Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
3 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2021.09.06.
Rómában a nyári szünet után csütörtökön újra kinyílik a Falconieri
palota kapuja, a májusban a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus (NEK)
tiszteletére rendezett kiállítás a budapesti eseményekkel összhangban
szeptember 12-ig megtekinthető. Az újranyitás ünnepélyessé tételét a
Trio Grazioso koncertje biztosítja,
Kallóné Bertalan Andrea - fuvola
Belovári Beatrix - fuvola
Németh Viola - zongora fellépésével.
Emlékeztető a Ne féljetek c. kiállításhoz, hogy kurátora Hauser Beáta,
akivel a még májusban készített interjút a Magyar Kurír. Azóta
szerencsére kiderült, hogy a pandémia nem akadályozta meg sem
Budapesten, sem Rómában a NEK-re hangolt kiállítások látogatását.
Horogszegi-Lenhardt Erika interjúja Hauser Beátával:
– Hogyan jött az ötlet, hogy kiállítást szervezzen a világkongresszushoz kapcsolódóan?
– A Magyar Művészeti Akadémia (MMA) Ipar- és Tervezőművészeti Tagozata
minden évben kap egy bizonyos keretösszegű támogatást, amelyet a tagozat
programjaként szakmai útra, kiállításra vagy valamilyen, a
tevékenységéhez kapcsolódó rendezvény megvalósítására fordíthat. Amikor
2019-ben bizonyossá vált, hogy Budapest rendezheti meg az 52. Nemzetközi
Eucharisztikus Kongresszust, nem volt kérdés számomra, hogy érdemes
volna összekötni a Magyarországon tartandó világkongresszust és az
aktuális akadémiai programot. Az, hogy Magyarország nyerte el a
kongresszus szervezésének jogát, a mi életünkben különös jelentőséggel
bír, hiszen legutóbb 1938 májusában lehetett a házigazdája Budapest
ennek a rendkívül rangos egyházi eseménynek, és nagy a valószínűsége
annak, hogy a mi életünkben nem is kerül sor már hasonlóra. Ez tehát
egyszeri és megismételhetetlen alkalom, illetve élmény lehetősége
mindannyiunk számára. Engem már évek óta komolyan nyomaszt az, hogy
micsoda őrült világot élünk. Napról napra olyan szívszaggató
eseményeknek lehettünk szem- és fültanúi a világsajtón keresztül, hogy
muszáj megállni és körülnézni, mi is történik körülöttünk, bennünk.
Teret és időt kell adni a visszavonulásnak, a befelé figyelésnek, a
lelkiségnek, hogy vissza tudjunk térni az ember igazi valójához és
méltóságához.
Úgy éreztem, a világkongresszus, annak jelentősége és üzenete szépen összecseng ezzel a gondolattal, és hogy egy NEK-re hangolt tárlat megálmodása és megszervezése szép metszéspont lenne, hiszen éppen a megfelelő irányba fordítaná a figyelmet. Így formálódott meg bennem a gondolat, hogy a kiállítás tematikusan az eucharisztikus kongresszushoz kapcsolódjon. Az ötlet igen jó fogadtatásra talált, ezért hamarosan hozzá is láttam a szervezési feladatokhoz. A tárlat helyszíne a Pesti Vigadó Galéria. Amikor aztán a járványhelyzet miatt a kongresszus időpontját 2021-re halasztották, és az akkori állapotok szerint még ez a dátum is bizonytalannak tűnt, a szervezés megakadt.
– A tárlat szempontjából hol a kapcsolat a Pollack Mihály nevéhez fűződő
Pesti Vigadó és a Francesco Borromini tervei alapján épült Palazzo
Falconieri között? Természetesen azon kívül, hogy mindkettő egy-egy
csodálatos európai főváros építészeti ékköve.
– A járványhelyzet 2020 tavaszán ugyanúgy komoly intézkedések
bevezetését követelte meg, mint idén. Külföldön és itthon szinte minden
területen leállt az élet, ez hatott a kulturális eseményekre is.
Legnagyobb meglepetésemre éppen ebben az időszakban kaptam megkeresést
az MMA Nemzetközi és Határon Túli Ügyek Főosztályától, amelyet pedig a
Római Magyar Akadémia keresett meg. Az utóbbi hírül vette ugyanis, hogy
egy tematikájában a NEK-hez kapcsolódó kiállítást szervezek, és mivel ők
is terveztek hasonlót, megkérdezték, megrendezném-e a tárlatot a Római
Magyar Akadémián is. Nagy megtiszteltetésnek és igazán szerencsés
egybeesésnek éreztem a felkérést. Az itthoni helyzet kezdett teljesen
kilátástalanná válni, egyáltalán nem láttuk, mi valósulhat meg a
Vigadóba tervezett kiállításból, miközben a kiválasztott művészek már
megkapták a felkérést, sőt dolgoztak is a tárlatra szánt alkotásaikon.
Így aztán örömmel mondtam igent. Később kiderült, hogy 2021-ben
mindenképpen megrendezik a világkongresszust a magyar fővárosban, s hogy
szeptember 12-én, a NEK záró szentmiséjére a Szentatya is Budapestre
érkezik. Ez új lendületet adott, újra felvettem a kapcsolatot az
érintettekkel, hogy a Vigadóban is megrendezhessük a kiállítást. Az lett
a dolog vége, hogy jelen állás szerint – ha Isten is úgy akarja –
Budapesten és Rómában is lesz tárlat. Mindkét helyszín igazán
különleges, szép és méltó a témához.
– A kiállítás címe Ne féljetek! Emblematikus mondat, több mint negyven
évvel ezelőtt hangzott el Rómában, Szent II. János Pál pápa székfoglaló
homíliájában.
– Ennél aktuálisabb cím nem is lehetne pillanatnyilag. Egy világjárvány
kellős közepén vagyunk, miközben az emberiség egyébként is hosszú ideje a
vesztébe rohan.
Nem véletlen, hogy már negyven évvel ezelőtt is húsba vágóan aktuálisak voltak e szavak.
A világban zajló események, a gazdasági, politikai csatározások, a
vallási háborúk, bizonyos területeken a nyílt keresztényüldözés és
mindennek tetejébe az országok népességét megtizedelő járványok idején
az emberek egyre inkább igénylik a támogatást, a segítséget és a
vigasztalást, testben és lélekben egyaránt. A Ne féljetek! a római
kiállítás alcíme lesz, a Vigadóban pedig Találkozások címmel láthatják
majd a tárlatot az érdeklődők.
– Mi indokolja a két cím közötti különbséget?
– Úgy éreztem, hogy szükséges más-más irányt szabni a befogadás
fókuszának a kétféle címmel. Ugyanaz a tárlat látható a két helyszínen,
de két különböző szemszögből. Hiszen az Eucharisztia is annyira sokrétű
üzenetet hordoz! Az utolsó vacsora történéseiben és következményeiben
annyi misztérium sűrűsödik össze!
A találkozás gondolata ugyanakkor a reménységet közvetíti. Ne
féljetek, hiszen majd találkozunk – az Eucharisztia révén. Össze is
kapcsolható tehát a két cím.
A Találkozásokban benne rejlik a fizikai találkozás lehetősége, de a
szellemi, lelki találkozásé is, amire felfokozott belső igényük van ma
az embereknek.
– Mi történik, ha mégsem sikerül személyesen találkozni? Ha a
járványhelyzet miatt mégsem nyílhat meg a kiállítás sem Rómában, sem
Budapesten?
– Sajnos ott lóg a levegőben ennek a lehetősége, hiszen folyamatosan
zárják rá az ajtókat a kiállításokra Európa-szerte, sőt utazni sem
igazán lehet. Nagyon nehéz például, hogy Rómában nem tudom személyesen
koordinálni az előkészületeket, bár szerencsére van segítségem, Németh
Pál, aki több mint egy évtizede szervezi a Római Magyar Akadémia
kiállításait, és aki az olasz–magyar képzőművészeti kapcsolatok avatott
ismerője. (Németh Pál pécsi szobrászművész a Római Magyar Akadémia
galériájának kurátora. Amerigo Tot emlékére készített köztéri
plasztikája Rómában áll, és a római Emlékezés Múzeuma felkérésére is
készített már szobrot. Magyarországi köztéri szobrai Csornán,
Szombathelyen, Pécsen és Budapesten láthatók – a szerk.) Az ő segítsége
különösen fontos, mert vannak olyan műtárgyak, üveg-, fa- és
féminstallációk, amelyeket a helyszínen kell majd összerakni. Nyilván
nem mindegy, hogy az adott művelet hogyan történik meg. Természetesen
arról is egyeztetni kell, mit hogyan szeretnék majd, mire lesz szükség a
berendezéskor. Sok még a feladat. Most mindenki nagyon elszánt, és
nagyon reménykedem abban, hogy szeptemberben lesz esélyünk a tervek
szerint megvalósítani a kiállítást mindkét helyszínen. Nem gondolkodunk
online tárlatban sem Rómában, sem Budapesten, hiszen az ilyen jellegű,
sok esetben egészen komplex műtárgyak esetén különösen fontos a
személyes találkozás.
– A tárlat alaptémája az Eucharisztia. Kaptak a felkért alkotók
támpontokat, vagy mindenki a saját elképzelése szerint készít, választ
művet a kiállításra?
– Én kifejezetten azt kértem a kiválasztott művészektől, hogy bátran
engedjék szabadjára a fantáziájukat, hiszen mindannyiunk számára mást
jelent, mást üzen, mást közvetít mindaz, ami akkor történt, és az is,
ahogyan történt.
Egy kortárs művész számára izgalmas feladat, hogyan tud egy
archaikus témát korszerű eszközökkel, kifejezően ábrázolni úgy, hogy a
21. század emberét igazán mélyrehatóan tudja megszólítani, miközben
személyes gondolatai, meglátásai is testet öltenek az alkotásban.
A művészek különbözően fogalmazzák meg és öntik formába az emberi
félelmet, a rettegést, a magányt, az elhagyatottságot, a
reménytelenséget vagy épp a hitet, a feloldozást, a kegyelmet, a
reményt, a Mindenhatóba vetett bizalmat. Maguk a műtárgyak is sokfélék:
az olajfestménytől az üvegtárgyakig, a fotóktól a faszobrokig többféle
alkotással találkozhat majd a közönség. Nagyon nehéz téma az
Eucharisztia, tele vagyunk prekoncepciókkal. Kérdés hogyan hat ránk egy
mai megformálás, vagy művészként milyen kifejezési formát találunk. Ez
nagyon izgalmas. Magam is nagyon kíváncsi vagyok, milyen alkotások
érkeznek majd a kiállításra. Van, aki új művel szerepel, más a korábbi
munkái közül válogat. Érdekesség, hogy Rómában, bár két „textiles” is
van az alkotók között (az egyikük maga Hauser Beáta, a másik alkotó
Kókay Krisztina textilművész, grafikus – a szerk.), nem lesz textil,
mert mindkét művész grafikával szerepel a tárlaton.
– A kiállítók névsorában vannak olyan alkotóművészek, akik hosszú ideje
dolgoznak fel hitkérdésekhez kapcsolódó témákat, de akadnak olyanok is,
akik számára ez új kihívást jelent.
– A szervező elv elég egyszerű volt. Aszerint válogattam, hogy kiket
kedvelek nagyon, kiket ismerek. (Nevet.) A teljesség igénye nélkül:
Kárpáti Tamás Munkácsy Mihály-díjas festő, grafikus neve senki előtt nem
ismeretlen. Az ő időtlenséget, általános emberi tartalmakat, erkölcsi
értékeket kifejező figurális képein nem szokatlanok a bibliai szereplők.
Ifj. Gajzágó Sándor Molnár C. Pál Művészeti-díjas festő, grafikus
egyúttal teológus is, így számára is kifejezetten testhezálló a feladat,
amit korábbi művei is igazolnak. Kun Éva Ferenczy Noémi-díjas keramikus
iparművész munkáit is nagyon szeretem, ő kifejezetten otthonosan mozog a
megjelölt témakörben. De Kovács Péter Kossuth-díjas magyar festő,
grafikus és könyvillusztrátor munkájával is találkozhatunk majd a
kiállításon, ő például a figuratív expresszionizmus jeles hazai
képviselője. A meghívott művészek között szerepel Stefanovits Péter
Munkácsy Mihály-díjas grafikus, Szőcs Miklós TUI szobrászművész, Olasz
Ferenc Balázs Béla-díjas fotográfus és filmrendező, a Ferenczy
Noémi-díjas Smetana Ágnes, illetve Sipos Balázs üvegművészek, vagy a még
fiatal, ám igen erőteljes művekkel jelentkező Ámmer Gergő
szobrászművész is. Mindenki nagy lelkesedéssel állt neki a munkának, és
szerintem beszélgetésünk pillanatában is készülnek még művek. (Nevet.)
Igyekeztem úgy válogatni, hogy széles legyen az alkotói spektrum. Egyes
szereplők a Magyar Művészeti Akadémia kötelékéből kerültek ki, mások
azon kívülről. Szerepelnek a kiállításon ígéretes fiatalok és idősebb,
már kiforrott alkotói jegyekkel bíró művészek is. Vannak, akikről tudom,
hogy mély Isten-kapcsolatot ápolnak, és ismerem is ilyen jellegű
munkáikat, és akadnak olyanok is, akikről nem sok személyeset tudok, de
művészetüket igen nagyra tartom. Az utóbbiak esetében fokozott
izgalommal várom, milyen munkával jelentkeznek majd.
– Megemlíthetünk néhány különlegességet?
– A szeptember 1. és október 10. között megtekinthető Vigadó-béli
kiállításnak egyik központi eleme lesz a földszinti teremben egy
hatalmas utolsó vacsora-installáció. Ebben tizenkét posztamens kap majd
helyet, melyeken tizenkét új alkotást mutatunk be. Törekedtem arra, hogy
minél változatosabb művek szerepeljenek a tárlaton, és igyekeztem kellő
egyensúlyt tartani az iparművészet és képzőművészet között is. Az alsó
szinti kiállítótérben lesz digitális nyomat, plakátok, M. Novák András
Munkácsy Mihály-díjas festőművésztől egy nagy méretű képet várunk, az
ugyancsak Munkácsy Mihály-díjas Kulinyi István, aki igazi kísérletező,
dizájner-képzőművész, szintén nagy méretű képet hoz. A Ferenczy
Noémi-díjas Máder Indira egy szalag formájú falkárpittal szerepel, és
festmények, grafikák, kerámia és üvegszobrok is láthatók lesznek majd a
tárlaton. A szintén Munkácsy Mihály-díjas Gaál József, aki – talán nem
túlzás azt állítani – az egyik legnagyobb mai képzőművészünk, izgalmas,
kifejezetten erre a témára komponált alkotásokkal jelentkezik. Rómában
lesznek eltérések, ott plakátok, fotókból egy egész fal, üvegablak,
kerámia, üveg, ötvös és fából készült szobrok, festmények és grafikák
adják majd a tárlat gerincét.
– Van a kiállításnak megfogalmazott célja?
– Korábban nem rendeztem kiállítást, de most úgy éreztem, ezt meg kell
csinálni. A szabadságnak valami egészen eltévelyedett értelmezése okán
vagy éppen annak teljes hiánya miatt rengeteget bántják egymást az
emberek. Bőven van most miről gondolkodnunk az emberiség és önmagunk
kapcsán. Nem biztos, hogy békés alkotásokat látunk majd. Minden kor
minden művészete és művésze reagál az őt körülvevő világra. Kell is
reagálnia. Rómában is felhívjuk a figyelmet a budapesti NEK-re.
– Mit kaphatunk a tárlattól? Milyen élménnyel távozik majd a látogató?
– Ha hajlandóak vagyunk kinyitni a szívünket, és tényleg kíváncsiak vagyunk arra, hogyan hat ránk egy-egy műalkotás, akkor kaphatunk majd személyre szabott üzeneteket a kiállításon arról,
hogy mire figyeljünk. Lelassulhatunk, elgondolkodhatunk, magunkba
révedhetünk, feltehetjük magunknak a legfontosabb kérdéseket, hogy hová
is rohanunk, hogyan élünk, mi az, ami igazán fontos számunkra, mi az, amire valójában szükségünk van ahhoz, hogy ebben a szörnyű
világban is egymás felé tudjunk fordulni, és emberek tudjunk maradni.
Úgy érzem, most a Covid-járványnak is hasonló üzenete van a számunkra.
--------------------------------------------------------------------------------------
https://www.magyarkurir.hu/hirek/vatikani-kiallitas-hauser-beata
https://culture.hu/it/roma/eventi/finissage-mostra-d'arte-contemporanea-non-abbiate-paura!--2
---------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella 9 órája új blogbejegyzést írt: Ünnepélyes őrségváltás az olasz zászló 228. évfordulóján a Qiurinale palota előtt 2025
Huszákné Vigh Gabriella 11 órája új blogbejegyzést írt: Simona Brambilla nővér az első női prefektus a Vatikánban 2025
Huszákné Vigh Gabriella 15 órája új blogbejegyzést írt: 38. Viva la Befana vízkereszti ünnepi felvonulás Rómában 2025
Huszákné Vigh Gabriella 18 órája új blogbejegyzést írt: A szentévre megújult az Európai Unió tagországaihoz kapcsolódó templomokat bemutató útvonal Rómában 2025
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Rómában a Piazza Navonán, a Befana a seprűjén repült a tűzoltók segítségével 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: A Trastevere élő betleheme a Piazza Trilussa-n hagyománnyá vált Rómában 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Ötödikként nyílt meg Rómában a Falakon kívüli Szent Pál bazilika Szent Kapuja 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Vörös zónát jelöltek ki Róma legforgalmasabb csomópontjánál 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: A Mama órája – Vértesaljai Antalné, a Vatikáni Rádió hűséges hallgatója emlékére 2025
Huszákné Vigh Gabriella írta 4 napja a(z) Pápai ima, háborús helyzet fórumtémában:
Katonai 5G-t fejlesztett Kína, drónok az antennái, és ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Ne féljetek! c. kortárs kiállítás Rómában a Falconieri palotában 2021
A Kákics zenekar római koncertje 2021
OLTRE Roma–kiállítás a Római Magyar Akadémián 2016
Magyar divat- és hagyománybemutató Rómában 2016