Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2016.01.22.
Hat magyar képzőművész római kiállítása január 24-ig tart a Római Magyar Akadémián.
A Dante 750 kiállító művészei:
R.Törley Mária szobrász
Balás Eszter szobrász
Bardócz Lajos grafikus
Mihályfi Mária festő
Károlyi András festő
Szakács Imre festőművész
-
„A világ – ugye – változik, civilizációk, kultúrák születnek és követik
egymást egyre újabbak. Az ember is változik bennük. Valami állandó mégis
benne szunnyad, lapul az eleven testben, a szív, a lélek mélyén. Ez az
erkölcs viszonyulásának minősége a világhoz, egyáltalán az Élethez” –
írja Jankovich Júlia művészettörténész a kiállításhoz készült
katalógusban.
Törley Mária szobrászművész így vall a kiállítás megszületésének
körülményeiről: „Amikor közeledett Dante születésének hétszázötvenedik
évfordulója, megkerestem azokat a művészeket, akiknek alkotásai
megérintenek engem, és műveik Dante világához kötődnek.”
Törley Mária korábban elnyerte a ravennai Nemzetközi Dante Biennále nagydíját, egy másik évben a szenátus elnökének díját. „Mária szobrászatához genetikusan hozzátartozik a dantei probléma” – magyarázza Feledy Balázs, majd hozzáteszi: „Nekünk, magyaroknak izgalmas, hogy Petőfi, József Attila, Ady művészetét miképpen közelíti meg egy külföldi művész, s ezért is gondolom, hogy az olaszoknak különlegességszámba megy a római kiállítás.”
Valahol ott állunk a Purgatórium szélén, a Pokolról még nincsenek – ne
is legyenek – valóságos tapasztalataink, mint ahogyan a vágyott
Mennyországról sincsenek. A művek jó része inkább a Purgatóriumot
fogalmazza meg. „Talán az vezérelte a művészeket, hogy a Pokol és a
Mennyország megjelenítésében több a közhelyre csábító veszély. Míg a
Purgatórium emberéletünk kínjainak megjelenítését teszi lehetővé.”
Törley Mária szerint Dante Isteni színjátékával minden értelmes,
gondolkodó ember találkozik. „Életem egyik nehéz szakaszában
intenzívebben kezdtem el foglalkozni vele, annál is inkább, mert erőt
adott.”
A művésznő mindhárom valóságon – Pokol, Purgatórium, Mennyország –
végigvezeti a látogatót. „Milyen a Pokol? – teszi fel a kérdést. – Két
ember közti viszony is lehet maga a Pokol. S mit jelent az, hogy bűn? A
legnehezebb volt a Mennyország megformálása: tökéletes, láthatatlan – és
ezt anyagba önteni. Ekkor jöttek az angyalszerű lények, a lelkek,
akiknek csak törzsük van, a többi csupa lebegés… Aztán a Pokol kereke,
ahová mindenki bekerül a bűn által, de ki tud-e kerülni belőle?” „A
Pokol című kisplasztikáján – folytatja Jankovich Júlia – az ember
bűnének kiszolgáltatottan, már-már tűztől enyészett formákkal jelenik
meg… Törley Mária nem volna az a humanista művész, aki, ha nem adná meg
az Ember számára a feloldozást. A megszenvedett lelkeket a büntetések
stációi után a Paradicsomba juttatja, sőt: az örökléttel ajándékozza
meg.”
Közben Tőkés Emese zongoraművész Liszt Dante-szonátáját játssza, s adta
elő a római megnyitón is. A Liszt-mű után, az alkotások társaságában
Törley Mária szokott mosolyával a művésztársakra tekint: „A
transzcendens foglalkoztat valamennyiünket, és az egymás iránti szeretet
köt össze bennünket.”
Balás Eszter tenyérnyi anyagba különleges világot képes teremteni. Dante
és Vergilius című alkotásáról Jankovich Júlia ezt mondja: „Vergilius a
történelmi múlt felé, Dante Vergiliusra, a Mesterre tekint. Érdekes
összefüggéssel szolgál a két alak köré vont bronz felület. Fény-árnyék
hatásokkal mintázott, akár a történelem szövete. Kéz nyúlik ki a fal
mögül: az út, amit ők ketten megtettek, sorszerűen kijelölt az emberiség
számára.”
„Azt akartam megragadni – vallja a művésznő –, amikor keresztülmennek a
Poklon; Dantét Vergilius vezeti, ő megy elöl, s Dante néha hozzá bújik.
Ezt ugyan nem sikerült elérnem, de mennek, és fogja a kezét…” Balás
Eszter más művei áttörtek. Keresztüllátunk rajtuk. Mi ez? „A negatív és a
pozitív. A semmi és a valami kontextusa mindmáig foglalkoztat. Ahogy
múlik az idő, az ember egyre inkább találkozik azzal a semmivel, amely
mindenütt valami. Nem tudom, van-e abszolút semmi.”
Az ilyen gondolatiság miatt válik naggyá egy mű, s válik folyamatosan korszerűvé, minden idő emberének szólva.
Károlyi Andrást – mondja Törley Mária – „Mészöly Dezső és Gyurkovics
Tibor révén ismertem meg; fantasztikus grafikus, akinek világában
feltűnik a Pokol”. „Hol élünk?” – kérdi Károlyi András. „A
Purgatóriumban. Remélem, nem Pokol lesz belőle… Az elmúlás gondolatához
kapcsolódóan, az istenkeresés által mindig foglalkoztatnak az
úgynevezett végső kérdések, s ilyen módon társalgok a csodálatos Jézus
Krisztus eszményével, Dante és Ady istenes verseinek segítségével.”
Dante és Beatrice kapcsolatát többször megfogalmazta a grafikusművész,
mint mondja, „kissé Gulácsy, de mégsem Gulácsy, hanem Károlyi András
módján”.
Mihályfi Mária festményeinek belső, zárt tere, s ebben az ember és a
világ kapcsolata… „Mint egy vágyteli sóhaj valami után, ami végleg
elveszett – sötét, szürrealista látomás” – mondja Jankovich Júlia. „Az
éltető fény – amely Dante művében a bűnöktől megtisztult lelkek
paradicsoma – oly távoli itt, e bűnökben megkövesedett figurák számára.”
Mihályfi Mária ezzel együtt azt is mondja: „Nem a Pokol jut eszembe,
inkább a Purgatórium, az abból való kijutás. A reménytelenség soha nem
motivált. Az ember nagyon kicsi tud lenni, ugyanakkor nagyon nagy
szellemében.”
Az idő nélkül című művében az oszlopokat sorba állította. „Az oszlop
igen alkalmas szimbólum. Emberforma is lehet, az időt is mutathatja.” A
hozzánk legközelebb álló kőből maga az ember, a krisztusi ember
bontakozik ki.
Bardócz Lajos műveire – magyarázza Törley Mária – „Olaszországban, majd
idehaza figyeltem fel. Grafikái annyira megtetszettek, hogy férjemmel
megvásároltuk őket.” A Dante I. kép tág értelmezést kínál. A művész azt
mondja: „Grafikáim mindig is kötődtek az irodalomhoz, az irodalmiság
jellemző rájuk. A vizuális ötlet megszületett, de nagy gondom volt,
minél jobban leegyszerűsíteni a grafikai megfogalmazást.” Jankovich
Júlia így jellemzi művészetét: „Dante világához, valamint a keresztény
hitvilág szimbólumtárához köthetők e tömör, drámai tartalommal bíró,
ugyanakkor könnyed, kusza vonalakkal megjelenített művek.”
Szakács Imre festészetét az univerzum és a hit kifejezésekkel lehet
leginkább megragadni. „Mindannyiukban erős hit van. Az ég és a föld
közötti lángnyelvek, hullámzó vonalak… mintha egy kapu lenne. A
kapumotívum mind a hat művésznél megjelenik” – magyarázza a
művészettörténész. A Fényfüggöny című festményre tekintve azonnal a
híres dantei sorok után nyúlunk: „Az emberélet útjának felén…”
A megtisztulás vágya – ez hatja át inkább a műalkotásokat. Ugyanakkor
ott a bűnhődés borzongató valósága. Feledy Balázs művészeti író
fontosnak tartja a képzőművészet kapcsolódását az irodalomhoz, „de nem
úgy, hogy a képzőművészet narratív módon leképezze az irodalmi művet. Ez
illusztráció lenne. Persze annak is megvan a fontos szerepe.
Lefegyverző számomra, mennyire egyéni víziókkal közelítette meg a hat
művész a dantei problematikát. Azért is igényes ez az anyag, mert
vannak, akik elvont módon, a színek, ritmusok, kompozíciók segítségével
közelítenek Dantéhoz, mások finom, figurális megfogalmazással.”
Fényképek: Várhelyi Klára
-----------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------
----------------------
--------------------------------------------
----
-------------------------------------------------------
----------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 5 órája a(z) gyűjtő fórumtémában:
https://www.google. ...
Huszákné Vigh Gabriella 8 órája új blogbejegyzést írt: Magyar és nemzetközi egyházi iskolák és öregdiákok találkoztak Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 15 órája új blogbejegyzést írt: Ötven éve halt meg Vittorio De Sica olasz színész, neorealista filmrendező 2024
Huszákné Vigh Gabriella 17 órája új blogbejegyzést írt: A római start után a levegőben kigyulladt a hajtóműve egy 249 utast szállító Boeingnek 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Petényi Katalin, Kabay Barna: Fénytörés c. dokumentumfilmjének római bemutatója 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: A római Diocletianus fürdőben Tony Cragg angol művész kanyargós szobrai 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Nem turistabarát restaurálások Rómában a jövő évi Szentévre 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Emlékkötet jelent meg Fraknói Vilmos halálának centenáriumi évében és interjú Sági György történésszel 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Rómában minden út az Umbilicus Urbistól indult ki a Forum Romanumon 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Trevi kút víz nélkül, ideiglenesen beleépített sétahíddal 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Megjelent a Római Magyar Akadémia palotáját bemutató kötet
OLTRE Roma–kiállítás a Római Magyar Akadémián 2016
Magyar divat- és hagyománybemutató Rómában 2016
Kiállítások a Római Magyar Akadémián 2016 szeptember