Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2012.10.17.
A pápai járművek majdnem kétszáz éves történetét mutatja be a Vatikáni Múzeum tárlata, amely ékes bizonyítéka annak, hogy legyen szó egyenruhás férfiak cipelte hordszékről, gazdagon díszített lovas hintóról vagy bombabiztos pápamobilról, a katolikus egyház feje mindig stílusosan járta az utakat.
A Vatikán egykori és mai járműparkjának számos darabjával gazdagított új kiállítás 1825-től egészen napjainkig kalauzolja végig a látogatókat a pápai közlekedési eszközök történetén. A tárlat legkülönlegesebb darabja a Berlina di Gran Gala nevű hintó, amelyet 1826-ban építettek XII. Leó pápának. A jármű gyakorlatilag fából készült "mobiltrón", amelyet aranyfüsttel bevont berakások díszítenek.
A pompás négykerekű azonban még így sem felelt meg XVI. Gergely pápa ízlésének. Ő 1841-ben aranyozott angyalokkal és a pápai hatalom szimbólumának számító tiarával, valamint kulcsokat tartó két gyermek szobrával ékesíttette fel a kocsit. A járművet hat ló húzta a 19. századi Róma utcáin, körülötte a lovasok aranyfonallal készített pápai hímzéssel díszített finom egyenruhát viseltek. "Ezek a járművek, a lovas hintók idejéből származó daraboktól kezdve egészen a modern autókig, mind azt mutatják, hogy a pápa mindig is az emberek között élt" - húzta alá a kiállítás megnyitóján Giuseppe Bertello bíboros, Vatikánváros kormányzóságának elnöke.
Az első autó 1909-ben gördült be a Vatikánba, ám az akkori pápa, X. Piusz nem volt hajlandó használni. Az 1904 és 1934 között működött Itala autógyár műhelyéből kikerül modellt New York érseke ajándékozta Piusznak, ám a pápa, akit később szentté avattak, úgy vélte, hogy a jármű túlságosan hangos lenne a Vatikánba, ezért továbbra is a ló húzta pápai hintót használta útjai során.
Az 1920-as években olyan négykerekűek teljesítettek szolgálatot a Vatikánban, mint a Fiat Bianchi Tipo 15-ös, a Fiat 525-ös, a Graham-Paige 837-es, a Citroen C6 Lictoria Sex és a Mercedes-Benz Nurburg 460. A ló húzta hintók hivatalosan 1931-ben kerültek ki a pápai forgalomból, amikor az apró városállam megkezdte saját járműparkjának nyilvántartását, amelyben SCV (Stato Citta del Vaticano) jelzéssel ellátott rendszámtáblájú négykerekűek sorakoznak. A pápát szállító autó jele SCV1.
Az első "pápamobil" - egy fehér, dzsipszerű jármű - VI. Pál nevéhez fűződik. 1975-ben használták a kocsit, hogy a jubileumi év ünneplése végett Rómába érkező tömegek jól láthassák az egyházfőt. Maga a pápamobil kifejezés II. János Pál idején vált bevett fogalommá, a pápa ugyanis ezeket használta világkörüli útjai során.
A tárlat egyik új darabja az a fehér 1980-as Fiat 1107 Nuova Campagnola, amelyben II. János Pál utazott 1981. május 13-án, amikor Mehmet Ali Agca merényletet követett el ellene.
----------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
http://www.magazinet.it/35515/news/la-papamobile-entra-nel-museo-esclusiva-tgcom-24-questa-sera.html
http://www.mult-kor.hu/20121017_mivel_kozlekedtek_a_papak
http://www.news.va/it/news/musei-vaticani-riallestito-il-padiglione-delle-car
http://www.vaticanstate.va/IT/Monumenti/MuseiVaticani/Museo_Storico_Padiglione_delle_Carrozze.htm
http://www.nydailynews.com/autos/new-vatican-exhibit-highlights-popemobile-article-1.1184745
http://www.nol.hu/archivum/archiv-360228
---------------------------------------------------------------------------------------
Hol található a Vatikáni Kocsimúzeum?
A Carriage and Popemobile Múzeum némileg el van rejtve a hatalmas vatikáni múzeumegyüttesben.
A bejárattól jobbra sétálva, majd a múzeumkert akadálymentes részében a pincében egy lépcsőn lemenve érhető el. A Vatikáni Kocsimúzeum kiállítása egy nagy terem egyfajta pincéjében kapott helyet. Fontos: A hintómúzeum jól ki van táblázva a múzeumban, de mint minden más, csak olaszul. A múzeum neve olaszul „Padiglione delle Carrozze”, ezt a táblát kell keresni.
https://italy-sights.info/carriage_museum_vatican/
-
---------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------
http://parliamoditalia.wordpress.com/2012/09/
-------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------
Pápamobilok
2005.
Egy XIII. századi freskó tanúsága szerint I. Szent Szilveszter fehér lovon vonult be Rómába. A XIX. században a nagyobb kényelmet nyújtó kétfogatú díszhintókon közlekedtek a pápák. Már negyedszázados volt az első automobil, amikor bebocsátást nyert a Vatikánba. Emilio Zanzi életrajzíró szerint: "X. Pius nem szerette őket. A vidéki származású öregember nem ült töfögő járművekbe, pedig garázsa tele volt szép kocsikkal." Monsignore Farlen, New York püspöke 1909-ben a legendás Itala egyik példányával ajándékozta meg X. Piust, aki állítólag sohasem használta, pedig az autó akkoriban nagy kiváltság volt, hiszen egész Itáliában összesen hatezret tartottak nyilván. A kocsi megbízhatóságára jellemző, hogy a világ első autómaratoniját, a Peking-Párizs versenyt Borghese herceg egy Italával nyerte meg 1907-ben. XI. Pius már rendszeresen autóval közlekedett, sőt, maga vezette az 1922-ben ajándékba kapott Fiat Bianchi Tipo 15-öst, amely akkoriban olasz diplomáciai rendszámot viselt. 1929-ben, a Vatikán önálló államként történt elismerésekor a fekete betűs olasz rendszámtáblák helyett piros betűseket kaptak a Szentszék autói.
XI. Pius idején jelentősen gyarapodott az autópark, a Fiat mellé jött az 1926-os Bianchi, az 1929-es Isotta-Fraschini, majd a Le Baron-karosszériás Graham-Paige. Utóbbit XII. Pius is kedvelte. A következő hivatali autó, a Citroen Lictoria 6-os 1930. június 30-án állt szolgálatba. A pápai járműpark sokáig adományautókból állt. Az adakozók között volt Gianni Agnelli, aki saját cégének termékeivel, többek között egy N 525-össel gyarapította a vatikáni garázst: a Fiatot a legendás versenyző, Felice Navarro kormányozta az isteni depóba.
Az első hivatalos vásárlás XI. Pius idején történt, az 1930-as Nürburg-modellt a Mercedes szállította. A versenyvázra épült kocsi arról a pályáról kapta a nevét, amelyen 13 nap alatt húszezer kilométeres rekordot állított fel. A gazdag krómozású kocsi utasterében a két első ülés mögötti tágas helyet egyetlen hatalmas bársonyborítású trón foglalta el. A belsőépítész által megálmodott tervet a Beuron-kolostor műtárgyszakértője és a német vatikáni nagykövet véleményezte. A selyemfüggönyös utasteret mahagónifa burkolatok, aranyozott karok és elefántcsont kapcsolók tették otthonossá. Egy konzolra szerelt, hétbillentyűs szerkezet segítségével lehetett elindulásra, irányváltoztatásra vagy megállásra utasítani az üvegfallal elválasztott fülkében ülő sofőrt. A krónikák szerint az autóimádó XII. Pius sokszor használta a "gyorsítani!" gombot.
A német márka után amerikaiak következtek, de a Cadillac és a Chevrolet után ismét Mercedesbe szállt a pápa. Leone Castelli építész egyedi különlegességet ajándékozott XI. Pius pápának: a kocsi ajtajával automatikusan nyíló tető lehetővé tette a főhajtás nélküli be- és kiszállást. Sokáig ezt használta XII. Pius is, akit aztán Cadillac szállított a Castel Gandolfó-i nyári rezidenciára.
A következő amerikai modellre, az 1954-es Chevrolet Impala alvázára az olasz Ghia épített egyedi karosszériát. XXIII. János pápa eleinte egy páncélozott 2300-as Fiaton utazott, a limuzin négyhengeres benzinmotorját a sportkocsi-specialista Abarth cég tunningolta 150 lóerős teljesítményűre. Automata sebességváltójával közel 200 km/órás tempóra lehetett kapcsolni. Később a politikusok által világszerte kedvelt Mercedes Landaulet kapta az SCV-1-es rendszámot. Az 1951-ben bemutatott 300-as típusjelzésű modellt először Konrad Adenauer német kancellár használta hivatali autónak, és ilyenben utazott mexikói látogatásakor John. F. Kennedy is. A nyújtott motorháztető alatt hathengeres, 2996 köbcentiméteres, 160 lóerős teljesítményű motor dolgozott. A következő Mercedes, a VI. Pál pápa által használt 1965-ös évjáratú 600-as pullman jelenleg a stuttgarti gyár gyűjteményét gazdagítja: a 6,24 méter hosszú fekete autót 6,3 literes, tizenkét hengeres, 250 lóerős teljesítményű V-motor hajtotta. A hidropneumatikus rugózással állítható magasságú kocsi hátsó ajtaján pápai címer jelezte a rangos utast, levehető teteje a merényletektől kevésbé félő korra emlékeztet.
Az autóknál az ártatlanságot jelentő fehér vagy az örökkévalóságot jelképező fekete szín uralkodott. Magánutazásain II. János Pál pápa fekete Mercedest, ünnepi alkalmakkor és külföldi látogatásaikor többnyire fehér Land Rover Defendert vagy Mercedes G-t használt. A Vatikán járműparkjában szolgált a négykerék-hajtású 525iX BMW, a Fiat Campagnola, a Chevrolet Blazer és a Toyota Land Cruiser terepjáró is. Előnyös volt a tömeg fölé emelkedő, magas építésű járműtípus, amely különleges erőátviteli rendszerével tartós araszolásra is alkalmas. 1982-es szicíliai látogatásakor II. János Pál még nyitott Land Roverben utazott, ám a római merénylet után a terepjárókra golyóálló üvegezésű kabinokat építettek: az SCV- 7-es rendszámú Mercedes G-modell magassága így elérte a három métert, az eredeti változat magassága 193 centiméter volt. II. János Pál lengyelországi látogatásakor a kormány Star típusú protokoll-terepjáróján, egy nyitott Fiat 130-asban és a Polski Fiat 125-ösben, Argentínában egy speciális Cadillac kabrioletben, Magyarországon már az üvegtetős Land Rover Defenderen utazott. 1999-ben egy Lancia Jubileóval bővült a vatikáni flotta, az olasz luxuslimuzint korábban Dialogosként mutatták be, napjainkban Thesis néven forgalmazzák. A hagyományos övek, fejtámlák és légzsákok mellett az 5,6 méter hosszú és kéttonnás Lancia biztonságát növeli a golyóálló üvegezés, valamint az oldalsó és alsó páncélozás. A hermetikusan zárható kabin oxigénellátását biztosító palackokat, valamint a kommunikációs rendszer tartalék akkumulátorait a csomagtérbe építették.
A vatikáni flotta jelenlegi zászlóshajója egy S osztályú Mercedes, amely 1996-tól viseli a Stato della Cita del Vaticano 1-es rendszámot. A nyolchengeres, 320 lóerős teljesítményű limuzinban üvegfal és Madonnát ábrázoló függöny választja el a vezetőt és a mellette ülő testőrt a mahagóniborítású utastértől, amelynek közepén fehér kárpitozású, elegáns ülés kínál kényelmes utazást. Megválasztása után hétköznapokon már ezzel közlekedett XVI. Benedek pápa, aki augusztusban egy másik német autót is kipróbálhat: a kölni katolikus ifjúsági világtalálkozóra egyedi autót ajánlott fel a Volkswagen: a Touaregbe különlegesen biztonságos trónust, tetejére a korábbi terepjárókról már ismert magasított és golyóálló üvegezésű kabint építenek, ám egyáltalán nem biztos, hogy ez lesz a végleges megoldás, és egyelőre marad a Fiat.
A római merénylet után alig használták a Vatikán nyitott terepjáróját, mert II. János Pál többnyire golyóálló üvegezésű autóban utazott. A hét végén ismét a Fiat Campagnola viselhette az SCV-1-es rendszámot, mert a beiktatása utáni első vasárnapon XVI. Benedek a nyitott pápamobilból köszöntötte híveit a Szent Péter-székesegyház előtti téren.
A Róma közepén fekvő Vatikán állam közel ezer személyautót és teherkocsit használ. A Stato della Cita del Vaticano első rendszámát, vagyis az SCV-1-est a mindenkori pápai autó kapja. A vatikáni autóflotta zászlóshajói között voltak német, amerikai, japán, francia és olasz márkájú kocsik, különleges és egyedi gyártású páncélozott luxuslimuzinok, valamint terepjárók is.
-------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.nol.hu/archivum/archiv-360228
-------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.magyarkurir.hu/hirek/papamobil-kiallitas-nyilt-vatikanban
------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------
Pápamobil-kiállítás nyílt a Vatikánban
2012.20.18.
A Vatikáni Múzeumok felújított pápamobil-pavilonjában az a nyitott fehér dzsip is megtekinthető, amelyen II. János Pál pápa az 1981. május 13-i merénylet pillanatában utazott.
A több mint tucatnyi díszes pápai hintót és kilenc pápai autót bemutató gyűjteményt az évek során csak időszakosan tekinthették meg a látogatók. A felújított, állandó kiállítás létrehozásáról akkor határoztak, amikor döntés született arról, hogy kiállítják az 1980-ban gyártott fehér Fiat Campagnolát. A megnyitóra október 16-án, Boldog II. János Pál pápává választásának 34. évfordulóján került sor.
A gyűjtemény néhány gyöngyszeme:
– a mexikói gyártósorról utolsóként legördült bogárhátú Volkswagen. A 2003-as halványtürkiz Bogarat 2002-es mexikói látogatása emlékére 2004-ben ajándékozták Boldog II. János Pálnak;
– egy hatalmas, aranydíszítéses, hatlovas Gran Gala hintó, melynek kerekei több mint öt méter átmérőjűek. XII. Leó számára készült 1825 körül;
– egy formula 1-es Ferrari kormánya, amelyet 2005-ben ajándékozott Boldog II. János Pálnak a gyártó cég elnöke. Az emléklapon ez áll: a pápának, aki 26 éve áll az emberiség útjainak sarkpontján.
A pápák nehezen álltak át a lovashintóról az autóra. Amikor 1909-ben John Farley New York-i érsek egy Italát akart ajándékozni X. Piusznak, a pápa azt mondta, jobban kedveli a patkódobogást, mint a benzinmotor berregését.
XI. Piusz volt az első pápa, aki a detroiti gyártó, a Graham fivérek által adományozott Graham Paige ülésén utazott. Ugyanezzel az autóval látogatott el 1943-ban XII. Piusz pápa Róma San Lorenzo negyedébe, hogy lelket öntsön az ott élőkbe egy pusztító amerikai bombázás után.
A kiállításon láthatóak az első fehér pápamobilok is. Az első nyitott modell a VI. Pál pápa által használt 1976-os Toyota Land Cruiser volt. Ezt követte az 1980-as Fiat Campagnola, az 1983-as Land Rover Santana, majd az 1990-es Mercedes-Benz 230.
A képen látható fekete Mercedes-Benz sedant az 1960-as évektől I. János Pál pápaságáig használták. A jelenlegi pápai flotta két fekete sedanból és a fehér Mercedes-Benz pápamobilból áll – írja a Catholic Herald.
---------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------
http://tradizioneattacchi.eu/le-carrozze-dei-papi.html
http://it.cathopedia.org/wiki/Museo_delle_Carrozze_(Musei_Vaticani)
-----------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) gyűjtő fórumtémában:
https://www.szerelvenyaruhaz. hu/aluminium-radiator
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: A római FOROF művészeti projektjei az Ulpia bazilika romjainál 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: 16. Erasmus Kulturális Találkozó Rómában zászlós felvonulással 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Lasagnét, fasírtot és zöldségköretet ebédelt Ferenc pápa 1300 nélkülözővel együtt 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) A Santo Stefano Rotondo a magyarok nemzeti temploma fórumtémában:
A bazilika ma a Collegium Germanicum et Hungaricum ...
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Guercino kiállítás Rómában a Scuderie del Quirinale-ban, bónuszként a Casino di Villa Ludovisi termei 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Vatikán kultúra, tudomány fórumtémában:
https://www.youtube.com/watch? v=Gk6mrGaxtY0 2024.11.20.
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Trevi kút fórumtémában:
A világ legismertebb szökőkútja – Trevi-kút, Róma ...
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: A Szent Péter bazilikában Michelangelo Pieta szobra előtti biztonsági üveget kicserélték 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Egyszeri lehetőség: gladiátorként küzdhetsz a római Colosseumban 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A pápamobil története dióhéjban
A legvagányabb pápamobil: Renault 4 több mint 300 ezer km-rel
XVI. Benedek "zöld" pápamobilba ül át
Már ezer éve is járt pápa Magyarországon