Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
5 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2019.11.13.
A Római Magyar Akadémia idén másodszor vesz részt a híres nemzetközi
RomaEuropa fesztiválon. Tavaly Dobri Dániel: A másik Róma című
melodrámájának premierjével szerepelt a rendezvényen.
Idén a RomaEuropa Fesztivál keretében egy operabemutató kerül
megrendezésre, amely Francesco Borromini építész halálát dolgozza fel.
Zenéjét Dobri Dániel szerezte, - a Forte Társulat fizikai színház
előadását Horváth Csaba rendezte. A Theatrum Mortis című darab
szövegkönyvét Puskás István írta,- az író kortárs értelmezésben dolgozza
fel a mester halálát és ezt öt külön verzióban teszi.
Premier lesz a javából, s különlegessége, hogy a darab maga a Borromini által épített Falconieri Palotában látható.
Várhelyi Klára Borromini teraszon készült fotóját a bloghoz köszönjük, szerintem hangulatában pont a Theatrum Mortis című darabhoz illik.
Mint ismeretes a barokk kori építészet egyik meghatározó egyénisége különös körülmények között hunyt el.
Évszázadokon keresztül az volt a feltételezés, hogy az idegrendszeri
zavaroktól és depressziótól szenvedő Borromini öngyilkosságot követett
el nem sokkal azután, hogy elkészítette a San Giovanni in Fiorentini
templom Falconieri kápolnáját. (E tempolomban nyugszik ma is.)
Ugyanakkor egy 2015-ben az olasz állam titkos levéltára által
nyilvánosságra hozott kézirat szerint balesetről volt szó. Borromini
1667. augusztus 1-jén éjjel újra szerette volna írni a végrendeletét,
miután az előző végrendeletben megjelölt örökös, Fioravante Martinelli
nyomdász és antikvárus időközben hirtelen elhunyt. A végrendelet írása
közben összeveszett a szolgájával, aki az orvos utasítását követve el
szerette volna oltani a gyertyákat, mire Borromini ideges lett és
dühében saját kivont kardjára esett. Noha a sérülés halálos kimenetelű
volt, a mesternek még volt annyi ideje, hogy befejezze a testamentumot
illetve halálos ágyán még kihallgatta őt a kormányzó büntetőbírósági
hadnagya, aki jegyzőkönyvbe vette a következő vallomást.
„Én Francesco Borromino, építész, végrendeletemet kívánván befejezni,
összekülönböztem Francesco Massarival, aki az orvos rendelkezéseit
követve, rám parancsolt, hogy oltsam el a fényt, s pihenjek le.
Hajnalban aztán, miután a szolga folyton visszautasította, hogy fényt
gyújtson, s mivel eluralkodott rajtam a türelmetlenség, saját kardomba
dőltem.”
------------------------------------------------------------------------
https://szinhaz.org/kitekinto/kulfold/2019/11/12/theatrum-mortis-olaszorszagban-tart-premiert-a-forte-tarsulat/?fbclid=IwAR1vTJ06HPPZUR8WDgS4E2aVdpXOnandoTSqpuwrQY1vB2vwOfsTAhkrn6c
https://www.facebook.com/events/441016553440133/
---------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
Fotó Zátonyi Ildikótól, nagyon köszönjük:
-----------------------------------------------------------------------
Jánosi Dalma: Színpadon Borromini
és Róma viszonya
2019.11.22.
Puskás István, a Római Magyar Akadémia igazgatója: olyan művészeti
alkotások létrejöttét segítjük, amelyek az olasz közönséghez szólnak, de
a magyar kultúra és művészet számára is értéket teremtenek
A Római Magyar Akadémia Liszt termében került bemutatásra a Forte
Társulat Theatrum Mortis című operája a napokban, amelynek témája
Francesco Borromini barokk kori építész, az Örök Város arculatának
meghatározó alakja és halála. A darab születéséről és premierjéről az
intézmény igazgatójával, Puskás Istvánnal beszélgettünk, aki a
szövegkönyvet is írta.
– Milyen apropóból született meg az előadás?
– Pontosan a Palazzo Falconierire készült a darab, amelynek tervezője
Francesco Borromini, a római barokk egyik legnagyobb építésze és az
európai építészettörténet kiemelkedő alkotója. A Forte Társulat
vezetőjével, Horváth Csabával azt gondoltuk, mivel a Falconieri-palota
kilencvenkét éve a magyar állam tulajdona, illetve a Római Magyar
Akadémia székháza, ezért érdekes lehet az épület tervezője, Francesco
Borromini halála körüli különös körülményeket újra, modern eszközökkel
feldolgozni. Érdekes egybeesés, hogy egy magyar társulat, zeneszerző,
illetve szövegíró az olasz közönség számára is új szempontból
megvilágítva dolgozza fel Borromini és Róma viszonyát.
– Róma tehát még mindig inspirálóan hat a magyar művészekre?
– Ez a programunk is jól tükrözi a Magyar Akadémia kilencvenkét évének
legjobb hagyományát, azt, hogy a magyar művészet nem csak merít a római
környezetből, hanem az Örök Város is szerves részévé válik és
összefonódik a magyar kultúrával. Olyan magyar művészeti alkotások
létrejöttét segíti, amelyek az olasz közönséghez szólnak, de
természetesen mai magyarországi relevanciájuk van, a magyar kultúra és
művészet számára is értéket teremtenek.
– A Theatrum Mortisban miért épp Borromini halálát helyezték fókuszba?
– Francesco Borromini halálának körülményeit ismerjük, de nem biztos,
hogy amit tudunk, az valóban megtörtént. Mi a darabban pontosan ezt a
bizonytalanságot szeretnénk megmutatni, valamint története kapcsán
beszélhetünk a halál misztériumáról is. A színház és a halál
viszonyáról, a halál megfoghatatlan tényéről. Mindehhez segítségül
hívjuk a barokk kultúrát és összefonjuk napjaink modern kultúrájával. A
két korszaknak a halálhoz való viszonyát dolgozzuk fel.
– Mit tudhatunk az építész haláláról?
– A dokumentumok szerint öngyilkos lett, egészen drámai, színpadias
körülmények között. A barokk kultúrára egyébként is jellemző a teátrális
életmód: úgy tekint magára, mint egy nagy színházra, ahol minden ember a
maga színjátékát játssza. Az öngyilkosság elkövetése is, ennek
megfelelően, erőteljesen színpadias körülmények között történt. Vannak
olyan kutatói feltételezések, hogy baleset történt, mások gyilkosságot
vélnek a művész halála mögött, de arra is vannak dokumentumok, hogy egy
végzetes baleset vetett véget életének. Az azonban tény, komoly anyagi
érdekek mozogtak Borromini halála mögött, hiszen egy sikeres, nagy
vagyonnal rendelkező polgár volt. A dokumentumok által leírt verzió
szerint Borromini egy éjszaka felkelt, hogy végrendeletén dolgozzon, de a
szolgája nem gyújtott lámpást, az orvos utasítására hivatkozva, hogy
éjszaka pihennie kell. A szolga ellenállása miatt úgy felbosszantotta
magát, hogy elhatározta, öngyilkos lesz. A halálos tett végrehajtásához
egy bizarr barokk módszert választott: az ágyára szíjjazta kardját és
beledőlt, de nem halt meg azonnal, hanem egy napig haláltusát vívott.
– A darabban melyik verziót vették alapul?
– Mi az összeesküvés elméletektől mentesen dolgoztuk fel az eseményt.
Csupán azt akartuk megmutatni, hogy hogyan vihető színpadra a halál.
Azzal az eszközzel jelenítettük meg, hogy a belső viaskodás különböző
lehetőségeit tettük egymás mellé. Azokat a gondolatokat akartuk
kiemelni, amelyek a barokk időszakát jellemezték, de napjainkban is igen
aktuálisak. A testhez való viszony, a halál és a test dialektikája, az
elmúlás, mint egy metafizikai és spirituális esemény. A barokk fontos
motívuma volt a meggyötört test, az erőszakos megkínzás, amelyek mai
mediatizált világunkban olyan drámai fénytörésben jelennek meg. Mindkét
korra jellemző a kontrollálhatatlan érzelmek, az érzelem és a
racionalitás viszonya, amelyet az értelem és érzelem kettősségével
egyszerűsítünk le.
– A szövegkönyv írójaként milyen kihívásokkal találta magát szembe?
A drámai helyzet felállítása közben azzal a kihívással kellett
szembesülnöm, hogy miként lehet elmondani az elbeszélhetetlent. Hol van
az a pont, ameddig hitelesen lehet róla beszélni? Annak érdekében, hogy
az előadás és gondolatisága külföldi nézők számára is érthető, élvezhető
legyen, a darabban mindez erősen metaforikus, allegorizáló nyelven,
költői képek segítségével került elbeszélésre.
– Hogyan fogadta az olasz közönség a darabot?
– A bemutatót követő beszélgetésekből úgy értékelem, hogy az olaszok
értőn és érzékenyen fogadták az előadást. Többen érdeklődtek afelől,
mikor kerül újra bemutatásra a darab.
-----------------------------------------------------------------------
https://www.magyarhirlap.hu/kultura/20191120-szinpadon-borromini-es-roma-viszonya
--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella 10 órája új blogbejegyzést írt: Ünnepélyes őrségváltás az olasz zászló 228. évfordulóján a Qiurinale palota előtt 2025
Huszákné Vigh Gabriella 11 órája új blogbejegyzést írt: Simona Brambilla nővér az első női prefektus a Vatikánban 2025
Huszákné Vigh Gabriella 16 órája új blogbejegyzést írt: 38. Viva la Befana vízkereszti ünnepi felvonulás Rómában 2025
Huszákné Vigh Gabriella 19 órája új blogbejegyzést írt: A szentévre megújult az Európai Unió tagországaihoz kapcsolódó templomokat bemutató útvonal Rómában 2025
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Rómában a Piazza Navonán, a Befana a seprűjén repült a tűzoltók segítségével 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: A Trastevere élő betleheme a Piazza Trilussa-n hagyománnyá vált Rómában 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Ötödikként nyílt meg Rómában a Falakon kívüli Szent Pál bazilika Szent Kapuja 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Vörös zónát jelöltek ki Róma legforgalmasabb csomópontjánál 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: A Mama órája – Vértesaljai Antalné, a Vatikáni Rádió hűséges hallgatója emlékére 2025
Huszákné Vigh Gabriella írta 4 napja a(z) Pápai ima, háborús helyzet fórumtémában:
Katonai 5G-t fejlesztett Kína, drónok az antennái, és ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Borromini rejtett Falconieri kriptája Rómában a firenzeiek templomában 2023
A Falconieri palota november- december havi koncertjei Rómában 2024
Határtalan KÁRPIT I MŰVÉSZET Női Szemmel című kiállítás Rómában a Falconieri Palotában 2024
A nemzet aranyai c. film római premierje a Falconieri palotában 2024