Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
8 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2016.04.22.
Az olasz autóipar és formatervezés egyik legismertebb jelképének számít a hetvenedik születésnapját ünneplő Vespa robogó, amely kora ellenére semmit sem veszített népszerűségéből és kereskedelmi forgalmából.
A Vespa szabadalmát 1946. április 23-án regisztrálták az olasz ipari
minisztériumban. A Piaggo-motor, amelyből azóta világszerte 18 millió
darabot adtak el, a második világháború alatt repülőgépgyártással
foglalkozó Piaggio család sarja, a mérnök Enrico Piaggio ötlete volt. A
Vespa első modelljét Corradino d’Ascanio mérnök – a helikopter
prototípusának feltalálója – rajzolta meg. A visszaemlékezések szerint
Enrico Piaggio a Vespa első rajzait látva egy darázshoz (olaszul vespa)
hasonlította a kerek formájú motort.
A piacon 1947-ben megjelent első modell, a Vespa 98 kétezer darabban
kelt el, motoronként ötvenötezer líráért. Ez egy gyári munkás kéthavi
fizetésének felelt meg. A sikert a Vespa 125 hozta meg 1948-ban,
amellyel megkezdődött az “olasz csoda” története, ahogyan a Corriere
della Sera olasz napilap elkeresztelte a Vespát. 1952-ben már 13
országban gyártották és 114 országban forgalmazták. 1953-ban egymillió
darabot állítottak elő belőle, 1956-ban már több mint egymilliót. A több
mint 160 Vespa-modell közül a legsikeresebbnek az 1977-ben született
Vespa XP bizonyult, amelynek gyártása a mai napig nem szűnt meg. Tavaly
175 ezer darabot gyártottak a Vespából az olasz és a külföldi piacra.
A Fiat-járművekkel párhuzamosan a Vespa a háború utáni olasz gazdaság
talpra állásának szimbóluma lett, amely társadalmi és nemzetközi
kulturális jelképpé is vált. Az 1940-es évek Vespája a New York-i MoMA
modern képzőművészeti múzeum állandó kiállításának egyik darabja. Az
olasz motornak hatalmas reklámot adott a Róma vakáció című 1953-as
amerikai film, amelyben a főszereplő Audrey Hepburn és Gregory Peck
Vespán járja be az város nevezettességeit. Ikonikusnak számítanak azok a
fotók is, amelyeken a Ben Hur című 1959-es amerikai film római
forgatásán a főszereplő Charlton Heston és a Messalát játszó Stephen
Boyd láthatók egy Vespa robogóval. A Vespa rajongójának számít Nanni
Moretti olasz rendező is, aki több filmjében is ezzel a motorral
szerepelt.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
http://travelo.hu/cucc/2016/04/22/hetven_eves_a_vespa/
---------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
A darázsalakú legenda – így született meg a Vespa robogó
2016.09.25.
Hetven éve, 1946. szeptember 20-án gördült le a futószalagról a legendás olasz robogó, a Vespa első példánya. A Vespa az elmúlt évtizedekben túlélte a kétkerekű járműpiac összes divathóbortját, és rendre bebizonyította, hogy minden ráköltött pénzt megér.
A második világháború után a győztes szövetségesek szigorúan korlátozták a repülőgép-ipar tevékenységét, ami nagy csapás volt a Rinaldo Piaggio által alapított Piaggio gyárra. Az 1884-től működő üzem kezdetben tengerjáró hajók kabinjának berendezéseihez szállított különböző felszereléseket, később vasúti kocsikat, luxus autóbuszokat, motorokat, villamos- és teherautóvázakat gyártottak. Az első világháború alatt belevágtak a repülőgép- és hidroplángyártásba, ezért új üzemeket nyitottak többek között Pisában és Pontederában
A repülőüzemeket 1943-ban a szövetségesek bombái a földdel tették egyenlővé. A család a helyrehozhatatlan károkat szenvedett telephelyeket a fiatalabb fiúra, Enrico Piaggióra bízta, aki gazdasági és társadalmi szempontokat egyaránt figyelembe véve úgy döntött, hogy belevág az olcsó tömegcikknek szánt robogók gyártásába. A könnyű és gyors mozgást biztosító közlekedési eszköz gyártása a lehető legjobbkor kezdődött, mert a járműállomány a háború során szinte teljesen odaveszett. Vállalkozásában Corradino D'Ascanio repülőmérnök és feltaláló volt segítségére. Az első robogó, a furcsa alakja miatt Paperino (kiskacsa) becenévre keresztelt járgány nem nyerte el Piaggio tetszését, megkérte D'Ascaniót kezdje elölről a munkát.
A repülőmérnöknek nem volt könnyű dolga, nem kedvelte a motorbicikliket. Kényelmetlennek és terjedelmesnek tartotta a szerkezeteket, különösen azt utálta, ha kereket kellett cserélnie, és a hajtáslánc összesározta. Ezért olyan robogót tervezett, amelynek karosszériája és kormánya a repülőgépekére emlékeztetett. A sebességváltó kar a kormányra került, a motor pedig a hátsó kerékhez. A robogó elejére nem teleszkópvillát tervezett, hanem a repülőgépgyártásban használatos levegőkaros kormányoszlopot, amely megkönnyítette a kerékcserét, a karosszéria pedig megvédte a vezetőt a piszoktól. A Vespa bemutató rajzait látva Enrico Piaggio egy darázshoz (olaszul vespa) hasonlította a kerek formájú motort, ami rögtön el is döntötte a járgány elnevezésétnek kérdését.
A Vespa szabadalmát 1946. április 23-án regisztrálták az olasz ipari minisztériumban, és ezzel útjára indult az "olasz csoda" története. Az első Vespákat a Lancia kereskedelmi láncán keresztül kezdték értékesíteni, és a 60 km/h sebességre is képes robogóból 2484 darabot adtak el. 1952-ben már 13 országban gyártották, és 114 országban forgalmazták. 1956-ban értékesítették az egymilliomodik darabot. A több mint 160 Vespa-modell közül a legsikeresebbnek az 1977-ben született Vespa XP bizonyult, amelyet mind a mai napig gyártanak. Tavaly 175 ezer darabot szállítottak a Vespából az olasz és a külföldi piacra. A robogó a világon az olasz stílus és elegancia egyik szimbólumává, kulturális jelképpé vált.
A Fiat-járművekkel párhuzamosan a Vespa motorizálta a második világháború után újra talpra álló Olaszországot, egyben megtestesítette a növekvő jólétet, a határtalan optimizmust az életörömöt. Az 1940-es évek Vespája a New York-i MoMA modern képzőművészeti múzeum állandó kiállításának egyik darabja. Az olasz motornak hatalmas reklám volt a Római vakáció című amerikai film (1953), amelyben a főszereplő Audrey Hepburn és Gregory Peck egy Vespán száguldozik a város műemlékei között. De ezt a robogót használta filmekben, fotózásokon vagy csak útitársként többek között Raquel Welch, Ursula Andress, Geraldine Chaplin, Joan Collins, Jayne Mansfield, Virna Lisi, Milla Jovovich, Marcello Mastroianni, Charlton Heston, John Wayne, Henry Fonda, Gary Cooper, Anthony Perkins, Jean-Paul Belmondo, Nanni Moretti, Sting, Antonio Banderas, Matt Damon, Gérard Depardieu, Jude Law, Nicole Kidman, Brad Pitt, Eddie Murphy és Owen Wilson is.
--------------------------------------------------------------------------------------------
http://mult-kor.hu/a-darazsalaku-legenda---igy-szuletett-meg-a-vespa-robogo-20160920
-----------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella 9 órája új blogbejegyzést írt: Ünnepélyes őrségváltás az olasz zászló 228. évfordulóján a Qiurinale palota előtt 2025
Huszákné Vigh Gabriella 11 órája új blogbejegyzést írt: Simona Brambilla nővér az első női prefektus a Vatikánban 2025
Huszákné Vigh Gabriella 15 órája új blogbejegyzést írt: 38. Viva la Befana vízkereszti ünnepi felvonulás Rómában 2025
Huszákné Vigh Gabriella 19 órája új blogbejegyzést írt: A szentévre megújult az Európai Unió tagországaihoz kapcsolódó templomokat bemutató útvonal Rómában 2025
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Rómában a Piazza Navonán, a Befana a seprűjén repült a tűzoltók segítségével 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: A Trastevere élő betleheme a Piazza Trilussa-n hagyománnyá vált Rómában 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Ötödikként nyílt meg Rómában a Falakon kívüli Szent Pál bazilika Szent Kapuja 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Vörös zónát jelöltek ki Róma legforgalmasabb csomópontjánál 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: A Mama órája – Vértesaljai Antalné, a Vatikáni Rádió hűséges hallgatója emlékére 2025
Huszákné Vigh Gabriella írta 4 napja a(z) Pápai ima, háborús helyzet fórumtémában:
Katonai 5G-t fejlesztett Kína, drónok az antennái, és ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Vespa motoros száguldás az Örök Városban 2014
Az olaszok megtalálták a módját, hogyan mentsék meg a legendás Vespákat 2024
Nyúl Debóra: Így telt egy felejthetetlen napom az Örök Városban 2024
Széles-Horváth Anna: Néha Rómáig kell menni, hogy megtudjunk valamit magunkról 2024