Róma: Raffaello (fórum)

Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1466 fő
  • Képek - 4985 db
  • Videók - 1358 db
  • Blogbejegyzések - 4277 db
  • Fórumtémák - 207 db
  • Linkek - 1258 db

Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1466 fő
  • Képek - 4985 db
  • Videók - 1358 db
  • Blogbejegyzések - 4277 db
  • Fórumtémák - 207 db
  • Linkek - 1258 db

Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1466 fő
  • Képek - 4985 db
  • Videók - 1358 db
  • Blogbejegyzések - 4277 db
  • Fórumtémák - 207 db
  • Linkek - 1258 db

Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1466 fő
  • Képek - 4985 db
  • Videók - 1358 db
  • Blogbejegyzések - 4277 db
  • Fórumtémák - 207 db
  • Linkek - 1258 db

Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Raffaello

Ezt a témát Huszákné Vigh Gabriella indította 11 hónapja

Raffaello 500 évfordulóján sok esemény lesz

Hozzászólások eddig: 93

Új hozzászólás

A hozzászólás hossza legfeljebb háromezer karakter lehet

Ez egy válasz üzenetére. mégsem

Hozzászólások

Huszákné Vigh Gabriella üzente 3 napja

Avete mai visto la tomba del "divin pittore" Raffaello?

Il 6 aprile 1520 uno dei protagonisti del Rinascimento italiano, Raffaello Sanzio, muore a Roma. Era il venerdì santo e il pittore aveva appena 37 anni. Si narra che fosse nato sempre di venerdì santo nel 1483.
Viene sepolto all'interno del Pantheon, il tempio dei grandi, e sulla sua tomba Pietro Bembo dedica queste parole, a testimonianza della grande ammirazione di cui godeva anche tra gli intellettuali: "Qui è quel Raffaello da cui, fin che visse, Madre Natura temette di essere superata, e quando morì temette di morire con lui" (Ille hic est Raphael timuit quo sospite vinci, rerum magna parens et moriente mori).

Varcato il grande ingresso del Pantheon, tra la folla, potrete leggere queste parole dirigendovi verso la parete di sinistra.
Sappiamo che il luogo della sepoltura era rimasto avvolto nel mistero fino ai primi decenni dell'Ottocento. Le uniche notizie certe erano state tramandate da Vasari che indicava il sepolcro del Sanzio proprio sotto l'edicola della Madonna del Sasso nel Pantheon, dove si trova ancora oggi.

La disputa sulla ricerca della tomba, dopo più di tre secoli, si avvia ad una soluzione nel 1833, quando il Reggente dell'Accademia dei Virtuosi del Pantheon ottiene il permesso dalle autorità pontificie di compiere dei "lavori di scavo allo scopo di rinvenire il corpo di Raffaello Sanzio". Seguendo le indicazioni di Vasari, si inizia a scavare per cinque giorni, riuscendo a riportare alla luce una cassa di legno contenente lo scheletro intatto del pittore.

A testimonianza dell'evento, vi proponiamo uno schizzo del 1833, realizzato a matita dal pittore e incisore bellunese Ippolito Caffi, raffigurante il momento della scoperta della tomba. L'artista aveva scritto al Camerlengo, allegando il suo disegno, per chiedere l'autorizzazione di "pubblicare una litografia rappresentante la tomba di Raffaello d'Urbino testé scoperta nel Pantheon".

2021.01.12.
https://www.facebook.com/archiviodistatoroma/photos/a.401457550669931/407309500084736/?type=3&theater

Válasz

Huszákné Vigh Gabriella üzente 3 napja

https://romaarcheologiaerestauroarchitettura.wordpress.com/2020/07/08/roma-archeologica-restauro-architettura-2020-roma-ippolito-caffi-1833-raffigurante-il-momento-della-scoperta-della-tomba-di-raffaello-durbino-teste-scoperta-nel-pantheon-in-asr-c/

2021.01.12.

Roma – Ippolito Caffi (1833), “Raffigurante il momento della scoperta della tomba di Raffaello d’Urbino testé scoperta nel Pantheon,” in: ASR, Camerlengato Parte II, Titolo IV Antichità e Belle Arti /

Válasz

Huszákné Vigh Gabriella üzente 2 hete

Az eredeti helyén látható ismét Raffaello egyik legfőbb műve
2020.12.29.
Klónozták Raffaello egyik legfőbb művét

Az eredetivel megegyező minőségű másolatban, bő két évszázad után újra látható eredeti helyén, egy umbriai falu templomában Raffaello Sanzio egyik leghíresebb festménye, a Mária eljegyzése (Lo Sposalizio della Vergine) oltárkép, amely jelenleg a milánói Brera-képtárban található.
3D technikával klónozták a festményt

A nagy reneszánsz művész, Raffaello 1504-ben, 21 évesen festette a Cittá di Castelló-i Szent Ferenc-templomba, az Albizzini-család kápolnájába a Mária és József eljegyzését ábrázoló oltárképet,amely

1798-ban Napóleon katonáinak zsákmánya lett, majd a híres milánói képtárba került.
Az alkotó halálának 500. évfordulója alkalmából három dimenziós technológiával elkészítették a kép rendkívül nagy felbontású másolatát, a készítők megfogalmazása szerint a klónját.
A "klón" a festmény legapróbb részletein, köztük az ecsetvonásokon, repedéseken, tökéletlenségeken túl visszaadja a kép anyagszerűségét is az úgynevezett gigapixel + 3d-technikának köszönhetően.
Megünneplik a legendás festmény „visszatérését"

A "klónozást" végző Haltadefinizione és Franco Cosimo Panini Editore olasz cégek szerint a több millió pixelből álló, 1,13 terabájt méretű másolat "vizuálisan azonos az eredetivel".
A legendás festmény "visszatérését" szerdán este fény- és hangjátékkal, Raffaello képének a Szent Ferenc-templom homlokzatára való kivetítésével ünneplik az umbriai településen.

https://www.origo.hu/tudomany/20201224-masolatban-ujra-lathato-eredeti-helyen-raffaello-egyik-fo-muve-a-maria-eljegyzese.html

164886_d20151d57fe8_s

maria-eljegyzese1.jpg

164887_3588047aa71b_s

maria-eljegyzese2.jpg

164888_dce379213795_s

maria-eljegyzese3.jpg

Válasz

Huszákné Vigh Gabriella üzente 3 hete

2. The skeleton was transferred to an ancient sarcophagus, a gift from the pope, on which were inscribed the last two lines of his epitaph: ILLE HIC EST RAFFAEL TIMVIT QVO SOSPITE VINCI/RERVM MAGNA PARENS ET MORIENTE MORI. The lines have been attributed to Pietro Bembo (1470-1547), a Venetian humanist, scholar and writer, who first met Raphael at the court of Urbino. They were beautifully translated by the English poet Alexander Pope (1688-1744), who used them in his Epitaph on Sir Godfrey Kneller (1723): ‘Living, great Nature feared he might outvye Her works; and, dying, fears herself may dye.’ Kneller, who was a very successful German portrait painter, is interred in Westminster Abbey, London.

Returning to Raphael's tomb, the sculpture of the Virgin and Child, which is known as the Madonna del Sasso (1523-24), is the work of one of Raphael's pupils, Lorenzo Lotti (1490-1541), better known as Lorenzetto. The rather insipid bronze bust (1833) of Raphael is the work of Giuseppe de Fabris (1790-1860).

Epitaph: RAPHAELI SANCTIO JOANN F VRBINATI/PICTORI EMINENTISS VETERVMQ AEMVLO/CVIVS SPIRANTEIS PROPE IMAGINES SI/CONTEMPLERE NATVRAE ATQUE ARTIS FOEDVS/FACILE INSPEXERIS/IVLII II LEONIS X PONTT MAXX PICTVRAE/ET ARCHITECT OPERIBVS GLORIAM AVXIT/V A XXXVII INTEGER INTEGROS/QVO DIE NATVS EST EO ESSE DESIIT/VIII ID APRIL MD XX/ILLE HIC EST RAFFAEL TIMVIT QVO SOSPITE VINCI/RERVM MAGNA PARENS ET MORIENTE MORI.


2020.12.21.
https://www.walksinrome.com/blog/the-tomb-of-raphael-pantheon-rome

164687_d1fb7db947b3_s

epitaph-to-raphael-pantheon3.jpg

164688_495b8e87f1b6_s

the-opening-of-raphael-s-tomb-in-the-pantheon-1833-by-francesco-diofebi.jpg

Válasz

Huszákné Vigh Gabriella üzente 3 hete

The Death of Raphael: 500th Anniversary
2020.12.21.
https://www.walksinrome.com/blog/the-tomb-of-raphael-pantheon-rome

Exactly 500 years ago, on April 6th, 1520, Raffaello Sanzio, one of the greatest artists of the Renaissance, died. Raphael, who had just turned thirty-seven, had asked to be buried in the Pantheon. His request was granted, making him the first artist to be accorded such an honour.

Raphael's epitaph hails him as a preeminent painter and rival of the ancients (PICTORI EMINENTISS VETERVMQ AEMVLO); it also states that he died on his birthday (QVO DIE NATVS EST EO ESSE DESIIT), which may or may not be true.

Giorgio Vasari (1511-74), in his book Lives of the Artists (1550), simply notes that Raphael was born on Venerdi Santo (Good Friday), 1483, which in that year fell on March 28th. As April 6th, 1520, was also a Good Friday, he died after a manner of speaking on his birthday.

By the 19th century, Raphael had become a cult figure and on September 14th, 1833, Pope Gregory XVI (r. 1831-46) ordered that his tomb be opened to verify that the artist was really buried there. The tomb was opened in the presence of a host of distinguished figures. A skeleton was discovered and the doctors declared (on what grounds?) that this was, indeed, the earthly remains of Raphael. The event was duly recorded in a painting by Francesco Diofebi (1771-1851).

164684_560434e4c753_s

bronze-bust-of-raphael-by-giuseppe-de-fabris-the-pantheon.jpg

164685_f79efd2c4946_s

tomb-of-raphael-pantheon1.jpg

164686_2c6d475405f5_s

tomb-of-raphael-pantheon2.jpg

Válasz

Huszákné Vigh Gabriella üzente 3 hónapja

2. This joint achievement of physicists, restorers and art historians has taught us so much about the painting and widened horizons bringing a more thorough understanding of the master´s practice. For this reason, the team hopes to further deepen its knowledge by analysing the sibling painting of The Madonna and Child, called The Holy Family of Francis I, exhibited at the Louvre in Paris.

2020.09.23.
https://home.cern/news/news/knowledge-sharing/cern-technology-helps-rediscover-lost-painting-raphael?fbclid=IwAR1adVHOQ-8sFJUuY0rpHBRLhdC8wyqpvknKTPi7NZdMJgKk9G0ujKW9qp8

CERN technology helps rediscover lost painting by Raphael

162509_4415b36cbae1_s

Raffaello1.JPG

162510_8283717e287c_s

Raffaello vizsgálat.JPG

162511_73db370ce139_s

MadonnaChild.jpg

Válasz

Huszákné Vigh Gabriella üzente 3 hónapja

CERN technology helps rediscover lost painting by Raphael
2020.09.23.
https://home.cern/news/news/knowledge-sharing/cern-technology-helps-rediscover-lost-painting-raphael?fbclid=IwAR1adVHOQ-8sFJUuY0rpHBRLhdC8wyqpvknKTPi7NZdMJgKk9G0ujKW9qp8

CERN’s Timepix particle detectors, developed by the Medipix2 Collaboration, help unravel the secret of a long-lost painting by the great Renaissance master, Raphael
500 years ago, the Italian painter Raphael passed away, leaving behind him many works of art, paintings, frescoes and engravings. Like his contemporaries Michelangelo and Leonardo da Vinci, Raphael's work made the joy of imitators and the greed of counterfeiters, who bequeathed us many copies, pastiches and forgeries of the great master of the Renaissance.

For a long time, it was thought that The Madonna and Child, a painting on canvas from a private collection, was not created directly by the master himself. Property of Popes and later part of Napoleon's war treasure, the painting changed hands several times before arriving in Prague during the 1930’s. Due to its history and numerous inconclusive examinations, its authenticity was questioned for a long time. It has now been attributed to Raphael by a group of independent experts. One of the technologies that provided them with key information, was a robotic x-ray scanner using CERN-designed chips.

Behind this feat lies InsightART, a Czech start-up, and RToo, its state-of-the-art X-ray scanner. The scanner is composed of an X-ray source, Timepix photon detectors capable of taking spectroscopic X-ray images and a robotic platform. For three days, InsightART scanned the painting to obtain 11 very high-resolution images taken at different X-ray wavelengths. New high-resolution maps of the elemental composition of the paint were derived and these enabled the experts to get more precise information about the painting.

Much more flexible and modular than the standard, flat panel systems, RToo is capable of analysing large objects – the painting is 2m2 – as well as atypically shaped objects such as statues. According to physicist Josef Uher and CTO of InsightART, this type of imaging technology, specialised in artistic technological research, is set to become widespread in the future.
CERN's Knowledge Transfer group has long experience in transferring the technology from which the Timepix photon detectors, based on the Medipix2 technology. These detectors are supplied under a licensing agreement between CERN (on behalf of Medipix2 Collaboration) and the Czech company ADVACAM s.r.o., InsightART's parent company. In this respect, Aurélie Pezous, Knowledge Transfer Officer at CERN, stresses that: "High resolution spectroscopic radiography allows us to make great advances in the history of art. It is one more proof that CERN technologies have a wide range of applications."

Válasz

Huszákné Vigh Gabriella üzente 3 hónapja

https://www.thorvaldsensmuseum.dk/en/collections/work/B73

Francesco Diofebi

The opening of Raphael's grave in Pantheon 1833, 1836

Oil on canvas. 54,9 x 70,0 cm
Inventory number: B73

The Renaissance artist Raphael was a cult figure in the 19th century, and some uncertainty as to where the famous painter was really buried led to the opening of his assumed tomb in the Pantheon on 14 September 1833. 75 distinguished figures had been invited. There were representatives of art, the Church, the City of Rome and, most important of all, medicine, who acted as judges. Thorvaldsen was naturally among the artists, the figure with the white hair behind the seated papal representative, Cardinal Vicario Zurla. As emerges from the painting, the tomb turned out to contain a skeleton, and it was determined by those present that these really were Raphael’s earthly remains.

Válasz

Huszákné Vigh Gabriella üzente 3 hónapja

https://artsandculture.google.com/asset/the-tomb-of-raphael-opened-september-14-1833-pantheon-rome-horace-vernet-raphael-raffaello-sanzio-or-santi/YQEhGsJJ8xgN4A
By the 19th century Raphael had become a cult figure and on September 14th, 1833, Pope Gregory XVI (r. 1831-46) ordered that his tomb be opened to verify that the artist was really buried there. The tomb was opened in the presence of a host of distinguished figures from the worlds of art, the church, politics and medicine. A skeleton was discovered and the doctors declared (on what grounds?) that this was, indeed, the earthly remains of Raphael. The event was duly recorded in a painting by Francesco Diofebi (1771-851).

The skeleton was transferred to an ancient sarcophagus, a gift from the pope, on which were inscribed the last two lines of his epitaph: 'Ille hic est Raffael, timuit quo sospite vinci, rerum magna parens et moriente mori.' They have been attributed to Pietro Bembo (1470-1547), a Venetian humanist, scholar and writer, who first met Raphael at the court of Urbino.

The couplet was beautifully translated by the English poet, Alexander Pope (1688-1744), in the last two lines of his Epitaph on Sir Godfrey Kneller (1723): ‘Living, great Nature feared he might outvye Her works; and, dying, fears herself may dye.’ Kneller, who was a very successful German portrait painter, is interred in Westminster Abbey, London.

Returning to the Pantheon, the sculpture of the Virgin and Child, which is known as the Madonna del Sasso (1523-24), is the work of one of Raphael's pupils, Lorenzo Lotti (1490-1541), better known as Lorenzetto. The rather insipid bronze bust (1833) of Raphael is the work of Giuseppe de Fabris (1790-1860).
https://www.picturesfromitaly.com/rome/pantheon-tomb-of-raphael

Válasz

Ugrás a(z) oldalra

Ez történt a közösségben:

Huszákné Vigh Gabriella írta 1 órája a(z) Oltás Rómában 2021 blogbejegyzéshez:

Rómában jól haladnak az oltásokkal. A Santo Spirito ...

Huszákné Vigh Gabriella írta 1 órája a(z) vatikáni múzeumok fórumtémában:

3. Lombardia és Bolzano tehát vasárnaptól vörös zónába...

Huszákné Vigh Gabriella írta 1 órája a(z) vatikáni múzeumok fórumtémában:

2. Az igazgató emlékeztetett: „a Vatikáni Múzeum soha nem...

Huszákné Vigh Gabriella írta 1 órája a(z) vatikáni múzeumok fórumtémában:

A Vatikáni Múzeum februárban szeretné újra nyitni kapuit...

Huszákné Vigh Gabriella 2 órája új blogbejegyzést írt: Oltás Rómában 2021

Huszákné Vigh Gabriella írta 2 órája a(z) vírus, koronavírus, betegség fórumtémában:

L'Ospedale del Santo Spirito di Roma: storia, ...

Huszákné Vigh Gabriella írta 2 órája a(z) vírus, koronavírus, betegség fórumtémában:

https://hirado. ...

Huszákné Vigh Gabriella írta 3 órája a(z) vírus, koronavírus, betegség fórumtémában:

Oltás Olaszországban 2021 2021.01.15. A római Santo ...

Huszákné Vigh Gabriella írta 5 órája a(z) vírus, koronavírus, betegség fórumtémában:

Lemondott annak a kínai gyógyszercégnek az elnöke, ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu