Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2019.03.31.
Nagyon boldog 80. születésnapot kívánunk Terence Hillnek! Isten éltesse sokáig!
Számtalan jókívánságot kapott szinte semmit sem öregedő népszerű
kedvencünk, ebben a videóban köszöni meg boldogan, és viccesen a
rajongóknak a jókívánságokat:
https://www.facebook.com/terencehillofficial/videos/634662206970167/
Noha a mozivásznon főként vidám és jóságos pofonosztóként lett ismert,
az 1929. március 29.-én, német anyától és olasz apától született Mario
Girottinak – azaz, művésznevén Terence Hillnek – minimum három színészi
korszaka (nem feltétlenül kronológiai sorrend szerint), és ezekhez
tartozó (nem feltétlenül elkülönülő) színészi személyisége van.
Leegyszerűsítve: az ötvenes évektől kezdődött az útkereső
Girotti-időszak, majd 1967-ben, egy véletlennek köszönhetően
megszületett Terence Hill. De utóbbi színészi korszak és személyiség is
legalább kétfelé bontható, minimum kétféle megközelítésben. A másfél
tucat filmet eredményező Bud Spencer-Terence Hill együttműködés a
véresen komoly italowesternek (Cat Stevens-Hutch Bessy trilógia) felől
haladt a kacagtatóan könnyed (de morális alapértékeket világgá kürtölő)
darabok felé. Míg Bud Spencer nélkül Terence Hill egyaránt játszotta a
tőle "megszokott" keménykötésű, csibészes mosolyú igazságtevőt, és
keresett "komolyabb" kihívásokat, legyen szó westernről (Viva Django, A
szél dühe), idegenlégiós kalandfilmről (Menni vagy meghalni) vagy akár
horrorról (ORG).
https://www.origo.hu/filmklub/20190328-terence-hill-80-eves.html
https://www.facebook.com/TrastevereApp/photos/a.10151266544031198/10156155761261198/?type=3&theater
Mario Girotti már gyerekkorában színésznek készült, tizenkét éves volt,
amikor Dino Risi egy ifjúsági úszóversenyen felfedezte és szerepet
ajánlott neki a Vakáció a gengszterrel című komédiában. Ettől kezdve
folyamatosan kapta a kisebb-nagyobb (de inkább kisebb) szerepeket, több
mint másfél tucatot, mire egy másik olasz rendezőlegenda rábízta az első
igazán komoly feladatot, Cavriaghi gróf szerepét A párduc-ban (1963).
A szárnypróbálgatás időszakának legfontosabb állomása volt a cannes-i
fődíjas Lampedusa-feldolgozás, és Girotti karrierje alakulhatott volna
úgy is, hogy sikerrel tör be az olasz/európai szerzői film világába
(Visconti korábban egy másik Girottit, a csupán névrokon Massimót is
pártfogásába vette), de más utat választott.
Második hazájába, Németországba utazott (1942 és 1945 között a szüleivel
Lommatzsch községben élt, a Drezda-közeli településen vészelték át a
város bombázását; a faluban ma strand viseli a nevét), ahol főleg
Winnetou-filmekben játszott (ezek közül is Az olajherceg-ben tűnt ki),
és lassan rátalált karrierje egyik legfontosabb műfajára: a westernre.
Amikor 1967-ben visszatért Olaszországba, mégis egy másik, tipikusan
olasz szubzsánerben, a fiatalokat megcélzó, rendre a szülők
konformizmusát kritizáló zenés vígjátékban, a musicarellóban próbálta ki
magát (La feldmarescialla, Mindhalálig Rock and Roll és a westernnel
kacérkodó Rita, a vadnyugat réme).
Ugyanebben az évben, egy véletlennek köszönhetően, megszületett Terence
Hill. A kutya, a macska és a róka munkacímű italowestern eredeti
főszereplője, Pietro Martellanza (Peter Martell) megsérült, és a
producerek gyorsan kerestek valakit a helyére. A forgatás után aztán a
nemzetközi forgalmazás megkönnyítése miatt arra kérték Girottit, vegyen
fel angolosan csengő nevet. Elé tettek egy húsz nevet tartalmazó listát,
amiből a Terence Hillt választotta ki, mivel a Hill tartalmazta
édesanyja nevének (Hildegard) első három betűjét. A Giuseppe Colizzi
rendezte film végül Isten megbocsát, én nem! címen lett ismert, s
nyitotta meg a Cat Stevens-Hutch Bessy trilógiát (a másik két rész: A
Pirinyó, a Behemót és a Jófiú és Akik csizmában halnak meg), illetve
indította el Bud Spencer (Carlo Pedersoli) és Terence Hill közel 20
filmre kiterjedő együttműködését.
Bár korábban már szerepeltek közös filmben, és a szintén a római
Lazionál sportoló Girotti áhítattal figyelte a nála 10 évvel idősebb,
többszörös olasz bajnok úszó, pólós Carlo Pedersolit, ez az 1967-es
forgatás adott lehetőséget arra, hogy a két színész megismerje egymást:
az 1959-es Hannibál-ban nem volt közös jelenetük, és nem edzettek
együtt. 1967-ben kialakult párosuk viszont méltán említhető olyan nagy
nevettető duókkal egy lapon, mint Stan és Pan (Stan Laurel és Oliver
Hardy), Abbott és Costello, Dean Martin és Jerry Lewis vagy Richard
Pryor és Gene Wilder. Igaz, a Cat Stevens-Hutch Bessy trilógia esetében
még szó sincs nevettetésről. Ez a három film ugyanis hamisítatlan
italowestern, tobzódik a véres erőszakban. Ugyanakkor az alműfaj egyik
fontos eszköze az irónia, és a két karakter kontrasztja már ezekben is
felvillantja a humor lehetőségét (nem véletlen, hogy az Isten megbocsát,
én nem!-ből Németországban a durvább jelenetek kivágásával és a
párbeszédek humorosra vett szinkronjával egy komikus változatot
készítettek Zwei vom Affen gebissen [Ketten, akiket a majom megharapott]
címmel).
De az már az E. B. Clutcherként is ismert, operatőrből rendezővé
avanzsált Enzo Barboni ötlete volt, hogy a Bud Spencer-Terence Hill
kettősből vicces, kontrasztokra és komplementerekre kihegyezett párost
faragjon. Barboni (aki korábban Terence Hillt olyan filmekben
fotografálta, mint a Mindhalálig Rock and Roll, a Rita, a vadnyugat réme
és a Viva Django) a hatvanas évek végén úgy érezte, hogy a két Sergio
(Leone és Corbucci) szinte már mindent megcsinált az italowesternen
belül, így a szubzsánert csak egyféleképp lehet "megújítani": ha több
humort és kevesebb vért adagol. Az ördög jobb és bal keze (1970) és Az
ördög jobb és bal keze 2. (1971) nem csupán az olasz western-vígjáték
legjobbjai, de ezekben alakult ki a Spencer-Hill duóra a későbbiekben is
jellemző jellegzetes játékstílus, az általuk megformált figurák jól
körülírható (és az elkövetkező filmekben rendre visszatérő)
jellemvonásai, valamint további közös filmjeiknek egyik legfontosabb
eszköze: a bunyó, azaz a konfliktusok inkább komikusnak, mint
erőszakosnak ható, vér nélküli verekedéssel való megoldása (az
igazsághoz hozzátartozik, hogy ezeknek legfontosabb "technikai" elemei
már első közös filmjükben megjelentek).
A hetvenes évektől kezdve a Spencer-Hill filmek tulajdonképpen az
"erőszakkal a békéért" paradoxonjának leghumorosabb mozgóképes
feloldásai. S bár lassacskán eltávolodtak a vadnyugati témáktól,
"amerikaias" buddy filmjeikben leginkább a western-vígjáték keretei
között kidolgozott sémákat követik, vadnyugati személyiségüket helyezik
más – többnyire modern – környezetbe (utolsó közös filmjük, az 1994-es
Bunyó karácsonyig western-vígjáték).
Közös filmjeik (és az általuk megformált figurák) karakteres
hasonlósága, a végkifejlet (megnyugtató) kiszámíthatósága ugyanakkor nem
feltétlenül eredményezi azt a nézői érzetet, hogy a Spencer-Hill opusok
egy kaptafára készültek volna. Legalábbis az olyan filmjeik esetében,
mint a Különben dühbe jövünk (1974), a Bűnvadászok (1977), a (csak a
magyar "címferdítésben" folytatást sejtető) ...és megint dühbe jövünk
(1978) vagy a Kincs, ami nincs (1981).
Filmjeik népszerűségének titka rendkívül egyszerű: a jó győz, a gonosz
elbukik. Ráadásul úgy, hogy nem is a hatalmas pofonok, sokkal inkább
azok kivitelezése, a humor semmisíti meg. Súlyosabb ez a fizikai
vereségnél: a gúnyos megaláztatás teszi mindenki számára nyilvánvalóvá
erkölcsi gyengeségét.
A széles körű azonosulás okán általában hétköznapi hátterű Spencer-Hill
páros ellenfelei rendre másokat kizsákmányoló kiskirályok. Mindeközben a
két hős is folyamatosan összeakasztja a bajszát: a ravasz és fürge
kicsi a történet kezdetétől bosszantja a lomha észjárású, de hihetetlen
erejű nagyot. Aztán általában kiderül, a sok fricskának távolabbi célja
van: a behemótot fel kell dühíteni, hogy a gonosznak rontson. Az egész
mindig népmesei: a macska meg a kutya együtt győzi le a rókát.
Terence Hill "Bud Spencer nélküli" filmográfiájában is a vígjáték
foglalja el a központi helyet, s ezekben az általa életre keltett hősök
is rendre a jóképű, keményöklű, jószívű és vidám karakternek a
variációi. Egy-két kivétellel. Az ördög jobb és bal keze "receptjének"
kiötléséig ugyanis két, erőszakos kivétel is akad pályáján: a Viva
Django (1968) és A szél dühe (1970). Utóbbi az említésre méltó, mivel a
Django-film gyenge utánzata Sergio Corbucci 1966-os kultfilmjének. A
Mario Camus által rendezett A szél dühé-ben Terence Hill mindenre
elszánt bérgyilkost alakít, aki bosszúhadjáratba kezd, miután öccsét (és
egyben társát) a megbízójuk dollár helyett ólommal fizeti ki. Nem ez az
egyetlen vérben tocsogó film Terence Hill pályáján, de az egyetlen,
amelyben nyílt színen szeretkezik, és amelyben az általa megformált
pisztolyhős élete úgy ér véget, ahogy az a Vadnyugaton általában
szokott.
Később szintén alakított a közkedvelt "Hill-személyiségtől"
kisebb-nagyobb mértékben eltérő figurákat. Az idegenlégiós kalandfilm
Menni vagy meghalni-ban (1977) őszinte átéléssel alakítja a
kasszafúróból a légióba menekülő harcos-szerelmes hőst, helyenként ismét
felvillantva azt a színészi sokoldalúságot, ami miatt Visconti
felfigyelt rá (mintegy bizonyítva, hogy minden adottsága megvolt ahhoz,
hogy komoly filmek komoly színésze legyen). Filmográfiájának
legszokatlanabb és sok szempontból legizgalmasabb darabja a részben
általa finanszírozott és az argentin Fernando Birri rendezte ORG (1979).
A különös cím egyaránt utal az organizmusra, az orgazmusra és az
orgiára – Birri monumentális, több mint 3 órás, 26 ezer beállításból
álló filozofikus "társadalmi horrort" forgatott.
A filmet 1979-ben a velencei filmfesztiválon mutatták be, de több mint
10 évig (1967 és 1978 között) készült. A világégés utáni "történetben"
egy fehér férfi (Hill), egy fekete másik (Isaak Twen Obu) és egy fehér
nő (Lidija Juraçik) szerelmi háromszöge bontakozik ki a lélek, a test és
az elme komplexitásában. Kiindulópontja a Thomas Mannt is megihlető
ősi, hindu legenda (Az elcserélt fejek), amelynek központi kérdése az,
lehetséges-e a fizikai és spirituális teljesség a szerelemben. Az egyik
férfiban a szellemi és lelki, a másikban a fizikai adottságok a vonzók a
nő számára mindez egyszerre adott. Amikor a két versengő férfi
öngyilkos lesz, a nőnek lehetősége adódik, hogy feltámassza őket.
Levágott fejeiket azonban (részben ösztönösen, részben zavarodottsága
miatt) összecseréli. Az ORG mindenképp a legelgondolkodtatóbb film
Terence Hill pályáján, sajátos filozófiai összegzése és kritikája a
polgári társadalmak hatvanas-hetvenes évekbeli átrendeződésének.
Nem mellőzi a filozófiát a szintén történeti változásokról szóló Nevem:
Senki (1973) sem. Ez Hill legjobb westernje, egyúttal pályafutásának
személyes kedvence, nem véletlenül. A Sergio Leone ötletéből készült
Tonino Valerii (és részben Leone) által rendezett Nevem: Senki három
westernmegközelítést hoz közös nevezőre: a 19. század legvégén játszódó
történetben a régi világot képviselő párbajhős Jack Beauregard (Henry
Fonda) adja át a terepet a fiatal, pimasz, a régi világra áhítattal
tekintő, de a konfliktusokat új módszerekkel megoldó kalandor Senkinek
(Hill). A régi hollywoodi western kerül összeütközésbe az
italowesternnel, és az azt felhabosító western-vígjátékkal – de ez az
összeütközés nem törvényszerűen jelenti egyik győzelmét a többi felett. A
két főszereplő (már csak filmográfiájuk miatt is) egyszerre képvisel
két-két westernvilágot. A Ford-filmek hőse és a Volt egyszer egy
Vadnyugat gonoszaként Henry Fonda meghasonlott karakterében ott az
ó-hollywoodi western és az azt megújító italowestern, míg Terence Hill
Senkije egyaránt magában hordozza a marcona italowestern és a
western-vígjáték hőseinek jellemvonásait (miközben a Senki név utalás is
Clint Eastwood "Man with no Name" hősére, Leone Dollár-filmjeiből).
A Nevem: Senki sok szempontból Leone világlátását követi,
műfaj-filozófia szempontjából továbbgondolása a Volt egyszer egy
Vadnyugat-nak (ez a gondolati visszautalás Ennio Morricone zenéjében is
hangsúlyosan tetten érhető, miközben Morricone parodizálja is saját
westernmuzsikáit). A film a régi világ elmúlásáról szól, a régi értékek
átmentésének reményében – egyaránt érintve a valóságos világot és a
western zsánerét (a műfaj szempontjából: az amerikai western a hatvanas
években az olasz rendezők filmjeiben újult meg, majd az évtized végén az
italowestern a komikum által kapott új lendületet).
Mostantól te léptél az én helyembe, és ezzel véget értek a vidám,
gondtalan napok. De egyvalamit még megtehetsz. Őrizd a régi értékeket,
és próbáld meg felrázni az én korosztályomat. Az eredmény szempontjából
mindegy, hogy ezt a magad mulatságos módján teszed, vagy másképp
– írja az Európába igyekvő, kiöregedett párbajhős a nyergét, mint
angyalszárnyat a hátán cipelő Senkinek (aki közben azért ellop egy almát
egy gyerektől).
Terence Hill őrizte a régi értékeket, felrázta nézőit, általában a humor
segítségével. És nem csak színészként. A Don Camilló-val 1984-ben
rendezőként is kipróbálta magát (a Giovannino Guareschi által kreált, a
mozivásznon az ötvenes-hatvanas években Fernandel által népszerűvé tett
pap szerepe jól állt Hillnek is, így egy hasonló tévésorozatban vitte
tovább). Hódolt képregényszeretetének a Lucky Luke (1991)
megrendezésével és eljátszásával, utolsó közös filmjét Bud Spencerrel
(Bunyó karácsonyig) szintén ő dirigálta. Legutóbbi rendezését pedig
2016-ban meghalt színészbarátja emlékének ajánlotta. A Nevem: Thomas-ban
(2018) Terence Hill főszerepet is játszik, korát meghazudtolva hozza a
jóságos pofonosztó figuráját, de nem hazug módon: Hill pontosan tudja,
hogy mennyit bír még a szíve és az ökle. Filmjének veleje egyébként sem
az akció, hanem az elmélkedés, egy mélyen hívő ember gondolatai
szeretetről, lelki békéről, életről és halálról. Egy idős bölcs
tanúvallomása, némi kikacsintással egy kihalófélben lévő férfitípusra,
akinek neve: Terence Hill.
----------------------------------------------------------------------
https://www.origo.hu/filmklub/20190328-terence-hill-80-eves.html?pIdx=1
---------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 5 órája a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
Ezzel egy időben rendszeres közúti ellenőrzést vezettek be ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 5 órája a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
Rómában megkezdődött a biztonsági felkészülés a ...
Huszákné Vigh Gabriella új fórumtémát indított: Szentév 2025
Huszákné Vigh Gabriella 15 órája új blogbejegyzést írt: Jánosi Dalma: Magas rangú egyházi díjat kapott Erdő Péter bíboros Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 16 órája a(z) A Santo Stefano Rotondo a magyarok nemzeti temploma fórumtémában:
Németh László Imre: Magyar emlékek római temploma, A ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 17 órája a(z) A Santo Stefano Rotondo a magyarok nemzeti temploma fórumtémában:
Charles Dickens meglátogatta a Santo Stafano Rotondo ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Bárhova eljuthatsz fórumtémában:
A Palazzo Odescalchi belsejében, Róma...
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Fraknói centenáriumot ünnepeltek a római Szentszéki Magyar Nagykövetségen 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Laterán fórumtémában:
Ospedale del Salvatore Ospedale delle Donne ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Laterán fórumtémában:
https://esploraromablog. com/2017/05/17/sotterranei-...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Terence Hill 85 esztendősen újra filmet forgat 2024
Boldog 103. születésnapot Keleti Ágnes! 2024
Gianni Morandi olasz énekes 2-3 km-es futással ünnepelte 79. születésnapját 2023
Isten veled, Don Matteo – 13. évad a Dunán 2023