Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2014.02.25.
Megszólal a fénykép, és rögtön egy regény lapjaira illő történetet mesél. Robert Capa néhány fotója kapcsán szó esik egy idős olasz úrról, aki ugyan elveszítette a családi fényképeket, ám nagyszülei alakját a rangos Illustrated magazin háború alatti példányai őrzik, a történész szerencséjéről és nyomozómunkájáról, valamint egy miniszterről, aki inkább félredobja az előre megírt beszédét, hogy ezt a történetet mesélje el.
Történetünk ott kezdődik, amikor október elején megnyílt Rómában a Robert Capa in Italia című kiállítás.
A világhírű, magyar származású haditudósító olasz vonatkozású képeinek szentelt tárlat több szempontból is figyelemre méltó vállalkozás volt: a tavalyi magyar–olasz kulturális évad egyik fontos eseménye, egyúttal illeszkedett abba a programsorozatba is, amit Capa születésének századik évfordulója kapcsán indított útjára a Nemzeti Múzeum 2013-ban. De volt még valaki, akinek túlzás nélkül életre szóló élménnyé vált ez a kulturális esemény.
Az idős, Rómában élő urat Luigi Matteónak hívják. Matteo úr a kiállítás néhány képén egy ismerős, ugyanakkor élőben sosem látott arcot, a saját nagyapjáét láthatta viszont. Az idős olasz gyerekkori emlékei alapján korábban meg volt győződve arról, hogy özvegyen maradt nagymamája az éjjeliszekrényében a nevezetes amerikai magazin, a Life példányait őrizte. Emlékezett rá, ahogy a nagymama a lánya és az unokája társaságában átlapozta a lapot, és mutogatta azokat a fotókat, amelyeken fiatalkori önmaga és elhunyt férje is felbukkantak.
A családi emlékek között az is szerepelt, hogy a nagypapa volt az egyik helybéli, aki segített eligazodni a szövetséges katonáknak az egyébként csak szamárháton megközelíthető apró hegyi települések között és elkerülni az aknamezőket. Ez utóbbi terén sajnos nem bizonyult sikeresnek, maga is aknára lépve lelte halálát, így történhetett meg, hogy a háború legvégén született Luigi Matteo már nem ismerhette őt. Matteo úr már korábban, a római kiállítást megelőzően felvette a kapcsolatot a Monte Cassino vonzáskörzetébe tartozó egykori szülőfalujában maradt ismerőseivel, majd a családi emlékezet alapján kikerekedő történetet meg is jelentette a helytörténeti emlékeknek szentelt honlapon.
A helyiekkel együtt folytatott kutatómunka során sikerült például tisztáznia olyan fontos momentumokat, minthogy a család számára oly nevezetes fotók nem a Life, hanem a szintén rangos Illustrated magazin lapjain jelentek meg.
Lengyel Beatrix, a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának főosztályvezetője elmondása szerint némiképp a sors fintora, hogy amikor a Robert Capa in Italia című kiállítás előkészületei tartottak, az alapos kutatómunka ellenére sem bukkantak rá erre a történetre.
A római kiállításmegnyitó után az olasz partnerintézmény egyik munkatársa juttatta el hozzá Matteo úr levelét a képekről, és amikor a magyar kutató hetekkel később ismét Rómában járt, hogy szakmai vezetést tartson a tárlaton, meginvitálta a férfit is. A tárlatvezetés során azután Luigi Matteo még arra is lehetőséget kapott, hogy a szülőföldjéhez kötődő fotókról ő mesélhessen az egybegyűlteknek. Az idős olasz úr könnybe lábadt szemmel tett eleget a felkérésnek.
A történet itt még nem ér véget. Ahol a családi emlékezet már némiképp homályos kontúrjai véget érnek, ott lép elő a maga módszereivel a tudományos kutató.
Egy muzeológusnak az a legnagyobb élmény, ha egy kép elkezd beszélni – állítja Lengyel Beatrix, és a nevezetes nagypapát megörökítő képek szóra bírása tényleg izgalmas intellektuális nyomozómunkára adott módot.
A történet – hangozzék bármilyen érdekesen is – önmagában csak egy történet marad, amíg nem sikerül kideríteni, milyen források, akár közvetett források támasztják alá hitelességét. Kérdések merülnek fel ugyanis, és a rájuk adható válaszok árnyalják és mélyítik el ezt a sajátos családtörténetet. Milyen nyelven beszélt a nagypapa az amerikai katonákkal – adódik rögtön a leginkább kézenfekvő. Kiderült, a nagypapa élettörténete korántsem volt átlagos. Feleségével úgy döntöttek ugyanis, hogy Oroszországba költöznek, ahol kis textilüzemet vezettek egészen az 1917-es forradalomig. Tehát – mai szóhasználattal – komolyabb nemzetközi tapasztalatok birtokában tértek vissza a kis hegyi településre, és a nagypapa az orosz nyelvtudás mellett a kint töltött évek alatt a német nyelvet is elsajátította. Németül Capa is jól tudott, így valóban hihetőnek tűnik, hogy ők ketten komolyabb beszélgetéseket folytassanak. Ráadásul az sem lehetett véletlen, hogy amikor a Monte Cassino környékén megmerevedő front idején a katonákkal együtt feltűnt a környéken az ismeretlen fotográfus a nyakában legalább három készülékkel, akkor történetünk hőse keresni kezdte a társaságát. Matteo úr nagyapja ugyanis maga is kitanulta a fotózást, és bár a család csak egyetlen objektívet őriz, több helybéli családnál akad olyan portré, amit őt készített valamilyen jeles esemény apropóján. Sőt „képérzékenységét” – ha csak nagyon áttételesen – az is megerősíti, hogy legtöbbször a helyi pásztorviseletben tűnt fel a fotókon, holott egykori gyártulajdonosként és világlátott emberként sokkal inkább polgárembernek számított. Matteo úr szerint azonban az lehet az oka ennek az elsőre kissé nehezen érthető pózolásnak, hogy nagyapja valószínűleg élni szeretett volna a kínálkozó alkalommal, és az volt a célja, hogy megörökíttesse a fotóssal a helyi népviseletet is.
Ez persze csak spekuláció, és maguk a fotók sem fogják új fénytörésbe helyezni a Capa-életművet Lengyel Beatrix szerint. A magyar kutató ugyanakkor hozzáteszi: ettől függetlenül nagyon komoly történeti értékkel bírnak az ilyen felvételek, ha más nem, a helyiek számára. Akik egyébként már azt tervezik, hogy kiállítást szerveznek majd a vidékhez köthető Capa-fotók másolatából, mi több, a neves fotósnak emléket állító szobor terve is megfordult már a fejükben. De Matteo úr története az események helyszínén túl is hódít. Így történhetett meg, hogy idén januárban, amikor a Robert Capa in Italia kiállítás átköltözött Firenzébe, a megnyitón Balog Zoltán, az Emberi Erőforrások Minisztere, eltérve az eredetileg megírt beszédtől, ezt a mini családregényt mesélte el a hallgatóságnak, akik ezt követően szabályosan tódultak a képek elé, hogy szemrevételezzék azt a nagypapát, akit Robert Capa, a valaha született egyik legnagyobb fotográfus tett halhatatlanná.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
http://mno.hu/grund/egy-capa-foton-fedezte-fel-a-sajat-nagyapjat-1212077
http://www.ng.hu/Civilizacio/2013/12/egy_ismert_fotografia_megelevenedik
http://www.magnumphotos.com/C.aspx?VP3=SearchResult_VPage&VBID=2K1HZORO2U875
--------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 órája a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
https://www.comune.roma. it/web/it/notizia/120-anni-della-...
Huszákné Vigh Gabriella 6 órája új blogbejegyzést írt: P. Vértesaljai László: Átléptem a Szent Kapun 2024
Huszákné Vigh Gabriella 7 órája új blogbejegyzést írt: A karácsonyi ebéd, amely megnyitja a Sant'Egidio közösség reményét 2024
Huszákné Vigh Gabriella 9 órája új blogbejegyzést írt: P. Vértesaljai László: Átadták a zarándokfolyosót, mely az Angyalhídtól vezet a Szent Péter térig 2024
Huszákné Vigh Gabriella új linket töltött fel: Tiscali
Huszákné Vigh Gabriella 18 órája új blogbejegyzést írt: Ferenc pápa megnyitotta a Szent Péter bazilika Szent Kapuját 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: Átadták a Szent Péter térre vezető zarándokút indítóállomását és az aluljárót 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: Új szabályozások a Trevi kútnál 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: Rómában a Milvius hídi csatára kulturális előadással emlékeztek 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 4 napja a(z) Trevi kút fórumtémában:
A Trevi kút a restaurálás után új látogatási módokkal nyílik...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Rómában nyílik kiállítás Robert Capa olaszországi fotóiból
Boldog 77. születésnapot Sylvia Plachy!
Jókai Ági és Dobri Dániel előadásai Rómában
Róma örök, és mindig új