Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
10 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2014.09.27.
Az Augustus kétezredik évfordulója kapcsán tették látogathatóvá Augustus feleségének, Líviának a Prima Porta római városrészben megmaradt és restaurált villáját.
Az épület falait kertet idéző freskók díszítették, most másolatokkal helyettesítették, mert az eredeti gyönyörűséges freskók a Museo Nazionale Romano római régészeti múzeumban vannak, s ott, a Palazzo Massimo épületében az emeleten vezetéssel látogathatók. Nem volt látogatható viszont korábban a Villa Lívia eredeti helyszíne.
Megjegyzendő, hogy a régészeti terület anyagi források hiánya miatt csak részben van feltárva.
Csütörtökön és pénteken délelőtt 9.30 h-tól 13.30 h-ig, minden hónap első és harmadik szombatján 9.30 h-tól 13.30 h-ig, vasárnapján pedig 9.30 h-tól 18.30 h-ig látogatható október 31-ig.
A restaurátorok a területen kerámia dézsákban babérfákat helyeztek el, utalva arra, hogy Lívia villája egy babérligetben helyezkedett el.
A legenda úgy tartja, hogy Augustus első pillantásra szerelmes lett Líviába, és el kellett válnia akkori feleségétől Scriboniatól, majd el kellett intéznie, hogy Líviától is elváljon a férje. Tény, hogy házasságuk jól sikerült, 51 évig tartott.
---------------------------------------------------------------------------
http://www.ansa.it/english/news/lifestyle/arts/2014/09/12/villa-of-livia-now-open-to-the-public_f815aac8-c302-49d8-b38a-680e8c03a504.html
http://roma.repubblica.it/cronaca/2014/09/12/foto/villa_di_livia_mosaici_e_affreschi_restaurata_la_casa_dell_imperatrice-95558330/1/#1
http://en.wikipedia.org/wiki/Villa_of_Livia
http://www.ansa.it/sito/notizie/cultura/arte/2014/09/11/villa-di-livia-rivive-alle-porte-di-roma_98b7df9c-e39f-4ea5-a227-4e5dbe8532fa.html
http://www.060608.it/it/cultura-e-svago/beni-culturali/beni-archeologici/villa-di-livia-a-prima-porta.html
http://www.coopculture.it/en/heritage.cfm?id=177
---------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------
A díszkerteket nem a rómaiak találták fel, már a görögök is ültettek díszcserjéket és fákat templomaik és tornacsarnokaik köré. Igaz viszont, hogy csak a római korban válnak a díszkertek az életművészet részeivé.
Az idősebb Plinius a díszkertészetre az opus topiarium kifejezést használja, mivel pedig a második szó, a többes számú topia (tájak) görög szóra utal, egyúttal arra is fény derül, honnan származott a római kertművészet, és mi volt a díszkertek egyik fő témája. A kertművész eredeti célja az volt, hogy vonzó környezetet teremtsen a gazdagok számára.
Plinius egy híres passzusából az is kiderül, milyen változatos tájak tárultak a műkertekben sétálók elé: „ligetek, erdők, dombocskák, halastavak, csatornák, folyók, tengerparti részletek". De csakhamar mesterséges elemek uralkodtak el ezeken a miniatűr tájkertecskékben, sorra-másra felbukkannak a kerti szobrok és a kerti bútorok, a geometrikus elemek, a mesterségesen formált falombok, valamint a növények és a szökőkutak kombinációi.
A formális kertművészet és a topiaria tervezése Augustus uralkodása idején kezdődhetett. Plinius szerint ekkoriban találta fel egy bizonyos C. Matius azt a kertművészeti módszert, amelynek latin elnevezése nemora tonsilia, ami „ligetfodrászatot" jelent, vagyis a fákat és a bokrokat geometriai alakzatokká nyírták meg.
A mesterséges növényi formák kialakítása párhuzamosan alakult ki a parkok szimmetrikus tervezésével; ekkor jelenhettek meg az első, mértani alaprajzú kertek, főként azután, hogy Agrippának és utódainak tervei nyomán kialakították Rómának és Itália más vidékeinek a vízhálózatát, s az állandó folyó víz lehetővé tette az alacsony dísznövények gondozását.
Az első mesterséges kertek falfestményeken bukkannak fel a Kr. u. 1. század elején. A képeken sövényekkel és kerítésekkel elválasztott ágyásokat látunk, amelyre jó példa M. Lucretius Fronto pompeii házának tabliniuma (fogadóterme), ahol egy középen álló fa körül két, elkerített virágágyat látunk, amelyek a fölé magasodó villa homlokzatának szimmetriáját tükrözik.
A mesterséges kertekre alig van régészeti bizonyíték, bár az angliai Fishbourne-ben sikerült rekonstruálni egy szép példát: a központi ösvény két oldalát sövények követték, egy sor négyszögletes és félkör alakban váltakozó benyílóval. Az viszont tény, hogy ehhez hasonló, grandiózus kertek zöldelltek valaha Rómában és környékén; ezt bizonyítja a Septimius Severus uralma idején készült, márványból faragott várostervrajz (amelyen többek között szerepel a Vespasianus által építtetett Béke Temploma), illetve ránk maradt egy, ma Urbinóban őrzött fémlap, amelyen egy temetőpark alaprajza látható.
A topiaria további fejlődése, amely más jellegű volt, mint a hagyományos parkoké, szinte nem ismert határokat. Amikorra Plinius publikálta Naturalis historia című „természettörténetét", a tudós már nem csupán sövény formájúra nyírott ciprusokról írhatott, hanem olyan fákról is, amelyek csoportjai „vadászjeleneteket, hajóhadakat és más élőképeket" utánoztak, és unokaöccse toszkániai Tifernumban épült villájában vadállatokat és más alakzatokat formázó fák sorakoztak, köztük Pliniusnak és kertészeinek névbetűit utánzó növényi alakzatok. A tiferniumi kertek leírása ihlette meg később a 16-17. századi virágágyásminták és labirintusok kialakítását.
A római kertművészet egy szép példája a Villa Liviában talált freskó. A villakomplexum vagy Livia Drusilla hozományának lehetett a része, amit akkor hozott, amikor hozzáment Octavianushoz, vagy maga a császár ajándékozta neki eljegyzésükkor. Suetonius) azt írja, hogy Livia a házasságkötés után tért vissza ebbe a villába, mivel ez volt a pazar vidéki rezidenciája. A villa létezését és elhelyezkedését jól dokumentálta, többek között Plinius és Cassius Dio is. A történet szerint a nevét egy fehér tyúkról kapta, amely élve, egy sas karmai közül pont Livia ölébe esett. Állítólag a tyúk babérágat tartott a csőrében, amelyet elültettek, és olyan lendülettel nőtt, hogy a következő nemzedékek diadalainak koszorúit adja.
Livia festett kertje a triclinium falain kapott helyet, mely részben a föld alatt helyezkedik el. A perzselő nyári hónapokban használt helyiség így mindig kellemesen hűvös maradt.
A freskón nincsenek elválasztó architekturális elemek, így a terem festése "kifelé" repíti a nézőt egy, a kert fái mögötti buja növényrengetegben elvesző kertbe.
A villa olyan rossz állapotban volt, hogy a freskók restaurálására a helyszínen nem volt lehetőség, így 1951-ben drasztikus döntés született a freskók leválasztásáról. A római Palazzo Massimo Múzeumban 1998-ban az eredeti méretekre megépített helyiségben ismét összeállították a freskót, immár konzerválva.
---------------------------------------------------------------------------------
https://academic.oup.com/edited-volume/43505/chapter/364129670?login=false
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10225883000315843&set=pcb.2188804704644940
-------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
Császár férjéhez mérhető taktikus volt Livia Drusilla, a „végzetes mostoha”
2020.10.17.
„Ezután mindenkitől búcsút vett, és miközben a Rómából érkezőktől Drusus
beteg leánya felől érdeklődött, hirtelen halt meg, Livia csókjai közt, e
szavak kíséretében: »Livia, emlékezz házasságunkra, és élj boldogul!«”
(Kis Ferencné fordítása.) Suetonius, II. századi életrajzíró írja le így
az első római császár, Augustus halálát. Szomorúságában is idilli kép:
Az öntudatát és az államügyekkel való kapcsolatát az utolsó pillanatig
megőrző agg princeps elbúcsúzik barátaitól, majd szerető nagypapaként
érdeklődik még (mostoha) unokája egészsége felől, de utolsó szavait
feleségéhez intézi.
Más gyermekével terhesen az oltár előtt
Egy kissé másképp fest mindez Suetonius kortársánál, Tacitusnál:
„…súlyosbodni kezdett Augustus állapota. Némelyek Livia merényletére
gyanakodtak (…) Bármint történt is, alig ért Tiberius Illyricumba, anyja
levélben sürgősen visszahívatta; s nem tudni biztosan, még életben
találta-e Augustust Nola városában vagy már csak holtan. Mert Livia
szigorú őrséggel záratta el a házat és az utakat, s közben biztató
híreket terjesztett, míg a helyzet parancsolta intézkedések megtétele
után egyszerre jelentették be Augustus elhunytát és Tiberius
hatalomátvételét.” (Borzsák István fordítása.)
Tacitus nem kezeli tényként, csak mint ki nem zárható gyanút említi meg:
több mint ötven év házasság után Livia megmérgezhette férjét. Annál
biztosabb ellenben abban, hogy az utolsó hetekben a princeps feleségének
kezébe került az irányítás, aki okosságát (remek húzás a hírzárlat!) és
informális hatalmát fia, Tiberius uralma érdekében vetette be.
Az első forrásunkban a szerető hitvessel, a mintaszerűen viselkedő, a
saját szerepkörében megmaradó római matrónával találkozunk, míg a
másodikban egy nagyhatalmú nővel, aki a háttérből irányítja a császári
udvar életét, és így óriási befolyása van a birodalom ügyeire. Az első
kép, amelyet Augustus és környezete – beleértve magát Liviát is – a
nyilvánosság elé állított, önmagában biztosan nem teljes. Kérdéses
azonban, hogy ezt mennyire kell átfesteni a második alapján.
Izgalmas lenne a legszélsőségesebb feltételezéseket követve felfedezni
egy „titkos történetet”, melyben például Livia keze lenne mindazokban a
halálesetekben, amelyek így vagy úgy, de hozzájárultak saját
pozíciójának erősítéséhez, illetve fiának, Tiberiusnak a hatalomra
kerüléséhez. De legalább ennyire izgalmas megpróbálni megérteni, milyen
lehetőségei voltak egy intelligens és ambiciózus nőnek abban a
különleges korszakban, s e lehetőségek közül nem kizárva természetesen a
méregkeverést sem.
Livia Drusilla Kr. e. 58 körül született egy rendkívül előkelő
családban, vér szerint Claudius volt, számos consul és triumfáló
hadvezér leszármazottja, adoptáció révén pedig Livius, ami újabb
consulokkal és triumfáló hadvezérekkel gyarapította előkelő ősei számát.
Tizenhat évesen hozzáment távoli rokonához, Tiberius Claudius Neróhoz.
Édesapja Philippinél Brutus és Cassius oldalán harcolt, és az elvesztett
csata után öngyilkos lett. Férje, aki korábban Iulius Caesar alatt
szolgált Egyiptomban, 44 március idusa után Brutusékat támogatta, majd
Antonius testvére mellé állt egy Octavianus elleni lázadásban, ezután a
triumvirek fő ellenségéhez, az Itáliát blokád alatt tartó Sextus
Pompeiushoz menekült, innen pedig Antoniushoz vezetett az útja. Fiatal
felesége egy kisgyerekkel, a későbbi Tiberius császárral, és egy második
fiúval a szíve alatt mindenhová követte férjét.
Forrásaink szerint többször forogtak közvetlen életveszélyben ezeken a
nehéz utakon, egyszer például Livia haja és ruhája is megperzselődött,
mikor egy tűzvész elől menekültek. Házasságuk néhány éve a polgárháborúk
legvéresebb időszakára esett. 39 végén egy általános amnesztiával
tértek vissza Rómába.
Livia, ahogy írott forrásaink állítják, és szobrai tanúsítják, gyönyörű
nő volt, és Octavianus beleszeretett. Elválasztotta férjétől (aki
készségesen beleegyezett a válásba), maga is elvált előző feleségétől,
és 38-ban feleségül vette a második fiával terhes fiatalasszonyt.
Olyan történet ez, amely hevességével és botrányosságával szinte
vetekszik a triumvirtársának, későbbi ellenfelének, Antoniusnak híres
szerelmi történetével. Livia persze nem Kleopátra, sok egyéb mellett
például római, tehát a vele való házasság érvényes a római jog szerint.
Továbbá Octavianus sem Antonius. Botrány a válás után rögtön, még
terhesen új házasságba vezetni egy asszonyt, de a köztársaság majdani
„helyreállítója” adott a látszatra: kikényszerítette a pontifexek papi
testületének hozzájárulását.
Suetonius százötven év után talált egy levelet a császári levéltárban,
amely sokat elárul a triumvirek közötti hangnemről, illetve a „nőügyek”
propagandisztikus szerepéről. Antonius a következőket írta
Octavianusnak: „Mitől változtál meg ennyire? Attól, hogy a királynővel
dugok? Hisz a feleségem! Talán most kezdtem, nem kilenc évvel ezelőtt?
No és te csak Drusillával (Livia) dugsz? Úgy légy szerencsés, hogy mire
ezt a levelet elolvasod, nem dugtad már meg Tertullát vagy Terentillát,
Rufillát vagy Salvia Titiseniát, vagy mindet.” (Kopeczky Rita
fordítása.)
Megfelelő társ az állam első embere számára
Mind az ókori, mind a mai vélemények egybehangzóak: Octavianus és Livia
házassága szerelmi házasság volt, de ez nem zárja ki azt, hogy a felek
nyilvánvaló érdekeivel is számot vessünk. Livia előkelő (a lehető
legelőkelőbb) származása rangot biztosított férjének is, aki csak
egy-két éve került be adoptációval egy régi nemzetségbe, a Iuliusok
közé. Továbbá a házasság kapcsolatokat is jelentett, de még inkább egy
gesztust a régi, köztársasági érzelmű arisztokrácia felé.
Bizonyára az is nagyon hamar kiderült a hevesen udvarló fiatalember
számára, hogy Livia tehetséges, hozományként magával hozza a Liviusoknak
és Claudiusoknak nemcsak a kapcsolatrendszerét, hanem az évszázadok
alatt felgyűlt politikai tudását is. Livia, aki Tacitus szerint nem
passzív szereplője volt a válásnak és az új házasságnak, a folyamatosan
rosszul választó férjét cserélte le Róma egyik legígéretesebb
politikusára (egyikre a kettő közül: a harmadik triumvir, Lepidus egy
Liviánál kevésbé éles szemű nő számára sem volt komolyan vehető).
A személyes vonzerőn túl olyasmiket láttak meg kölcsönösen a másikban,
amelyek ellensúlyozták az egybekelésük botrányos körülményeit, és
amelyeket aztán a hosszú házasság és a közösen elért sikerek igazoltak
Livia szerepe Augustus mellett Róma irányításában többrétegű. A
legnyilvánvalóbb ezek közül a reprezentáció. Szépsége, előkelősége,
fellépése a nyilvános szerepléseken megfelelő társsá teszik az állam
első embere számára.
A nagy nyilvánosságot a vallási ünnepeken való részvétele jelenti, és
mint jól tudjuk, az új-régi rendszer egyik legfontosabb eleme éppen a
vallás. Alakja – mint különböző korabeli ábrázolások mutatják – alkalmas
volt arra, hogy hozzákapcsolják a termékenységet, a bőséget, a közösség
jólétével kapcsolatos női princípiumokat.
-
-
Ugyanilyen fontos volt a szerepe a politikai elit szűkebb
nyilvánosságában, a megfelelő feleség volt az arisztokrácián belüli
házasságtörések ellen, illetve a házasodási kedvért és gyerekvállalásért
törvényekkel fellépni próbáló princeps számára.
A principátus politikája jelentős részben káderpolitika volt: a
megfelelő emberek megtalálása kényes és nehéz feladatokra. Vagy
fordítva: egyes „kényes” személyek számára (előkelőek, jelentős
kapcsolati hálóval rendelkeznek stb.) kell megtalálni a megfelelő
pozíciót. Továbbá az elit rivalizálását a hatalom számára kedvező
keretek között kell tartani kitüntetések adásával és állandó személyes
figyelemmel.
Augustus – miután fiatalon ellenfeleinek jelentős részét kiirtotta –
kifejezetten sikeresen találta meg a régi elit maradékával a hangot, és
ez akkor már nem az erőszak nyelve volt. Bizonyítékaink zömében
közvetettek, de úgy tűnik ebben a munkában óriási szerepe volt Liviának
is. Ezt erősíti meg továbbá egy fontos elméleti megfontolás is.
Az Augustus által (pontosabban az Augustus és fontos emberei, Maecenas,
Agrippa, Livia által) kiépített rendszer legjellemzőbb vonása az
informalitás volt: nem császárság volt trónnal, koronázással,
szokásokkal stb., hanem egy speciális „köztársaság”, amelyet
tekintélyére támaszkodva egyetlen ember irányított. Ahol a hatalom
formái nincsenek meghatározva, ott óriási szerepe van a személyes
kapcsolatoknak, nagyon sokat számít, ki áll legközelebb a hatalmat
gyakorló személyhez.
„A Caesar-házra végzetes mostoha”
A principátus újonnan kiépülő rendszerének stabilitása jelentős
mértékben függött attól a jövőképtől, amelyet sugárzott, tehát
kulcskérdés volt Augustus utódlásának kérdése már akkor is, amikor
Augustus még ereje teljében volt. Korábbi házasságaikban mindketten
termékenynek bizonyultak, de közös gyermekük nem született. Ez a tény
ugyan megnehezítette Livia hatalmi aspirációit, de nem tette
lehetetlenné.
Energiáinak nagy része minden bizonnyal azokra a személyes kérdésekre
irányult, amelyek elősegítették leszármazottai pozícióinak erősítését.
Ez a gyakorlatban házasságpolitikát jelentett: fiainak, illetve azok
gyermekeinek összeházasítását Augustus vér szerinti utódaival. A
végeredmény egy családfáról utólag könnyen leolvasható: vér szerint Róma
első császári dinasztiája, a Iulius-Claudius-dinasztia sokkal inkább
Claudius, mint Iulius.
És ezzel visszakanyarodtunk a „méregkeverés” kérdéséhez, ugyanis
Tiberiusnak, Livia fiának utódlása kezdetben egyáltalán nem volt
egyértelmű. Az első kijelölt örökös Marcellus volt, Octavia, Octavius
nővérének Tiberiusszal nagyjából egyidős fia. Augustus hozzáadta
egyetlen gyermekét, Iuliát, és már nagyon fiatalon elindította a
politikai pályán. Marcellus azonban váratlanul, még húszéves kora előtt
megbetegedett és meghalt.
A princeps megözvegyült lányát legközelebbi munkatársához, Agrippához
adta nőül. Az ebből a házasságból született fiúk léptek idővel Marcellus
helyére, és nem az időközben a birodalom leghatékonyabb hadvezérévé
vált Tiberius.
A sors mintha ismételte volna önmagát, az ifjak már nagyon fiatalon
komoly feladatokat kaptak, és nagyon fiatalon meg is haltak egy váratlan
betegségben, illetve egy elfertőződő sérülésben. Az ő haláluk az a
pont, amely után Tiberiusból kijelölt örökös válik, amelynek jeleként a
császár megosztotta vele a hatalmát.
Augustusnak azonban volt még egy vér szerinti fiúunokája, akit azonban
fékezhetetlen magatartása miatt már korábban száműzött Rómából. Tacitus
információi szerint az agg princeps élete végén titokban felkereste a
száműzött unokáját. Ez Livia fülébe jutott, és Augustus nemsokára
meghalt. Mint láttuk, maga Tacitus nem állítja, hogy ezek a tények egy
oksági láncot alkotnak, csak beszámol a „szóbeszédről”, mivel
jellemzőnek tartja a korra, illetve a történet szereplőire nézve ezeket.
A kortársak és a következő generációk között kialakult
összeesküvés-elméletek logikus kísérői egy új rendszer kialakulásának.
Ennek az új rendszernek egy különösen szokatlan eleme a császári család,
a császári udvar, és így a császár környezetében élő nők szerepe a
közéletben és a politikában.
A principátus rendszerének megszilárdításában és a zökkenőmentes utódlás
biztosításában nagy szerepe volt egy határozott, okos asszonynak is,
aki bizonyára – férjéhez hasonlóan – nem mindig válogatott az
eszközökben. Mivel azonban a politikuspálya Rómában a nők számára nem
létezett, maradtak a feleség, az anya, a mostoha stb. szerepek. Így vált
Augustus feleségéből – Tacitus tömör megfogalmazásában – „Livia, a
közre végzetes anya, a Caesar-házra végzetes mostoha.”
2020.10.17.
https://mult-kor.hu/csaszar-ferjehez-merheto-taktikus-volt-livia-drusilla-avegzetes-mostoha-20200924?pIdx=3
-------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 10 órája a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
Ezzel egy időben rendszeres közúti ellenőrzést vezettek be ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 10 órája a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
Rómában megkezdődött a biztonsági felkészülés a ...
Huszákné Vigh Gabriella új fórumtémát indított: Szentév 2025
Huszákné Vigh Gabriella 20 órája új blogbejegyzést írt: Jánosi Dalma: Magas rangú egyházi díjat kapott Erdő Péter bíboros Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 22 órája a(z) A Santo Stefano Rotondo a magyarok nemzeti temploma fórumtémában:
Németh László Imre: Magyar emlékek római temploma, A ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 22 órája a(z) A Santo Stefano Rotondo a magyarok nemzeti temploma fórumtémában:
Charles Dickens meglátogatta a Santo Stafano Rotondo ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Bárhova eljuthatsz fórumtémában:
A Palazzo Odescalchi belsejében, Róma...
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Fraknói centenáriumot ünnepeltek a római Szentszéki Magyar Nagykövetségen 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Laterán fórumtémában:
Ospedale del Salvatore Ospedale delle Donne ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Laterán fórumtémában:
https://esploraromablog. com/2017/05/17/sotterranei-...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Március 30-án nyit Róma tulipánparkja 2018
Augustus villájának eddig nem látott részét is megnyitják Rómában
Augustus császár feleségének, Liviának villája Rómában 2022
Augustus, az első római császár 2000 éves villáját találhatták meg hamuba temetve 2024