Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2023.02.25.
Róma második vallási korszakát az etruszkokkal és a görögökkel kialakuló gazdasági és szellemi kapcsolat indította el. Ezt már az antropomorf - emberalakú - istenábrázolás jellemezte. Eddig a rómaiak isteneiket szimbólumok formájában ábrázolták, tiszteletüket ezek előtt rótták le (Iuppiter jelképe valamely szent kő, Marsé a szent lándzsa). Ettől kezdve az istenek emberi alakot kaptak. Terentius Varro jegyzi fel a hagyományt, hogy a város alapításától (Kr.e. 753) számított 170 éven át (tehát kb. 580-ig) nem volt ember formájú istenábrázolás. Az etruszk királyok által épített templomokba azonban már ilyen szobrok kerültek (így a legrégibb és legtiszteltebb római templomba, a capitoliumi Iuppiter-templomba is).
A dél-itáliai gyarmatvárosok görög vallási kultuszának hatására egyre több ősi itáliai isten eddig körvonalazatlan képe öltött testet görög istenek alakjában. Valódi templomról, szentélyről is csupán ettől az időtől kezdve beszélhetünk. Az istenek közül pedig azok, amelyeknek nem sikerült görög megfelelőt találni, lassan elvesztették jelentőségüket, tekintélyüket. Átalakult az állami főisten-hármas is. A görög Pallas Athéné mintájára s a kézművesség megnövekedett jelentőségének hatására az ész, az ügyesség istent kap Minerva személyében, és luppiterrel, Iunóval együtt a capitoliumi templomba, vagyis Róma központi szentélyébe került.
A görög mitológia nem azonos a rómaival, így az istenek sem teljesen azonosak. Az azonosítások a hasonló szerepkörök alapján a hellenizálódó köztársaságkorban történtek. Ekkor épültek be folyamatosan újabb görög istenek a toleráns római panteonba. Így például Zeusz csak messziről azonos az ősi római Iuppiterrel, míg a közvetlenül a görögből átvett Apollo viszont azonos Apollónnal.
A 12 római főisten:
Iuno Regina - Iuppiter felesége, a szülés és a házasság istennője
Vesta - a családi tűzhely, az otthon és a család istennője
Minerva - Iuppiter és Iuno lánya, aki apja fejéből pattant ki mennydörgés közepette, teljes fegyverzetben, a kézművesség, az ipar, a bölcsesség istenasszonya, a római állam védelmezője
Ceres - az anyai szeretet istennője
Diana - a vadászat szűz istennője, a vadállatok úrnője
Venus - a család védelmezője, a termékenység védnöke, Aphroditével azonosítása után a szerelem istennője
Mars - a férfierő, közösségi oltalmazó, a háború és a harc istene
Mercurius - a pásztorok, utazók, kereskedők, súly- és hosszmértékek, az ékesszólás, az irodalom, az atlétika és a tolvajok istene és védelmezője
Iuppiter - Iuppiter Optimus Maximus a Legnagyobb és Legjóságosabb isten
Neptunus - a lovak, lótartás, vizek és tengerek istene
Vulcanus - a tűz és a kovácsok istene
Apollo - a gyógyítás, a művészetek és a vadászat istene, Diana ikertestvére
fotó: Ez egy a Római Birodalom alatt faragott műtárgy (talán oltár), a történészek a Kr.u. második század körülire datálják.
A 18. század végén Gabies városában fedezték fel, egy Rómától keletre fekvő helységben. A műtárgy halvány márványból faragott, csaknem egy méter átmérőjű, kör alakú. A tizenkét fej az istenek tizenkét arca, a római panteonból. Hat női és hat férfialak, amelyek egyformán kiemelkednek a márványból, és tizenkét különböző irányba néznek. A Louvre gyűjteményében található.
-------------------------------------------------------------------------------------
https://www.facebook.com/photo?fbid=427078952349056&set=a.2851509318504744
--------------------------------------------------------------------------------------
A RÓMAI VALLÁS 1.rész - A templomok
Valamikor a Tiberis menti dombokra letelepült pásztornép természeti isteneit az
erdőkben, mezőkön, barlangokban maga állította föld- vagy kőoltárokon tisztelte
meg áldozatával.
Később az augurok (madárjósok) által kijelölt, szentté nyilvánított helyen fa-
vagy vályogkunyhókat állítottak szalmatetővel, ahol az istenek szimbólumait
elhelyezték, oltárukat elrejtették, áldozatukat bemutatták.
(A római polgár később is ott állított oltárt, ahol akart, az utcán, a templom
lépcsőjén vagy az amfiteátrum kapuja mellett.)
Az etruszk és görög istenhit hatására aztán megépítették az első díszes
templomokat, beléjük állítva emberformájú szobrokba álmodott isteneiket.
Templomaik azonban sohasem lettek közös ájtatosság színhelyeivé, mint a mai
templomok.
Az ókori római templomok a római kultúra legfontosabb épületei közé tartoztak,
és építésük, fenntartásuk az ókori római vallás jelentős részét képezte.
Minden fontos városnak volt legalább egy fő temploma, valamint kisebb
szentélyei.
Constantinus idejére a Város (Róma) templomainak és szentélyeinek együttes
száma meghaladta a 400-at.
A római templom az isten tulajdona és lakóhelye; nem arra a célra épült, hogy –
mint később a zsidó zsinagógák és keresztény templomok – a hívők imájának,
ájtatosságának színhelye legyen; a méretek meghatározásában tehát nem kellett
tekintettel lenni a befogadóképességre.
A szentély középpontjában, fallal különválasztott cella közepén állt a templom
istenének kultikus szobra, – rendszerint díszruhába öltöztetve és a hívők
adományaiból ékszerrel, arannyal-ezüsttel, gyöngyökkel ékesítve.
A cella mögötti kisebb teremben – afféle „sekrestyé”-ben – őrizték a szentély
egyéb értékeit, kincseit; ezek roppant értéket képviselhettek.
Ez a rész aztán egyre bővült. Mivel a meghallgatott könyörgésekért a hívek
gyakran gazdag ajándékot
hoztak az istenek számára, s a papok ide helyezték azokat. A győztes csaták
után is kijárt a hálarész a zsákmányból valamelyik templomnak, s azt is itt
tárolták. Hallatlan értékek voltak felhalmozva egy-egy szentély mögött.
Augustus császár írja önéletrajzában, hogy uralkodása alatt Róma legnagyobb 5
szentélye számára összesen l00 millió sestertius értékű adományt küldött.
Hadrianus császár még Kr.u. II. sz.-ban is talált olyan düledező öreg
templomot, melyben három font arany és kétszáz font ezüst kincs rejtőzött.
A szentélyekbe legfeljebb a legelvetemültebb rabló mert betörni - vagy egyes
császárok - amikor pénzre volt szükségük. Suetonius írja Neróról:
"Végezetül már a legtöbb templomból is kivonta a kegyeleti ajándékokat ,
az arany és ezüstszobrokat beolvasztotta." (Caesarok élete. Nero 32. Kis
Ferencné ford.)
A kultusz legfőbb formája, az áldozat bemutatása nem a szentélyen belül
történt, hanem az előtte – szabad ég alatt – épített oltáron; a szentély
legbelsejébe, a celláiba csupán a papi személyzet léphetett be, a cella
előterébe is csak válogatott személyek – nők, rabszolgák, idegenek általában
innen is ki voltak tiltva.
------------------------------------------------------------------------------------
https://www.facebook.com/photo/?fbid=2851509078504768&set=a.2851509318504744
-------------------------------------------------------------------------------------
A RÓMAI VALLÁS 2.rész, A római vallás alapvonásai
Kezdetben a római istenek inkább elvont erők és eszmék megszemélyesítői, kik
hatalmukat állandóan kiterjesztik az emberekre. Ebből következtethetünk arra,
hogy nem is ábrázolták isteneiket, nem voltak színes mítoszaik, nincs
történetük, nincsenek egymással rokonságban. Vallásukat egy földműves nép
vallásának tekinthetjük. Gondolkodásmódjukat a földműves élet, a ház, az udvar,
a szántóföld határozta meg.
Az ősi római képzetek aztán etruszk szertartásokkal, áldozati és jóslási
technikával gazdagodtak, és ez nagyjából egyidejű volt a görög vallási képzetek
behatolásával. Bonyolult és több évszázadon át tartó folyamat eredménye volt
az, hogy végül is a római vallás - a Kr.e.III. század végére nagyjából szinte
azonossá vált (maguknak a rómaiaknak a szemében is) a görög vallással, s a
római istenek azonosultak az Olümposz lakóival.
A rómaiak vallása nem egy homogén vallás, hanem több vallási elem
összetételéből tevődik össze. Hitük szerint jó és rossz szellemek veszik körül
az embert élete minden szakaszában és minden munkájában, ezeket meg kell
nyerni, ki kell engesztelni az ember iránt. Ezért a kultusz fontosabb a
mítosznál a rómaiak vallásában. A római kultusz szerint az embert már
születésétől fogva szellemek veszik körül ők, segítik a világra, tanítják meg
táplálkozni, sírni, járni, beszélni, ők vigyáznak rá.
A római vallásos gondolkodás alapjellege ezért éppen ez: az ember érzi az
istenségtől való függését és ezért gondosan ügyel arra, hogy megtegye, amit az
istenség tőle követel. Az istenség akaratát és utasítását azonban a római ember
nem az erkölcsiségben, hanem a kultuszban ismeri fel.
Ezért a római vallás - és vele az istenséghez való viszony - vallásos
szertartásokból, az isteneknek bemutatott áldozatokból és egyéb szertartások
hibamentes, pontos elvégzéséből áll. Az istenségekhez való viszony alapjában
jogviszonnyá válik. A római ember ima közben "szerződő fél":
Az állam, ill. az egyén a vallásos viszonyban kötelezi magát arra, hogy előírt,
„jogérvényes" formában teljesít az istenség iránt bizonyos
kötelezettségeket. Ennek fejében természetszerűleg elvárja, hogy az istenség is
jóindulatú magatartással és kegyelmes gondoskodással válaszoljon az embernek.
Az isteni kegyelem egyfelől abban nyilatkozik meg, hogy az istenség elárasztja
tisztelőit mindenféle, elsősorban materiális javakkal, megsegíti az államot
politikai célkitűzéseiben, hadviselésében, másfelől pedig abban, hogy távol
tart minden csapást, ellenséget, annak hatalmát megtöri.
A vallásos szertartások alapértelme, hogy biztosítsa az ember számára a pax
deorum-ot, az istenekkel való békés viszonyt.
A római vallásból teljesen hiányzott az istenek iránt érzett melegség,
szeretet. A vallást jelentő religio szó egyszerre tartalmazza a megkötöttség
(religare) és a kötelességteljesítés (relegere-religere
: megfontolni-mérlegelni) fogalmát, de az egyéni érzelmeket nem.
Legjellemzőbb vonása a "Do, ut des" - Adok, hogy adj! - elve volt.
Mikor pl, a paraszt tavasszal az elvetésre szánt magvakból a földművelést
védelmező Ceres oltárára áldozatot hozott, könyörgött az istennőhöz, hogy adjon
bőséges termést földjein, s ajándékot ígért ennek teljesülése esetére.
Betakarításkor, ha a termés jó volt, elhozta belőle az istennek a megígért
részt, és elmondta
az ima formaszövegét: "...ígéretét az isten érdemei szerint, jókedvvel
teljesítette."
Ugyanígy tett a kereskedő, a hajós, a hadjáratba induló katona, a perbe kezdő
vagy gyógyulást kereső római is. Ha az isten nem teljesítette a kérést, a
fogadalomtevő nem volt köteles az ígért ajándékot megadni.
Számtalan tárgyat találtak a templomokban, melyek a fogadalom teljesítéséről
tanúskodnak, így aranyból, ezüstből öntött testrészeket, figurákat,
táblácskákat, az előbb említett szöveg latin kezdőbetűivel: VSLM (votum solvit
libens merito). Ez volt tehát az imádság két fajtája: a kérés és a hálaadás. Az
istenek ünnepein vagy győzelem esetén azonban tiszteletadó áldozat bemutatására
járultak a templomba.
-------------------------------------------------------------------------------------
https://www.facebook.com/photo/?fbid=2859209714401371&set=a.2851509318504744
-------------------------------------------------------------------------------------
A RÓMAI VALLÁS 3.rész, A NYILVÁNOS SZERTARTÁSOK
Az istenek ünnepein vagy katonai győzelmek esetén tiszteletadó áldozat bemutatására
járultak a templomokhoz.
Hogyan is folytak le az egyes szertartások?
A szertartások szövege szóról szóra meg volt szabva, a mozdulatok iránya,
sorrendje is szigorú előírás szerint következett.
Az idősebb Plinius írja művében:
"Azt is láthatjuk, hogy a legfőbb magistratusok meghatározott imaformákkal
fordulnak az istenekhez; annak érdekében, hogy egyetlen
előírt szót se mulasszanak vagy hibázzanak el, valaki mindig írott szövegből
mondja előttük az imát. Egy másik figyelmesen őrködik, egy harmadik azért áll
ott, hogy mindenkit csendre intsen, és még egy fuvolás is játszik, hogy minden
külső hangot elnyomjon." (Naturalis Historia XXVIII. 3. l0.)
Megtörtént, hogy egy-egy hivatalos személyt, aki valamely szertartást végzett,
ha a kérés nem teljesült, papi hivatalától megfosztottak és perbe fogtak; azzal
vádolták, hogy valamit elvétett a szertartásban, s ezzel megsértette az istent.
A szent cselekmény előtt a résztvevők tisztulást végeztek. Ez több módon
történhetett: megmosakodtak, megfürödtek vagy tüzet gyújtottak, ebbe tömjént,
ként dobtak, s a felszálló füst előtt átfutottak, esetleg a tüzet is
átugrották.
Így megtisztulva már elindulhattak a templomhoz. Nagyobb ünnepeken tiszta
fehérbe öltöztek, fejüket olajággal övezték, kezükben vitték az áldozati
ajándékot.
Az istenszobor elé érve tógájukat a fejükre húzták, mert azt tartották, hogy
minden
oda nem illő szó meghallása az áldozat sikertelenségét okozhatja. Ezután
letették ajándékukat az oltárra, s megkezdték az imát.
Jobb kezüket a szobor felé nyújtva csókot intettek, majd balról jobbra
elindulva megkerülték azt, jelezvén, hogy tisztelettel közelednek az istenhez,
bárhol legyen is. (Az égi isteneknek mondott ima közben végig felemelt kézzel,
az alvilágiakhoz lefele nyújtott kézzel fohászkodtak.)
Az ima egy általános invocatio-val (fohászkodással) indult, melyben először
Ianust, Iuppitert és Vestát szólították meg. Utána következett az az isten,
akihez éppen könyörögni akartak, vagy akinek megköszönték jótettét. Az ima
végén azonban valamennyi istent megnevezték, nehogy akár egynek a megbántása
elfordítsa tőlük a többi jóindulatát is.
Fontosnak tartották azt is, hogy ima után mi ötlik először a fohászkodó
szemébe. Suetonius írja Vespasianusról, hogy közvetlenül hatalomra kerülése
előtt, amikor imája végeztével a templomból kijött, felszabadított
rabszolgáját, Basilidest vélte szembejönni; ezt jó előjelnek fogta fel, mert a
név - "királyt" jelent - mintegy megjósolva közeli császárrá
választását.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=244906620566291&set=a.2851509318504744
--------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella 9 órája új blogbejegyzést írt: Ünnepélyes őrségváltás az olasz zászló 228. évfordulóján a Qiurinale palota előtt 2025
Huszákné Vigh Gabriella 11 órája új blogbejegyzést írt: Simona Brambilla nővér az első női prefektus a Vatikánban 2025
Huszákné Vigh Gabriella 15 órája új blogbejegyzést írt: 38. Viva la Befana vízkereszti ünnepi felvonulás Rómában 2025
Huszákné Vigh Gabriella 18 órája új blogbejegyzést írt: A szentévre megújult az Európai Unió tagországaihoz kapcsolódó templomokat bemutató útvonal Rómában 2025
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Rómában a Piazza Navonán, a Befana a seprűjén repült a tűzoltók segítségével 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: A Trastevere élő betleheme a Piazza Trilussa-n hagyománnyá vált Rómában 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Ötödikként nyílt meg Rómában a Falakon kívüli Szent Pál bazilika Szent Kapuja 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Vörös zónát jelöltek ki Róma legforgalmasabb csomópontjánál 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: A Mama órája – Vértesaljai Antalné, a Vatikáni Rádió hűséges hallgatója emlékére 2025
Huszákné Vigh Gabriella írta 4 napja a(z) Pápai ima, háborús helyzet fórumtémában:
Katonai 5G-t fejlesztett Kína, drónok az antennái, és ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A Vatikáni Múzeumokban újra eredetiben látható a híres ókori Apolló szobor 2024
Rómában a kétarcú Janus istené volt az egész január hónap 2023
Január hónap a rómaiaknál 2022
Rómában Janus-ívét 28 év után megnyitják 2021