Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
7 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2017.07.10.
P. Vértesaljai László SJ írása Szent Péter és Pál apostolok ünnepére:
A továbbélő Péter: a földalatti Róma üzenete a Város búcsújára
Ősi hagyomány: Pétert Rómában keresztre feszítették, Pált karddal lefejezték
Régi hagyomány – eredeteként Szent Jeromos az ötödik század elején – úgy
tartja, hogy Szent Péter és Szent Pál apostol Krisztus után 67. június
29-én szenvedett vértanúhalált. Péter apostolt a Tiberisz partról induló
Via Cornelia mentén fekvő Gaiusz és Néró féle, tűzvész megkímélte
cirkuszban feszítették keresztre, míg a Népek apostolát a császárváros
tengeri kikötője felé vezető osztiai úton fejezték le, római
polgárjogának köszönhetően. Vértanúságuk közvetlenül közelében temették
el őket egyszerű földsírba, amelyek azonnal a keresztény testvérek
látogatott célpontjaivá lettek. Tropaion-nak, trófeás győzelmi jelnek
tekintették a sírhelyeiket és a zarándokok hitük révén nem a halál
helyét keresték fel, hanem a martyrium, a tanúságtételük példáját látták
abban az egyszerű emlékműben, mely a Húsvétot hirdette nekik, Krisztus
föltámadását és ígérete nyomán azokét is, akik „vele haltak meg, hogy
vele együtt föltámadjanak”.
Hitük jelei a sírok közelében
Az „apostol-oszlopok” ősi sírjaira és közvetlen környezetükre a zarándok
keresztények rákarcolták hitüket, egyszerű jelek formájában. A szavakat
rövidítő betűk és azok leleményes összekapcsolása jól visszaadja
hitbéli meggyőződésüket: Isten Fiát imádó szeretettel fordulnak Jézus
Krisztushoz, a Megváltóhoz, akiről a két jeles Tanítvány élete
feláldozásával tett tanúságot. A Petrus latin név rövidítése mellé a
hosszú P betű alsó szárához sokszor hozzáillesztették a név második
betűjét, a nagy E-t, ami rögtön Péter funkcióját is megjelölte, hiszen
az egy kulcsot mintáz: ő az, akinek az Úr az oldás-kötés szolgálatát
odabízta. És amin fölötte csodálkozni lehet: már az első századokból
feltűnik Mária neve – mindig Jézus mellett – a nagy M betű képében vagy
éppen kiírt formában, ahogy az Anya a Fiát adta a világnak és valójában
egyedül Ő maradt mindvégig hűséges hozzá, még a kereszt alatt is. A
római keresztények és az ide érkező zarándokok a Salvator Mundi-t, a
világ Üdvözítőjét imádták és éppen ezért szeretettel, hívő tisztelettel
fordultak Péter-Pál és Mária alakjai felé. Az Istennek kijáró imádást és
a tanúkat övező tiszteletet soha nem keverték össze.
A milánói ediktum 313-ban: az üldözések vége, szabad kereszténynek lenni
Az első három század keresztényüldözése utáni nagy fordulat 313-314-ben
véget vetett a zaklatásnak és a „kereszt jelében győző Nagy Konstantin
császár” bazilikát emeltetett Péter és Pál apostol római sírjai fölé. A
helyek adottak voltak, az oszlopcsarnokos új keresztény templomok
szentélyeit pontosan a sírok fölé emelték. Ez a helyszerű adottság
szigorúan kötelező volt, amit a szent helyekhez kapcsolódó két és
félszázados töretlen tisztelet jegyében, még óriási plusz áldozatok árán
is vállalták a császár építészei. A Szent Péter bazilikát a vatikáni
domboldal közepén emelték, ezért mögüle nagy mennyiségű földet kellett
elhordani, míg előtte fel kellett tölteni törmelékkel a bazilika hajója
alatt tátongó, oszlopokkal alátámasztott teret. Ráadásul, az építészeti
kötöttség jegyében a császárnak fel kellett számolnia egy élő
nekropoliszt, a Via Cornelia két oldalán húzódó mauzóleumok sorát, ahová
pedig a római pogány arisztokrácia tagjai temetkeztek. Hiába minden
tiltakozás, a császár még ezt is vállalta, mert a hely adott volt, és
mint ilyet feltétlenül, mindenek árán tiszteletben kellett tartani.
Megfogyatkozik a régi apostoli lendület
Az üldözések elmúltával a hívek eleinte nagy tisztelettel fordultak a
katakombák keresztényeinek ragyogó példája felé. A hit hősies tanúit
látták benne, ami közvetve azt sejteti, hogy a szabadságban és a
hivatalos udvari támogatottságban a hit és főként annak izzó ereje
valamiként megcsappant. A „rendszerváltás” után alig fél évszázad
elteltével Damazusz pápa nemcsak észrevette ezt, hanem szükségét érezte
annak, hogy felrázza és megújítsa Róma keresztényeit és ezt egy
nagyszabású program keretében tette, méghozzá nem korholással, hanem
pozitív módon, a követendő jó példákra való rámutatás révén. Damazusz
pápát 366-ban választották meg Péter utódjának. Azt tapasztalta, hogy a
nagy üldözések elmúltával a keresztények immár nyilvánosan megvallhatták
a hitüket, sőt ez most már egyenesen előnyökkel járt. Ez a sokszor
érdekhez is kapcsolódó hit azonban lassan elvesztette a frissességét és
talán már követhetetlenül is erős volt a vértanú elődök hite és példája,
azért el-elmaradoztak a katakombákba vezető zarándoklatok.
Erre a változásra figyelt fel a falakon kívüli Szent Lőrinc bazilika
diakónusaként felnőtt Damazusz, aki jól ismerte a bazilika melletti
Ciriaca katakombát és neveltetésénél fogva, de bizonyos pedagógiai
szempontok alapján is, megválasztása után hozzáfogott a lassan használat
híján lepusztulásnak induló katakombák restaurálásához. Azért, hogy a
zarándokok nyugodtan megközelíthessék a sokszor három-négy szinten
egymás alatt húzódó katakomba-folyosókat, biztonságos lépcsőlejárókat
építtetett, a galériák fény- és levegőaknáit, a lucernáriumokat
megtisztította. Megindította az egyes földalatti temetkezési helyek
azonosítását, és minthogy költői vénával is rendelkezett, tömör latin
verssorokba foglalva, márványba vésette az adott hely tanúságtevőinek a
példáját, melyek a falra erősítve tájékozódásul és spirituális
megerősítésként is szolgáltak.
A Pápák kriptája: a földalatti Vatikán
A Callixtusz katakomba Pápák kriptájában közönséges márványtáblák fedik a
város püspökeinek falba mélyített, egymás alá helyezett vízszintes
sírfülkéit. A harmadik század gyakorlatának megfelelően görögül vésték
rá a nevüket: Pontianosz, Anterosz, Fabianosz, Lukiosz, Eutükhianosz.
Nevük után szolgálatukat az „epi”, episzkoposz, vagyis püspök felirat
jelölte, vértanúságukra pedig az „mtr”, a mártürosz, vértanú név utalt. A
kripta falán töredékében, de eredetiben fennmaradt Damazusz pápa első
epigrammája, mely latin hexameterben II. Szixtusz pápának állít emléket:
„Abban az időben, amikor az üldöztetés kardja átjárta az Anyaegyház
bensőjét, én II. Szixtusz, akit itt temettek el, mint Pásztort, éppen
Isten Igéjét tanítottam, amikor hirtelen katonák törtek be és engem
elvonszoltak a katedráról, mire a hívek felajánlották a nyakukat a
kardnak. De amint a Pásztor látta, hogy el akarják ragadni előle a
vértanúság pálmáját, elsőként ajánlottam fel magam és a nyakamat, nem
tűrvén, hogy bárki másnak baja essék. Krisztus, aki viszonozza mindezt,
kinyilvánította a Pásztor érdemét, amikor hiánytalanul megőrizte a nyája
számát”.
Damazusz pápa átalakította a kriptát az első keresztény vértanúk
liturgikus kápolnájává: a bejárattal szemben márványoltárt helyezett el,
mögötte katedrát, aminek mára csak az alapzata látható. A kripta
közepén a két csavarmenetes oszlopra tartógerendát helyezett és erre
akasztották a mécseseket és a láncon függő kereszteket. Damazusz pápa
egy másik verses sírfeliratban a kápolnában eltemetett összes pápának is
emléket állít: „Ha keresed, itt összegyűjtve nyugszik Szentek sokasága,
akiknek testét megőrizték a tiszteletre méltó sírhelyek, kiválasztott
lelküket magába fogadta a mennyei palota. Itt vannak Szixtusz társai,
akik felemelték az ellenség trófeáját, itt van a presbiterek csoportja,
mely Krisztus oltárát őrzi, ide helyezték le a püspököket, akik régóta a
béke hosszú idejében éltek, itt vannak a szent hitvallók, akiket
Görögföld küldött, itt vannak fiatalok és gyerekek, öregek és szüzek,
akik örömmel őrizték szűzi tisztaságukat. Én pedig, Damazusz, megvallom,
ide gondoltam temetni földi maradványaimat, de féltem megzavarni a
Boldogok szent hamvait”.
A népvándorlás korának zűrzavarában
A Damazusz féle megújulás csak rövid ideig szolgálhatott, mert 410-ben
Alarich vandál gótjai feldúlták a várost, hétszáz év után először lépett
az Urbs földjére idegen katona lába. 476-ban a Ravennában áthelyezett
új császári székhelyen meghalt az utolsó római császár és egy nagyon
viszontagságos új kor kezdődött. Odoaker és Theodorik gót királyok
egymást váltó uralmai után Észak Itáliában a Skandináviából induló
longobárdok foglalták el a Pó vidékét és alapozták meg mintegy 200 éven
át tartó uralmukat. A 800 Karácsonyán a Szent Péter bazilikában
császárrá koronázott Nagy Károly frank királlyal indul el a fellendülés
korszaka, majd születnek meg egymás után Európa keresztény népei és
formálódik a középkor keresztény arculata. Ezekben a viszontagságos
századokban a katakombák feledésbe merültek, csupán a Szent Sebestyén
bazilika maradt épen. A reneszánsz kornak az antiquitás utáni érdeklődő
szomja hozta meg Rómában a katakombák „újra-felfedezését”, melynek
spirituális úttörője Néri Szent Fülöp a XVI. század közepén. Komoly
kutatómunka ekkor sem indult, várni kellett még vagy 300 évet, amíg egy
fiatal római régész felfedező sétára indul.
Fiatal római régész felfedező sétája
A római hét templom zarándoklat legszebb szakasza a városon kívül
kezdődik, a Via Appia Antica-n. A Krisztus előtti negyedik században
épített úttest ősi bazaltkövei máig használatosak és rajta lépkedve a
zarándok szó szerint az apostolok lábnyomain jár. Közülük is az
„oszlopok”, Péter és Pál „keresztelték” meg az „utak királynőjét”, ahogy
azt már a császárkorban is hívták, hiszen ez volt a római birodalom
első igazi – mai szóval – autósztrádája. Dél felé vitt az út, Nápoly
fölött balra kanyarodva, hogy az adriai Brindisiumba érve, hajóra
szállhasson az ember és elérje a római műveltség közvetlen bölcsőjét, a
hellének világát. A keresztény ember később, ha saját gyökereit kereste,
akkor még tovább hajózott, hogy a Szentföldön az Üdvözítő áldott
lábnyomába léphessen.
1849 nyarán egy 27 éves fiatalember jár ugyanazon az úton a Via Appia
Antica-n. Az Urbsból jövet az auréliánusi városfalat a Szent Sebestyén
kapun keresztül lépi át, ahol kedves campagnai táj fogadja: szelíd
dombok, rajta juhnyájakkal és elszórtan szőlőligetekkel. Amitől azonban a
Róma környéki táj máig utolérhetetlenül hangulatos, azok az ókori
romok. Távolban kilométer-hosszan futó aquaductok, vízvezetékek, míg az
út mentén egykori mauzóleumok barnás-rőt téglaromjai. Ezek a romok még
némaságukban is tiszteletet parancsolnak.
Giovanni Battista de Rossi megtalálja a Callixtus katakombát
A fiatalember, a római születésű Giovanni Battista de Rossi, a Quo vadis
Domine templomnál nem követi az ősi utat balra, hanem dombnak föl átvág
a dűlőn. Jogot tanult, de aztán az archeológia elcsábította, amit soha
nem tud eléggé megköszönni mesterének, Giuseppe Marchi jezsuita atyának,
aki hatalmas klasszikus filológiai műveltségével a régészet felé
vonzotta.
Régész, archeológus az az ember, aki lefelé néz, gondolatban lehántja a föld rétegeit és tisztelettel közeledik mindahhoz, amit eleink magunk után hagytak. A fiatalember már a domb derekán is túlhalad a szőlőtáblák között és egy düledező kápolna közelébe ér, amiről tudja, hogy II. Sixtus pápának a tiszteletére építették. A régész örökké a földet nézi, hátha az valahol föltár a méhéből valamit. Lapos követ vesz észre, lehajol és kezével megtisztítja. Két tenyérnyi márványdarab, rajta latin felirattal: …NELIUS MARTYR. Bármennyire is fiatal, pontoson tudja, hogy a hiányzó rész Cor és így a név: CORNELIUS MARTYR. Kornéliusz vértanú. Ő pedig a Déciusz féle kegyetlen keresztényüldözés alatt élt és 251-től két éven át, 253-ig volt Péter utóda. A 27 éves fiatalember beleremeg és elgondolkodik: ez a márványdarab sokkal valószínűbb, hogy itt a fellelése helyén van otthon e campagnai tájon, semmint úgy hozták volna ide valahonnét távolról. Itt kell lennie tehát valahol a közelben a vértanú sírjának, ahová 253-ben vélhetőleg eltemették. Tudja, hogy a lábai alatt egy ókeresztény temetőnek kellene lennie, amit még nem kutattak fel, de amiről az említett düledező Sixtus kápolna mellett egy lucernárium, természetes fény-nyílása is árulkodik. Éppen Giuseppe Marchi jezsuita atyának az útmutatásaiból tudja, a korabeli topográfiai feljegyzések őrizték meg, hogy Cornelius vértanút is valahol a közelben található katakombában temették el, az akkor még nem azonosított Callixtus katakombában. Magában megelégedéssel összegzi, hogy akkor az a márványlap nyomra vezette és megtalálta a földalatti temetőt, melyről hitelt érdemlő dokumentumok egyértelműen jelzik, hogy itt kell lennie ezen a környéken, méghozzá több más pápa sírjával együtt. Csak nehezen tud úrrá lenni izgatottságán, de azt világosan érzi, hogy a legelső feladat annak a földterületnek a megszerzése, hiszen jogászként pontosan tudja, hogy a föld kincse a terület tulajdonosát illeti.
IX. Piusz pápa tréfás természete
Minthogy Róma akkor a Pápai Állam fővárosa, elég az államfő, a pápa
belegyezése, pláne, ha meg is tudja szerezni azt az értéktelennek tűnő
földet. Eltökéli és kihallgatást kér IX. Piusz pápától. Amilyen kicsi
pályakezdő régész, olyan nagy a tekintélye IX. Piusz pápának, ennek
ellenére sikerül eléje járulnia és előadnia a kérését, jóllehet a pápa
az 1848-49-es forradalmi helyzetben 17 hónapra elmenekül délre, Gaetába.
A találkozásról P. M. Baumgarten könyvében olvashatunk, melyet 1892-ben
adott ki Giovanni Battista de Rossi címmel a Tipografia della Pace
könyvkiadó. Miután IX. Piusz pápa 1850 áprilisában visszatért Rómába, a
korábbi quirináliszi pápai palota helyett a Vatikánba költözött és sok
tennivalója mellett is fogadta de Rossit. A krónika így meséli el. A
fiatal régész előadja a pápának, hogy miként sikerült felfedezni a
Callixtus katakombát, majd arra kéri a Szentatyát, hogy vásárolja meg
azt a szőlőtáblát felette. Piusz pápa jó olaszként – írja a német
Baumgarten – hajlamos volt a tréfálkozásra és a kópés tréfálkozásra, a
kihallgatás után azt mondja de Mérode belga titkos kamarásának:
„Elzavartam az előbb De Rossit, aki leforrázva távozott, mindazonáltal
megvásároljuk azt a szőlőt”.
A fiatal régész álma valóság
És így lett. Az immár pápai birtokon De Rossi minden nehézség nélkül
megkezdi az ásatásokat. 1852-ben megtalálja Cornelius pápa sírját, majd
1854-ben feltárja a „Pápák kriptáját”, amelyre Szent Cecília vértanú
sírkamrája mellett leltek. A történelmi kútfők arról számolnak be, hogy
itt 14 pápát temettek el. De Rossi a Cripta dei Papi-ban 17 sírhelyet
talált. négy urnát, 12 loculust, tufába vájt lapos sírüreget és a kripta
bejáratával szemben egy nagyobb boltíves sírüreget. A falon Damazusz
pápa ékes sírfelirata, a kripta közepén az oldalfal mentén pedig egy-egy
csavartvonalú márványoszlop, melyeken az olajmécseseket tartották. A
nagy felfedezés híre hamar eljutott a pápához. Most már benne ébred a
kíváncsiság, hogy felkeresse az ő saját elődeit. Hívatja a fiatal
régészt. De megadják ennek is a módját: a katakomba-látogatás napján a
pápa a kíséretével együtt az Aventinus dombján a Máltai Lovagrend
székházában fogyasztja a reggelijét. Természetesen jelen van a fiatal
régész is, akit a pápa megint megtréfál, amikor jó hangosan, csak úgy
hozzávetőlegesen megjegyzi: „A régészek álmodozó költők, a képzeletük
szül sokféle dolgot, amit a józan halandók soha nem tudnak megérteni és
felfogni”. De Rossi ezt is leforrázva hallgatja, ám bízik a katakomba
meggyőző erejében és vár.
Amikor aztán alászállnak az ókeresztény sírok világába, és látják a
katakomba hatalmas kiterjedését, a szorosan egymás mellé vájt fülkéket,
végül pedig a „Pápák kriptáját”, IX. Piuszon mély megindultság vesz
erőt. Meghatódik és kiveszi de Rossi kezéből az egymásba illő és így
beszédesen megszólaló márványfeliratokat, melyek a harmadik század
közepéről üzennek az akkori keresztények mélységes hitéről és
tanúságtételéről. A Szentatya könnyes szemmel fordul a fiatal tudóshoz,
aki lám, elég jól ismeri a régi dolgokat és most a pápa mondja, de
inkább kérdezi: „Ezek a sírkövek itt valóban az én elődeimről szólnak,
akik itt nyugszanak?” De Rossi, helyzeti erőfölényben lévén, visszaadja a
pápának a tromfot és így szól: Óh, Szentatyám, tetszik tudni, ezek itt
csak álmok, egy régész álmai!” – mire IX. Piusz így felelt: „Oh, ti de
Rossik, milyen csúnyák is vagytok!”.
Az ókori keresztény archeológia megteremtője
Giovanni Battista de Rossi lett aztán az ókori keresztény archeológia
megteremtője, aki tudományos alapossággal módszeresen feltérképezte,
feltárta Róma katakombáit és kötetekbe gyűjtve megjelentette a kutatási
eredményeket. Az ókeresztény archeológia úgy tekint rá, mint a szakma
ősatyjára, akinek tudásánál csak a mélységes hite volt nagyobb.
------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Pápai ima, háborús helyzet fórumtémában:
2. Viharos változások zajlanak már most, de a nagy...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Pápai ima, háborús helyzet fórumtémában:
Fenébe a tankokkal, jöjjenek inkább az MI-vezérelt drónok - ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Gyerekekkel Rómában fórumtémában:
Krisztina Prazsák-Hajnal tapasztalata 2024.10.30. Úgy ...
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: A Vatikáni múzeumok Hölgyek termének mennyezete 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: A római egyházmegye gyűlése a Lateráni Szent János bazilikában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: Római Hallgatói Rezidenciaprogramot indít a MOME és a Collegium Hungaricum Róma 2024
Huszákné Vigh Gabriella 5 napja új blogbejegyzést írt: Újra úgy ragyog a Szent Péter bazilika baldachinja, mint Bernini idejében 2024
Huszákné Vigh Gabriella 6 napja új blogbejegyzést írt: Rómában a Palazzo Wedekind ion oszlopai a a Veio-i régészeti ásatásokból származnak 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 hete új blogbejegyzést írt: Molnár Antal történész professzor előadása a Pápai Gergely Egyetemen 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 hete új blogbejegyzést írt: A Szent Angéla kórus fellépései Rómában 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Az Eucharisztia vértanú pápája Szent II. Szixtusz a 3. század közepén
A restaurált Domitilla katakomba kis múzeuma elkészült Rómában
Tündöklőn felújítva Róma legnagyobb katakombája újra látogatható
Újjászületett a római katakombák királynője