Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2013.05.31.
Róma fő pályaudvara, a híres Termini homlokzatának domborművét a magyar származású Amerigo Tot készítette 1953-ban. A pályaudvar nevét egy közelben álló régi fürdőről, Diocletianus Termáiról kapta, Tot pedig pályafutásának talán legnagyobb sikerét érte el ezzel a munkával.
Ez a 1949-ben elnyert megbízás ugyanis olyan ismertséget hozott a számára, hogy ezután sorra kapta az állami és magán megrendeléseket. A római központi pályaudvar homlokzati fríze tizenhat méteres alumínium lemezekből készült. Tot a vonat mozgását, a vasút összekötő funkcióját érzékeltette vele. Absztrakt, és mégis figurális. Mozgás, sebesség, ritmus van a reliefen.
Róma fő vasúti pályaudvara a híres Termini, nevét egy közelben álló régi fürdőről kapta és Vittorio De Sica filmjének révén vált világhírűvé. Ez az egyik legnagyobb ilyen jellegű épület az öreg kontinensen.
Jöhet a bővebb történet:
Miután az 1850-es években megnyílt a Róma-Frascati és a Róma-Civitavecchia vasútvonal, egyre égetőbbé vált a kérdés, hogy miként alakuljon a jövő? Legyen önálló végállomásuk a különálló vonalaknak, mint ahogyan akkoriban sok más európai nagyvárosban akadt példa, vagy pedig egyetlen hatalmas pályaudvarról induljon a vonatok az égtáj minden irányába? Végül utóbbi mellett döntöttek és kijelölték a központi pályaudvar helyét.
Az első ideiglenesen itt álló épület 1862 és 1863 között épült és "Stazione Centrale delle Ferrovie Romane" volt a neve. Ebben az időben nyílt meg a Róma-Ceprano vonal is. A végleges épület munkálatai 1868-ban kezdődtek meg. A Salvatore Bianchi által tervezett épület 1874-ben nyílt meg. Két párhzamosan elhelyezkedő épületből állt a pályaudvar: az egyik az érkezési, a másik az indulási oldal volt. A kettőt egy acélből és fából készült csarnok kötötte össze, ami alatt hat vágánynak volt hely, de csak négyhez tartozott peron. Később az épület mellett létesítettek újabb vágányokat. 1935-ben készült el a villamosítás. Ekkor már kezdtek egy új épület építéséről gondolkodni, mivel a megnövekvő forgalmnak már nem felelt meg a régi.
Az építkezés Angiolo Mazzoni tervei alapján a régi épület lebontásával kezdődött és az új építésének munkálatai is zajlottak, de II. Világháború miatt 1943-ban megszakadtak. A háború után pályázatot írtak ki a tervezett épület módosított homlkozatára. A nyertes építészcsoport által megálmodott homlokzatot láthatjuk ma is, ha Rómában járunk.
-
A díszeit a magyar származású Amerigo Tot készítette. A kivitelezés 1950-re fejeződött be. Az új épület 200 méterrel hátrébb került, mint a régi. Az így kialakult teret Piazza dei Cinquecento-nak nevezték el.
A Termini-pályaudvar hullámos előtetőjével az ötvenes évek derekára elkészült. Az épület alapsémája a vágányokat a város felé lezáró, azokat patkó alakban körülölelő épület, amelyen belül a perontetők elhelyezkednek. A patkó két párhuzamos szárában a mellék- és üzemi funkciók, a fejépületben a túltengő reprezentációval megalkotott pénztárcsarnok található. A mediterrán viszonyokhoz alkalmazkodás abban a szellős, fénnyel átitatott félig fedett belső utcában érhető tetten, amely a pályaudvari épületet a vágányvégeknél keresztben átszeli és az oldalsó bejáratokba torkollik.
Az olasz pályaudvarok legnevezetesebb tagja kétségkívül a római Termini, nincsen építészettörténeti könyv, melyben ne szerepelne. A pályaudvar átépítését már a világháború előtt elhatározták, de csak a vágányokkal párhuzamos két oldalszárny épült meg.
Az Angiolo Mazzoni által alkotott építészeti arculatból tisztán leolvasható az uralomra került fasizmus klasszicizáló építészeti ízlése, a meg nem épült főhomlokzat ideológiai töltése pedig a végsőkig fokozódik. Funkcióra vetítve mindez 12 000 négyzetméter üres, pusztán az ünnepélyességet szolgáló fedett területet jelentett volna, az utazáshoz és a vasútüzemhez kapcsolódó helyiségeket teljesen az oldalsó épületszárnyakba száműzve.
A háború utáni megváltozott politikai környezetben ezek a tervek tarthatatlannak bizonyultak, ezért 1947-ben országos tervpályázatot írtak ki a fejépület témájában, melyet a Leo Calini, Eugenio Montuori, Massimo Castellazzi, Vasco Fadigati, Achille Pintonello, Annibale Vitellozzi és kora talán legismertebb olasz építésze, Pier Luigi Nervi alkotta építészcsoport nyert meg. Az alapséma a korábbi két pályaudvari épület alapján itt is ismert, a vágányok végét hangsúlyos horizontális tömeg zárja le. A firenzei megoldások itt is visszaköszönnek: Servianus városfalának kilenc méteres magasságot elérő romjai belemetszenek az épülettömegbe, ezért a híres, lendületes, a városfal kontúrját követő előtető aszimmetrikusan tapad rá a főtömegre. Ahogy Firenzében a kétféleképpen megmunkált kőburkolat oldja a nagy horizontális tömeg monumentalitását, Rómában az emeleti hivatali helyiségeknek a főhomlokzat teljes hosszában végigfutó szalagablakai teszik ugyanezt és közben utalnak az itáliai reneszánsz idején általánosan alkalmazott homlokzati kőintarziákra. Markánsan megváltozott ugyanakkor az épületet keresztben átszelő fedett utca jellege: kapcsolódása a pályaudvar melletti terekhez, utcákhoz sokkal erőteljesebb, megnövekedett magassága miatt keresztirányú sodrása erősödik, egyértelműen bevonva a városi utcai élet lüktetését a pénztárcsarnok és a peronok között zajló forgalomba. Ez az a pont, ahol a firenzei Santa Maria Novella építése óta eltelt majd’ két évtizedet érzékelni lehet: a reprezentáció, a monumentalitás lassan teret veszt, a városi funkciók beszivárognak a pályaudvar területére. Figyelemreméltó, hogy mindezt egy egyszerű típusépület alkotórészeinek fokozatos, finom módosításai teszik lehetővé.
Jön a nyár és jönnek a szabadságolások. Ha régimódiak vagyunk és esetleg vonattal utaznánk a napfényes Itáliába, a pályaudvar kapujában forduljunk meg egy kis időre, és ajándékozzunk néhány perc figyelmet egy feledésbe merülő kor különleges épületeinek!
-------------------------------------------------------------------------------------------
A Termini honlapja:
http://www.romatermini.com/en/
-------------------------------------------------------------------------------------------
http://iho.hu/hir/a-palyaudvar-olaszul-130529
http://epitos.blog.hu/2009/09/12/a_termini_palyaudvar
-------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1490070
-------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Átadták a Szent Péter térre vezető zarándokút indítóállomását és az aluljárót 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Új szabályozások a Trevi kútnál 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Rómában a Milvius hídi csatára kulturális előadással emlékeztek 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Trevi kút fórumtémában:
A Trevi kút a restaurálás után új látogatási módokkal nyílik...
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: A Szent Péter bazilika varázslatos mexikói betleheme Coahuilaból érkezett 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: 13. Mikulás biciklizés Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Aktivisták fekete festékkel kenték be a Fendi szimbolikus karácsonyfát Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: A Falconieri palota november- december havi koncertjei Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 4 napja a(z) Via Appia és parkok fórumtémában:
https://romaarcheologiaerestaur oarchitettura.wordpress....
Huszákné Vigh Gabriella írta 4 napja a(z) Via Appia és parkok fórumtémában:
Történelmi jelölők és háborús emlékművek - Róma, Lazio ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Rendszeresek a magyar nyelvű misék a Szent Péter-bazilikában 2017
A Szent Péter bazilika magyar kápolnája II. János Pál pápa emlékhelye
Németh Pál szobrászművész alkotását avatják fel Rómában 2016
110 éve született Amerigo Tot 2019