Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
1 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2023.03.11.
Március 9-én, csütörtökön 19.30 órakor nyílt meg a Falconieri palota Galériájában az Evangélium 21 című kiállítás.
A megnyitón felszólaltak:
A megnyitón még Imre Marianna, Fehér Márta, Szelley Lellé, Erhardt Miklós, Bukta Imre művészek is jelen voltak.
A kiállítás 2023. május 12-éig tekinthető meg.
Nagyon köszönjük Várhelyi Klárának az eseményről készült remek fotóit.
Bővebben a kiállításról:
Az Evangélium 21 kortárs művészeti gyűjtemény és kiállítás egy egyedülálló vállalkozás eredménye. Kovács Levente és Kovács-Szabó Tímea tematikus magángyűjtemény létrehozását valósították meg, aminek célja az Evangélium egységeinek jelenkorra reflektáló művészeti alkotásokokkal való értelmezése és népszerűsítése. A végeredmény egy olyan műtárgyegyüttes lett, amelynek alkotói a hazai művészeti élet kiemelkedő alakjaiként járultak hozzá a bibliai tartalom mai közvetítéséhez. A sokféle kifejezésmód, az eltérő felfogásmódok révén nemcsak arról kaphatunk képet, hogy a művészek egyéni értelmezései mit tesznek hozzá az Evangélium történeteihez, hanem arról is, hogy a kortárs, 21. századi művészet hogyan közvetít olyan egyetemes gondolatokat, amelyek a Biblián keresztül a nyugati ember életfelfogását határozzák meg.
Az Evangélium 21 művészei számára kiinduló pontot a négy Evangélium szövege jelentette. Ezek együttesen alkotják Jézus életének eseményeit, tanításait, mindazt, ami a kereszténység üzenetének alapjait adja. A jelenetek, tanítások, csodák, elmélkedések és a szenvedéstörténet összességét Kovács Levente 1+12 egységre osztotta, amelyek közül az alkotók szabadon választhattak, ki-ki érdeklődése és érintettsége szerint a hozzá legközelebb álló egységet.
Művészek:
A gyűjtemény tizenkét egysége:
A kiállítás megnyitóját követően a Falconieri- palota Liszt termében a Szent Efrém Férfikar adott koncertet.
-----------------------------------------------------------------------------------
https://culture.hu/hu/roma/esemenyek/evangelium-21-kortars-muveszeti-kiallitas
https://evangelium21.hu/index.php/egysegek/
--------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
Beke László – Gondolati próbálkozások az Evangélium 21 című kiállítás kapcsán
2023.03.11.
Nagyon különös kiállítás katalógusába kell egy tanulmányt
írnom, amelyre a felkérést ezúton is köszönöm. A feladat első látásra
egyszerűnek tűnik: vallásos vagy vallással kapcsolatos művekről kell írni – nem
először vagyok hasonló helyzetben.
Azonban a dolog ennél sokkal bonyolultabb: vegyük először a megbízás
körülményeit. A megbízást az egyik legjelentősebb magyar kurátor kapja az egyik
legjelentősebb magyar műgyűjtőtől: hozzon létre egy különösen fontos
csoportkiállítást Evangélium-illusztrációkból. Kissé különös a kiállítás címe
is: „Evangélium 21”, amely állítólag azt jelenti, hogy „az evangélium a
21. században”. A kurátor, majd „a” kiállítást rendező kurátor az alkotók
kiválasztására is (szinte) szabad kezet kapott, de a témákra (vagyis az
evangéliumi helyekre) már nem. Azokat a megrendelő előre kijelölte, így a
kurátor azokhoz keresett alkotókat. Szóba sem jöhetett tehát, hogy egy-egy
művészre csupán azért essék választás, mert az illető vallásos.
De mit jelent az, hogy valaki vallásos? A kiállítás nem erről szól. Lehet-e
egyáltalán nem vallásos művésznek evangéliumot illusztrálnia? Lehet. Sőt,
számos példát ismerünk (főleg a 19–20. századból), amikor a legcsodálatosabb
templom építője vallástalan, netán ateista volt. Ismét más kérdés, amikor az
egyik vallás képviselője építtet vagy tervez – esetleg az ökumenizmus jegyében
– a másik vallás számára templomot. És végül vannak művészek, akik szentté
váltak, mint Beato (Fra) Angelico, vagy akiket előbb vagy utóbb boldoggá
vagy szentté fognak avatni (Antoni Gaudí, de nem azért, mert [szép]
templomokat épített, hanem mert szentéletű volt).
E sorok írója számára evidens, hogy az ember (az emberiség) számára a legfontosabb
az Isten, mert minden jó tőle származik. A művészet egyedüli feladata pedig az
Isten dicsérete (lenne), mert a művész a tehetségét az Istennek köszönheti,
akitől – közvetve vagy közvetlenül – minden jó származik.
Itt tisztázni kell néhány fogalmat, amely szorosan összefügg Isten és a
művészet kapcsolatával. Ilyen a vallás (vallásos művészet) mellett a
szakralitás (szakrális művészet), a szent(ség), az egyházművészet, másfelől a
hit, az erkölcs, az ájtatosság vagy a szépség fogalma.
A szakrális művészet a ferences rend egyik művészeti elöljárója,
művészettörténésze szerint csak olyan művészet lehet, amely liturgikus funkciót
tölt be, vagyis a római katolikus egyházban a mise, az eucharisztia
szolgálatában áll. Más vallások ezt a definíciót némi jelentéseltolódással
értelmezik, így például az ortodox egyházak sokkal nagyobb fontosságot
tulajdonítanak az ikonnak (amelynek státusza közel áll a katolikus ereklyéhez
vagy szentséghez). A közönséges, magyarul „szentképnek” nevezett ábrázolások
viszont nem feltétlenül szakrálisak, hanem inkább a személyi vagy közösségi
„ájtatosság” szolgálatában állnak (németül „Gnadenbild”). A különböző
protestáns vallások ugyanakkor eltérően vélekednek, hiszen náluk az
eucharisztiát legföljebb az úrvacsora helyettesíti, vagy éppen nem tűrnek meg
ábrázolást a templomban (akárcsak – más és más okokból – a mohamedánok vagy a
zsidók).
Az egyházművészet besorolás mindössze annyit jelent, hogy valamelyik
egyház rendelte meg, egyházi (azaz templomi) célokra.
A kiállításhoz fűzött megjegyzéseink a teológia (a hittan), a filozófia, az
etika, az esztétika területét egyaránt érintik, és nem csupán nyelvi játékok.
Még a tudományosság szempontjait is felvethetjük, hiszen a középkori felfogás
szerint „a filozófia a teológiai szolgálóleánya”, másfelől például a 200 éves
Magyar Tudományos Akadémia ma sem vesz fel soraiba teológusokat. A szép,
a jó és az igaz görög filozófiában gyökerező, hármas
kritériumrendszere egyaránt alkalmazható a művészetben, ugyanakkor megfelel az
Isten három tulajdonságának, amely voltaképpen egy, mert Istenben minden jó
abszolutizálódik, tehát a szép azonos a jóval és az igazzal,
és így tovább.
Még tovább elemezve a kiállítást az elmélet segítségével, találkozunk a
transzcendencia, a meditáció, a látomás, illetve az értékek, öröm és a humor, a
szeretet, de a szenvedés, az irgalom vagy az alázat fogalmaival is.
A transzcendencia teológiai jelentéséről e katalógusban olvasható egy
beszélgetés Fehér Mártával, de nem vallásos törekvések is vannak a földöntúli
megjelenítésére (például a szürrealista festészetben). A meditáció lehet akár a
vallásos festészet egyik célja is, ugyanígy a látomások megjelenítése, bár
pusztán pszichológiai érdeklődésből is fordulhatunk feléjük. Mi több, a
felsorolt emberi értékek és jó tulajdonságok – az örömtől az alázatig –
mind-mind sugározhatnak vallásos művekből… A kiállításból a humor sem hiányzik,
legalábbis így értelmezem Bukta Imre hozzáállását, aki A jó pásztorban
saját önarcképét festi meg fanyar, száraz iróniával, de természetesen minden
blaszfémiát mellőzve.
A kiállítás koncepcióját különös módon tükrözi a „program”, vagyis az
evangélium narratívájára felépített struktúra. Nem az én tisztem részletesen
ismertetni azt a számmisztikát, amely szerint végül 12 művész jelenít meg Jézus
életéből 12 eseményt, majd ez a struktúra hatja át különböző módokon a
megvalósított műveket. Így például Mátrai Erik hatalmas fém–fény
monstranciájának 8 ágú csillag a talapzata. A ma művészei nem illusztrálják
szolgai módon a kijelölt szentírásbeli helyeket, hanem inkább parafrázisokat
nyújtanak, így a művek esetleg átélt szellemiséget sugároznak a néző felé.
Nincs jogom számon kérni a hiányzó művészeket, akik esetleg még jobban oldották
volna meg a feladatot. (Talán majd egy következő alkalommal sorra kerülnek.) De
az eddig megismert műveket sem tudnám behatóan elemezni. Csupán néhány
különlegességet figyeltem meg, amelyek eltérnek a konvencionális
ábrázolásoktól. Fehér Márta, akinek gondolatvilágát a művével foglalkozó
részben jobban megismerhetjük, furcsa képpárokat állított ki, amelyek egyszerre
absztraktak és elmélyült szimbolikájúak. A már említett Mátrai Erik négy
evangélistája az egész gyűjtemény négy szegletköve is lehetne: mind a négy
alkotás a maga módján, anyagában fejez ki jelképiséget (például a vámos Máté
összemontírozott papírpénz-vagdalékokból készült). Az ikonhagyományokra
építő Szelley Lellé „ikonosztázának” képeit hulladékpapírokból állította
össze. Szintén különös anyaghasználattal kapcsolódik ide Imre Mariann:
már korábban is ismert, hímzett betonlapjai mellett egy fehér ruhával, amelynek
a felületére az ölelés lenyomatát szőtte bele saját hajszálaiból. Az eredetileg
textiltervező Richter Sára hihetetlen hosszú szövött, két oldalról
hímzett feliratos, rajzos térbeli sávokat feszít ki a teremben. Asztalos
Zsolt viszont felgőzölve görbített deszkalapokkal utal a tanítás/tanulás
időtlenségére. Gerber Pál ugyancsak fából hozta létre a passió eszközeit. Még
bonyolultabb asztalosmunka kapcsolódik Lovas Ilona fotografikus Lábmosás-jeleneteihez
(amely a saját családja lábait és kezeit láttatja, egyúttal az utolsó vacsorára
és az eucharisztiára is utalva): egy asztal, amely mellé kuporodva a néző is
részt vehet a lakomán.
Még a 20–21. század legfontosabb médiumai is helyet kaptak a kiállításban: Fátyol
Viola anya és gyermeke- és kisbabafotókkal szerepel („Engedjétek hozzám a
kisdedeket”), Csontó Lajos tömegjelenetekből emel ki egy-egy arcot („a
tanítványok kiválasztása”), míg Erhardt Miklós egy lakótelepen forgatott
videóval hivatkozik a Megváltó és a tömegek viszonyára
--------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 18 órája a(z) gyűjtő fórumtémában:
https://www.google. ...
Huszákné Vigh Gabriella 20 órája új blogbejegyzést írt: Magyar és nemzetközi egyházi iskolák és öregdiákok találkoztak Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Ötven éve halt meg Vittorio De Sica olasz színész, neorealista filmrendező 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: A római start után a levegőben kigyulladt a hajtóműve egy 249 utast szállító Boeingnek 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Petényi Katalin, Kabay Barna: Fénytörés c. dokumentumfilmjének római bemutatója 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: A római Diocletianus fürdőben Tony Cragg angol művész kanyargós szobrai 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Nem turistabarát restaurálások Rómában a jövő évi Szentévre 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Emlékkötet jelent meg Fraknói Vilmos halálának centenáriumi évében és interjú Sági György történésszel 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Rómában minden út az Umbilicus Urbistól indult ki a Forum Romanumon 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: Trevi kút víz nélkül, ideiglenesen beleépített sétahíddal 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Beke László: Gondolati próbálkozások az Evangélium 21 című kiállítás kapcsán 2023
Eredet – kortárs magyar művészeti kiállítás az Örök Városban 2024
A Szent Efrém Férfikar koncertje a római Collegium Hungaricumban 2023
Irodalmi kávéház a Falconieri palotában– kerekasztal-sorozat XIII. rész 2022