Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
4 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2020.09.13.
Vasárnap kezdődött volna Budapesten a Nemzetközi Eucharisztikus
Kongresszus, amelyre Erdő Péter bíboros Ferenc pápát is meghívta. A
koronavírus elmosta a nagyszabású rendezvényt, „kárpótlásként” azonban
megérkezett egy, a katolikus egyházfőről szóló kötet magyar fordítása:
az Új Ember-kiadványok sorozatában Nicolas Senèze, a La Croix (A
kereszt) című francia katolikus napilap – vatikáni tudósítói posztjáról
nyáron távozott – újságírójának Hogyan akarta Amerika megbuktatni a
pápát? című oknyomozó könyve. A szerző a magyar sajtóban először a
Válasz Online-nak mondja el azt a sokáig a kulisszák mögött zajló
küzdelmet, amelynek egy pontján a vatikáni folyosókon reális
forgatókönyvként vetődött fel az amerikai katolikus egyház elszakadása
Rómától.
https://www.valaszonline.hu/2020/09/08/nicolas-seneze-ferenc-papa-konyv-interju/
2018. augusztus 26., kora reggel: a dublini The Alex Hotel felbolydult
méhkasra emlékeztetett. A Ferenc pápát írországi látogatásra elkísérő
vatikáni tudósítók ekkor tudták meg, hogy Carlo Maria Viganò, a
Szentszék Egyesült Államokba akkreditált korábbi nunciusa egy tizenegy
oldalas nyilvános levélben bírálja a katolikus egyház legfelső
vezetését, amiért 2000 óta nem tettek semmit a kiskorúak elleni
szexuális zaklatásokkal vádolt Theodore McCarrick korábbi washingtoni
érsek ellen. Noha Ferenc nyomására az év júliusában a korábbi főpap
lemondott bíborosi rangjáról és az egyházfő felfüggesztette a nyilvános
papi szolgálat végzése alól, a Viganò-levél egyik fő célpontja a pápa,
akit az érsek addig példátlan módon lemondásra szólított fel. Ebben a
levélben csúcsosodott ki az a konfliktus, ami a kulisszák mögött már
évek óta egyre hevesebben dúlt egyes amerikai egyháziak, az ottani
katolicizmusban befolyásos világi adományozók és Ferenc pápa között.
Nicolas Senèze – aki ott volt Dublinban és az elmúlt években még számos
más utazásra is elkísérte a katolikus egyház fejét – tanúja volt ennek a
küzdelemnek.
– Tudjuk, hogy a Vatikán nemcsak lelki, hanem politikai központ is,
könyvét olvasva mégis meglepődünk, milyen küzdelem zajlik ott a
hatalomért és a befolyásért.
– Így van, de a mai Vatikán megértéséhez kulcsfontosságú Ferenc pápa
személyiségének és hátterének ismerete is. Ő igazi jezsuita, márpedig a
jezsuita lelkületben mindig együtt él a spirituális és a politikai
dimenzió. Ha csak lelki szempontból vizsgáljuk a pápa személyiségét, nem
értjük meg társadalmi kérdésekben kifejtett álláspontját, és ez
fordítva is igaz.
– Ez még nem olyan nagy újdonság, a pápa mindig is egyszerre volt a Vatikán államfője és a világ katolikusainak „lelki atyja”.
– Kétségtelenül így van, csakhogy a mai katolikus egyház egyik
legfontosabb, ám a kívülállók számára talán nem mindig érzékelt
törésvonala az egyházzal kapcsolatos felfogásról szól. Sokan szeretnének
olyan katolicizmust, amely csak a spirituális kérdésekkel foglalkozik
és távol tartja magát a társadalmi kérdésektől. Ezt Ferenc pápa
határozottan ellenzi. A könyvemben sokat szereplő tehetős amerikai
katolikusok számára például vallásuk társadalmi tanítása kimerül a
gazdasági liberalizmusban. Sokat hivatkoznak II. János Pálra, pedig ezt a
szemléletet ő is elutasította, hiába próbálták marxizmus-kritikájából
levezetni a piac mindenhatóságának katolikus támogatását. A gazdag
amerikai üzletemberek úgy gondolják, az egyháznak rendszerszinten nincs
dolga a szegényekkel, az elesettekkel, rajtuk a jótékonykodás segít – a
globális gazdasági rendszer meg úgy jó, ahogy van. Amikor XVI. Benedek,
majd Ferenc pápa a piaci liberalizmust kritizálja, az nagyon zavarja
ezeket a tehetős amerikai katolikusokat.
– Könyvében sokat emlegeti a szállodaiparban és pénzügyi
szolgáltatásokban érdekelt Timothy Buscht, a Domino’s pizzahálózatból
milliárdossá lett Tom Monaghant vagy a befektetési alapokat kezelő Frank
Hannát. Miért lettek ők ennyire befolyásosak az amerikai katolikus
egyházban?
– Ennek egyfelől történelmi oka van. Az Egyesült Államok arculatát az
alapításától meghatározta a protestantizmus, ahol a világiak
hagyományosan fontos szerepet játszanak az egyházakban, s ez hatott az
ottani katolicizmusra is. Ráadásul, a hetvenes-nyolcvanas évektől a
hagyományos liberális protestantizmus hanyatlott, megerősödtek az
evangéliumi protestánsok, ők II. János Pál idején társadalmi és
politikai kérdésekben szövetséget kötöttek az addig idegenkedve kezelt
katolikusokkal – ez is növelte a világiak súlyát. A másik ok, amiért
nőtt a gazdag adományozók súlya, a pénzügyekkel áll összefüggésben.
Az amerikai katolikus egyház rogyadozik a szexuális zaklatási
perekben megítélt kártérítések súlya alatt. Képtelenek lennének a
dollármilliókat kifizetni a katolikus üzletemberek adományai nélkül.
Utóbbiak ezért egyre befolyásosabbak, mert az amerikai egyházra is igaz,
hogy aki fizet, az rendelheti a zenét.
– Igen ám, de amikor például pénzügyi válságba került a katolikus egyház
által fenntartott neves római bőrgyógyászati klinika, a Vatikán mégis
az amerikai üzletemberekhez fordult. Ferenc pápa szerint „Ez a gazdaság
öl”. Bírálja a pénz túlhatalmát. Bajban azért mégis jó, hogy kéznél
vannak ezek a csúnya bizniszmenek?
– Valóban, hosszú időn keresztül a tehetős amerikaiak a Vatikánt is
támogatták és ezzel bizonyos befolyást szereztek. Például XVI. Benedek
pápasága idején. Az amerikai katolikus egyház felsővezetését és a
katolikus üzletembereket tömörítő pápai alapítvány (Papal Foundation)
rengeteg projektet finanszírozott világszerte a pápa nevében, anélkül,
hogy a mindenkori egyházfőnek valódi befolyása lett volna a programokra.
Az adományozók kiválasztották a számukra kedves kezdeményezéseket és
ezeket jóváhagyásra az egyházfő elé terjesztették. Még Ferenc
pápaságának első idején is jól működött a rendszer, aztán úgy látta,
hogy a pápaságról alkotott víziójával ellentétes projekteket
terjesztenek elé, rácsapott az asztalra és azt mondta: mivel azt
mondjátok, ez az én pénzem, akkor nem arra fog menni, amire ti
akarjátok, hanem olyasmire, amit én akarok.
Ez volt a gazdag amerikaiakkal bekövetkezett szakítás oka.
Könyvemben igyekszem bemutatni, hogy már pápasága kezdetétől
gyanakvással tekintettek Ferencre, de igazán akkor haragudtak meg rá,
amikor elvette a pénzüket. Üzletemberekről beszélünk, akik menedzseri
szemmel néznek a világra: magukat az Egyház felügyelőbizottságának
tekintik, s ha nem találják megfelelőnek a vezérigazgatót, megpróbálják
eltávolítani. Erről szólt a Viganò-levél és az azt kísérő szervezkedés.
– Könyvében azt írja, az amerikai pápai alapítvány túl keveset fordított
szociális meg oktatási célokra és túl sokat a keresztény média, illetve
abortuszellenes csoportok támogatására. Már ez is baj?
– Ferenc pápa azt rója fel ezeknek a csoportoknak, hogy nagyon
korlátozottan tekintenek az emberi méltóságra: védeni akarják a
fogantatás után és közvetlenül a halál előtt (az eutanázia kapcsán), de a
kettő közötti idővel nem nagyon törődnek. Természetesen a pápa is
életpárti, de ő az emberi életet a maga teljességében akarja védeni a
fogantatástól a halálig. Számára például a migráció életkérdés is,
hiszen sokan fulladnak bele a Földközi-tengerbe. Ferenc úgy véli, az
emberi élet méltóságát a gazdasági kizsákmányolás éppúgy veszélyezteti,
mint az ökológiai katasztrófa.
– Nem igazságtalan a pápa a gazdasági rendszerrel? Az elmúlt
évtizedekben a kapitalizmusnak és a globalizált világkereskedelemnek
köszönhetően világszerte százmilliók emelkedtek ki a szegénységből.
– Valóban, ezzel szoktak érvelni a leszivárgás-elmélet hívei. Szerintük,
ha tehetőseknek jól megy, az idővel leszivárog a szegényebbekhez is.
Kétségtelen, hogy ma a Föld lakosságához mérten a korábbi időszakokkal
összevetve arányaiban kevesebb a szegény. Abszolút számban viszont
növekszik a nincstelenek száma, ráadásul még a fejlett országokban is
nyílik az olló a gazdagok és a társadalom többi része között. Képzeljünk
el egy poharakból álló gúlát, melynek tetejére elkezdik önteni a
pezsgőt: Ferenc pápa azt mondja, nem elég, hogy egyre kevésbé szivárog
le az ital a gúla aljára, még a fent lévő poharak is egyre nagyobbak.
– Önt olvasva nehéz szabadulni attól a benyomástól, hogy Ferenc pápában
minden oldal csalódott. A tradicionalistáknak túl nyitott, a
konzervatívoknak túl liberális, a piacpártiaknak túl korlátozó. De a
progresszívek sem örülhetnek, hiszen az abortusz, az azonos neműek
házassága és számos egyéb kérdésben Ferenc egy jottányit sem mozdult el
az egyház társadalmi tanításától.
– Ma világszerte nehéz centristának lenni, mert az ember két oldalról
kapja a támadásokat. A pápa viszont úgy gondolja, e viharok azt jelzik,
jó irányba tart. Az egyik legkomolyabb élettapasztalata, hogy milyen
veszélyes a hit ideológiává válása.
Látta például, amikor Dél-Amerikában egyes jezsuiták elmentek, hogy
részt vegyenek szélsőbaloldali-marxista felszabadítási mozgalmakban.
De Argentínában tapasztalta meg azt is, amikor egy jobboldali katonai
diktatúra próbálta saját céljaira felhasználni a kereszténységet.
Mielőtt nyáron elhagytam Rómát, találkozhattam vele egy privát
audiencián. Az a benyomásom alakult ki: minden egyházi erőfeszítésével
azon dolgozik, hogy a hitet megtisztítsa a különféle az ideológiáktól és
az Egyház visszatérjen az evangéliumhoz.
– Mennyire frusztrálják Ferenc pápát a világegyházon belüli ideológiai, hatalmi és személyi harcok?
– Nem hiszem, hogy fél a konfliktusoktól és nem is éreztem azt, hogy
személyesen megérintik a küzdelmek. Ragaszkodik a spiritualitás és a
politika már említett jezsuita egyensúlyához és ennek köszönhetően képes
azonosítani, kikkel tud párbeszédet kezdeményezni és hogyan lehet
feloldani bizonyos helyzeteket. Így tudta kezelni a Viganò-levéllel
kicsúcsosodott amerikai konfliktust is, pedig egy időben olyan éles volt
a helyzet, hogy a vatikáni folyosókon nyíltan beszéltek az amerikai
katolikus egyház Rómától való elszakadásáról. Ezt a veszélyt úgy tudta
semlegesíteni, hogy az amerikai püspököket figyelmeztette a
kötelességükre és a keresztény hit ideologizálásának veszélyeire.
– Ebben a kérdésben támogatja őt a saját „hátországa”? Könyve alapján erősen kételkedünk ebben.
– A pápa sokkal jobban tart az ideológiától, mint a dialógustól: a másik
meghallgatásával óhatatlanul lazulnak a megmerevedett nézetek. A
vatikáni ideológusok éppen ezt hányják szemére. Úgy vélik, hogy a
másként gondolkodóval való párbeszéd az Igazság feladását jelenti.
Általában ugyanezek az emberek ellenzik, hogy nagyobb szerepet kapjanak a
nemzeti püspökkari konferenciák, mert azzal járna, hogy a Vatikánban
csökkenne az ő befolyásuk és hatalmuk. Napirenden van a Kúria, a
Vatikán hivatali apparátusának reformja. Módom volt belenézni az egyik
tervezetbe és abban hangsúlyos a nemzeti püspökkari konferenciákkal való
együttműködés, a világiak növekvő szerepvállalása az egyházban,
beleértve a Vatikánt is. Tudni kell, hogy II. János Pál és XVI. Benedek
alatt nagy hatalma volt az adminisztrációnak, mivel pontifikátusa végén a
lengyel pápa betegsége miatt nehezen tudta kézben tartani az ügyeket,
XVI. Benedeket pedig nem érdekelték ezek a kérdések.
Így aztán átvették a hatalmat a vatikáni apparatcsikok,
ők döntöttek az egész katolikus egyházat érintő kérdésekben és most
fenyegetve érzik a pozíciójukat. Hallani sem akarnak arról, hogy mondjuk
öt év után fel kell majd adniuk adott esetben igen befolyásos
tisztségüket a vatikáni adminisztrációban és vissza kell menniük az
egyházközségükbe misézni meg gyóntatni.
– Árulja el: találkozásaikon a pápa optimista volt az egyház jövőjével kapcsolatban?
– Igen, határozottan. Persze tesz is az ügyért, például a vatikáni
reformmal, azonban tudja, hogy a változások végét ő biztosan nem éri
meg. Ugyanakkor biztosítani szeretné, hogy ne lehessen visszafordítani
ezt a folyamatot. Az említett amerikai katolikusok letettek arról, hogy
leváltsák a pápát. Egyetlen lehetőségük céljaik elérésére, ha sikerül
megakadályozni a Ferenc örökségét továbbvivő pápa megválasztását.
– A pápaság nem olyan, mint egy inga? Egyszer kileng „progresszív”
irányba, utána logikusan jön a „konzervatív” – így garantálva az
egyensúlyt, s azt, hogy az egyház soha nem változik meg alapjaiban. Azaz
a következő pápa törvényszerűen mást képvisel majd, mint Ferenc.
– A konzervatív–progresszív ellentét nem írja le az egyházon belüli
törésvonalakat. Hogy mást ne mondjak, bizonyos kérdésekben maga Ferenc
pápa is kifejezetten konzervatív. Az igazi választóvonal szerintem a
rigorista, azaz bezárkózó, a hitet a világtól féltő és a nyitott
katolikusok között van – utóbbiakon a második vatikáni zsinat
szellemében gondolkodókat értem. Ma nem látom, hogy a rigoristák sikerre
tudnák juttatni jelöltjüket egy pápaválasztó konklávén. Ferenc a már
nem Európa központú katolikus egyház vezetője; az általa kinevezett
bíborosok is jelzik az egyház többpólusú valóságát.
– Csakhogy ma már a „rigoristák” sem feltétlenül európaiak: a vatikáni
Istentiszteleti és Szentségi Kongregációt vezető guineai bíboros, Robert
Sarah például nemcsak a konzervatív nézeteket, de az egyre nagyobb
lélekszámú afrikai katolicizmust is képviseli.
– A rigoristák legnagyobb problémája, hogy a pápa elleni
szervezkedésükkel elveszítették a hitelességüket. Egy konklávén
mégiscsak a bíborosok kétharmadának szavazatára van szükség, amit
nehezen szerez meg valaki, aki az előző vezető ellen szervezkedett vagy
megpróbálta kijátszani egymás ellen az előző és a mostani pápát. Sarah
bíborosnak sokan nem felejtették el, hogy XVI. Benedeket utóbbi
engedélye nélkül társszerzőként tüntette fel a papi cölibátusról szóló
könyvén, miközben a szövegben Ferenc pápa elleni bírálatok is
szerepelnek.
– Ferenc pápa követi majd XVI. Benedek példáját és lemond?
– Igen, ez lehetséges. XVI. Benedek lépése tartósan megváltoztatta a
pápaságot. Ismerve Ferenc pápát, azt gondolom, hogy aznap, amikor már
nem érez elég erőt tisztsége betöltéséhez, ugyanígy fog dönteni. Július
elején találkoztam vele, jó kondícióban van, szeretnék majd 83 évesen én
is ilyen állapotban lenni. De úgy gondolom, hogy a pápasága végén
járunk, ő is készül a kilépésre. Ferencnek ma két célja van: szeretné,
hogy utódja folytathassa a reformokat, ugyanakkor nem akarja őt zavarni.
Mindenképpen el akarja kerülni azt a helyzetet, ami XVI. Benedekkel
alkalmanként előfordult – amikor is az emeritus pápát felhasználva
akarták az újat zavarba hozni.
– A Netflix által készített A két pápa mennyire adja vissza hűségesen a volt és a jelenlegi egyházfő közötti viszonyt?
– Csodálatos a két színész, Anthony Hopkins és Jonathan Pryce játéka,
néha az archív felvételek miatt az a benyomásunk, hogy dokumentumfilmet
nézünk. Ez azért probléma, mert a történet teljesen kitalált. A két
ember kétségtelenül jó viszonyt ápol egymással, de egyáltalán nem fedi a
valóságot, hogy XVI. Benedek Ferencet szánta volna utódjának – ő
ugyanúgy meglepődött a szavazáson, mint mindenki más. Nem igaz az a két
bűn sem, amivel magukat vádolják. Ferenc pápa az argentin junta idején
semmilyen elítélendőt nem cselekedett, amiképpen Benedek sem fedezett
egy pedofil papot.
– Van olyan személyiség, akit Ferenc pápa szívesen látna utódjaként?
– Szerintem nincs kijelölt örökös, több embert figyel, akiknek
megválasztása esetén nem lenne boldogtalan. Az egyik Luis Antonio Tagle,
a Fülöp-szigeteki Manila volt érseke, akit ő hívott Rómába a népek
evangelizálásáért felelős befolyásos kongregáció élére. Szegénységről
vallott felfogása közel áll Ferencéhez, kínai származása is jelzi az
egyház többközpontúságát. Érdemes még figyelni Pietro Parolinra is:
államtitkárként Ferenc pápa egyik legközelebbi munkatársa. Talán kevésbé
színes egyéniség, mint Tagle, diplomata múltja miatt centristább is,
éppen ezért megnyugtatóbb választás lehet sok bíborosnak. Más
kombinációk is léteznek persze, de az szinte biztos, hogy a következő
pápa az Amerikai Egyesült Államokon kívülről érkezik majd: a
szuperhatalom állampolgárára a bíborosok többsége nem szívesen szavaz.
https://www.valaszonline.hu/2020/09/08/nicolas-seneze-ferenc-papa-konyv-interju/
------------------------------------------------------------------------------------------
https://www.magyarkurir.hu/hirek/protestantizalodo-amerikai-katolikus-egyhaz-kiadvanyunk-nyoman-keszult-exkluziv-interju
Nicolas Senèze: Hogyan akarta Amerika megbuktatni a pápát? című kiadvány
megvásárolható az Új Ember könyvesboltban (Budapest, V. kerület,
Ferenciek tere 7–8.; nyitvatartás: hétfő, kedd, csütörtök, péntek 9–17
óráig; szerdán 10–18 óráig) vagy megrendelhető az Új Ember online
könyváruházban.
-------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella új linket töltött fel: Szent Péter bazilika virtuálisan
Huszákné Vigh Gabriella új linket töltött fel: Képviselőház mostra
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Róma restaurált szökőkútjai megszépülve nyílnak meg a szentévre2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: 130 éve született Szőnyi István: Szőnyi római évei kiállítás a Falconieri palotában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Magyar Napok a Falconieri palotában: Nádudvar és Hajdúsámson bemutatkozik 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Olaszországi magyar katolikus közösségek találkozója Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Konferencia Rómában a Holokauszt 80. évfordulóján 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
https://nyugatifeny. hu/2024/11/28/vatikan-szent-...
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Magyar elnökség által rendezett békekoncert Rómában a Szent Ignác bazilikában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 5 napja új blogbejegyzést írt: Rómában új múzeumi központot avattak a Via del Corso-n Marc Chagall remekművével 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Lasagnét, fasírtot és zöldségköretet ebédelt Ferenc pápa 1300 nélkülözővel együtt 2024
Ferenc pápa halottak napján a római Laurentino temetőben imádkozott 2024
A római egyházmegye gyűlése a Lateráni Szent János bazilikában 2024
Ferenc pápa váratlanul elhagyta a Vatikánt, le is fotózták 2024