Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2020.02.05.
A római Szent Kelemen-bazilika épületének mind a négy szintje kincseket
rejt magában, különleges úti célja lehet az örök városba látogatóknak.
Bemutatjuk a bazilika csodálatos 12–13. századi apszismozaikját, melyet A
kereszt diadala vagy Az élet fája nevekkel is illetnek.
Az átrium felől belépve a Szent Kelemen-bazilikába tekintetünket azonnal
magával ragadja a fenséges apszismozaik. Keletkezésének pontos ideje
vitatott, de biztosan a 12–13. századok folyamán készült. Művészek egy
csoportja dolgozott rajta egy mester irányítása alatt. Az ókeresztény
ikonográfia szimbolikus motívumai – a kereszt mint az élet fája a négy
folyó által öntözött paradicsomkertben nő – között a mozaik
középpontjában ott látható Krisztus a kereszten. A kutatók azt
feltételezik, hogy a jóval korábbi altemplom apszisát díszítő mozaikot
állították helyre és dolgozták át a középkorban felépült templom
mozaikképén – innen ered a korábbi és újabb motívumok együttes
alkalmazása.
Gilbert Keith Chesterton angol író hangsúlyozta, hogy ez a mozaik a
kereszténység életerejét jeleníti meg. Az 1930-as években így írt: „A
mozaik előtt állva csak egy őrült mondhatja, hogy a hitünkben nincs
élet, hogy a halál hitvallása. Fent egy felhőből nyúlik ki Isten keze.
Olyan, mintha markolatként ragadná meg a keresztet, és leszúrná a
földbe, mint egy kardot. Valójában azonban egyáltalán nem kardról van
szó, mert a kereszttel való kapcsolat nem halált, hanem életet ad. Ez az
élet kiszabadul és beáramlik a levegőbe, hogy a világnak élete legyen,
bőséges élete.”
Mit ábrázol tehát a mozaik? Az egész üdvtörténetet, a középpontban Isten
Fia megtestesülésével és megváltó áldozatával a kereszten.
Az alap a szőlőtő és a szőlővesszők bibliai képe, ez kiderül a kép
alapjában látható feliratból is: „Ecclesiam Christi viti similabimus
isti, quam lex arentem, sed crux facit esse virentem”, vagyis „Krisztus
Egyháza ahhoz a szőlőtőhöz hasonlít, amelyet a törvény lemetsz, de
amelyet a kereszt éltet”. A szöveget kettéválasztja egy másik mondat,
két kis kereszt közé ékelve, amely az itt őrzött ereklyékre utal: „De
ligno crucis, Jacobi dens, Igantiiq. insupra scripti requiescunt corpore
Christi”, vagyis „A kereszt egy darabja, Szent Jakab és Szent Ignác egy
foga pontosan azon a helyen van, ahol a felirat fölött Krisztus képe”.
A szőlőtőt valójában egy nagy akantusz bokor jeleníti meg, amely buján sarjad ki a Krisztus vére által öntözött földből és indáival átszövi az egész apszist. A kacskaringózó ágak között hétköznapi jeleneteket látunk, annak jeleként, hogy az egész emberi nem, a teremtés minden megnyilvánulása ebből a fából merít életet. Ez a bensőséges kapcsolat Krisztus és a teremtett világ között az oltáron bemutatott szentmiseáldozatban jelenik meg számunkra, ami éppen a mozaikkép alatt van. A mozaikon ábrázolt misztérium az oltáron valósággá válik.
Nézzük meg a mozaik részleteit. Középen áll a kereszt, ami jelentést és
életet ad mindennek. Nem vesztőhelyként jelenik meg előttünk, hanem
trónusként, amelyről a megváltó uralkodik és mindenkit magához vonz (vö.
Jn 12,32). Két oldalán anyja, Mária és Szent János. A kereszten a
tizenkét fehér galamb a tizenkét apostolt jelképezi, akik elvitték a
világba az örömhírt.
Lent, a felirat fölött jobbról és balról is a hétköznapi életből vett
jelenetek láthatók: egy asszony tyúkokat etet, pásztorok legeltetik a
nyájat, mások tejet fejnek, vadászok tartják a vadászpuskájukat. A
keresztény közember ábrázolásai ezek, a korabeli emberé, aki minden
tevékenységét a kereszt, vagyis a megváltás jele alatt végzi.
A kereszt tövéből kibomló hétköznapi jelenetek között pávákat vehetünk
észre, a keresztény ikonográfiában a feltámadás és a lélek
halhatatlanságának jelképei; és két szomját oltó szarvast, melyek a
zsoltárt juttatják eszünkbe: „Amint a szarvas kívánkozik a forrás
vizéhez, úgy kívánkozik lelkem tehozzád, Istenem!” (42. zsoltár)
A kereszt alapjának magasságában a növény ágai között négy nyugati
egyházdoktor képét fedezhetjük fel, nevük is szerepel: Ambrus, Gergely,
Jeromos, Ágoston (jobbról balra ebben a sorrendben). A négy egyházatya
között szintén a hétköznapi életből vett jelenetek láthatók. Jobbról és
balról is az adományozókat látjuk: balról egy urat a feleségével,
jobbról a gyerekeket.
Más alakok is megjelennek a képen: két ember, akik madarakat etetnek
(úgy vélik, a tonzúrás figurát a családi káplán, a másikat pedig az
intéző ihlette). A jobb szélen egy kalitkába zárt madár látható, talán a
megtestesülés szimbóluma.
A mozaikkép gazdagon díszített részletei között sok kedves
madárfészek-ábrázolás is található, a 4–5. századi ikonográfia jellemző
figurái, a megváltott lelkeket jelképezik a paradicsomi örömben. A
dekoratív motívumok között láthatunk szép lámpást és csordultig teli
gyümölcsöskosarat is.
Az egyházatyák és a jótevők ábrázolása feletti szinten mitologikus
alakok sorakoznak: jobbra egy ördögöt láthatunk és egy istenséget
delfinen. Mindez mintha azt akarná üzenni, hogy a megváltás mindenhová
elért, a világ legtávolabbi pontjaira is.
Középen, a kupola tetején krisztogram látható az alfa és az omega
jelével egy ellipszis alakú korongon: Jézus Krisztus szimbóluma, a
győzelmet jelenti, amit a halál felett aratott a kereszt által. A
Krisztus-monogram alatt hullámzó félkörök sorakoznak, a megnyílt eget
jelképezve, a mindenható Atya kezével, amellyel a Fiú felé nyújtja a
koronát, a győzelem jelképét.
A mozaik legalsó részén tizenkét bárányt látunk, akik Isten Báránya felé
mennek, aki középen áll glóriával. A bárányok két városból jönnek:
balról Betlehem, jobbról Jeruzsálem felől. E városok Krisztus
születésének, valamint halálának és feltámadásának helyei, a
megtestesülés és a húsvéti események jelképei. A két város jelképezi az
ősi törvényt és az új törtvényt is.
A betlehemi kapu íve felett észrevehetünk egy gyermeket (talán Jézus) és
alul egy másikat, aki talán ugyanaz a gyermek, éppen megy lefelé a
lépcsőn. A jeruzsálemi kapu felett egy kereszt látható, alul pedig egy
kakas. Mind olyan szimbólumok, amelyek megerősítik az ikonografikus
olvasatot, amely szerint a két város a megtestesülés és a megváltás
jele, olyan kapuk, amelyeken keresztül az emberek, a bárányok elérnek
Krisztushoz.
A kereszt és a szőlőtő körül fent a magasban a tanító Jézus látható a
nyitott könyvvel: a Pantokrátor (a mindenség ura), Krisztus, aki már nem
a kereszt mártírja, hanem az emberiség dicsőséges bírája.
A kör, amelyben a Pantokrátort ábrázolták, beleilleszkedik az apszist
övező feliratba: „Dicsőség a mennyben Istennek, aki a trónon ül, és
békesség a földön a jóakaratú embereknek”. A Pantokrátort a négy
evangélista dicsőíti; jobbról nézve sorban ott vannak jelképeik: a bika
(Lukács), a sas (János), az ember vagy angyal (Máté) és az oroszlán
(Márk).
Egy alsóbb szinten ábrázolódnak két oldalt a próféták és a mártírok,
akik annak dicsőségéről tanúskodnak, aki a trónon ül. Balra tekintve
látjuk Szent Pált, aki Szent Lőrincnek tanítja, hogy kövesse Krisztus
keresztjét. Szent Lőrinc kezében kereszt van, lába alatt rostély,
vértanúsága emlékére (258-ban Valeriánusz császár alatt halt
vértanúhalált). Alattuk Izajás próféta a prófécia tekercsével: „Vidi
Dominum sedentem sup. solium”, vagyis „Láttam az Urat, amint magas és
kiemelkedő trónuson ült” (Iz 6,1).
Jobbról Szent Pétert látjuk, aki Szent Kelement tanítja. Kérése le is
van írva: „Respice promissum, Clemens, a me tibi Christum”, vagyis
„Kelemen, nézd Krisztust, akit megígértem neked”. Szent Kelemen egy
horgonyt tart a kezében, alatta egy csónak látható, körülötte halak. A
horgony Kelemen vértanúságára utal: egy horgonyhoz kötve a
Fekete-tengerbe vetették ugyanis.
Alattuk Jeremiás prófétát látjuk, aki titkára, Báruk tekercsét tartja a
kezében: „Hic est Ds. noster et n. estimabitur alius absq. illo”, vagyis
„Ő a mi Istenünk, hozzá senki sem hasonlítható” (Bár 3,36).
Fordította: Thullner Zsuzsanna
Forrás: Gliscritti.it; Aregario.net; Pietrevive.altervista.org
https://www.magyarkurir.hu/kultura/a-szent-kelemen-bazilika-apszismozaikja
--------------------------------------------------------------------------------------------
Római Szent Kelemen alakját valóságos Kelemen-irodalom fonta körül az
ókeresztény korban, de a neve alatt fennmaradt írások közül csak egy
tekinthető hitelesnek: a Levél a korintusiakhoz. Ez abból az alkalomból
íródott, hogy 96 körül a korintusiak egy része föllázadt a presbiterek
ellen, néhányat elmozdítottak tisztségükből, és újakat iktattak be
helyettük.
A levél írója nem nevezi meg magát, de olyan valaki, aki a római egyház
nevében fordul a korintusi egyházhoz: „Isten Rómában lakó egyháza Isten
Korintusban lakó egyházának...”
Kelemen szerzőségét nemcsak a 4. században író Euszébiosz tanúsítja,
hanem már a 2. században is az ő levelének tartották. A korintusi
püspök, Dionüsziosz 170 körül ezt írta Szótér pápának: „Ma ültük meg az
Úr szent napját, ezen fölolvastuk leveledet, amelyet időnként továbbra
is föl fogunk olvasni épülésünkre, ahogyan Kelemen hozzánk írt levelét
is fölolvastuk.” A korintusiak tehát a szentmise keretében olvasták föl
mind Kelemen, mind Szótér pápa levelét, ahogyan az apostolok leveleit
volt szokás. A Kelemen által írt levél így került be az apostoli
levélgyűjteménybe, s később innen másolták át a szentírási kéziratokba.
Ezért hosszú időn át sugalmazott írásnak tekintették.
De ki volt tulajdonképpen a levél szerzője, Római Szent Kelemen? A
történeti források személyére vonatkozóan nem egyeznek minden
tekintetben. Iréneusz szerint Kelemen Szent Péter harmadik utóda volt
Rómában. Jeromos szerint Péter rendelte utódjául. A 4. században
Epiphaniosz a következőképpen próbálta összhangba hozni az egymástól
eltérő adatokat: Kelement valóban Péter rendelte utódjául, de ő a
békesség kedvéért Linus javára lemondott. A Kelemen-regény, amelynek
utolsó változata szintén a 4. századra tehető, azonosítja Római Szent
Kelement Domitianus császár unokaöccsével, Flavius Titus Clemensszel,
aki konzuli méltóságot is viselt. A Kelemen vértanúságára vonatkozó
adatok szintén a 4. századból valók. Origenész azonosnak tartotta a Fil
4,3-ban szereplő Kelemennel, s így nemcsak Szent Péter utóda, hanem
Szent Pál tanítványa és munkatársa is lett volna. Egyébként Origenész az
egyetlen őskeresztény szerző, aki Kelement zsidókereszténynek mondta. A
korintusiakhoz írt levél elárulja, hogy Kelemen kitűnően ismerte az
Ószövetséget, sokszor idézi is. Nem zárhatjuk ki annak lehetőségét, hogy
ismerhette Szent Pétert és Szent Pált; valószínűleg 92 és 101 között
volt Róma püspöke.
https://www.magyarkurir.hu/kultura/a-puspoknek-orvosnak-kell-lennie-szent-i-kelemen-papa-es-vertanu
------------------------------------------------------------------------------------------
Kelemen minden bizonnyal előkelő római családból származott. Szülei
elszakadtak egymástól, s a család, amelyben még egy ikerpár született,
teljesen szétszóródott. Kelemen már felnőtt, amikor elindult, hogy
megkeresse övéit, de közben a bölcsességet kereste, mert kora
gyermekkorától fogva foglalkoztatták az élet értelmének kérdései. Végül
elérkezett a keresztényekhez, találkozott Szent Péterrel, és
csatlakozott hozzá missziós útjain. A történet azzal végződik, hogy
Kelemen Péter utódja lett.
Passiója szerint, amelyet a 4. században írtak, Traianus császár a
Krím-félszigetre száműzte, ahol sok kereszténnyel együtt márványbányában
dolgozott, végül a tengerbe fojtották.
Rómában hamarosan kialakult a tiszteletét őrző hely is. Egy ősi
háztemplomnak a tulajdonosát Kelemennek hívták. A 4. században a két név
viselőit azonosították, s az egykori háztulajdonos eltűnt a szent pápa
mögött. Kelemen nevét a szentmise római kánonjába is fölvették. Ettől
kezdve az irodalom, az egyházi művészet és a liturgia együtt magasztalta
a vértanú pápát.
A középkor elején hazatértek ereklyéi is: Cirill és Metód, akiket a
bizánci császár 860-ban a Krím-félszigetre küldött misszióba, Kerszonban
megtalálták Kelemen maradványait, és később magukkal vitték Rómába. A
már meglévő bazilika fogadta be ereklyéit, melynek mai altemplomában a
középkori freskók beszélik el a szent pápa történetét, ahogy a
hagyományban megformálódott.
A korintusiakhoz írt leveléből (amelyet az Ókeresztény írók második
kötetében magyarul is olvashatunk) kitűnik a szent római püspök apostoli
tanítása.
A Kelemen-regény azzal végződik, hogy Szent Péter utódává teszi
Kelement, és így beszél híveihez: „Mivel közel van már az én halálom
napja, Kelement teszem meg püspökötöknek. Rábízom a hivatalomat, átadom
neki a kötés és oldás hatalmát, hiszen ismeritek az Egyház rendjét. Reá
hallgassatok, és legyetek benne biztosak, hogy aki megszomorítja az
Igazság Tanítóját, Krisztus ellen vét, és megharagítja Mindenek Atyját.
(...) A püspöknek orvosnak kell lennie, azaz nem viselkedhet vadállat
módjára.”
A legenda szerint Kelemen életének utolsó szakaszát száműzöttként a
Krímben töltötte egy márványbányában. Kétezer keresztényt talált ott,
akik hozzá hasonlóan kényszermunkára lettek ítélve. Panaszkodtak, hogy
nagyon messzire kell vízért járniuk. Ekkor Kelemen a többiekkel együtt
imádkozni kezdett vízért. S íme, meglátott egy Bárányt, a lábával kapart
egy helyen. Kelemen odament, és a megjelölt helyen szerszámát belevágta
a földbe. Olyan bővízű forrás fakadt, hogy patakként folyt tovább. A
környék lakói úgy megrendültek az eseménytől, hogy megkeresztelkedtek.
Amikor ez a császár tudomására jutott, elrendelte, hogy kössenek követ
Kelemen nyakába, és fojtsák a tengerbe.
Miután vértanú lett, a legenda szerint a tenger több mérföldre
visszahúzódott, hogy a hívek a holttestét kivihessék a szárazra. A
hullámok mint márványmauzóleum vették körül a szent testét.
Szentjeid erőssége, mindenható, örök Isten, add, hogy örvendező lélekkel
üljük meg Szent Kelemen pápa emléknapját. Ő Fiad papja és vértanúja
volt: amit a szent áldozatban cselekedett, azt vére ontásával
tanúsította, amit ajkával hirdetett, azt példájával is megerősítette. A
mi Urunk, Jézus Krisztus, a te Fiad által, aki veled él és uralkodik a
Szentlélekkel egységben, Isten mindörökkön örökké.
Forrás:
Diós István: A szentek élete
https://www.magyarkurir.hu/kultura/a-puspoknek-orvosnak-kell-lennie-szent-i-kelemen-papa-es-vertanu
----------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Átadták a Szent Péter térre vezető zarándokút indítóállomását és az aluljárót 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Új szabályozások a Trevi kútnál 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Rómában a Milvius hídi csatára kulturális előadással emlékeztek 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) Trevi kút fórumtémában:
A Trevi kút a restaurálás után új látogatási módokkal nyílik...
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: A Szent Péter bazilika varázslatos mexikói betleheme Coahuilaból érkezett 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: 13. Mikulás biciklizés Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Aktivisták fekete festékkel kenték be a Fendi szimbolikus karácsonyfát Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: A Falconieri palota november- december havi koncertjei Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 4 napja a(z) Via Appia és parkok fórumtémában:
https://romaarcheologiaerestaur oarchitettura.wordpress....
Huszákné Vigh Gabriella írta 4 napja a(z) Via Appia és parkok fórumtémában:
Történelmi jelölők és háborús emlékművek - Róma, Lazio ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Szent Kelemen ünnepe Rómában november 23-án
Pápai bazilikák 3D film a magyar mozikban 2016 december
Szent Adalbertre emlékeztek Rómában a Visegrádi Csoport országai
Szent Sebestyén emléknapja január 20.