Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
3 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2021.01.13.
Az Iparművészeti Főiskolán nem volt a tanárok kedvence, miseruha
diplomamunkája miatt majdnem megbuktatták, miközben már akkor – titokban
– a legnagyobb divatcégeknek dolgozott Olaszországban. Máhr Szilvia
textildizájner egyedi, csupaszín és csupaminta Tátika-táskáinak az
anyaga is saját termék, extrém újraruháit pedig bálás ruhák darabjaiból
állítja össze. A járványt maszkkészítéssel élte túl a cége, és bár a
covid alatt bezárta Váci utcai boltját, január közepén újat nyit a pesti
Művész Mozi közelében.
Nyolcéves korában lefestette a szobáját, ez volt az első igazi –
háromdimenziós, expresszív stílusú – festménye. Máhr Szilvia magától
kezdett el festeni, mert egyedül fafaragó nagybátyja volt művész a
családban.
Szilviát nem vették fel a Kisképzőbe, és az Iparművészeti Főiskolára
háromszor is felvételizett, mire bekerült a kilencvenes évek végén. Ez
akkoriban nem tűnt ritkaságnak a hatalmas túljelentkezés miatt.
„Nem igazán ismertek a tanárok, és ugyan a rajzban és festészetben az
élmezőnybe tartoztam, nagyon más volt a stílusom, mint az oktatóknak,
így nem is tartottak túl tehetségesnek.” Másodikban elment Finnországba
tanulni (a vizsgákat előre, nyáron letette), mivel a skandináv stílusú
holmik érdekelték igazán. Ott annyira megbecsülték, hogy megadták az
iskola beléptető kódját, ha hétvégén is bemenne dolgozni.”
Papi ruha, miseruha volt az itthoni diplomamunkája, amelyre kettest
kapott, a tanárok azt is hozzátették, legszívesebben megbuktatnák.
Pedig divatos, modern ruha volt, nyomott anyag, alkalmi öltözet
papoknak. Nem vallásos neveltetésből indult az ötlet, hanem
Olaszországból jött, mivel Szilvia tanulmányai alatt rendszeresen járt
Rómába és a Vatikánba is.
Úgy érezte, az oktatók ennél komolyabb dolgot
vártak, tőle: csinálja meg élete főművét, egy ruhát, amelyen teljes évig
dolgozik. Szilviát viszont mindig az átlagembereknek is elérhető,
művészi színvonalú holmik érdekelték. Az iparművészet arról is szól,
hogy egy ruha ipari méretekben is előállítható legyen.
Pócs Dániel, a Rómában is dolgozó művészettörténész a Gyűjtők és
gyűjtemények című magazinban írt a diploma-miseruhákról: „De miért is
hoztam szóba mindezt Máhr Szilvia diplomamunkája kapcsán? Valószínűleg
ritka választás egy iparművésztől, hogy papi ruházatot, miseruhákat
tervezzen. A liturgia évszázados kötöttségei, a miseruhák szigorú
funkcionalitása látszólag gúzsba köti a művészi szabadságot. Az
évezredes ikonográfiái szabályok nehezen tűrik, hogy a jeleket valóban
jelentéssel bíró, és ezért gesztusként is értelmezhető formáknak fogjuk
fel. Márpedig néhány odavetett búzakalász vagy egy olajág, a liturgia
tartalmát és a vallásos emberek számára a hit lényegét sokkal inkább
kifejezi, mint a régi, gíccsé silányuló formák. A mai magyarországi
papi viseleteken ez meg is látszik, és nem csak azokon, hanem bármin,
ami a liturgiához kötődik. Tessék csak elmenni az eklézsiaboltba és
szemügyre venni a kínálatot… Ez azonban csak a beszédes felszín, amely
alatt mint annyiszor, most is hallgat a mély. De vajon miért kerüli el a
kortárs művészet a mai magyar egyházat, s ugyanakkor miért veszett ki a
modern egyházművészetből a szabadság és az egyszerű kifejezésmód?”
Kasmírminta a legnagyobb nemzetközi divatcégeknek
Bár Budapesten nem aratott túl nagy sikert a miseruhás diplomamunka,
Olaszországban annál inkább, ahol Szilvia el is adott belőle a speciális
öltözékből pár darabot. A tanulmányai alatt ugyanis az egyik
legismertebb rajzstúdió, a FARO Disegni alkalmazta, amelynek Farkas
István festő fia, Charlie és Farkas Ida a tulajdonosa.
Kasmírmintákat festett ott – többek között – olyan nagy divatházaknak,
mint a Laura Biagiotti, az Etro, a Gucci vagy a Dolce & Gabbana.
„Idáéknál egy évig betanultam, majd azt mondták, ha lediplomázom,
visszavárnak a római rajzstúdióba. Én meg átvettem a diplomát 2002-ben,
és másnap utaztam, mert ott lehetett igazán tanulni az anyagokról.
Magyarországon ugyanis nincs textilipar. Amit itt három évig csiszolnak,
az Rómában a napi három-öt munka egyike, ontják a művészek az
ötleteket. Kreatívnak kell lenni, és minden húron játszani. Persze
mindenki specializálódik, mert van, aki például virágokat fest többféle
stílusban, de úgy, hogy szinte megszólalnak.”
Szilvia három évig dolgozott Farkaséknak, aztán saját vállalkozásba
vágott. Szitázott, hímzett és falvédőket készített. A középmagas
kategóriájú cégeknek, a Patrizia Pepének és a Nero Giardininek is
tervezett-készített anyagokat. Amikor jöttek a gyerekek, a férje
kérésére hazaköltöztek, és Brillantina KKt. néven táskás céget
alapítottak. Azt tudta a textildizájner, hogy nem bolti méteráruból akar
dolgozni, hanem saját tervezésűből.
„Először más nyomtatta az anyagaimat, aztán vettem egy szublimációs
nyomtatót, így transzferpapírra printelem a saját tervezésű mintát,
amelyet rávasalunk a textíliára.”
Kezdetben tömeggyártásra állt át a Brillantina, csak külföldre készített
táskákat, volt, hogy évi több mint 10 ezer darabot, egy-egy cégnek akár
5000-et. Szilvia többet adminisztrált, mint tervezett. Amikor beleunt
az excel-táblákba és a verklibe, visszavett a mennyiségből.
Kisszériás turistakedvencek és haute couture újraruhák
Aztán férjével elváltak, megszüntették a céget, és a tervező Tátika
néven új vállalkozásba kezdett. Csak kisszériás táskákban gondolkodott,
nagyon színeseket, mintásakat, elegánsakat és jól kombinálható,
hétköznapi, kényelmesek portékákat készített. Sikere volt az Astoriánál
lévő első boltjában, a művészeti vásárokon, majd a Váci utcában is.
Ez utóbbi helyen kezdetben egy icipici üzletet nyitott, aztán talált egy
emeleteset a Váci utca – Szabad sajtó út és Vámház körút közti – déli
részén. Dőltek a turisták, és egy idő után a táskák, a neszesszerek, a
pénztárcák mellett megjelentek a Budapest-szuvenírek, az emeleten pedig a
kabátok és az újraruhák.
Az egyedi Tátika-textíliákat könnyen azonosítják az utcán a törzsvevők.
Még úgy is, hogy tényleg nincs két egyforma munkája, mindegyik valamiben
eltér a másiktól. Az elmúlt időszakban a hátizsák-forma lett a favorit.
Most inkább a kényelmes dolgokat keresik a vevők, és persze nem
elhanyagolható szempont, hogy jól nézzen ki.
Szilvia két éve varr újrahasznosított ruhákat. Turkálónagykerben bálákat
vásárolt, szétvágta, átszabta, újratervezte a darabokat, és mint egy
nagy puzzle – új viseletet rakott ki belőlük.
„Legközelebb a festészetet mondanám társművészetnek. Össze kell
válogatni a rongyokat úgy, hogy harmonikus legyen. Egy-egy ruha nagyon
sok darabból áll, rengeteg extra részletet varrunk rá. Mindenből itt
egészen biztosan csak egy darab lesz, és elég határozott egyéniség kell a
viseléséhez” – mondja Szilvia, aki szerint
az újraruha olyan, mint az haute couture, csak nem lehet azon az áron eladni.
Járvány? Maszkkészítés és webshop!
Tavaly márciusban bezárta a Váci utcai boltját, mivel a vírus miatt
elmaradtak a vásárlók, azaz a turisták. Így a Tátika átlépett az online
térbe, és októberben megnyílt a webshop, ahol Szilvia saját készítésű
gyerekruhákat is árul.
Legnagyobb meglepetésére a korábbival ellentétben a vásárlók 80
százaléka magyar. Ami nagy öröm, mert az ötévnyi „Váci utcázás” nem tett
jót a hazai vevőkörnek.
A webshopban egyelőre csak eurós árakat látunk, mert szerződéskötés után
derült ki, hogy az oldalt működtető Shopify csak egy valutát
engedélyez. Reklamálás után az ígérték, hamarosan másik két valutát is
felvehet majd a webüzlet.
„Majd a boltban forintért lehet vásárolni” – jegyzi meg Szilvia, aki új
üzletet nyit január közepén, mert, mint mondja, kell egy hely, ahol
élőben meg lehet tapogatni, kipróbálni a holmikat. Most olyan helyre
költözik, ahol jóval kisebb a turizmus, így a szuveníreket is végre
elfelejtheti, amelyek megint a tömegtermelés felé lökték a vállalkozást a
járvány előtt. A pesti Teréz körúton, a Művész Mozi kvázi
szomszédságában nyit a bolt.
Mivel a tér kisebb, mint a Váci utcában, és szűkebb lesz a termékskála,
új projektekbe is belevág a dizájner. Amatőröknek például több napos
táskakészítő workshopot indít, gyerekeknek meg szakkört szervez. Sőt
hosszú nyaggatás után elkezd rendelésre is dolgozni.
Álomkategória egyelőre, hogy Budán is nyisson egy pici Tátikát, valahol a Széna tér környékén – még keresi a helyiséget.
A járvány 2020-as időszakát a webshop bevételéből, valamint maszkok
készítésével bekkelte ki a cég. 2018-ban 68,8 millió forint, 2019-ben
63,4 millió (a legnagyobb profit 2018-ban jött: adózás után 3 millió
forint maradt), 2020-ban pedig körülbelül az előző évinek a fele volt a
bevétel.
De életben maradtak, és ez volt a fő cél.
-----------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 5 órája a(z) gyűjtő fórumtémában:
https://www.google. ...
Huszákné Vigh Gabriella 7 órája új blogbejegyzést írt: Magyar és nemzetközi egyházi iskolák és öregdiákok találkoztak Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 15 órája új blogbejegyzést írt: Ötven éve halt meg Vittorio De Sica olasz színész, neorealista filmrendező 2024
Huszákné Vigh Gabriella 17 órája új blogbejegyzést írt: A római start után a levegőben kigyulladt a hajtóműve egy 249 utast szállító Boeingnek 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Petényi Katalin, Kabay Barna: Fénytörés c. dokumentumfilmjének római bemutatója 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: A római Diocletianus fürdőben Tony Cragg angol művész kanyargós szobrai 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Nem turistabarát restaurálások Rómában a jövő évi Szentévre 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Emlékkötet jelent meg Fraknói Vilmos halálának centenáriumi évében és interjú Sági György történésszel 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Rómában minden út az Umbilicus Urbistól indult ki a Forum Romanumon 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Trevi kút víz nélkül, ideiglenesen beleépített sétahíddal 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Rómában, az AltaRoma divathéten négy magyar márka tartott bemutatót 2020
Olasz divatház modellje lett a szombathelyi kosarasból
Abodi Dóra új kollekciója Fellini, a Vatikán és a katakombák jegyében
Gucci és a magyar porcelán