Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
7 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2017.08.03.
Perczel Zitát a Meseautó Kovács Verájaként, a Budai cukrászda
Ilonkájaként és a Lovagias ügy Babájaként láttuk a 30-as évek
emlékezetes filmszerepeiben.
Kalandos életútja 1966-ban vitte Rómába, s egészen 1990-ig él ott, a Trasteverén.
Önéletrajzi könyve 2000-ben jelent meg, Perczel Zita: A Meseautó
magányos utasa címmel. Szerkesztette, az előszót és a jegyzeteket írta, a
filmográfiát összeállította: Bárdos Judit. Áron Kiadó, Budapest 2000
A könyvből monodráma született, amit a Római Magyar Akadémián játszott Jókai Ági.
A Meseautó magányos utasának gitáros kísérője pedig Dobri Dániel volt.
Az egyrészes zenés időutazás további alkotótársai:
Irodalmi munkatárs: Bárdos Judit / a hangmontázsban is szerepel
Dramaturg: Balassa Eszter
Látvány: Hervé-Lóránth Ervin
Sound Design: Sulyok Benedek
Jókai Ági a római projekt kapcsán június végén érkezett Olaszországba,
ahol hozzávetőleg másfél hónapig tartózkodik. Felkutatta Perczel Zita
még élő utódait, interjúkat készített és történeteket gyűjtött a
művésznőről. Egyebek mellett azt is megtudta, hogy a díva gyakran bejárt
a Római Magyar Akadémiára, ahol nagy közkedveltségnek örvendett.
Előzőleg Budapesten megírta a darab szövegkönyvének a java részét, amit a
Rómában ért hatások nyomán tovább csiszolgatott.
A fiatal színésznő kiemelte, hogy a produkció nem jöhetett volna létre a
Perczel család, továbbá a Magyar Művészeti Akadémia, Magyarország Római
Nagykövetsége és a Római Magyar Akadémia segítőkész támogatása nélkül.
„Perczel Zita Mary Zita nevű lánya Budapesten él és több alkalommal is
fogadott, Nina nevű lánya és Bobo nevű unokája pedig Rómában segítette a
kutatásaimat. Szerencsére, valamennyi leszármazottja nagyon nyitottan
és segítőkészen viszonyult hozzám, örültek a kezdeményezésemnek.
Megköszönték, hogy nem hagyjuk feledésbe merülni a művésznő személyét,
ami manapság már nem nagyon él a köztudatban."
Perczel Zita jövőre lenne 100 éves, a könyv, a róla készült film, és a monodráma visszahozza a köztudatba Perczel Zitát.
---------------------------------------------------------------------------
http://www.wherevent.com/detail/ACCADEMIA-DUNGHERIA-IN-A-Meseauto-maganyos-utasa-Zenes-idoutazas-egy-reszben
http://femina.hu/hazai_sztar/perczel-zita-elete/
http://bardosjudit.hu/attachments/perczelzitarol.pdf
--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------
Perczel Zita önéletrajzi könyvéhez írt előszót fogadjátok Bárdos Judittól szeretettel:
A színésznő és a magánélet Perczel Zita idős korában is magas és karcsú volt. Megjelenése - egyszerű ruháiban is - elegáns, arca - kevés sminkkel is - szép és intelligens. Ha fekete ruhájában, ősz haját kontyba csavarva belépett a Római Magyar Akadémia hangversenytermébe, minden szem feléje fordult. Aki ismerte, örömmel üdvözölte. Aki nem, az is érezte, hogy belépett VALAKI. Valaki, aki jelent ős személyiség, és aki a magyar kultúrának is reprezentatív alakja. Ha Perczel Zita Rómában volt (nem Budapesten játszott vagy forgatott éppen), nem lehetett elképzelni olyan vernissage-t, koncertet, könyvbemutatót, ünnepséget az Akadémián, amelyen ő ne vett volna részt. Trasteverei lakásából busszal vagy gyalog átjött a Via Giuliára, benézett a könyvtárba, belelapozott a legújabb újságokba, folyóiratokba, majd felment a rendezvényre és mindenkihez volt néhány kedves gesztusa és személyre szabott szava.
Jól tájékozódott a magyar kulturális életben és a politikában, és kitűnő érzéke volt az emberi kapcsolatok finomságai iránt. Remekül átlátta érdekektől és érzelmektől vezérelt szövevényüket. Szép, differenciált stílusban, hibátlanul beszélt magyarul (színpadi dikciója is tökéletes volt idős korában is). Pedig csak az Akadémia rendezvényein és a követség fogadásain volt alkalma magyarul beszélni, valamint akkor, ha otthonában vendégül látta az ezeken a rendezvényeken megismert költőket, festőket, újságírókat, fiatal ösztöndíjasokat vagy régebbi, újra Rómába látogató barátait. Mindenkinek segített, legalább egy gesztussal, egy eligazító szóval, egy tanáccsal. Azaz gyakran volt alkalma magyarul beszélni, mert sok magyarral érintkezett, gyakran hívott meg ismerősöket. Mégis meglepő volt ez a hibátlan, választékos magyarság. Perczel Zita húsz éves korában költözött el Magyarországról, és családjában, szűkebb környezetében nem volt senki, akivel magyarul beszélhetett volna.
Én ilyennek ismertem meg Perczel Zitát a kilencvenes évek elején,
Rómában. Vajon mindig ilyen okos, intelligens, érzékeny, nyitott
ember volt? A könyv, amelyet az olvasó a kezében tart,
megmutatja, hogy hőse csak lassan, hosszú folyamat
eredményeképpen lett ilyenné. Az önéletrajzi írás legfőbb varázsa
szerintem éppen az, hogy - fejlődésregény. A körülmények
rákényszerítették Perczel Zitát, hogy megtanuljon franciául, angolul,
olaszul. Otthon, leányaival felváltva beszélt mind a három nyelven,
fiával angolul, unokáival olaszul, a színpadon franciául. A francia
kultúrában volt a legotthonosabb, franciául olvasott, és
legtöbbször a francia televíziót nézte Rómában is. De ez
csak az egyik, nem is a leglényegesebb része az
életének, amelyet az életrajzi tények többé-kevésbé meg is
magyaráznak (persze azt nem, hogyan sikerült meg őriznie hányatott élete
során magas szintű magyar tudását). A szerző leírja (1981-82-ben írott)
könyvében életének nagyobb eseményeit 1951-ig. Hogyan került a Színiakadémiára, a színpadra, a filmgyártásba, majd Párizsba,
onnan Hollywoodba, s a légszomjas amerikai évek után végre újra vissza
Európába. Elmeséli szerencsés pályájának és kevésbé szerencsés
magánéletének (három házasság, három válás, három gyermek)
fordulópontjait.
De az élettényeknél több, lényegesebb is feltárul az olvasó előtt. A fejlődésregény azt is megmutatja, hogyan lett a dzsentri családban nevelkedő úrilányból,
egy hazug erkölcsi normák által irányított, a hozzátartozó
férfi által befolyásolt, nem autonóm emberből az az autonóm
ember, az a világra nyitott személyiség, az az érzékeny, intelligens nő,
akit én idős korában, Rómában megismertem. A szerző nem ábrázolja
teljes egészében ezt az utat, ezt a személyiségfejlődést,
inkább csak felvillantja az út elejét, az első konfliktusokat. Az 1951 utáni
élettapasztalatok és olvasmányok is hozzájárultak ehhez a nagyívű
fejlődéshez.
Párizsban, a harmincas években
Másrészt a szerző nem igazi író, "csak" a saját életének néhány
epizódjára visszaemlékező önéletrajzíró. De éppen ezadja írásának
a szubjektív hitelét, azt a varázst, amiért sokan szeretünk
önéletrajzi írásokat olvasni. Nemcsak az elbeszélt
eseményekre vagyunk kíváncsiak, hanem arra is, hogyan emlékezik
vissza a szerző ifjúkorára immár idősebben, tapasztaltabban. Ez
annál érdekesebb, minél nagyobb ívű a fejlődés, minél nagyobb a távolság
a kezdő- és a végpont között. Akár társadalmilag (ha valaki
nagyon mélyről jön, és nagyon magasra jut, mint például Sophia
Loren), akár "csak"a személyiség érettségében, mint ebben az esetben.
Perczel Zita könyvét egy másik ellentmondás feszíti. Élete "kész
regény": olyan kalandos, hogy a legfantáziadúsabb lektűríró sem
tudná túlszárnyalni, de az ő számára mindez megélt valóság, ezért hitelesen, szuggesztíven, de
egyszerű, természetes hangon meséli el a történteket. Perczel
Zita írása olvasmányosságánál és az elbeszélt életanyag
érdekességénél fogva felveszi a versenyt a legnépszerűbb
színésznők memoárjaival: Ingrid Bergmanéval, Marlene Dietrichével, Sophia Lorenével, Asta Nielsenével, Liv
Ullmannéval. A memoárok olvasója a magánéleti és karrierbeli
fordulatokon kívül kíváncsi arra a világra is, amelyet a szerző
felidéz. Perczel Zita esetében ez a harmincas évek magyar színházi élete, írása így a magyar
színházi és filmélet egyik dokumentuma. Hiszen együtt járt
Színiakadémiára Básti Lajossal, Gellért Endrével, Gobbi Hildával,
Szörényi Évával, Fónay Mártával, Móricz Lilivel. A Nemzeti
Színházban együtt játszott többek között Bajor Gizivel, Ódry Árpáddal,
Timár Józseffel, Uray Tivadarral, Ungvári Lászlóval, Rózsahegyi
Kálmánnal, Várkonyi Zoltánnal, a Vígszínházban Dayka Margittal,
Lázár Máriával, Makay Margittal, Fedák Sárival, Pártos Erzsivel,
Tőkés Annával, Darvas Lilivel, Ajtay Andorral. Filmen együtt szerepelt
Gózon Gyulával, Csortos Gyulával, Törzs Jenővel, Somlay Artúrral, Ráday
Imrével, Pethes Sándorral, Tolnay Klárival. Majdnem minden
filmjében (a két legnépszerűbben, a Meseautóban és a Lovagias
ügyben is) nagy szerepe volt Kabos Gyulának. A háború előtti
utolsóban (Marika) Jávor Pál volt a partnere.
A szerző a saját szemszögéből láttatja a pályatársakat. Megtudjuk, milyen volt Gellért Endre évfolyamtársként, Timár József udvarlóként, Bajor Gizi színpadi partnerként, másrészt Ódry Árpád és Jób Dániel színpadi rendezőként, Gaál Béla és Székely István filmrendezőként. Gaál Bélára később is szeretettel emlékezett vissza. Egy rádió-interjúban így fogalmazott: "Gaál Bélát valamelyik koncentrációs táborban, talán Dachauban ölték meg. Márpedig aki Dachauban pusztult el, amellett ki kell állni is.
A memoáríró Perczel Zita erényei közé tartozik a magyar színház- és filmtörténet egy
részének felidézésén túl a kor- és erkölcsrajz is.
Megelevenednek szemünk előtt a korabeli dzsentri, "úri" világ és
a bohém művészvilág jellegzetes figurái, gesztusai,
magatartásai. Nagyon jól sikerült egy még kevésbé ismert
világnak, a Párizsban, majd Hollywoodban élő orosz emigráció*
világának a felidézése is. A főszereplők itt "fehér" és "rózsaszín"
oroszok - a művésznő második, majd harmadik férje és
családtagjaik. A férjek filmproducerek és forgatókönyvírók
Hollywoodban, de életüknek ehhez a részéhez lehet legkevesebb
köze az (egyébként) filmszínésznő-feleségnek. Hollywoodban Zita kizárólag
háztartásbeli és anya lehet (Amerikában születtek a gyermekei).
Perczel Zita Hollywoodban, a film fővárosában él a legnagyobb szellemi
és érzelmi elszigeteltségben. (1940-től 1951-ig élt ott.)
Visszavágyott Európába és a színpadra.
Annak idején, a háború előtt, 1937 decemberében Magyarországról
megérkezve azonnal sikert aratott Párizsban. Michel Durand
darabjában, a Barbarában debütált, s mindjárt ötszázas széria
lett belőle. Sikeres színésznő volt évekig, turnézott is
(Észak-Afrikában, Amerikában). Természetes tehát, hogy Párizsba ment
vissza, amint tehette.
A kézirat lezárul ott, hogy szerzője visszatér Párizsba
1951-ben. Többen, többször megkérdeztük tőle, miért nem
folytatja élettörténetének a megírását. Többféle választ adott
erre a kérdésre. Talán az a leghelytállóbb, hogy élete legfőbb
eseményének az Európába való visszatérést érezte. A többit, ami
azután következett, bele tudta foglalni néhány, a kéziratba
beleszőtt kitekintésbe, pár kisebb írásba, később naplójegyzetbe.
1951-ben tehát Perczel Zita visszatért Párizsba. Újra színpadra
lépett, s újra annyi csokrot kapott, hogy ki kellett nyitni egy
külön öltözőt a virágoknak. Párizs nem felejtette el Perczel Zitát, s ő
ott végre, újra fellélegzett a szótlan, sivár, légszomjas
hollywoodi évek után. Újra többszázas szériában játszott néhány
sikerdarabot. Kapott néhány kisebb filmszerepet, és részt vett a
francia televízió hőskorának egyik élőadásában is.
Mégis, 1963-ban újra elhagyta Párizst. Siker,
szerencse a pályán, balszerencse, boldogtalanság a
magánéletben - ez a paradoxon ugyanis továbbra is kísérte.
Szüleit, akiket 1951-ben kitelepítettek Budapestről, éppen 1957-ben sikerült kivitetnie Párizsba, többek között ezért nem jött haza 1957-ben. (Szülei Párizsban nemsokára
meghaltak.) Szerelmeinek történetét így foglalta össze nekem,
évtizedekkel később, Rómában: "Egy nagy horrorsztori az egész.
Háromszor voltam férjnél. A legjobb lett volna az első férjem -
azt hagytam ott a leghamarabb. A legrosszabb volt a második (a
fiam apja) - azzal éltem a leghosszabb ideig. A harmadik (a lányok apja)
volt a legtisztességesebb, a legjóságosabb, a legdrágább - s a végén
azzal fordult minden a legrosszabbra. Ossiáról tudtam, hogy nem
fog szépen viselkedni a válás után, de Boris még rajta is túltett,
ami meglepett." Párizsban több mint tíz éven át volt egy magyar
élettársa, aki öngyilkos lett. S ő főleg emiatt menekült el újra
Párizsból.
A Forgószínpadban
Fiát, Sachát az apja nevelte Hollywoodban. Zita a lányait nevelte fel
egyedül. Mary-Zita miatt költöztek 1963-ban Párizsból Madridba, aki
ott állást kapott, majd 1964-ben Nina miatt Rómába, aki ott
férjhez ment. Rómában Perczel Zita ismét visszavonult a
magánéletbe.
Elsősorban nagymama-szerepet játszott. Kisebbik lányával, Ninával
lakott együtt, az ő fiát, majd lányát nevelte. A fiúunoka
felnőtt korában, nagyanyja iránti tiszteletből, felvette olasz
vezetékneve mellé a Perczel nevet. (Zita apja, Perczel Attila
katonatiszt, az 1848-as Perczel Mór leszármazottja volt.)
Mary-Zita Dél-Amerikában, majd New-Yorkban élt, s csak anyja
életének utolsó évében költözött vissza hozzá Rómába. Perczel Zita
Rómában csak egy-két kisebb tévészerepet kapott, de Rómában került
vissza a magyar kulturális élet vérkeringésébe. Először csak a
Római Magyar Akadémián és baráti kapcsolatain keresztül, majd sorra érkeztek a szerepajánlatok.
Pályájának új felívelése akkor következett be, amikor
Magyarországon újra felfedezték. Gábor Pál készített vele egy
portréfilmet Timár Józsefről, és sajátmagáról is. Nagyobb
szerepet kapott Mészáros Márta Örökség, András Ferenc Dögkeselyű
és Sőth Sándor A nagy postarablás című filmjében. Szívesen
forgatott Ragályi Elemér operatőrrel. Még többet jelentett számára
a színház. Noël Coward Forgószínpadának (Budapesti Kamaraszínház, Petrik József rendezése, Lukács Margittal és Pártos Erzsivel együtt) kedvéért hónapokon át ingázott Róma és Budapest között. Kecskeméten Csiky Gergely
Nagymama című darabjának címszerepét játszotta, hatalmas sikerrel.
Nagyon szeretett Kecskeméten élni és dolgozni, később is
mindannyiszor meglátogatta ottani barátait, valahányszor
hazalátogatott. Számos műsort készített vele a Magyar
Televízió. Kern Andrással Timár Józsefről beszélgetett, részt
vett Antal Imre talk-showjában, Szegvári Katalin műsoraiban,
Csenterics Ágnes show-műsorában.
A Forgószínpadban Pártos Erzsivel
Egyre többet járt haza, egyre jobban élni kezdett benne a nyelv és a múlt, felelevenedtek az emlékek. Írásokat küldött színházi lapoknak a pályatársairól. A
televízióban többször lejátszották régi filmjeit, ennek hatására még
többen megismerték az utcán, ráköszöntek, megszólították. Ezért is egyre
jobban szeretett hazajárni. Vérbeli színésznő volt, akinek életeleme a
siker, a publicitás és a közönség szeretete. Idősebb korában ezért
értékelte többre a filmet. "Korábban csak a színházat tartottuk sokra, a
filmet semmibe vettük" - mondta nekem egy, a Filmvilág számára
készített interjúban. "Pedig a Meseautóból ismertek régen is, ismernek
ma is az emberek. Mennyivel többen jártak moziba, mint ahányan a
Vígszínházba, pláne a Nemzetibe jártak. És ma sokan néznek tévét. A
tévéből ismernek a taxisofőrök, akik rám köszönnek Pesten is, Rómában
is." (Rómában ugyanis néhányszor szerepelt az olasz tévé egyik élő
adásában.) Pesten és Kecskeméten újra elemében volt a korábban a
magánéletbe száműzött színésznő. "Színésznő vagyok, és semmi más" -
mondta egy másik, korábbi interjúban.
1995-ben átvette gyémántdiplomáját a Színház- és Filmművészeti
Főiskolán. 1996 januárjában próbafelvételeket készítettek Kardos Ferenc A
világ legkisebb alapítványa című filmjéhez. (Halála után ezt a szerepet
Temessy Hédi játszotta el.) Elkészült egy epizód a Kisváros című
folytatásos tévé-filmből is (rendező: Fazekas Lajos, operatőr: Koltai
Lajos), melyben egy jósnőt játszott, aki eltűnik varázsgömbjében.
Áprilisban jött folytatni a munkát.
Szerencséje most sem hagyta el. 1996 április 4-én reggel Budapesten halt
meg (mindig ez volt a vágya). Aznap este a tévé véletlenül éppen ezt az
epizódot sugározta.
Perczel Zita - kívánságának megfelelően - a Farkasréti temető művész-parcellájában nyugszik.
Perczel Zita nagyon szerette volna, ha önéletrajzi kézirata megjelenik
Magyarországon, ám a kiadásra mind ez ideig senki sem vállalkozott.
Mányoki Endre részleteket közölt belőle a Napi Magyarországban,
1997-ben. Külön köszönöm neki a címet is (Zita nem adott címet
kéziratának). Köszönöm az Áron Kiadónak és az összes együttműködő
magánszemélynek és intézménynek, különösen Gyürey Verának, a Magyar
Filmintézet igazgatónőjének az önzetlen segítséget, amely a kiadást
végre lehetővé tette. A könyvet Perczel Zita magyarországi összes
színpadi- és filmszerepének adataival egészítettük ki. Nagyon köszönöm
Gajdó Tamás áldozatos munkáját: színházi szakértői tevékenységét és a
színpadi szerepkatalógus összeállítását.
-----------------------------------------------------------------------
http://bardosjudit.hu/attachments/perczelzitarol.pdf
-------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 18 órája a(z) gyűjtő fórumtémában:
https://www.google. ...
Huszákné Vigh Gabriella 20 órája új blogbejegyzést írt: Magyar és nemzetközi egyházi iskolák és öregdiákok találkoztak Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Ötven éve halt meg Vittorio De Sica olasz színész, neorealista filmrendező 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: A római start után a levegőben kigyulladt a hajtóműve egy 249 utast szállító Boeingnek 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Petényi Katalin, Kabay Barna: Fénytörés c. dokumentumfilmjének római bemutatója 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: A római Diocletianus fürdőben Tony Cragg angol művész kanyargós szobrai 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Nem turistabarát restaurálások Rómában a jövő évi Szentévre 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Emlékkötet jelent meg Fraknói Vilmos halálának centenáriumi évében és interjú Sági György történésszel 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Rómában minden út az Umbilicus Urbistól indult ki a Forum Romanumon 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: Trevi kút víz nélkül, ideiglenesen beleépített sétahíddal 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Római időutazás Perczel Zita színésznő emlékére 2018
Dobri Dániel kamaraműve Rómában a Római Magyar Akadémián 2018
Képek a Perczel Zita római emlékestről, és Bárdos Judit írása 2018
Jókai Ági és Dobri Dániel előadásai Rómában