Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2 órája | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2024.11.07.
"Aki Rómában járt anélkül, hogy látta volna a Pantheont, szamárként fog visszatérni" - mondják a rómaiak. Annak ellenére, hogy az ókor eredeti fényének nagy része elveszett, a Pantheon még mindig a római építészet egyik legjobban megőrzött és legtökéletesebb alkotása.
Az építészeti csoda, amelyre évszázadokon át mindig csodálattal tekintettek, maga a pompás és a dimenziók tökéletes harmóniájában lévő tér.
A kupolának nincsenek boltívei vagy tartó boltozatai. Bár ez nem úgy tűnik, a kupola átmérője és magassága azonos, azaz 43,30 méter, tehát a kupola pontosan félgömb.
A tetején van egy oculus nevű lyuk, amely nappal átengedi a fényt. A földről nézve a lyuk nem tűnik olyan nagynak, de valójában 8,92 méter átmérőjű, amely korábban bronz díszítéssel volt ellátva, és a napot szimbolizálta. Mivel ekkora, jó sok esőt is beenged, de az okos rómaiak erre gondoltak, és a padló közepébe egy lefolyót ágyaztak be.
A kupolaépítés legnehezebb mérnöki kihívása az extrém súly kezelése (a Pantheon kupolája körülbelül 5000 tonna). A rómaiak intézkedéseket hoztak ennek a súlynak a csökkentésére, először az oculus hozzáadásával (amelynek nincs súlya), majd a kupola falának vastagságát úgy változtatták, hogy az oculus közelében körülbelül 1,5 méter legyen, szemben a lenti 6,2 méteres vastagsággal. Kevésbé sűrű anyagot is használtak a beton kialakításához a tetejéhez közel. Végül egy beágyazott négyzet alakú mélyedésekből álló mintát, úgynevezett kazettát alkalmaztak, ami csökkentette a súlyt és meglehetősen dekoratív is volt.
A kupola hatalmas súlya nyolc tehermentesítő ívre oszlik, amelyek a vastag falakból nyúlnak ki.
Hét kápolna és nyolc Aedicula díszíti a Pantheon rotundáját, melyek ókoriak, - az egyetlen különbség az, hogy a Pantheon keresztény bazilikává avatását követően 603-ban csak a keresztények istene lehetett jelen. Így az öblös részek kápolnák lettek, míg a római istenek szobrait tartalmazó Aediculákat/fülkéket kiürítették.
A kápolnák idővel megváltoztatták rendeltetésüket, közülük kettő lett Itália első két királyának temetkezési helye. Mindegyik kápolna előtt két korinthoszi márványoszlop van, amelyet antik sárga márványból, porfírból vagy gránitból faragtak. Ugyanígy a római istenszobroktól mentes Aediculákat is az évszázadok során apránként festményekkel vagy szobrokkal díszítették. A kápolnákhoz hasonlóan az egyik Aediculát Raffaello festő sírjává alakították át, akit elsőként temettek el a Pantheonban.
Ha a főbejáraton bemegyünk, és balról kezdjük a sétát, akkor hamarosan eljutunk Raffaello sírjához. De nézzünk meg mindent, mert érdemes.
Pantheon kétezer éve Róma szimbóluma, de kevesen tudják, hogy több mint 1400 éve Máriának, a mártírok királynőjének szentelt templom is.
Rögtön, az első aediculában található Andrea Camassei 1638-ból származó festménye, amely a „Szűz mennybemenetelét” ábrázolja. Látjuk a Szűzanyát kilépni a koporsójából, akit az angyalkák az égi fény felé visznek. Andrea Camassei (1602-1649) barokk festő volt, Domenichino tanítványa.
--------------------------------------------------------------------------------------
-
Ezután az első kápolna a Pantheon Virtuózainak kápolnája. Kevesen tudják, hogy ez mit jelent, és miért érdekes. A Pantheon virtuózok tagjai között a legbefolyásosabb művészek: festők, szobrászok és építészek szerepeltek, és szerepelnek ma is, tagja lett Kisléghi Nagy Ádám magyar festőművész, aki 2019 március 19-én Szent József ünnepén vehette át a Pantheonban oklevelét. (http://orokvaros.network.hu/blog/roma-kozossegi-oldala-hirei/kisleghi-nagy-adam-a-romai-pantheonban-vette-at-tiszteletbeli-akademikusi-kinevezeset )
Az értékes művészeti gyűjtemény nagy részét a Pantheonban őrzik hátul, a főoltárnál nyíló sekrestye mögötti termekben, de csak ritkán látogatható.
Térjünk vissza a kápolnához.
A kápolnát a Szentföldi Szent Józsefnek szentelték, központi szobra Szent Józsefet és a kis Jézust ábrázolja, (márvány, 1550-1560) Vincenzo de Rossi alkotása, aki Michelangelo tanítványa volt. Lenyűgöző szobor, erőteljes, amelyen látható Szent József minden atyai figyelme a fia iránt
A falon Francesco Cozza (1605-1682) két festménye látható, aki Domenichino tanítványa volt. A bal oldalon Francesco Cozza „Pásztorok imádása”, a másik festmény pedig a Háromkirályok imádása.
A két oldalfalon két stukkó dombormű található, Carlo Monaldi és Paolo Benaglia alkotásai. Carlo Monaldi (1690-1760) készítette a Mária, József és a gyermek Jézus pihenését Egyiptomba menekülésük után domborművet.
A másik dombormű, Paolo Benagliától (aki 1739-ben halt meg) Szent József álmát ábrázolja. Paolo Benaglia arról is ismert, hogy a híres római Trevi-kút első projektjét kivitelezte. A projektet azonban visszavonták tőle, és XII. Kelemen pápa Nicola Salvinak adta, miután Salvi megnyerte a szökőkút megépítésére kiírt versenyt. Paolo Benaglia azonban megalkotta a Hírnév két allegorikus alakját, amelyek a szökőkút tetején támasztják alá és keretezik XII. Kelemen Corsini pápai címerét.
Temetési epigráfusok: Itt van eltemetve Flaminio Vacca (1538-1605), Taddeo Zuccari (1529-66), Pietro Bonaccorsi aka Perin del Vaga (1501-47), Arcangelo Corelli zeneszerző és Jacopo Barozzi építész, más néven Vignola (1507-73)
-----------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------
A második aediculában Vincenzo Felici (1667-1702) Szent Ágnes szobra látható, de itt van Baldassare Peruzzi temetési emlékműve, a bronz büszt Giovanni Dupré (1817-1882) öntvényéből készült 1921-ben.
Rómában Baldassarre Peruzzi és Raffaello élete összefonódott az Agostino Chigi bankár által rendelt Villa Farnesina építkezésen, ahol Raffaello az alsó szinten festette a lodzsát, miközben az építész és festő Peruzzi az emeleten dolgozott. Egyedülálló sorsú találkozás volt, amely egyesítette a két reneszánsz mestert egész életükben, s művészeti partnerségük a halál után is megmaradt, mert sírjuk a Pantheonban egymás közelében van.
--------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
A második kápolnában van I. Umberto király és Margherita di Savoia sírja. 1900. július 29-én a Monzában meggyilkolt I. Umberto olasz király felesége, Savoyai Margit/ Margherita di Savoia, Olaszország első királynője 1926-ban halt meg, és itt van eltemetve férje mellett.
Minden idegenvezető el szokta mondani, hogy a királynő nápolyi látogatása alkalmából a nápolyi pizzakészítők találták fel a PIZZA MARGHERITÁT az olasz zászló színeivel: a mozzarella a fehér, a paradicsom a piros és a bazsalikom a zöld.
Umberto (olasz király 1878-1900) sírját Giuseppe Sacconi (1854- 1905), ugyanazon építész tervezte, aki a Victor Emmanuel emlékművet is. A síremlék alabástrom táblás, oldalán domborművekkel, női allegorikus alakokkal, „Jóság” Eugenio Maccagnani (1852-1930) és Arnaldo Zocchi „Bounty” (1851-1922). A sírok előtt „Porfíroltár” Guido Cirilli (1871-1954) királyi jelvényével.
---------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
A harmadik aedicula több, mint egy egyszerű aedicula, mivel ott fekszik Raffaello a nagy festő. 1515-ben X. Leó firenzei pápa Raffaellót nevezte ki a régiségek felelősévé, aki ezután elkezdte tanulmányozni az ókori római emlékeket; részletesen vizsgálta azokat, hogy mérlegelni tudja a helyreállításukat. Eközben Raffaello beleszeretett a Pantheonba, és nem véletlenül kérte, hogy ott temessék el. A pápa teljesítette kívánságát. Közvetlenül Raffaello temetése előtt X. Leó pápa a Pantheonba ment, letérdelt a művész teste elé, megfogta az egyik kezét, és könnyekkel áztatta.
1520-ban Raffaello festőt, aki mindössze 37 évesen halt meg a elsőként temették el a Pantheonban.
1833-ban XVI. Gergely pápa kinyitotta Raffaello sírját, hogy ellenőrizze, ott van-e. Korábban elterjedt az a tévhit, hogy pl. koponyája máshol található. (Ennek a tévhitnek egyébként még Goethe is felült.)
A konfirmáció után a pápa egy Augustus korabeli szarkofágot ajánlott fel, hogy ott helyezzék el a művész holttestét. Raffaello szarkofágján ezt a sírfeliratot olvashatjuk: „ILLE HIC EST RAPHAEL TIMUIT QUO SOSPITE VINCI RERUM MAGNA PARENS ET MORIENTE MORI”. Ami azt jelenti: „Itt fekszik Raffaello, akitől a Természet félt, hogy túlszárnyalja, amíg élt, és amikor meghalt, a természet is meghalt vele”. Ezt a sírfeliratot Pietro Bembo velencei bíboros és író írta, akinek Raffaello megfestette a portréját, amikor Bembo még fiatal volt.
A sírja fölött a „Madonna del Sasso” szobor áll, amelyet tanítványa, Lorenzo Lotti, más néven Lorenzetto (1490 – 1541) faragott, miután Raffaello megrendelte és megtervezte.
A jobb oldalon „Maria Bibbiena emléktáblája”, a nagyhatalmú Bernard Bibbiena bíboros unokahúga, Raffaello mennyasszonya. Valójában a művész levelei azt mutatják, hogy a bíboros nyomása ellenére elhatározta, hogy nem házasodik meg.
Több képpel Raffaello sírja: http://orokvaros.network.hu/blog/roma-kozossegi-oldala-hirei/raffaello-sirja-a-romai-pantheonban-2023
---------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------.-----------
https://bobandnellasworld.com/Italy%202009/Rome/Pantheon/Pantheon.html
https://www.visit-rome-in-italy.com/churches/pantheon/first-chapel-pantheon-rome-italy.html
https://www.visit-rome-in-italy.com/churches/pantheon/raphael-tomb-pantheon-rome-italy.html
-------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella 2 órája új blogbejegyzést írt: A Pantheon kápolnái és fülkéi a sírokkal részletesen 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Rómában játszódó filmek fórumtémában:
Közel tíz évvel szereplése után életre kel a Bond-filmek egyik ...
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: A Vatikánban bemutatták a 2025-ös szentév kabalafiguráját 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Római hihetetlen piac: Piac egy múzeumban Cicero kezénél 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Magyarok megemlékezése a római Veranói temetőben 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) magyarok Rómában fórumtémában:
Október 31-én délelőtt a Pápai Magyar Intézet, a Szentszéki ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) magyarok Rómában fórumtémában:
Megemlékezést tartottunk a római Veranoi temetőben. ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) Limoncello (talján konyha idehaza) fórumtémában:
http://www.pasticceriaregoli. com/?...
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) Limoncello (talján konyha idehaza) fórumtémában:
http://orokvaros.network. hu/blog/roma-kozossegi...
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) Limoncello (talján konyha idehaza) fórumtémában:
Csak egy ötlet: a Santa Maria Maggiore bazilikában lévő ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Rózsákkal emlékezik Róma Raffaello halálának 500. évfordulójára
A Pantheonban Raffaello sírja közelében van művésztársa, Baldassarre Peruzzi sírja 2023
Raffaello sírja a római Pantheonban 2023
Rómában a Pantheon előtti téren Vívómaratont rendeznek 2024