Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2021.09.27.
A száz éve született Jancsó Miklós beírta nevét a magyar és nemzetközi
filmművészet maradandó alkotói közé. Olaszországi munkái olykor mégis
váratlan vihart kavartak.
A Cannes-i és a Velencei Nemzetközi Filmfesztivál életműdíját is
megkapta a száz éve − 1921. szeptember 27-én − született Jancsó Miklós
kétszeres Kossuth-díjas és Balázs Béla-díjas magyar filmrendező,
forgatókönyvíró. A jogi pályát a filmrendezésre fölcserélő alkotó közel
negyvenévesen forgatta első nagyjátékfilmjét. Az 1958-as A harangok
Rómába mentek című alkotás már megelőlegezte a később védjegyévé vált
hosszú beállításokat. Az „egy lélegzetre” fölvett akár tízperces snittek
az 1965-ben készült, máig az egyik legelismertebbnek tekintett
mesterműben, a Szegénylegényekben már jól tetten érhetőek.
Jancsó közel évtizedes olaszországi pályáját az 1970-es években több
filmes rendezése is tanúsítja, A pacifista című alkotás azonban nem
aratott osztatlan sikert. Sőt, a címével ellentétben a békétlenség
forrása lett a film főszereplőjével, az olasz filmsztár Monica Vittivel.
Már az is különleges, hogy Olaszország legnagyobb filmes komikája – aki
idén novemberben ünnepli 90. születésnapját – kereste meg Jancsót a
filmtervével. Vitti az 1968-as cannes-i filmfesztivál zsűritagjaként
figyelt fel a magyar alkotóra s a Csillagosok, katonák című, fődíjra
esélyes versenyfilmjére. A közös, társadalmi-politikai problémákat
boncoló film, A pacifista kedvezőtlen fogadtatása után azonban
csalódottságának adott hangot a Jancsóval végzett munka miatt. Ezek után
a rendező sem rejtette véka alá véleményét a szeszélyes színésznőről.
Jancsó Miklós 1968-ban elvált, mert Budapesten megismerkedett Giovanna
Gagliardo olasz újságíró-forgatókönyvíróval, akivel Rómába költözött
közel tíz évre, kisebb-nagyobb budapesti megszakításokkal. Ebben az
időben készítette A pacifista, a Technika és rítus és a Róma
visszaköveteli Cézárt című alkotásait. 1970-ben színházi rendezőként is
debütált a 25. Színházban a Fényes szelek című darabjával.
1980-ban szakított Gagliardóval, és 1981-ben feleségül vette Csákány Zsuzsa filmvágónőt.
A pacifista 1970-ben készült színes, olasz–francia–nyugatnémet filmdráma. Eredeti címe: La pacifista, de a korabeli magyar sajtóban és a hazai szakirodalomban Mindennapi félelem címmel is emlegették. Jancsó Miklós első olasz filmje hamar eltűnt a külföldi filmszínházak műsoráról, lényegében megbukott. A rendező szerint ennek egyik fő oka a női főszereplő, Monica Vitti volt, akit a közönség akkoriban kizárólag a sorozatban játszott vígjátéki szerepeivel azonosított, és más szerepkörben már nem akart elfogadni. Mind Jancsó, mind Vitti kellemetlen emlékeket őriz a közös munkáról.
A pacifistát egyébként az eltelt évtizedek alatt számos kritikus „átértékelte”: véleményük szerint Jancsó hihetetlen éleslátással ismerte fel az olasz politikai erőviszonyokat és azok várható változásait, amelyek pár évvel később az Olaszországon, majd egész Nyugat-Európán végigsöprő terrorhullámhoz vezettek.
Monica Vitti Jancsóról
A színésznő a róla írt könyvben így emlékezett vissza a magyar rendezőre:
„Nagy csalódás volt nekem Jancsó. Sajnos. Amikor a Csillagosok,
katonákat láttam, igen-igen tiszteltem. A film cannes-i bemutatóján a
zsűri elnökhelyettese voltam. Késhegyig menő harcot folytattam a
többiekkel, hogy ez a film kapja a díjat, mert nagyon értékes művészi
alkotásnak találtam. Arra gondoltam akkor: istenem, bárcsak megadatna
nekem, hogy ezzel a rendezővel együtt dolgozhassam. Rómában meg is
ismerkedtünk. Nagyon letörtnek látszott, elmondta, mennyi problémája
van, s előállt az ötlettel, hogy van egy története a számomra.
Mondogatta, milyen nagy szüksége van rám, a segítségemre. Mivel nagyon
tiszteltem, igyekeztem megadni ezt a segítséget, és teljes bizalommal
nekiálltam a forgatásnak úgy, hogy nem volt kész forgatókönyv, csak
amolyan vázlatos, néhány oldalon. Holott én mindig közreműködöm a
forgatókönyv írásában. A forgatás közben aztán néhány dolog megváltozott
ahhoz képest, amit ő ígért nekem. Sajnos, nem olyan embernek ismertem
meg Jancsót, mint amilyennek a filmje után a művészt elképzeltem. Így
csak azt mondhatom, számomra nem volt boldog a találkozás.”
Vittinél jobban senki nem tudhatja, mit érzett Jancsó iránt a forgatás
előtt és után, mitől változtak az érzelmei. Elhivatottságát se lehet
kétségbe vonni, hiszen elfogadta a szerepet, és népszerű filmsztárként
is hajlandó volt egy olyan produkcióban szerepelni, amely merőben másnak
ígérkezett még a pár oldalas szinopszis alapján is, mint amilyen
alkotásokkal akkortájt sikerei voltak: vagyis vállalta a kockázatot egy
olyan filmért, amelyben hitt. Visszaemlékezésében ennek ellenére vannak
vitatható pontok. Jancsó Miklós például képtelenségnek tartotta, hogy
Vitti az ő filmjéért harcolni tudott volna a zsűritagokkal: szerinte
ugyanis a zavargások miatt a Csillagosok, katonák bemutatóját követő
napon félbeszakadt a fesztivál. Figyelembe véve, hogy a La pacifista
ötlete Vitti barátnőjétől származott, kevéssé tűnik életszerűnek, hogy a
színésznő Jancsótól hallott volna először a történetről, és lényegében
váratlanul érte volna a felkérés. A félig kész forgatókönyvről szóló
állítást cáfolja a korábban idézett Jancsó-szöveg, mely szerint „igazi
forgatókönyv”-vel dolgoztak, amelyből még kihagyni sem lehetett semmit
menet közben. Meglepő Vitti azon állítása is, miszerint ő közreműködik
filmjei forgatókönyveinek megírásában. Ezt éppen az idézett életrajzi
könyve cáfolja akaratlanul is több helyen: az egyik fejezetnek például
egyenesen az a címe, hogy Találjatok ki nekem egy történetet! Az egész
könyv lényegében azt ecseteli, hogy komikaként Vitti rendszeresen a
képességeihez méltatlan feladatok elvállalására kényszerült. A
forgatásokon valószínűleg elmondta ugyan az ötleteit, és azokat meg is
hallgatták, ám ő maga panaszolja az említett fejezetben (id. mű,
116–118. o.) tipikus példaként, hogy nem vették figyelembe a
javaslatait.
Jancsó Miklós Vittiről
Jancsó Miklós hisztérikus sztárként emlékezett vissza Monica Vittire, és
szinte sose mulasztotta el, hogy nyilatkozataiban a film korabeli
kudarcáért javarészt ne a színésznőt hibáztassa. Szerinte Vitti egyrészt
amiatt aggódott, hogy nem mutat elég jól a vásznon, másrészt azért,
hogy ez a politizáló film esetleg tönkreteszi a karrierjét. A Vittiről
szóló idézett önéletrajzi könyvben – nem A pacifista kapcsán – Vitti
maga is elismeri, hogy valóban fontos számára, hogyan jelenik meg a
filmvásznon, milyen fotókat publikálnak róla (id. mű, 157–158. o.). Ő
azonban nem hiúsággal magyarázta mindezt, hanem arra hivatkozott, hogy a
filmszakma könyörtelen világában muszáj mindig jól kinézni: egy
előnytelen fotó miatt például akár egy jónak ígérkező filmszerep is
elúszhat. Ugyanakkor aligha valószínű, hogy Vitti csak a forgatás közben
jött volna rá arra, hogy ő tulajdonképpen egy politikailag erősen
elkötelezett filmben szerepel. Ha ez azonban tényleg így történt, akkor
viszont mégiscsak elgondolkodtató a színésznő fentebb idézett állítása,
hogy csupán néhány oldalas, vázlatos forgatókönyv alapján, a Jancsó
iránti tiszteletből látott munkához, a történet egészének ismerete
nélkül.
A rendező egy ízben így emlékezett vissza Vittire:
„Ami pedig Monica Vittit illeti, először is szerelmes volt belém, és én
ezt a szerelmet nem viszonoztam. […] A meg nem hallgatott szerelem a
legrosszabb tanácsadó. Másodszor, a művésznőt barátai és ismerősei
elkezdték azzal ijesztgetni, hogy a film politikai állásfoglalása miatt a
különböző politikai körök tönkreteszik a karrierjét. Harmadszor, az én
filmkészítési módszerem valóban más, mint amit ő megszokott. Ő volt
ugyan a főszereplő, de azért a történetnek, a gondolatnak némely fontos
elemét mások is képviselték, és úgy látszik, egy »szegény magyar«
rendező részéről ez a »merénylet« megbocsáthatatlan vétekként jelent meg
a tudatában. Nem állítom, hogy tehetségtelen volna, de az kétségtelen,
igazán értékes művészi teljesítményt csak Antonioni filmjeiben mutatott.
Sajnálom, hogy nem hagyta magát elképzeléseim szerint rendezni, a La
pacifista ugyanis még az ő mércéjével mérve is sikeres film lehetett
volna, ha művészként, és nem hisztérikus sztárként dolgozik velem.
Ennyit Monica Vittiről.”
Valószínűnek mondható, hogy mind Vitti, mind Jancsó a saját szemszögén
át, érthető szubjektivitással, de nem teljesen pontosan idézte fel a
közös munkát. Apró adalék mindehhez, hogy mind a Vitti-biográfiában,
mind a Hernádi-könyvben a két érdekelt fél 1972-t emlegeti A pacifista
készítési éveként, holott a művet valójában két évvel korábban
forgatták.
Madaras József Vittiről
A pacifista egyetlen magyar szereplője egészen másképp emlékezett vissza a női főszereplőre, mint a rendező:
„A forgatás nagyon jó hangulatban indult. Monicában erős vágy élt, hogy
ebben a Jancsó-féle világban jelen lehessen. Egy háromszáz méteres
snittel kezdtünk, ami tizenegy percig tart körülbelül, de a felvétel
három napot vett igénybe. Monica rendkívüli műgonddal dolgozott. Sajnos,
már itt kitört az első vita. Hogy min különböztek össze, pontosan nem
tudom, mert franciául beszéltek. Azt tudom csak, hogy Monica tiltakozott
valami ellen, amit végül nem is csinált meg. Ettől kezdve azonban
megváltozott köztük a kapcsolat. Jancsó is nagyon érzékeny ember,
biztosan meghatározó volt számára ez a kezdeti összekülönbözés. Később
is többször előfordult, hogy feszült volt a légkör, de Monica erről
sosem beszélt. Ha valami problémája volt, azt mindig szemtől szembe
elintézte Jancsóval. De azt megfigyeltem, hogy ennek ellenére, még három
hét múlva is tökéletes odaadással dolgozott.”
------------------------------------------------------------------------------------
https://hu.wikipedia.org/wiki/A_pacifista
https://hirado.hu/cikk/2021/09/27/jancso-miklos-es-monica-vitti-olaszos-vitaja
https://archivum.mtva.hu/stories/Jancso-Miklos-100-snack-20210927
https://hu.wikipedia.org/wiki/Jancs%C3%B3_Mikl%C3%B3s_(filmrendez%C5%91)
------------------------------------------------------------------------------------
A zseni, aki iróniával küzdött a szabadságért –
100 éve született Jancsó Miklós
2021.09.27.
A valaha élt legnagyobb magyar rendező, a hosszú snittek királya: a legtöbben ekképp emlékeznek Jancsó Miklósra, akit megkérdőjelezhetetlenül a magyar filmgyártás legnagyobbjai között tartunk számon. Fordulatokban, kalandokban gazdag élete során azonban számos kihívással és nehézséggel kellett szembenéznie, mindezek ellenére mindig megőrizte humorát és iróniával tekintett a világra. Születésének századik évfordulója alkalmából Jancsó Miklósra emlékezünk.
A fiatalkor, amelyet beárnyékolt a történelem
Jancsó Miklós Vácon született, 1921. szeptember 27-én. Erdélyi családból
származott, édesanyja román nemzetiségű, míg édesapja székely volt.
Utóbbi a monarchia ideje alatt az erdélyi kormánybiztos titkára volt,
ezért az államszövetség feloszlása után, távollétében halálra ítélték,
ami miatt nem térhetett vissza szülőföldjére. A családban elsősorban
magyarul és németül beszéltek, Jancsó elmondása szerint soha nem tanult
meg igazán románul, amit élete vége felé nagyon sajnált, de kiemelte,
hogy mindig is magyarnak tartotta magát. Egy interjúban elmondta, hogy a
többnemzetiségű család szolidaritásra és elfogadásra tanította, amelyek
nagyban segítették őt mind az életben, mind a művészetében.
Annak ellenére, hogy vallásos neveltetést kapott, sőt a székesfehérvári
Ciszterci Gimnázium tanulója volt, soha nem tartotta magát hívő
embernek, de rajongott a Bibliáért, mivel rendkívül érdekesnek és
szépnek találta a benne lévő történeteket.
- Rettenetesen sajnálom, hogy nem vagyok hívő, mert így más nem marad az embernek, csak az irónia – mondta.
Az ifjú Miklós humán beállítottságú gyerek volt, imádta a könyveket, a
verseket és a népdalokat, rendszeresen előfordult a versmondóversenyeken
és a cserkészek között is. Mivel a latin idézetek sokkal jobban
vonzották, mint a számok világa egyértelmű volt számára, hogy nem a
matematikusi hivatást kell választania. Középiskolai tanulmányainak
befejezése után jogi egyetemre járt, ahol jogot és néprajzot tanult –
először Pécsett, aztán Kolozsváron.
- Ha a Horthyék alatt az ember nem tudta, hogy mi legyen, akkor jogász lett – mesélte később erről az időszakról.
Jogi tanulmányait 1944-ben sikeresen befejezte, és még a kamarába is
jelentkezett, de soha nem praktizált egy percet sem. A második
világháború szele őt is megérintette: 1945 tavaszán szovjet hadifogságba
került, egy leningrádi munkatáborban kellett dolgoznia. Tüdőbetegség
miatt azonban 1945 novemberében hazaengedték, saját bevallása szerint
egy helyi orvosnő segített neki, miután megsajnálta őt.
Megismerkedés a filmezéssel
A háború végeztével az akkor 25 éves Jancsó Miklós sikeresen
felvételizett a budapesti Filmművészeti Főiskolára, ahol Máriássy Félix
osztályába járt. Jancsó eredetileg színházi rendező akart lenni, semmit
nem tudott a mozgóképekről, de Balázs Béla egy beszélgetés során
kérlelte őt, hogy legyen filmes.
- Nagyon kedves és meggyőző pali volt, de addig semmi közöm nem volt a filmekhez – mondta Jancsó.
Miután 1951-ben rendezői diplomát szerzett, a híradó filmgyárában kezdett el dolgozni.
„Mindenki tudta, hogy amit csinálunk az propaganda. Hogy miért
csináltuk? Egyrészről azért, mert mindenki a túlélésre játszott,
másrészről pedig megtanultuk a mesterséget." - mesélte később.
Ebben az időben első feleségével, Wowesznyi Katalinnal élt együtt, akitől két gyereke született, Jancsó Nyika és Jancsó Katalin.
A filmgyári időszaka alatt már dolgozott különböző filmötleteken, de mindig visszautasították.
Aztán a híradó és néhány kisfilm után, 37 évesen megrendezte első
nagyjátékfilmjét, A harangok Rómába mentek címmel, melyet Somló Tamás
fényképezett. Még ebben az évben elvált Wowesznyi Katalintól, és
feleségül vette a később Kossuth-díjjal kitüntetett vágót, Mészáros
Mártát. Az '50-es évek tartogatott számára még egy fordulatot: Jancsó
1959-ben ismerkedett meg Hernádi Gyula íróval, aki onnantól kezdve a
legjobb barátja lett, és az elkövetkezendő több mint négy évtized alatt a
rendező összes magyar filmjének ő lett a forgatókönyvírója.
Hernádi 2005-ös halálakor Jancsó ezt nyilatkozta róla az Origónak:
- Igazi nagy barát volt. Persze, hogy nehéz nélküle. De hát ugye mi
külön-külön is egymás szellemét őriztük mindig. A külföldi filmjeim egy
részében Gyula nem volt benne, de akkor is lényegében mindent ugyanúgy
csináltam. A Hernádi mindig azt mondta, hogy mi egypetéjű ikrek vagyunk.
Tehát ugyanaz a gondolkodásmódunk volt mindig. Úgyhogy, ez ennyi.
A siker évtizede
Jancsó Miklós számára a '60-as évek egy rendkívül fontos és eredményes
időszak volt. Az ekkor készült filmjei a mai napig meghatározók a
nemzetközi filmvilágban. Bevallása szerint éppen egy szerencsés
periódusban kezdett el filmezni, mivel a Kádár-rendszer sokkal kevésbé
kontrollálta őket, mint például a Fábry Zoltán nevével fémjelzett
generációt. Ahogy ő fogalmazott, a hatalom valószínűleg „meg akarta
tisztítani a véres kezét" – utalva ezzel az '56-os forradalom
leverésére. Ebben az időben ugyan meg tudta fogalmazni a súlyos
társadalmi problémákat a filmjeiben, ám ezeket egy sajátos
„virágnyelven" lehetett csak közvetíteni.
Az első jelentős sikerét is ebben az évtizedben könyvelhette el, a
Latinovits Zoltán főszereplésével készült Oldás és kötés című mozijára
már a szakma is felfigyelt. Az 1965-ös Így jöttem volt azonban az első
olyan alkotás, amely magában hordozza a rendező sajátos,
összetéveszthetetlen stílusjegyeit: a hosszú snitteket, a megkomponált
képeket és a nagy teret befogó vízszintes kameramozgásokat. A nemzetközi
ismertséget az 1966-ban bemutatott Szegénylegények című filmje hozta
meg neki, amely okán meghívást kapott a cannes-i filmfesztiválra is.
Sokak szerint ez volt az első olyan modern magyar film, amely
nemzetközileg is meghatározóvá vált, a legendás amerikai rendező, Martin
Scorsese például azt vallja, a Szegénylegényeké a filmtörténelem egyik
legjobb befejezése.
A film kapcsán Jancsó később így nyilatkozott:
Az ember nem azért csinál filmet, hogy sikere legyen, hanem mert
valamit el akar mondani. Persze annak idején a mondanivaló nagyon
lényeges volt. El akartuk mondani, hogy valami szar van. Miután direktbe
nem lehetett, áttételesen el kellett mondani, hogy milyen a világ itt.
És ez rákényszerítette az embert arra, hogy kitaláljon ezt meg azt.
Mindenki a Szegénylegényeket emlegeti. [...] azt nem tudtad volna
megcsinálni, hogy egy koncentrációs táborban játszódik Kádárék alatt,
'56 után. Eszedbe nem juthatott. Még azt sem mondhatnám, hogy ez ennyire
bennünk volt, hogy igazából '56-ról szólt. De éreztük, hogy arról is
szólt.
A '60-as években az előbb említett filmek mellett olyan legendás
alkotásokat mutatott be, mint a Csillagosok, katonák; a Fényes szelek; a
Csend és kiálltás vagy a Sirokkó.
A Csend és kiálltás című filmtől elkezdve Kende János váltotta Somló
Tamást az operatőri székben, aki egészen a '90-es évekig dolgozott a
rendezővel.
A Jancsó-Hernádi páros ebben az időszakban fejlesztette ki sajátos
forgatókönyvírási metódusát. A történet főbb részei természetesen le
voltak írva, de mindig a forgatáson alakult ki a végleges sztori.
Többször is hangoztatták, hogy ők a kamerával írják a forgatókönyvet, és
a filmkészítés számukra egy baráti beszélgetés. Jancsó elmondása
szerint többször próbált úgy dolgozni, hogy tűpontosan meg volt írva
minden, de egyszerűen ebben a formában nem tudott alkotni.
A filmjeiben a nagy puszták mellett rendszeresen szerepeltek meztelen
nők is – utólag bevallotta, hogy ez egy promóciós húzás volt, Hernádival
viccesen csak „parasztfogásnak" hívták. A másik védjegye a már említett
sok statisztával operáló hosszú snittek voltak, amelyekre a rendező
táncfiguraként hivatkozott, egyesek szerint ez az elem a művészi
önkifejezés mellett arra volt hivatott, hogy az illetékes elvtársak ne
tudják megvágni a jeleneteket.
Jancsó és Hernádi imádták heccelni a hatalmat: a Kádár-rendszer
kulturális első emberének, Aczél Györgynek például emeletes tortát
küldtek a születésnapjára.
A rendező az évtized végén elvált Mészáros Mártától és megismerkedett
egy olasz újságírónővel, Giovanna Gagliardoval Budapesten. Jancsó
szerint a nő az 1968-as cannes-i filmfesztiválon figyelt fel rá, a
Csillagosok, katonák bemutatóján, és ezután felkereste őt a magyar
fővárosban.
Az olasz meló
Jancsó a '70-es évek nagyrészét Olaszországban töltötte, legfőbbképp
Giovanna miatt. Itt az akkori európai művészvilág krémjével barátkozott,
olyan nagynevű emberekkel ismerkedett meg, mint Bernardo Bertolucci
vagy a legendás olasz színésznő, Monica Vitti. Egy interjúban elmondta,
hogy a későbbi olasz miniszterelnök, Bettino Craxi is többször
csatlakozott hozzájuk, bár viccesen megjegyezte, hogy Craxi inkább a
csinos lányok miatt vett részt a baráti találkozókon.
Itáliában sem hanyagolta a rendezést, több olasz filmje is megjelent
ebben az időben, ilyen volt a Monica Vitti főszereplésével készült
Pacifista, a Technika és rítus, a Róma visszaköveteli Cézárt, vagy a
Magánbűnök, közerkölcsök. Attól függetlenül, hogy Rómában élt,
rendszeresen hazalátogatott Magyarországra, ahol rendkívül sikeres
filmeket rendezett. Az Égi bárány, a Szerelmem, Elektra vagy a Magyar
Rapszódia mind hazai gyártású filmek voltak, de ebből az időszakból az
1972-es Még kér a nép című mozi lett a legsikeresebb: Jancsó megkapta
érte a cannes-i fesztivál rendezői díját, '79-ben pedig életműdíjat
kapott a rangos francia filmszemlén.
Míg a '60-as években Latinovits és Kozák András voltak Jancsó
legfoglalkoztatottabb színészei, ebben az időben már Cserhalmi György
töltötte be ezt a szerepet, aki később is többször dolgozott a
rendezővel.
A '70-es évek végén hazaköltözött, mivel úgy érezte, nem tud igazán
azonosulni az olasz miliővel és mint később elmondta, rájött, hogy
Magyarországhoz tartozik.
A változatos ’80-as és ’90-es évek
Miután hazajött, más típusú filmekkel kezdett foglalkozni: inkább a
jelent és annak problémáit boncolgatta. Ekkoriban készült például a
Szörnyek évadja, a Jézus Krisztus Horoszkópja vagy a Kék Duna Keringő,
emellett számos dokumentumfilmet rendezett – többek közt például az
Omega együttesről.
A magánéletében is komoly változások következtek be, mivel 1981-ben
feleségül vette Csákány Zsuzsa írónőt, akivel haláláig együtt maradt.
1982-ben született meg fiuk, Dávid.
1990-ben váratlan fordulatot vett az élete: a világ egyik leghíresebb
egyetemén, a Harvard filmes tanszékén munkát ajánlottak neki. Elmondása
szerint ez egy rendkívül izgalmas időszak volt, ám kisebb konfliktusba
keveredett a vezetőséggel, mivel nem volt hajlandó osztályzatokat adni a
diákjainak.
- Hogy jöjjek én ahhoz, hogy megítéljek egy kollégát? -mondta el egy későbbi interjúban.
1992-ig tanított az amerikai egyetemen, az évtized második felében pedig
egy teljesen más stílusirányzatban próbálta ki magát. Ekkor születtek
meg a méltán híres Kapa-Pepe-filmek, amelyekben Mucsi Zoltán és Scherer
Péter játszották a főszerepeket.
Scherer D. Tóth Kriszta Elviszlek Magammal című műsorában elmesélte,
hogy Jancsó eredetileg nem őket akarta felkérni a szerepre, hanem
Marcello Mastroianni-t, aki viszont súlyos betegsége miatt végül nem
tudta vállalni a szerepet, de egy másik olasz legenda, Vittorio Gasman
neve is felmerült azonban őt sem sikerült szerződtetni. A Mucsi-Scherer
páros végül úgy került képbe, hogy Jancsó megnézte a duót a Szentivánéji
álom című darabban és teljesen odavolt a két végtelenül szórakoztató
színészért, akik között remek volt a kémia. Hernádival gyorsan át is
írták a Nekem lámpást adott kezembe az Úr Pesten forgatókönyvét és végül
a két esetlen bohóc karakterén keresztül groteszk, vicces, mégis
kritikus módon mutatták be a rendszerváltás utáni Magyarországot. Az
előbb említett film mellett további kettő Kapa-Pepe-mozi készült, az
Anyád! A szúnyogok és az Ede megevé ebédem.
Időskora
Jancsó Miklós élete utolsó tíz évében az Ede megevé ebédem mellett egy
játékfilmet rendezett, az Oda az igazságot, emellett a Magyarország 2011
című szkeccsfilmben is közreműködött. Betegsége ellenére 90 éves
korában is több interjút adott, amelyekben elmondta, hogy a fizikai
nehézségeket leszámítva jól érzi magát és nem gondol az elmúlásra. Sok
időt töltött felesége balatonarácsi nyaralójában, és rendszeresen hódolt
két fő szenvedélyének: a filmeknek és a történelemnek. Az utóbbi
gyermekkora óta rendkívül foglalkoztatta, Mészáros Márta szerint nincs
még egy olyan ember, aki nála többet tudott volna a magyar
történelemről. Igyekezett pozitívan látni a világot és amin csak tudott
nevetett, mivel úgy gondolta, máshogy nem érdemes élni.
Élete végéig figyelemmel követte a társadalmi és politikai folyamatokat, amelyek miatt sokszor szót is emelt:
-Ez egy nagyon huzatos ország, lényegében Mátyás király óta csak
lefelé megyünk. A vezető réteg soha nem foglalkozott a szegényekkel. -mondta.
A kétszeres Kossuth– és Balázs Béla-díjas Jancsó Miklós karrierje során
összesen 30 nagyjátékfilmet rendezett, melyek közül ötöt
(Szegénylegények; Még kér a nép; Szerelmem, Elektra; Magánbűnök,
közerkölcsök; Magyar Rapszódia) jelöltek a cannes-i filmfesztivál
nagydíjára. 2014. január 31-én hunyt el.
Hatása a filmes világra
Magyarországon gyakran mondják, hogy a magyar világsztárok csak
Hegyeshalomig világsztárok, Jancsó Miklós esetében viszont valódi
nemzetközi ismertségről beszélhetünk. Számos díja mellett több világhírű
rendező nevezte meg őt a példaképeként, a már említett Martin Scorsese
például gyűjtötte a filmjeit. Bernardo Bertolucci pedig ezt nyilatkozta
róla:
- Mindig is elbűvölt a szépséghez fűződő viszonya, mely olyan különleges, hogy titkos fegyverévé tette.
Mundruczó Kornél szakmai etalonként hivatkozik rá, Tarr Béla szerint
Jancsó Miklós volt a valaha élt legnagyobb magyar filmrendező.
------------------------------------------------------------------------------------
https://hamuesgyemant.hu/muvelt/film/jancso-miklos-elete/forrasok
------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 órája a(z) Karácsony Rómában fórumtémában:
https://www.cinecittaworld. it/it/parco/attrazioni/presepe...
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 órája a(z) Karácsony Rómában fórumtémában:
Rómában minden készen áll: a világ legkülönlegesebb ...
Huszákné Vigh Gabriella 3 órája új blogbejegyzést írt: Kifényesedett Rómában a Sapienzia Egyetem szimbolikus Minerva szobra a restaurálás után 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 4 órája a(z) vatikán fórumtémában:
Idős asszony, akit kilakoltattak a Vatikánból: "Csak akkor ...
Huszákné Vigh Gabriella új linket töltött fel: Eventi culturali
Huszákné Vigh Gabriella új linket töltött fel: Artribune
Huszákné Vigh Gabriella írta 18 órája a(z) Karácsony Rómában fórumtémában:
dedotte dal globo sostenuto 1 187 / 5 000 2024. november 2....
Huszákné Vigh Gabriella írta 18 órája a(z) Karácsony Rómában fórumtémában:
https://www.vaticanstate. va/it/novita/1119-giunto-in-...
Huszákné Vigh Gabriella írta 18 órája a(z) Karácsony Rómában fórumtémában:
https://www.vaticannews. va/it/vaticano/news/2024-...
Huszákné Vigh Gabriella írta 20 órája a(z) időszaki kiállítások fórumtémában:
Először állítják ki Caravaggio egyik ritka alkotását 2024...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Boldog 90. születésnapot, Monica Vitti! 2021
Az elhunyt Alain Delon emlékére egy fotó Rómából 2024
Meghalt Monica Vitti 2022
Boldog 85. születésnapot Monica Viiti!