Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2021.08.27.
Michelangelo Buonarroti reneszánsz géniusz két cipőjét megvizsgálva
olasz tudósok megállapították, hogy a művész 160 centiméter magas
lehetett – írja az MTI. Eredményük megerősíti Giorgio Vasari (1511-1574)
olasz építész, művészettörténész kijelentését, amely szerint
Michelangelo (1475-1564) középtermetű volt.
Két olasz kutató a Pieta alkotójának nagyon egyszerű szabású bőrcipőjét
és szintén puritán külsejű fél pár papucsát vizsgálta meg, a lábbeli
párja 1873-ban tűnt el a firenzei Michelangelo-házból.
Az elemzést a szicíliai Avolában lévő FAPAB antropológiai kutatóközpont
két tudósa, Francesco Galassi paleopatológus és Elena Varotto
antropológus végezte. Elisa Tosi Brandi, a Bolognai Egyetem
divattörténésze megerősítette, hogy a cipők stílusa és anyaga megfelel
annak a korszaknak, amelyben a művész élt és alkotott.
Michelangelo 1564-ben halt meg Rómában, a Macel de’ Corvi téren álló
házában, amely ma már nem létezik. A festő és szobrász csaknem 89 évesen
hunyt el, halála előtt néhány nappal még a Rondanini Pietán dolgozott,
amely ma is befejezetlenül látható Milánóban.
A művész unokaöccse, Lionardo a holttestet Rómából Firenzébe
szállította, ahol a Santa Croce-bazilikában rendezték az ünnepélyes
búcsúztatást és temetést.
A kutatást jelenleg is végzi a két tudós. A különféle biológiai és
antropometrikus megközelítések talán arra is fényt derítenek, milyen
volt a művész egészségi állapota, mi okozta a halálát.
Michelangelo csaknem nyolcvanéves korában, 1547-1555 között készítette a
Bandini Pietát. A reneszánsz mesternek három ismert Pietája van. Egy
korábbi változat a Vatikánban látható, a Szent Péter-bazilika bejárata
mellett, egy későbbi verziót, a Rondanini Pietát egy milánói múzeum
őrzi.
A firenzei múzeum szerint a másik két Pietával ellentétben, ahol
Krisztus testét csak az anyja tartja, a Bandini Pietán Mária Magdolna és
a bibliai alak, Nikodémusz is megjelenik, utóbbinak Michelangelo a
saját arcát kölcsönözte.
A reneszánsz mester eredetileg egy római kápolnába szánta a szobrot, nem
messze attól a helytől, ahová saját sírját képzelte. A múzeum szerint
azonban Michelangelo meggondolta magát, sőt megpróbálta elpusztítani az
alkotást, ám végül egy szolgálónak adta, aki helyreállíttatta a művet.
„A fiatalkor, a késő férfikor és az utolsó korszak Pietàja, amit még
halála előtti napokban is zúzott-rombolt – csodálatossá, a Pietà
Rondanini” – írta ezekről Borsos Miklós.
„Az életműnek a csúcsán áll ez a legutolsó és legdrámaibb szobra. Ma a
milánói Sforza Múzeumban van felállítva, sajnos régi, viaszosan sötét
színétől megfosztva, „letisztítva”, kissé túl fehéren. De így is némán
nézzük, mert az élet végét látjuk remegő lélekkel egy felnyúló
kőcsonkban”.
Valóban, a művészeti restaurálásoknak, megújításoknak egyik alapvető
problémája, hogy a tisztítás, helyreállítás, esetleges kiegészítés
örökre eltüntet valamit az alkotásokról: az időt, a történelem nyomait, a
művek érését, patinásodását, az üzenetet, hogy ezek a művek kiállták az
idők próbáját, hogy sok-sok generációnak adtak örömöt, sugároztak
üzenetet.
„Halála előtt néhány nappal még faragta, zúzta a kilencvenéves
aggastyán, olyan erővel, amit már földöntúlinak nevezhetünk. Kérdések
merülnek fel. Miféle sugallat, elhatározás indította arra, hogy egy évek
óta elkészült művét szétrombolva, ennyire átalakítsa. Sajnos nem
ismerhetjük, hogy milyen volt előzőleg, hiszen csak egy kar maradt meg
az előző műből.
Megtagadta benne eddigi „michelangelói” formavilágát. a robosztus
alakokból testetlen, felnyúló alakokat faragott. Krisztus ívben roskad
felsőtestével anyjához, Máriához. Mária alakja magasabban áll, kissé
előrehajolva, mintha a teher előrehúzná. A két fej érintkezik, de itt
nincs élő és halott fej.
Mintha egymást támogatva, vigasztalva botorkálnának lefelé. A
nagyobb, sok helyütt zúzott formákat végig élő, puha remegés tölti meg.
Órákig lehetne követni a vésőjárás változatait. Hegyes vésője eltompulva, puha, ecsetszerű nyomokat hagyott Krisztus fején.
Mária alakján durva, mélyen szántott árkok jelzik az aggastyán erejét.
Milyen szép a mellén lévő barázdált terület, mert olyan, mint egy
sokhúrú hangszer. Nem is juthat más eszünkbe, mint a Máté Passió Stabat
Mater áriája.…
Az elérhetetlenért való küzdelméből jöhetett létre, mert az anyagon túli
szellemit akarta kifejezni. Ilyen lett. A mű egyszeri és
utánozhatatlan. A részvét legmélyebb kifejezője.”
----------------------------------------------------------------------------------------
https://24.hu/tudomany/2021/08/27/michelangelo-magassag-cipo-antropologia/
https://femina.hu/terasz/michelangelo-pieta/
https://ujvarosonline.hu/tarsadalom/michelangelo-pietai-valosag-a-tenyeken-tul
Shoes examined: Michelangelos was probably of mediocre stature
https://news.in-24.com/news/147141.html
Michelangelo, nuova scoperta grazie alle scarpe: quanto era alto
https://www.italy24news.com/entertainment/news/57793.html
Michelangelo Buonarroti era alto 160 cm
https://timgate.it/news/italia/michelangelo-buonarroti-era-alto-160-cm.vum#!
---------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------
Michelangelo Buonarroti monumentális síremlékét a firenzei Santa Croce bazilikában Giorgio Vasari tervezte 1564 és 1576 között.
-------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
https://www.radiocolonna.it/cultura-e-spettacolo/michelangelo-era-alto-1-metro-e-60-prova-dalle-sue-scarpe/
2021.08.30.
Michelangelo era alto 1 metro e 60, prova dalle sue scarpe
---------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 5 órája a(z) gyűjtő fórumtémában:
https://www.google. ...
Huszákné Vigh Gabriella 8 órája új blogbejegyzést írt: Magyar és nemzetközi egyházi iskolák és öregdiákok találkoztak Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 15 órája új blogbejegyzést írt: Ötven éve halt meg Vittorio De Sica olasz színész, neorealista filmrendező 2024
Huszákné Vigh Gabriella 17 órája új blogbejegyzést írt: A római start után a levegőben kigyulladt a hajtóműve egy 249 utast szállító Boeingnek 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Petényi Katalin, Kabay Barna: Fénytörés c. dokumentumfilmjének római bemutatója 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: A római Diocletianus fürdőben Tony Cragg angol művész kanyargós szobrai 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Nem turistabarát restaurálások Rómában a jövő évi Szentévre 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Emlékkötet jelent meg Fraknói Vilmos halálának centenáriumi évében és interjú Sági György történésszel 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Rómában minden út az Umbilicus Urbistól indult ki a Forum Romanumon 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Trevi kút víz nélkül, ideiglenesen beleépített sétahíddal 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Michelangelo három Piétája egyszerre látható a Vatikáni múzeumokban 2022
Michelangelo Pieta szobrának 33. fog rejtélye 2021
Új megvilágításban Michelangelo Piétája a Szent Péter bazilikában
Az őrült magyar, aki megrongálta Michelangelo Pieta szobrát