Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
9 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2015.10.01.
Nagyon jó hír a modern művészetek kedvelőinek, hogy október 10-től ingyenes lesz a MAXXI múzeum állandó kiállítása keddtől péntekig.
-
http://www.funweek.it/roma/musei/il-maxxi-ingresso-gratuito-collezione-permanente-museo.php
http://artportal.hu/magazin/nemzetkozi/kinai-muveszeti-igazgato-a-romai-maxxi-elen
http://artportal.hu/magazin/nemzetkozi/uj-sepruk-sepernek-az-olasz-muzeumokban
http://www.holmi.org/2011/06/ebli-gabor-a-ma-lesz-a-holnap-tegnapjat
---------------------------------------------------------------------------
Szombaton és vasárnap marad a 10 eurós belépőjegy.
Nyitvatartás: 11 h-tól 19 h-ig
vasárnap: 11 h-tól 22 h-ig
---------------------------------------------------------------------------
Híd Rómában, nem a Teverén, hanem a 20. és a 21. század művészete között
A Museuo Nazionale delle Arti del XXI Secolo, azaz a MAXXI
szerző: Markgraf Gabriella, Róma
2019.12.14.
Hamarosan öt éve lesz, hogy a MAXXI – azaz a Museuo Nazionale delle Arti
del XXI Secolo, vagyis a 21. Századi Művészetek Nemzeti Múzeuma –
megnyitotta a kapuit Rómában. Már maga az a tény, hogy az olasz
fővárosban egy ilyen új múzeum egy új építményben létrejöhetett, óriási
jelentőséggel bír. Róma ugyanis az a város, ahol mind a helyieket, mind
azt a hozzávetőlegesen tizenkétmillió turistát, aki évente ellátogat az
olasz fővárosba, szinte kizárólag a metropolis antik, középkori,
reneszánsz és barokk művészeti hagyatéka érdekli, és az általános
vélemény szerint ezekből van is itt éppen elég, tehát nem kellenek már
ide újabb látnivalók. Ezért viszonylag kevés állami finanszírozású új,
modern épülettel – és ezeken belül is még kevesebb múzeummal –
gyarapodik a város. Az elmúlt tíz évben pedig szinte teljesen
alábbhagyott minden építészeti – vagy talán inkább finanszírozási –
kezdeményezőkészség. Ráadásul ami mégis létrejött, azt is rendszerint
erős ellenállás fogadta. A MAXXI azonban mégis nyertes lett.
Az olasz főváros mindig is híres volt arról, hogy viszonylag mereven
ellenállt a modern építészeti irányzatoknak, kísérleteknek, a
megvalósuló modern épületeket pedig mindig erős kritikával, éles
polémiával fogadják mind a politikusok, mind a városlakók. A 2008-ban
megválasztott jobboldali római főpolgármester, Gianni Alemanno például a
legkomolyabban képviselte azt az álláspontot, hogy Richard Meier éppen
csak elkészült új munkáját, az Ara Pacis Múzeumot bontsák le. Ezt az
elképesztő kezdeményezést ráadásul egészen odáig vitte, hogy kis híján
népszavazás lett belőle.
A vérbeli római utálja a modernizmust, és azon a véleményen van, hogy az
legyen inkább New Yorkban vagy Londonban. A kiváló olasz építészképzés
és a több évezredes építészhagyományok ellenére rengeteg tehetséges
fiatal tervező hagyja el Olaszországot, és dolgozik külföldön. A
MAXXI-ban jelenleg látható kiállításon, amely a neves olasz építész(nő)
Lina Bo Bardi munkásságát mutatja be, szerepel egy levél, amelyben az
építész azzal indokolja áttelepülését Milánóba, hogy Rómában az
építészeknek nincs terük, nincsenek lehetőségeik, mert itt mindenkit
csak a múlt nagyszerű emlékei érdekelnek.
Bár Mussolini fontos városrendezési terveket hajtott végre, és
létrehozta Róma első „modern” negyedét, az EUR-t, a fasiszta építészet
konzekvensen az antik Róma építészeti formuláiban gondolkodott. Az
1950-ben átadott Termini pályaudvar és Pier Luigi Nervi 1959-es
Palazetto dello Sportja voltak az első kísérletek arra, hogy Rómában
valódi modern építészeti formák létrejöjjenek. Szinte két kézen
megszámlálhatók azok a fontos középületek, amelyek az elmúlt ötven évben
a merész építészeti útkeresés irányába mutatnak. Ezek közül kiemelkedik
az új Tiburtina pályaudvar, az Odile Decq & Benoit Cornette
Architects MACRO Kortárs Művészeti Múzeuma, a Powell-Williams Architects
Ponte della Musicája (vagyis a Zene Hídja), Renzo Piano Auditoriuma és
Richard Meier két munkája, az Ara Pacis Múzeum és a Chiesa del Giubileo.
A MAXXI-ról tehát ebben a kontextusban is érdemes beszélni, és
belátható, milyen nagy jelentőségű a tény, hogy egy ilyen különleges és
nagyszabású projekt ekkora – 150 millió eurós állami, az olasz
Kulturális Örökség Minisztériuma által finanszírozott – beruházással
létrejöhetett.
A MAXXI neve szójáték, a benne rejlő római szám, a XXI, utalás a 21.
századra, amelynek művészetét és építészetét hivatott képviselni,
gyűjteni, bemutatni. Az intézmény küldetése szerint „a művészeti
kísérletezés és alkotás laboratóriuma, amely a különböző kortárs
nyelvezeteknek ad hangot”. Az épület Róma észak-északkeleti részén, a
történelmi városközponton már kívül, de az ahhoz közel eső Flaminio
negyedben található, Renzo Piano Auditoriuma és a Ponte della Musica
közelében. A Flaminio városrészben jelenleg a viszonylag tehetős és a
szerényebb közép-osztály lakik, a Tevere folyó és a városközpont
közelsége népszerűvé teszi a környéket. A kerület 19. században épült
gyárait – ezek közül a legfontosabb az 1905-ben alapított Società
Automobili Roma autógyár volt – és egyéb ipari építményeit az első
világháború idején katonai létesítmények, kaszárnyák, erődítmények és a
Reale Fabbriche delle Armi, vagyis a Királyi Fegyvergyár váltották fel.
Az ipar és a militarizmus a mai napig meghatározzák a negyed hangulatát,
építészeti jellegét, a lakóépületek száraz, lineáris, kemény stílusát.
Az 1960-as római olimpiai játékokra épült olimpiai falu, a Palazetto
dello Sport és a Stadio Flaminio modern lendületet és kreatív energiát
hoztak a környék építészetébe.
A kilencvenes években a negyed immár harmadszor került a városrendezési
tervek középpontjába, és ez az újabb folyamat több mint tíz évig
tartott. Ennek részeként épült fel itt 1994-ben Renzo Piano Auditoriuma,
2011-ben a Zene Hídja (újabb nevén a Ponte della Musica – Armando
Trovajoli, utóbbival az akkoriban elhunyt nagyszerű olasz zeneszerzőre
emlékezve) és a MAXXI. Ettől a rendkívül erős modern hatástól és állami
odafigyeléstől az egész negyed teljesen új funkcionalitást és arculatot
kapott. Az addigi túlzsúfolt, zajos, komor és szennyezett városrész
hirtelen kinyílt, emberközpontúbb, barátságosabb, élhetőbb, és az
idelátogató turisták miatt kozmopolita lett. Az autóforgalomtól lezárt
Zene Hídján kényelmesen át lehet sétálni vagy biciklizni a folyó
túloldalán lévő sportlétesítményekhez, az Auditorium és a MAXXI körül
hatalmas közösségi terek jöttek létre, ahol gyakran rendeznek különböző
eseményeket, fesztiválokat, koncerteket, és ahol szép időben a környék
apraja-nagyja elüldögél, és társadalmi életet él.
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
Ebben a kontextusban kell tehát elképzelni a MAXXI-t, amely hatalmas szürke betonfalaival és a környék épületeit visszatükröző üvegpaneljeivel annyira elüt az őt körülvevő kaszárnyaszerű lakótömböktől, hogy az már szinte sokkoló. Az épület első látásra egy óriási, földönkívüli űrhajónak tűnik. Az 1998-ban kiírt nemzetközi tervpályázatot az angol-iraki építész, Zaha Hadid nyerte el. A múzeum a már említett és csak nehezen előteremtett 150 millió euróból 29 ezer négyzetméternyi területen, egy hajdani kaszárnya helyén, tízegynéhány év alatt jött létre, amely időszak alatt hatszor volt kormányváltás Olaszországban. Az állandóan növekvő költségvetés és a gyakori politikai változások miatt többször is kétségesnek látszott a projekt megvalósulása. Majd miután a MAXXI végre elkészült, és óriási csinnadrattával 2010-ben megnyílt, szinte azonnal jelentkeztek a gondok. 2012 áprilisában úgy látszott, hogy a múzeum, amely 2010-ben elnyerte a Royal Academy of British Architects legjobb építészeti projektért járó díját, a Stirling Prize-t, és 2011-ben csaknem félmillió látogatót fogadott, bezárásra kényszerül. Nyolcszázezer eurós költségvetési hiány keletkezett ugyanis, ami a hárommillió eurós állami költségvetési csökkentésnek volt köszönhető. Ez a lépés a Monti-kormány úgynevezett spending review politikájának részét képezte, lényegét tekintve az állami intézmények, különösen a múzeumok, az egyéb kulturális intézmények, a közoktatás és az egészségügy állami támogatásának drasztikus csökkentését jelentette. Az intézmény végül, ha nehezen is, de túlélte a krízist, nem kis mértékben új igazgatójának, Hou Hanrunak köszönhetően. Amikor a kínai kurátor 2013 augusztusában átvette az intézmény vezetését, az igazgató szavaival élve „az általános vélemény az volt, hogy pénz nincs, és senki nem megy múzeumba”. A rossz nyelvek szerint azért került külföldi a sokáig igazgató nélkül működő múzeum élére, mert nem akadt olyan olasz kurátor, aki az intézmény vezetését a havi nettó 4000 eurós fizetésért elvállalta volna. Hou Hanruval azonban, úgy tűnik, jól járt a MAXXI, igazgatósága alatt a látogatottság fellendült, és egy-két költségvetési lyukat is sikerült betömködnie. A MAXXI alapítványának elnöke, Giovanna Melandri szerint a cél az, hogy a múzeum költségvetésének ötven százalékát saját erőből – a látogatóktól, szponzoroktól és adományokból – teremtsék elő, és így csak a másik felét kelljen az államnak finanszíroznia.
A via Montebellón álló egykori laktanya hatalmas területén felépült
múzeum zárt falaival maga is kissé erődítményszerűnek tűnik. A
főhomlokzat nem az utcára néz, hanem a belső kertre. A múzeumot kereső
először talán észre sem venné a Guido Reni utcai főbejáratot, ahol
megtartották az eredeti kaszárnyaépület külső falait, ha az nem lenne
hatalmas MAXXI bannerekkel kizászlózva. A külső komor síkjainak
totálisan ellentmond a belső tér több szinten egymásba folyó, sí- vagy
inkább bobpályaszerűen kígyózó lépcsőszerkezetekkel tagolt fluiditása.
Az építész Zaha Hadid szavaival élve „a projekt elkötelezettséget
jelentett arra nézve, hogy egy eredetileg zárt, megerősített,
erődítményszerű területen egy olyan épület, campusszerű, többszintes
struktúra jöjjön létre, amely erőteljes rétegelt hatással bír”.
Nemcsak az épület formája, de elsődleges építési anyaga – vasbeton –, és
domináns színtónusai – fehér, szürke, bézs – is ellentétet képeznek a
környék sárgás, vöröses árnyalatú téglaépületeinek színvilágával.
Óriási az ellentét az épület külső és belső kiképzése között. A MAXXI
külseje visszafogott, szerény, már-már unalmas, nehézkes. Sima formái
vasbetonból épültek, a homlokzaton alkalmazott domináns szürke különböző
árnyalatai, valamint a tört fehér monokróm hatásúak. Zaha Hadid azt
reméli, hogy ezáltal az épület „divatálló” lesz. A múzeumot az építész
nem tárgyak tárolóhelyéül, hanem a művészet számára épült egyfajta
„campusként” képzelte el. A belső térben, ahol a szürke és a tört fehér
mellett a lépcsőszerkezetek feketéje is dominál és ad struktúrát az
óriási üvegfalakkal áttört, légies, szinte testtelen, lebegni látszó
építménynek, a falak mintha hullámoznának, és mélységükben is állandóan
változnak. Gyakran nem világos, hol kezdődnek-végződnek a különböző
szintek, vagy hogy hol ér véget a padló, és honnan indul a mennyezet.
Hadid egy interjúban elmondta, a vasbeton falakat úgy kívánta
kialakítani, hogy olyan könnyedeknek látsszanak, mintha „szalagszerűen
bomlanának ki a térben”. És valóban, a hatalmas mennyiségű építési anyag
és a méretek ellenére van valami hihetetlen könnyed, légies a belső
térben.
A látogatót olyan érzés keríti hatalmába, mintha nem egy földön álló,
szilárd, földrengésbiztos épületben járna, hanem valami túlvilági,
éteri, lebegő térben. A bobpályaszerűen, a térben összevissza fel-le
sikló, feketével hangsúlyozott lépcsőszerkezetek is a levegőben lebegni
látszanak. Az egyenként megvilágított lépcsőfokok olyan hatást keltenek,
mintha a látogató valamiféle különleges, szürreális világba tartana. Az
egész enteriőrnek van egyfajta dezorientáló, az érzékeket összezavaró,
az érzelmeket befolyásoló hatása: eleinte csak nehezen ismeri ki magát
az ember ebben a fénytől átjárt, hatalmas labirintusban. Nem egyszerű
feladat megtalálni a keresett galériát vagy visszatalálni a bejárathoz.
Hadid szándéka az volt, hogy olyan közeget hozzon létre, amely „a
térbeliséget több perspektívából reprezentálja; egyfajta töredezett
geometriát, amelynek célja, hogy formát adjon a modern élet kaotikus
folyamatosságának”. Úgy tűnik, sikerrel járt. Éppen ez a dekonstruált
fluiditás az, amitől a MAXXI annyira újszerű, és ami miatt óriási hatást
gyakorolt Rómában, abban a városban, amely önmagát a klasszikus
építészet eleganciájával és ezzel együtt időtállóságával azonosítja.
Ugyanakkor a MAXXI új otthona bizonyos értelemben maga is valóban
hagyományőrző: az építők különös gondot fordítottak arra, hogy az
épületet helyi vállalkozók hozzák létre, akik jól ismerik a környezet, a
város sajátosságait, és olyan anyagokat használjanak fel, amelyek
tradicionálisan megtalálhatók itt. Róma kétezer évvel ezelőtt élen járt a
betonnak mint építőanyagnak a kifejlesztésében, és a MAXXI falai is
ebből az ősi római betonból épültek.
A múzeumba belépve egy hatalmas előtérbe érkezik a látogató, amelynek
magassága azonos magával az épületével. Felülről árad, ömlik be a
természetes fény, ami az óriási üvegablakoknak köszönhetően átjárja az
épület összes kiállítóhelyiségét is. Az ablakok sötétítéséről
automatizált rendszer gondoskodik, amennyiben ezt az időjárási viszonyok
indokolttá teszik, vagy a kiállítás jellege megkívánja. A mesterséges
világítás és az egyéb, az épület működtetéséhez szükséges technika, mint
például a fűtés, a légkondicionálás, a szellőzés szerkezeti elemei
gondosan el vannak rejtve, mint ahogy azok a lebegő tértagoló falak is,
amelyek szükség esetén a betongerendákról engedhetők le. A cél az volt,
hogy a látogató figyelmét semmi ne vonja el a nagyszabású terek nyers
erejéről és az ott kiállított tárgyakról. A vasbeton építési anyaga és
meghatározó szürke színei érdekes módon nem tűnnek nyomasztónak, inkább
egyfajta vitalitást kölcsönöznek a belső térnek, és sajátos módon
segítik, hogy a figyelem a kiállított művekre összpontosuljon.
Ottjártamkor Huang Yong Ping kínai művész installációja például a
levágott fejű, kitömött fehér állatokkal tökéletes összhangban
illeszkedett ehhez a belsőhöz, és sokkoló hatását csak fokozta az
architektonikus tér szenvtelensége.
A belső tér megformálása egyfajta szabadságérzetet is kelt, olyan
érzést, mintha nem lennének szabályok, arra invitálja a látogatót, hogy
kóboroljon, kerengjen ebben a térben, vagy elüldögéljen valahol
valamelyik kanapén, és a lábát feltéve olvasgasson. A kerület lakói
előszeretettel járnak a MAXXI-ba, ahol télen meleg, nyáron kellemes
hűvös van, hogy akár a belépőjegy megvétele nélkül is elolvasgassanak,
elüldögéljenek, elpletykálkodjanak az előtérben vagy a múzeum
kávézójában. Így aztán a MAXXI nemcsak az elit kulturális
találkozóhelye, turisták által kedvelt nevezetesség, de az átlag
környékbeli lakosság közösségi fóruma is egyben.
A hatalmas belső tér arra is – a városban egyedüli – lehetőséget kínál,
hogy különlegesen nagy méretű alkotásokat is be lehessen mutatni, mint
például Huang Yong Ping jelenleg a hármas számú galériában látható
2014-es Baton de Serpentjét – ez egy ötvenhárom méter hosszú,
alumíniumból és rozsdamentes acélból készült, egy kígyó csontvázát
ábrázoló installáció, vagy a múzeum megnyitása alkalmával a külső térben
bemutatott huszonnégy méter hosszú Grande Scheletro (Óriás Csontváz),
Gino De Dominicis munkája.
A MAXXI a 21. századi művészetet hivatott gyűjteni és bemutatni, ezért a
múzeum ma még viszonylag üres. Az állandó gyűjteményt két nagyobb
egység képezi: az építészeti archívum, vagyis a MAXXI Architettura, és a
művészeti rész, azaz a MAXXI Arte.
A MAXXI Architettura mintegy hetvenötezer dokumentumával egyszerre
igyekszik a 20. századi olasz építészetet és az építészszakma 21.
századi útkeresését bemutatni, valamint „felfedezni az építészet
határait, kereszteződéseit az alkotás más területeivel, és a
nyilvánosság számára feltárni az építészet új kifejezésmódjait, az olasz
és a nemzetközi új irányzatokat”. A MAXXI Architettura keretén belül
működő MAXXI B.A.S.E. – amely egyszerre könyvtár, archívum, médiatéka és
kiadó is egyben – a MAXXI Alapítvány küldetésnyilatkozata szerint
„proaktív, dinamikus struktúra, igazi műhely, amelynek célja, hogy a
közönség számára elérhetővé tegye a korszerű eszközök és alkalmazások
megismerését, valamint hogy a kortárs építészet jelenségeit kutassa és
reprezentálja, az építészet, a kultúra és a kortárs művészet társadalmi
feladatait vizsgálja, kutassa, és dokumentálja”.
A múzeum másik része, a MAXXI Arte kiindulópontul kíván szolgálni a 20.
századból a 21. felé, „a két század művészetét egyfajta hídként
összekötve jelen lenni, bemutatva, hogy a kortárs állandó kapcsolatban
van a múlt, azaz a 20. század művészetével” – fogalmaz a MAXXI
Alapítvány. A tizenháromezer-ötszáz négyzetméternyi területen
elhelyezkedő állandó kiállítás egyfajta kísérleti műhely, amelyben a
saját gyűjtemény mellett interdiszciplináris útkeresések is helyet
kapnak, lehetőséget és teret kínálva a színház, a tánc, a grafika, a
divat, a film és a reklám kortárs képviselőinek is. A múzeum áramló
belső szerkezete nemcsak lehetővé teszi, de egyenesen elősegíti ezt az
interdiszciplinaritást, tág teret engedve mindenfajta krea-tív művészeti
megnyilatkozásnak. A koreográfus Sasha Waltz, aki a múzeum
megnyitásakor tánctársulatával a MAXXI-ban szerepelt, így fogalmaz:
„Zaha Hadid építészetével a kapcsolat nehéz, állandó kihívást jelent, de
ugyanakkor izgalmas is, ami a formák nagyságának, a vonalak és a
geometria erejének köszönhető, és mindezek visszatükröződnek a
koreográfiámban is”. Az épület tehát nemcsak teret ad a kortárs
művészeti performance-oknak, de erős ösztönző, megtermékenyítő hatással
is van rájuk.
A MAXXI Arte állandó művészeti gyűjteménye mintegy háromszáz alkotást
számlál, köztük Alighiero Boetti, Francesco Clemente, Anish Kapoor,
William Kentridge, Mario Merz, Giuseppe Penone, Cristiano Pintaldi,
Gerhard Richter és Andy Warhol munkáit. A kollekció vásárlások, a
művészek ajándékozása, valamint adományok révén jött létre. A MAXXI Arte
közvetlenül is megrendel kortárs művészeti alkotásokat. Ennek ellenére a
múzeum állandó kiállítási része jószerivel még üres, és a kurátorok nem
is nagyon sietnek megtölteni azt, hiszen ez a múzeum a 21. századé, és
az még csak most kezdődött el.
A MAXXI-t a Fondazione MAXXI, vagyis a MAXXI Alapítvány működteti, amely
2009 júliusában jött létre. Élén az egykori kulturális miniszter,
Giovanna Melandri áll. Az alapítvány megfogalmazott küldetése szerint az
intézmény Olaszországnak a művészetek és az építészet terén elért több
évszázados vezető szerepét kívánja tovább erősíteni, olyan módon, hogy
ez a tevékenysége folyamatosságot biztosítson a múlt és a jövő között.
http://muzeumcafe.hu/hu/hid-romaban-nem-teveren-hanem-20-es-21-szazad-muveszete-kozott/
----------------------------------------------------------------------
A MAXXI modern múzeum állandó kiállításáról képek:
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
---------------------------------------
---------------------------------------------------
------------------------------------------------
--------------------------------------------------
------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella 4 órája új blogbejegyzést írt: Rómában új múzeumi központot avattak a Via del Corso-n Marc Chagall remekművével 2024
Huszákné Vigh Gabriella 5 órája új blogbejegyzést írt: Narancssárgába borult Városháza és múzeumok Rómában november 25 alkalmából 2024
Huszákné Vigh Gabriella 6 órája új blogbejegyzést írt: Magyar kiállítás nyílt a római parlament alsóházában az uniós elnökség tiszteletére 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 11 órája a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
https://www.romatoday. it/eventi/cultura/video-nuovo-...
Huszákné Vigh Gabriella írta 13 órája a(z) Karácsony Rómában fórumtémában:
MarianoLight Luminarie · Követem ...
Huszákné Vigh Gabriella 15 órája új blogbejegyzést írt: Varázslatos kincsre lelt egy villanyszerelő Rómában a Villa Farnesinában 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
Ezzel egy időben rendszeres közúti ellenőrzést vezettek be ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
Rómában megkezdődött a biztonsági felkészülés a ...
Huszákné Vigh Gabriella új fórumtémát indított: Szentév 2025
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Jánosi Dalma: Magas rangú egyházi díjat kapott Erdő Péter bíboros Rómában 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Lélegző Arany Lótusz a MAXXI kiállításán Rómában
Egyetem és biopiac a vágóhíd helyén Rómában
Révbe ért a római MACRO 2015
Emlékkiállítás Rómában a MACRO modern múzeumban 2014