Korabeli "vasbetonból" készült a Szent Péter-bazilika kupolája, és az építők igen gondos munkát végeztek - állapították meg a vatikáni kutatók, akik geofizikai berendezéssel vizsgálták a kereszténység legnagyobb belső terű templomát.
A L'Osservatore Romano szentszéki lap beszámolója szerint a Vatikán működtetéséért és fenntartásáért is felelős műszaki részleg két munkatársa végezte a vizsgálatokat úgynevezett földradar (GPR/Ground-Penetrating Radar) segítségével. A nagyfrekvenciás elektromágneses hullámokat alkalmazó geofizikai műszerrel, amelynek működése a radarhullámok visszaverődésének észlelésén alapul, egyaránt lehet a talajt, kőzeteket, jeget, vagy bármilyen mesterséges anyagot, így betont vagy aszfaltot vizsgálni.
A munkálatok megkezdése előtt a kutatók a művészettörténészek írásait fésülték át, ám, mint a L'Osservatore Romano cikke megjegyzi, számos pontatlanságot fedeztek fel bennük, mivel szájhagyományon vagy olyan beszámolókon alapultak, amelyek valóságtartalmát sohasem támasztották alá.
A mostani vizsgálat során nemcsak azt derítették ki, hogy milyen anyagokat és eljárásokat alkalmaztak az építők, hanem a kupola "egészségi állapotát" is felmérték. A geofizikai berendezés kimutatta, hogy a mésztufa (travertinó) köveket hét belső vasgyűrű fogja össze, holott a korabeli beszámolókban csupán kettőről tesznek említést.
A L'Osservatore Romano beszámolója szerint a talajtól 136,5 méterre magasodó kupolát sokkal masszívabban építették meg, mint korábban feltételezték. A XVI. századi építők a modernkori vasbetonhoz hasonlatos anyagot alkalmaztak, és különböző magasságban vasláncok segítségével erősítették a kupola stabilitását.
A vatikáni lap szerint Marta Carusi kutató pontosan feltérképezte a vasgyűrűk, láncok, rudak helyét. "Az évszázadok során feledésbe merült, hogy mit rejteget a kupola" - jegyezte meg a L'Osservatore Romano cikkírója.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
http://hvg.hu/Tudomany/20110406_szent_peter_bazilika_kupola
http://www.thespec.com/news/world/article/513246--study-of-st-peter-s-basilica-dome-reveals-hidden-construction-techniques
http://www.irodalmiradio.hu/femis/michelangelo/04epulet/5epulet.htm
--------------------------------------------------------------------------------------------
A római kori beton jobb volt,
mint a mai
2013.06.07.
A rómaiak lényegesen tartósabb betont állítottak elő annál, mint amilyenre a mai építőanyag-ipar képes, ráadásul sokkal környezetkímélőbb technológiát alkalmaztak - állítja egy nemzetközi kutatócsoport, amely a Pozzuoli-öbölben kikötői létesítmények maradványait vizsgálta. A kutatásokról a Journal of the American Ceramic Society legújabb számában jelent meg tanulmány.
A modern betonépítmények élettartamát száz-százhúsz évre tervezik, míg a római Pantheon vagy az ókori kikötői mólók, hullámtörők már két évezrede dacolnak az elemekkel. A római beton összetétele eddig sem volt titok, köszönhetően Marcus Vitruvius Polliónak, Augustus császár hadmérnökének. A birodalom építészei a betont égetett mész és vulkanikus kőzet, tufa keverékéből állították elő, a víz alatti építményekhez égetett meszet és vulkanikus hamut alkalmaztak, amelyekből egyfajta habarcsot kevertek. Az így kapott masszába tufatörmeléket kevertek, majd faformákba töltötték és tengervízbe merítették, amely vegyi reakcióba lépett a lassan megkötő anyaggal.
A Lawrence Berkeley Nemzeti Laboratórium részecskegyorsítójával, az Advanced Light Source (ALS) elnevezésű harmadik generációs szinkrotronnal végzett vizsgálatok során a kutatók elemezték az ókori tengeri beton finomszerkezetét. A tudósoknak sikerült kimutatniuk, hogy a mai cementfajtáktól eltérően az ókori kötőanyag kevesebb szilíciumot tartalmazott, amelyet alumínium pótolt, rendkívül szilárd, a természetben előforduló tobermorit-ásványhoz hasonlatos vegyületet alkotva. A szinkrotron-vizsgálatok során meghatározták az anyag mechanikai tulajdonságait is, valamint a kristályszerkezet szilárdságát biztosító alumínium szerepét.
A vizsgálatok kimutatták, hogy az ókori kötőanyag előállítása kevésbé volt ártalmas a környezetre, mint a modernkori cementgyártás. A legelterjedtebb Portland-cementeket mészkő hevítésével, kevés ásványi agyag hozzáadásával állítják elő, a gyártási folyamat során a cementégető kemencében az anyagot 1450 Celsius-fokra hevítik. A kutatócsoport viszont kiderítette, hogy a rómaiak kevesebb mészkő felhasználásával állították elő a cementet, így mindössze 900 Celsius-fokra kellett hevíteni a kemencéket, a gyártás során kevesebb tüzelőt használtak fel, és kisebb volt a szén-dioxid-kibocsátás is.
-------------------------------------------------------------------------------------------
http://index.hu/tudomany/tortenelem/2013/06/07/a_romai_kori_beton_jobb_volt_mint_a_mai/
---------------------------------------------------------------------------------------------
A Szent Péter bazilika belül:
ugyanazt az utat járják be a hívők és a csak a műalkotásokra és a történelmi nevezetességű helyekre kíváncsi turisták.
A középső hajó padlózatába süllyesztett, nagy porfírkorongra térdelt le a 800. év karácsonyának éjjelén Nagy Károly, hogy III. Leó császárrá koronázza.
--------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.net-guide.hu/hu/node/51
------------------------------------------------------------------------------------------
Szent Péter bronzszobra – bár korábban V. századinak vélték, valószínűleg XIII. századi alkotás, és talán Arnolfo di Cambio műve –
már a kupola felé irányít, amelynek méretei innen nézve is meglepőek: négy darab ötszög alakú pillér ugyanannyi, grandiózus boltívet tart, a kupoladobon páros félpillérek fogják közre a 16 ablakot, és tartják az ugyanannyi bordával tagolt kupola alapjául szolgáló párkányt.
------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.net-guide.hu/hu/node/51
-------------------------------------------------------------------------------------------
A hat szintre tagolt mozaikdíszítés Cavalier d’Arpino munkája (1605), a pillérek lábazata elé VIII. Orbán óhajára elhelyezett szobrok Szent Longinust ( Bernini, 1639), Szent Ilonát (1646), Szent Veronikát ( 1632) és Szent Andrást ( 1640) ábrázolják.
Fölöttük a Bernini által épített négy erkélyen értékes ereklyéket helyeztek el. ----------------------------------------------------------------------------------------
http://www.net-guide.hu/hu/node/51
http://www.italyguides.it/us/roma/rome/roman_catholic_church/church_in_rome/vatican/st_peters/saint_peter_s_basilica.htm
-------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------
-------------------------------
-------------------------------
-------------------------------
„Quod non fecerunt barbari, fecerunt Barberini”, azaz „Amit nem tettek meg a barbárok, megtették a Barberinik!” – ez volt a rómaiak véleménye, amikor elterjedt, hogy a pápai oltár fölé tornyosuló hatalmas, 29 méter magas baldachin elkészítéséhez Bernini beolvasztotta a Panteon pronaoszának bronzdíszeit. A kivitelezésben (1624–33) Duquesnoy, Giuliano Finelli és – az építészeti részt illetően – Francesco Borromini volt Bernini segítője. A csavaros oszlopokon tekergő szőlőindákra rátelepedtek a Barberini-címer méhecskéi (ehhez a családhoz tartozott a munkát megrendelő VIII. Orbán pápa).
-----------------------------------------------------------------------------------------
http://www.net-guide.hu/hu/node/51
-----------------------------------------------------------------------------------------
99 (elektromos) örökmécses fénye világítja meg „Szent Péter sírját” a Carlo Maderno által megnyitott confessio mélyén.
-------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.net-guide.hu/hu/node/51
--------------------------------------------------------------------------------------------
A jobb oldalhajó első kápolnájában védőüveg mögött láthatjuk az érett korszakába lépő Michelangelo géniuszának egyik legnagyszerűbb megnyilvánulását, a Pietà márvány szoborkompozícióját (1498–99).
------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.net-guide.hu/hu/node/51
-----------------------------------------------------------------------------------------
Az 1. átjáróban XII. Leó szobra ( 1836) alatt nyílik a Bernini építette Ereklyék kápolnája, amelyet a Keresztre feszítés kápolnájának is neveznek a Pietro Cavallininek tulajdonított, értékes fafeszület nyomán; balra: Krisztina svéd királynő síremléke Carlo Fontana műve.
------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.net-guide.hu/hu/node/51
------------------------------------------------------------------------------------------
A második kápolnában kapott helyet XII. Pius síremléke (Francesco Messina), a második átjáróban XII. Ince sírja ( amit Ferdinando Fuga tervezett, vele szemben Canossai Matild grófnő emlékműve Bernini alkotása.
----------------------------------------------------------------------------------------
http://www.net-guide.hu/hu/node/51
----------------------------------------------------------------------------------------
Ugyancsak a nápolyi mester nevéhez fűződik az aranyozott stukkókkal díszített és a Borromini által tervezett ráccsal lezárt, hatalmas Santissimo Sacramento (Oltáriszentség)-kápolna aranyozott bronzcibóriuma (1674).
----------------------------------------------------------------------------------------
http://www.net-guide.hu/hu/node/51
----------------------------------------------------------------------------------------
A harmadik átjáró jobb oldalán XIII. Gergely síremléke ( 1720–23), balra XIV. Gergely sírja látható ( a Religio- és Justitia-szobrot Prospero Antichi készítette).
---------------------------------------------------------------------------------------
http://www.net-guide.hu/hu/node/51
---------------------------------------------------------------------------------------
Négy, kupolával fedett kápolna jelöli a Michelangelo által a kupola pillérei köré tervezett körüljáró szegleteit. A Giacomo della Porta által 1583-ban épített Gergely-kápolna oltárán a Segítő Szűzanya képe (XI. század) már az első bazilikában is ott volt. XIII. Kelemen síremléke ( 1784–92) Antonio Canova egyik legsikerültebb munkája; X. Kelemen sírját (21) Mattia De Rossi 1684-ben tervezte.
--------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.net-guide.hu/hu/node/51
-
--------------------------------------------------------------------------------------------
Hogy teljessé tegye a baldachin szimbolikus és látványos hatását, Bernini az apszis pódiumán helyezte el Szent Péter trónusát ; az aranyozott bronzból készült, fenséges barokk szerkezet, amelyet az egyházatyák szobrai tartanak, egy fából készült, régi trónust, valószínűleg II. (Kopasz) Károly trónját (IX. század) rejti, fölötte az aranyozott stukkóglória a Szentlélek jelképe.
------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.net-guide.hu/hu/node/51
------------------------------------------------------------------------------------------
VIII. Orbán síremlékét ( 1627– 47) szintén Bernini készítette; III. Pál síremléke* (24; 1551–75) Guglielmo Della Porta alkotása.
-------------------------------------------------------------------------------------------
-
http://www.net-guide.hu/hu/node/51
------------------------------------------------------------------------------------------
A III. Leó pápa ereklyéit őrző oltár fölött látható Alessandro Algardi márvány domborműve: Nagy Szent Leó Attilával találkozik (1646–50); a szomszédos oltáron egy valószínűleg XV. századi Madonna, mellette VII. Sándor pápa síremléke ( Bernini).
-----------------------------------------------------------------------------------------
http://www.net-guide.hu/hu/node/51
------------------------------------------------------------------------------------------
A sekrestyéből ( Carlo Marchionni, 1776–84) a Kanonokok sekrestyéjébe jutunk (a bejárati ajtót Federico Zuccari Mennyei szentek című műve díszíti, a szomszédos kápolnában Giulio Romano Madonna a gyermek Jézussal és Keresztelő Szent Jánossal című alkotása.
-----------------------------------------------------------------------------------------
http://www.net-guide.hu/hu/node/51
----------------------------------------------------------------------------------------
Bármilyen paradoxnak is tűnik egy protestáns művész alkotása a Szent Péter-bazilikában, a Giacomo Della Porta által befejezett Kelemen-kápolnában a dán Bertel Thorvaldsen készítette VII. Pius sírját ( 1823).
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
Raffaello művének mozaikból készült másolata a Jézus színeváltozása a bal oldalhajó sarkán álló kupolapilléren, vele szemben XI. Leó síremléke (1634–52) Algardi munkája.
-------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.net-guide.hu/hu/node/51
-------------------------------------------------------------------------------------------
Carlo Maderno rajzai alapján készült a gazdagon díszített Kórus-kápolna a boltozat aranyozott stukkóit Carlo Maratta készítette.
-----------------------------------------------------------------------------------------
http://www.net-guide.hu/hu/node/51
-----------------------------------------------------------------------------------------
Pollaiuolo műve VIII. Ince aranyozott bronzsírja (1498), amelyet 1621-ben hoztak át az ősi bazilikából.
-----------------------------------------------------------------------------------------
http://www.net-guide.hu/hu/node/51
-------------------------------------------------------------------------------------
A Bemutatás kápolnájában látható XXIII. János (Emilio Greco; jobbra) és XV. Benedek (Pietro Canonica, balra) síremléke.
----------------------------------------------------------------------------------------
http://www.panoramicearth.com/4899/Rome/St_Peter's_Basilica_Presentation_Chapel
-----------------------------------------------------------------------------------------
http://www.net-guide.hu/hu/node/51
----------------------------------------------------------------------------------------
Filippo Barigioni tervezte III. Stuart Jakab felesége, Maria Clementina Sobieski síremlékét az első kápolnához vezető átjáróban,
-------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------
vele szemben az Utolsó Stuartok síremlékét sztéléformában készítette el Antonio Canova (1817–19).
------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------
A keresztelőkút medencéjét formáló antik, porfír szarkofágfedél valószínűleg Hadrianus, majd később II. Ottó sírjáról került ide.
--------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.net-guide.hu/hu/node/51
------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------
Kapcsolódó hírek:
A római beton kémiai titka
A Sixtus-kápolnában 33 csecsemőt vittek Ferenc pápa elé 2015
Titokzatos eredetű anyagot szedtek le a Sixtus-kápolna freskóiról
Elkészült a Sixtus-kápolna új világítási rendszere