert festő volt, s 2016-ban írtam meg, amikor édesapja Danae
festményét 35 millió dollárért New Yorkban elárverezték, hogy Danaét
Artemisia is megfestette.
Orazióról kép Lucas Vorsterman metszetkészítő művész ábrázolásában
maradt ránk, Artemisia Gentileschi: Önarckép és a festészet allegóriája
c. kép valószínűleg Londonban készülhetett 1638 körül, s ma már sokan
úgy vélik, a zilált hajú nőalak egyúttal az ekkor 45 éves művésznő
önarcképe is. Tipikus festői önarckép: ecsettel és palettával a kezében
ábrázolja a művészt, alkotás közben.
Van egy harmadik kép is a cím alatti képek között, ez a Szépművészeti
Múzeumban levő Ráhel és Sisera c. festmény, itt véres ótestamentumi
történet elevenedik meg a vásznon, a zsidó asszony a kánaánita hadvezér
fejébe álmában bever egy szöget.
Artemisia Gentileschi festményei merészek, élénkek, gyakran erőszakot
ábrázoló jelenetekkel. Tagadhatatlan tehetsége elősegítette, hogy
szellemi öröksége, az előítéleteken túllépve, fennmaradhasson.
Artemisia Gentileschi olyan művész volt, aki igazán értette a női
mivolta állította akadályokat. Egyszer ezt írta patrónusának, Antonio
Ruffo-nak: „Attól tartok, ha megnézi a festményemet, azt fogja gondolni
rólam, hogy arrogáns és szemtelen vagyok… Sajnálkozva gondol rám, hisz
egy női név kétségeket ébreszt, mindaddig, míg az alkotását meg nem
pillantja.”
56 éves korára valami olyasmit sikerült elérnie, amely a 17. századi
Itáliában egy nő számára szinte lehetetlen volt: igencsak kiváló és
sikeres festőművész lett. Azonban hiába csodálták a tehetségét, ettől
még ő maga sérülékeny volt – amint azt Ruffo-hoz írott sorai bizonyítják
– főként a neme iránti előítélek miatt. A festőnő életéről a
nationalgeographic.com számolt be.
Artemisia édesanyja 1605-ben elhunyt, ő ekkor csak 12 éves volt.
Sikerült elkerülnie, hogy zárdába küldjék, ehelyett hosszú órákat
töltött apja otthoni műtermében. Akkoriban divat volt, hogy a művészek
nőket is oktattak, de csupán azért, hogy a nő jelenléte inspirálja a
férfi festőket. Artemisia a veleszületett tehetségét apja mellett
apránként tanult mesterséggé változtatta.
Gentileschi még gyermek volt, amikor az olasz művészetbe dinamikus,
feltűnő és színpadias barokk stílusával betört Michelangelo Merisi,
ismertebb nevén Caravaggio. Orazio is nagy csodálója volt e drámai
hatású művésznek, akinek a befolyása érezhető mind Orazio, mind a lánya
alkotásain. Artemisia 17 éves korában készült „Zsuzsanna és a vének”
című, ragyogó festményén egyértelműen felismerhetőek Caravaggio
stílusjegyei.
Erőszak és bosszú
Artemisia 1612 körül kezdte el megfesteni a jól ismert bibliai
jelenetet, amelyben Judit lefejezi az otthonát fenyegető Holofernészt. A
történetben az asszír hadvezér megkívánja az özvegy Juditot, sátrába
hívatja, de végül részegen elalszik, és ekkor Judit, saját erénye és
embertársai védelmében lefejezi. E téma igen népszerű volt a reneszánsz
művészek körében, maga Caravaggio is megfestette. A legtöbb történész
azonban úgy véli, Artemisia e festménye személyes okból született.
Aogostino Tassi fiatal festő volt, aki akkor barátkozott össze
Orazioval, amikor mindketten egy freskón dolgoztak Scipione Borghese
bíboros palotájában. Orazio megkérte Tassit, hogy oktassa Artemisiat a
perspektíva technikájára. Egy napon, 1611-ben, amikor Orazio otthonától
távol dolgozott, Tassi meggyőzte az Artemisia felügyeletével megbízott
szomszédot, hogy hagyja őket kettesben a tanóra idejére. A szomszéd
hazament, Tassi pedig megerőszakolta Artemisiat.
Amint Orazio hazatért, feljelentést tett egykori barátja ellen, Tassi
tárgyalására 1612-ben került sor. A tárgyalás periratai fennmaradtak,
köztük Artemisia tanúvallomása is: „Az ágy pereméhez szorított, s a
térdét a combjaim közé ékelte, hogy ne tudjam összezárni őket.” A nemi
erőszakot követő káoszban Tassi házasságot ígért Artemisianak, s végül
ez, a be nem tartott ígéret, lett a per tárgya, nem pedig maga az
erőszak.
Maga a per igencsak megalázó volt Artemisia számára, át kellett élnie altesti fizikai vizsgálaton is, és abban a korban zajlott mindez, amikor szentül hittek abban, hogy kínzással kicsalható az igazság utolsó szikrája is valakiből. A festőnő kezét, amelyet a kifinomult ecsetvonásokhoz használt, ujjszorítóba fogták. Kínja közepette ezt kiáltott Tassinak: „Ez hát a jegygyűrű, amit adtál, ezek a megszegett ígéreteid!”. Tassit végül elítélték és száműzték, azonban a kapcsolatai segítségével igen hamar visszatérhetett Rómába.
Gentileschi a tárgyalás után nem sokkal feleségül ment egy firenzei
festőhöz, Pierantonio Stiattesihez, akinek a tehetsége messze elmaradt
az övétől. Nem világos, hogy Artemisia szerette-e, könnyen lehet, hogy a
házasságot sebtében hozták össze azért, hogy eltereljék a figyelmet a
per okozta botrányról. A pár Firenzébe költözött, messze maguk mögött
hagyva az erőszak emlékeit és Rómát.
Firenzei hírnév
Artemisia tisztes házasságban élt, négy gyereke születik, de csak egy
lánya érte meg a felnőttkort, Prudenzia maga is festő lett. Bár
Artemisia kolosszális tehetségéhez nem fért kétség, mégis szükség volt a
férfi rokonok segítségére. Apja így fogalmazott egy levélben, amelyet
Lotaringiai Krisztinának, a toszkán nagyherceg II. Cosimo de’ Medici
anyjának írt: „Olyannyira tehetséges, hogy bátran állíthatom, kortársai
közt nincs párja. Munkáiban olyan megértésről tesz tanúbizonyságot,
amelyet talán művészetünk legnagyobb mesterei sem birtokolnak.”
Gentileschi olyan firenzei kortársakkal barátkozott, mint a csillagász
Galilei, vagy a költő, az ifjabb Michelangelo Buonarroti. A nagy
Michelangelo unokaöccse, felkérte, hogy a Casa Buonarroti számára
készítsen el egy festményt, az Inklináció allegóriája címmel. Artemisia –
egyes pletykák szerint önarcképként – olyan élethű női aktként festette
meg az iránytűt tartó alakot, hogy később (1684-ben) ruhákat festettek
rá. 1616-ban, első nőként a Firenzei Szépművészeti Akadémia tagja lett, s
itt hamarosan a modern festészet vezető alakjává vált.
Caravaggio műveinek két fontos stílusjegye inspirálta Gentileschit is: a
tenebrizmus, vagyis a sötét háttér árnyalatok használata a világos
színekben festett alakok érzelmeinek kiemelésére, illetve az emberalakok
természethű ábrázolása. Bár számtalan utánzója és tanítványa akadt
Caravaggionak, Gentileschi nem utánozta őt, hanem a saját, jól
felismerhető stílusjegyei közé illesztette be a nagynevű mestertől
kölcsönzötteket.
Két művén is precízen megmutatkozik a lélektani érzék: az 1620-ban
készült Jáhel és Sziszera, amelyben ismét egy bibliai történet
elevenedik meg, amint a zsidó Jáhel megöli az ellenséges hadvezér
Sziszerát. Ezen túl ismételten megfestette az 1612-13-ban készített
Judit és Holofernész történetét, ez az újabb alkotás időben egybeesett
Artemisia római látogatásával, a festőnő 1620-ban elutazott ifjúkora és
megerőszakolása, megaláztatása városába. A festmény e későbbi változatán
tetten érhető művészi fejlődése, talán a legfeltűnőbb változás
Holofernész vére. Míg a korábbi alkotáson egyszerű vértócsaként
ábrázolta, az újabb képen a vér nagy erővel, vörös sugarakban spriccel
Holofernész nyakából.
Gentileschi és a férje különváltak, a férj függetlenséget biztosított
nejének, ez pedig a maguk korában igencsak különös volt. Artemisia
gyakran utazott, sok időt töltött Nápolyban vagy Velencében. 1638-ban az
angol I. Károly király meghívására Londonba ment, ahol csatlakozott
apjához, Oraziohoz, és ahol Greenwich-ben a Királynő Házának nagyterme
mennyezetét díszítette a két festőművész. Miután édesapja a következő
esztendőben elhunyt, Artemisia úgy döntött, Londonban marad.
Portréfestményei olyan mesterművek voltak, hogy egy kortárs által
jegyzett életrajzban apjánál híresebbként említették. Gentileschi
valamikor 1640-41 körül tért vissza Itáliába, s Nápolyban élt egészen
1652-es haláláig.
Halálát követően a művészetéről elfeledkeztek, félreértelmezték, vagy épp nem foglalkoztak vele. Judit és Holofernész történetének első, 1612-es festményét sokáig Caravaggio műveként tartották, a Zsuzsanna és a vének festményét az apja munkájának vélték. Csak a 20. század elején nyerte el méltó helyét a művészettörténetben ez a ragyogó és figyelemre méltó barokk művésznő.
---------------------------------------------------------------------------------------------
https://ng.24.hu/kultura/2020/03/04/egy-vakmero-olasz-festono-a-17-szazadbol/
-------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------
Artemisia Gentileschi – Az inklináció allegóriája. A festmény nőalakja eredetileg akt volt, ám oly élethűre sikerült, hogy 1684-ben felöltöztették, vagyis ruházattal takrták legkényesebb testrészeit. Az alak a kezében a korabeli hajózás során használt iránytűt tartja.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Átadták a Szent Péter térre vezető zarándokút indítóállomását és az aluljárót 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Új szabályozások a Trevi kútnál 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Rómában a Milvius hídi csatára kulturális előadással emlékeztek 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Trevi kút fórumtémában:
A Trevi kút a restaurálás után új látogatási módokkal nyílik...
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: A Szent Péter bazilika varázslatos mexikói betleheme Coahuilaból érkezett 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: 13. Mikulás biciklizés Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Aktivisták fekete festékkel kenték be a Fendi szimbolikus karácsonyfát Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: A Falconieri palota november- december havi koncertjei Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) Via Appia és parkok fórumtémában:
https://romaarcheologiaerestaur oarchitettura.wordpress....
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) Via Appia és parkok fórumtémában:
Történelmi jelölők és háborús emlékművek - Róma, Lazio ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A Rómában élt barokk festő Danae képe 35 millió dollárt ér
Bécsben akartak túladni az Olaszországból kicsempészett, 800 millió forintot érő festményen 2022
Rómában az évszázad árverése lesz a Villa Ludovisi, Caravaggio egyetlen freskójával 2021
Vértesaljai László: Saul megtérése, avagy Pál megszületése, ahogy Caravaggio látta 2024