Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
5 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2019.12.18.
December 6-án nagy sikerrel megtartották a Római Magyar Akadémián a
Danubia Talentsnek a Liszt Ferenc Nemzetközi Zongora Tehetségkutató verseny gálaestjét.
Köszönjük Várhelyi Klárának az eseményről készült szép fotóit:
https://www.facebook.com/Accadung/photos/a.2674464215940802/2674466282607262/?type=3&theater
A Mesterkurzust Kiss Julianna tartotta az Akadémia épületében tanítványainak december 3-tól december 5-ig.
BESZÉLGETÉS KISS JULIANNA ZONGORAMŰVÉSSZEL
2020.01.03.
Mi a különbség a tökéletes játék és az igazán megragadó zenélés között?
Mi kell ahhoz, hogy egy zenei verseny építse a résztvevők személyiségét?
Kiss Julianna zongoraművészt, Bonis Bona díjas zenepedagógust, a
Danubia Talents nemzetközi zenei verseny létrehozóját kérdeztük. A
verseny 2018-as győztesei január 4-én újévi koncertet adnak a Fővárosi
Szabó Ervin Könyvtárban.
Mire számíthat a közönség a koncerten? Kik lesznek a fellépők?
A Danubia Talents 2018-as győztesei közül kerülnek ki az előadók. Puskás
Máté 16 éves, Chopin-, Liszt- és Bartók-darabokat zongorázik majd. A
versenyen olyan technikával, hangszínnel és zeneiséggel játszott, ami
igazán megragadta a zsűrit. Puporka Jenő 17 éves, ő Schubert-, Weiner-,
Bach- és Bottesini-műveket ad majd elő nagybőgőn. A versenyen nemcsak
technikailag kiválóan uralta hangszerét, hanem zeneileg is értelmezte és
értette darabjait. Végül Kiss Zsuzsanna és Máté Hanna játszanak majd
ritkán hallható négykezes zongoraműveket, köztük Poulenc és Ligeti
egy-egy szerzeményét. De lesznek a műsorukban vidám, az újévi
hangulathoz illő darabok is.
Mi a helyes megfogalmazás: ön a Danubia Talents nemzetközi zenei verseny
alapítója, fő szervezője, művészeti vezetője, megálmodója – vagy mindez
egyszerre?
Művészeti vezetője vagyok, és természetesen az egyik alapító tag Kiss
Mária és Moravcsik Attila mellett, akikkel együtt álmodtuk meg a
versenysorozatot.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------
Hogyan támadt az ötlet, hogy létrejöjjön a Danubia Talents?
Zongoratanár vagyok, mindig voltak ügyes növendékeim, akikkel lehetett
versenyezni itthon és külföldön. Olaszországban járva találkoztunk
támogató jellegű zenei versenyekkel, és úgy gondoltam, hogy itthon is
létre kell hozni egy ilyen típusú versenyt.
Mitől támogató egy verseny? Vagy kérdezhetem úgy is: a Danubia Talents miben más, mint a többi zenei megmérettetés?
A versenyt több előadói kategóriában – például zongora, vonós, fúvós,
kamara, ének, harmonika – öt korcsoport számára írjuk ki gyermekkortól
felnőttkorig, felső korhatár nélkül. Más versenyektől eltérően nincs
konkrétan meghatározva, hogy mit kell játszani, csak azt írjuk elő,
milyen hosszú lehet a műsoridő. A támogató jelleg megnyilvánul abban is,
hogy a 6-10 éves résztvevők mindenképpen támogató díjazásban
részesülnek, hogy zenei tanulmányikat örömmel folytassák. Az idősebb
versenyzőknek koncertlehetőségeket és más szakmai lehetőségeket
biztosítunk, így próbáljuk őket segíteni pályájukon.
Úgy tudom, a harmadik, második és első díj mellett úgynevezett abszolút
első díjat is adhat a zsűri, de ezt csak a legkiemelkedőbbek kaphatják…
Igen, abszolút első díjat az a versenyző kap, aki nemcsak tökéletesen
játszik, hanem van benne valami plusz, amitől mindenkinek a tekintete rá
szegeződik. 2017-ben három ilyen díjat adtunk ki, 2018-ban a váci
versenyen négyet. Az abszolút első díj pénzjutalommal és
koncertlehetőséggel is jár, a 2018-as római versenyen pedig a Casio cég
egy különdíjat, egy digitális zongorát is felajánlott az abszolút első
díjas magyar versenyzőnek, Puskás Máténak. Igyekszünk
koncertlehetőséghez juttatni a többi díjazottat is. 2018-ban például az
Erasmus program keretében több magyar versenyző volt kint Olaszországban
egy nemzetközi kulturális rendezvényen, ahol zenével mutatták be
Magyarországot. Szállásukat, útiköltségüket az Erasmus fedezte. Rómától
40 kilométerre, egy gyönyörű kis faluban koncerteztek, kapcsolatokat
alakítottak ki, visszavárják őket a nyári fesztiválra.
Mondanom sem kell, mit jelent egy fiatal magyar zongoristának személyesen megnézni Tivoliban a Villa d’este szökőkútjait…
A Római Magyar Akadémiával is nagyon jó a kapcsolatunk, ők is
felajánlottak koncertlehetőséget a díjazottaknak, továbbá a zsűri tagjai
is.
A fiatal tehetségek felfedezése, ösztönzése mellett a magyar zenei
hagyományok megismertetése is a Danubia Talents célja. Érdeklődnek a
külföldiek a magyar zenekultúra iránt?
Érezhetően igen. Legtöbbjük úgy válogatja össze a versenyműsorát, hogy
legyen benne magyar szerző műve. A legtöbben nem egy-két napra jönnek,
hanem körülnéznek a Duna-kanyarban, a fővárosban, sokan elmennek például
a Liszt-múzeumba vagy a Bartók emlékházba.
Miért éppen Váchoz kötődik a verseny?
Az a szempont vezetett, hogy ne minden Budapesten legyen. Én Budapesten
élek, de sokszor koncerteztem Vácon, és több ismerősöm lakik ott. A
város Duna-parti fekvése, történelmi múltja miatt is érdekes. Fontos,
hogy könnyen megközelíthető Budapestről, ez nagy könnyebbség a külföldi
résztvevőknek. Ami egy kis gondot jelent: a szálláshelyek száma.
2018-ban több mint 160 versenyző érkezett Vácra 17 országból, nem kis
feladat elszállásolni őket. Érdekes, hogy eleinte több külföldi
résztvevő volt, mint magyar, mostanra nagyjából fele-fele az arány.
Vác mellett 2018-ban már Rómában és Bécsben is volt Danubia Talents. Hogyan sikerült kilépni a nemzetközi porondra?
Egy kicsit nekem is hihetetlen ez az egész, ugyanis nem állnak mögöttünk
tőkeerős támogatók. A római verseny megszervezésében a Római Magyar
Akadémia sokat segített. A bécsi verseny gondolata már egy ideje
foglalkoztatott, tavaly sikerült megszervezni több mint ötven
résztvevővel. Remélem, mindkét fővárosban lesz folytatás. A versenyek
mellett kurzusokat és nyári zenei tábort is szervezünk.
Anyagilag mennyire önfenntartók? A nevezési díjak mellett milyen más bevételi források jöhetnek szóba?
Nagyrészt önfenntartók vagyunk. Nagyobb szponzori támogatást eddig nem
kaptunk, de keressük a lehetőségeket, és minden segítségnek örülünk.
Nagyszerű lenne például, ha egy szimfonikus zenekar folyamatosan
együttműködne díjazott szólistáinkkal.
A zsűritagok verbuválása mennyire nehéz?
Általában örömmel jönnek a művészek zsűrizni. Van néhány állandónak
mondható zsűritagunk, például a japán Rintaro Akamatsu zongoraművész
vagy Csáki András gitárművész. Zongorában én vagyok az állandó pont, de
mindig változik egy kicsit az összetétel, többször volt olasz, spanyol
zsűritagunk is.
Hallani időnként olyan hangokat, hogy a versenyzés nem jó, mert
megterheli a gyerekeket, egyébként is idegen a művészettől. Mi a
véleménye erről?
Én úgy látom, hogy a gyerekekben eleve van egy versenyszellem. Ha ezt jó értelemben aknázzuk ki, akkor az segíti őket.
Persze fel kell készíteni a fiatalt a versenyzésre: tudnia kell,
hogy az mivel jár. Nem mindegy, hogyan dolgozza fel akár azt, hogy nyer,
akár azt, hogy nem nyer. De egészségesen kezelve a verseny előrevisz
mindenkit.
A római abszolút győztes zongoristánál, Puskás Máténál is ezt látom. Ő
korábban három Danubia Talents versenyen is elindult, de az motiválta,
hogy abszolút győztes legyen, amit most el is ért. Nagyon akart
fejlődni. Vácon is kiválóan zongorázott, de legutóbb Rómában már benne
volt az a plusz, ami talán korábban hiányzott.
Milyennek látja a hazai zenei tehetséggondozás, egyáltalán a zeneoktatás
helyzetét? Miben vagyunk erősek, és mi az, amin érdemes lenne
változtatni?
Azt hiszem, a tanárképzés gyakorlati részét lehetne erősíteni. A végzős
tanárjelöltek a tanítási gyakorlatra kevés időt kapnak. A tanulmányaim
során én négy évig vettem részt gyakorlati oktatásban, az első félévben
csak figyeltem a tanárt, ahogy tanított, aztán én is folyamatosan
tanítottam tanári felügyelet mellett. Mivel mentor tanár is vagyok, és
az elmúlt években szaktanácsadóként a fővárosban és vidéken is
látogattam többek között kezdő kollegákat, tanárjelölteket, ezért tudom,
hogy a tanítási gyakorlat a tanárjelölteknek nagyon fontos.
Ön zongoraművész is, de az előadói karriernél talán fontosabb az életében a tehetséggondozás, a tanítás. Mi motiválja?
Mindig is inkább tanárnak készültem, nehezen tudnám megmondani, hogy
miért. Az biztos, hogy nem szeretném teljesen feladni a zongorázást. Egy
tanárnak is fontos, hogy időnként koncertezzen, ez segíti a pedagógiai
munkát is. A tanítványaim között egyébként többen vannak, akik nem
készülnek zenei pályára, de a zenetanulás, a zongorázás építi a
személyiségüket, örömet szerez nekik, ami a legfontosabb ebben a
„munkában”.
Esetleg voltak olyan meghatározó tanárai, akik a pedagógia vagy a versenyeztetés felé indították?
Ami a versenyeztetést illeti, nem nagyon volt előttem tanári példa.
Inkább a növendékeim jelezték, hogy szeretnének indulni versenyeken.
Voltak köztük olyanok, akikről mások már lemondtak vagy nem vették őket
komolyan. Én komolyan vettem őket, és akkor persze elkezdődött egy
radikális változás, a cél érdekében a növendéknek máshogy kellett
viszonyulnia a zenéhez, a gyakorláshoz.
Ha egy gyerek azt mondja, hogy tanulni akar, akkor én melléállok. Ez
persze nagy munka, nagy lemondás is. Volt az életemben olyan periódus,
amikor szinte semmi mással nem foglalkoztam, csak a tanítással és
egy-két növendékkel, hogy elérjék álmaikat.
Minden nap több órát gyakoroltunk. Ezt úgy fogom fel, hogy hozzátartozik
a zeneiskolai munkámhoz. Magántanítványokat nem vállalok, az már nem
férne bele, de ha a zeneiskolában feladat van, akkor azt örömmel végzem.
Nem úgy működik, hogy kettőtől hatig tanítok, aztán vége. Az óráimon
egyébként nem csak egy gyerek van, hanem bejönnek többen is, figyelnek,
kíváncsiak, ez eleinte furcsa volt, de mára elfogadta mindenki. A
tanítványaimmal koncertekre járunk, legutóbb Bécsbe utaztunk együtt,
hangszereket néztünk. Ez inspirálja őket, olyan kapcsolat van közöttük,
amivel egymást is ösztönözni tudják.
Mi volt a legnagyobb személyes öröme, sikere zenetanárként?
Nagyon sok öröm van ebben. Öröm, amikor látom, hogy valaki fejlődik,
eredményeket ér el, pedig néhány éve még hangszere sem volt. Nagy dolog
látni, hogy a növendékek álmai megvalósulnak. És ott vannak az emberi
kapcsolatok: egy olaszországi utam alkalmával éppen nagyon viharos
időjárás volt kint, és egy 27 éves volt tanítványom rám írt aggódva,
hogy jól vagyok-e, vigyázzak magamra. Egy másik növendékem hat éve
abbahagyta a zongorázást, de nemrég egy koncerten találkoztunk,
beszélgettünk, és most visszajött hozzám tanulni. Azért ezek a dolgok
nagyon nagy örömöt adnak, és mindig újabb erőt a folytatáshoz.
SCHALK ENDRE KORNÉL
------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 10 órája a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
https://www.comune.roma. it/web/it/notizia/120-anni-della-...
Huszákné Vigh Gabriella 13 órája új blogbejegyzést írt: P. Vértesaljai László: Átléptem a Szent Kapun 2024
Huszákné Vigh Gabriella 14 órája új blogbejegyzést írt: A karácsonyi ebéd, amely megnyitja a Sant'Egidio közösség reményét 2024
Huszákné Vigh Gabriella 16 órája új blogbejegyzést írt: P. Vértesaljai László: Átadták a zarándokfolyosót, mely az Angyalhídtól vezet a Szent Péter térig 2024
Huszákné Vigh Gabriella új linket töltött fel: Tiscali
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Ferenc pápa megnyitotta a Szent Péter bazilika Szent Kapuját 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: Átadták a Szent Péter térre vezető zarándokút indítóállomását és az aluljárót 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: Új szabályozások a Trevi kútnál 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: Rómában a Milvius hídi csatára kulturális előadással emlékeztek 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 4 napja a(z) Trevi kút fórumtémában:
A Trevi kút a restaurálás után új látogatási módokkal nyílik...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Danubia talents mesterkurzus a Római Magyar Akadémián 2019
Liszt Ferenc Nemzetközi Zongora Tehetségkutató Rómában 2018
A római Különbözőség-Hasonlóság kiállítás záró ünnepe, és csütörtöki koncert a Falconieri palotában 2022
Klukon Edit és Ránki Fülöp négykezes zongoraestje Rómában 2022