Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
4 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2020.11.22.
Róma hosszú történelme során az egyik legnagyobb, folyamatosan jelen
lévő problémát a lakosság élelmezése jelentette. A rossz termés gyakran
lázongásokhoz vezetett, melyek sokszor azzal a veszéllyel fenyegettek,
hogy alapjaiban rengetik meg az egész birodalmat. Az éhséglázadások
megelőzésének céljából Claudius császár Kr. u. 42-ben Ostiától északra
egy hatalmas, mólókkal és világítótoronnyal ellátott kikötőt építtetett,
ahova teherhajók ezrei szállították az élelmiszert a szélrózsa minden
irányából.
Az utolsó zsák!
Egy csapat izzadt kikötőmunkás már kora reggeltől búzazsákokat cipel egy
kis folyami dereglye fedélzetére. A rakodást egy felügyelő ellenőrzi,
míg a feketébe öltözött „kalkulátor” gondosan számon tartja a
szállítmányt: minden egyes fedélzetre felvitt zsákot egy kis pálcika
jelöl. A dereglye hamarosan elindul a Tiberisen, hogy rakományát
eljuttassa a Rómában várakozó egymillió éhes szájnak.
A fenti jelenetet egy Kr. u. 3. századból származó, Ostiában, Róma
egykori legfontosabb importkikötőjében található falfestmény örökítette
meg az utókor számára. A város kikötőjébe számtalan árucikket – olajat,
bort, márványt, fémeket – szállítottak a birodalom minden területéről.
Mivel a római vezetésnek kulcsfontosságú volt, hogy kenyérrel lássa el a
legszegényebb rétegeket – amely a korai császárkorban mintegy 200 ezer
embert jelentett –, Ostiában a leggyakoribb látványnak a hatalmas
búzaszállító teherhajók jelenléte számított.
Megfelelő mennyiségű ennivaló hiányában a csőcselék egyértelmű jelét
adta elégedetlenségének. Még maga a császár sem tudhatta biztonságban az
életét, amikor szegények tízezrei indultak meg a nyomornegyedekből,
hogy élelemre vadásszanak – vagy bárkire, akin dühüket csillapíthatják.
Érthető, hogy Ostia hatalmas kikötőjének megépítése Róma egyik
legfontosabb – és egyben legdrágább – építési projektjévé vált.
„Ne akarja tudni!”
Ostia Rómától 30 kilométerre délnyugatra fekszik, ott, ahol a Tiberis a
Földközi-tengerbe torkollik. Maga a kikötő eredetileg mindössze néhány
dokkból állt; csak kis teherhajók fogadására volt alkalmas, ami a
gabonabeszállítás során komoly problémákhoz vezetett.
Róma hatalmas búzaigénye miatt nagy raktárkészletekre volt szükség arra
az esetre, ha rossz volt a termés a provinciákban. Mivel ehhez nem
voltak adottak a megfelelő feltételek, Claudius császár Kr. u. 42-ben
úgy döntött, egy korszerű, a legnagyobb hajók befogadására is képes
kikötőt építtet a rossz állapotban lévő dokkok helyére.
-
Betonnal teli óriáshajó
Az új kikötő gigantikus méretekkel rendelkezett. A 800 méter széles, 7
méter mély kikötőmedencét Ostiától 4 kilométerre északra ásták ki.
Oldalsó széleit kőfalakkal erősítették meg, a kikötő bejáratához mindkét
oldalon egy-egy hosszú, ívelt mólót építettek a víz alatt megszilárduló
római betonból. Az építészek a kikötő bejárata elé – a téli viharoktól
való megóvása érdekében – egy hatalmas hullámtörő gátat terveztek.
Suetoniustól tudjuk, hogy a hullámtörő alapjául egy gigantikus méretű
hajó szolgált, amelynek rakterébe betontömböket hordtak, hogy el tudják
süllyeszteni. A hajó fölé az éjszaka közlekedő hajók tájékozódásának
megkönnyítése érdekében egy magas világítótornyot építettek. Ezt
követően két csatornát ástak a kikötő és a Tiberis közé, hogy a hajók
rakományát folyami dereglyéken Rómába szállíthassák.
-
-
Az építkezés végül egészen Kr.u. 64-ig tartott. Nero császár a kikötő
megépülésének tiszteletére kiadott egy emlékérmet, amelyen a kikötő
mellett a gátak és hajók képe volt látható.
Vadállatok Ostiában
Megnyitása után a Földközi-tenger legkülönbözőbb vidékeiről érkező
teherhajók lepték el az új kikötőt, a Portus Ostiensist. Becslések
szerint Róma évi 270 ezer tonna búzát importált, mely nagyrészt az új
kikötőn keresztül érkezett Egyiptomból és Észak-Afrika egyéb
területeiről.
A kikötőmunkások éjt nappallá téve dolgoztak, hogy a nagy mennyiségű áru
Rómába jusson. A búzát nagy zsákokban, a bort és olajat nehéz
cserépedényekben szállították. Egy rakomány akár 10 ezer amforából is
állhatott, és meglehetősen kemény munka volt az árut a raktér fojtó
melegéből kicipelni.
-
-
Egy 250 tonnányi búzát szállító hajó kirakodása 7–8 napot vett igénybe,
mégis ez szinte semmi nem volt a márvány- és gránitszállítmányokhoz
képest, amelyekre Róma nagyszabású építkezéseihez volt szükség. A
súlyosabb rakományokhoz fából ácsolt darukat használtak.
Ostiába rabszolgaszállítmányok is érkeztek, a legnagyobb feltűnést pedig
az Afrikából szállított, ketrecekbe zárt vadállatok: oroszlánok,
majmok, orrszarvúk és elefántok keltették, amelyeket gladiátorviadalokra
vittek tovább Rómába.
Látványos fejlődés
Bár a közel 900 ezer négyzetméteres kikötőmedence még manapság is
tekintélyes méretűnek számítana, nagysága bizonyos szempontból hátrányt
is jelentett. A hajók ugyanis rossz időjárási viszonyok között – a
megerősített gátak ellenére – nagy veszélynek voltak kitéve. Már két
évvel a kikötő hivatalos megnyitása előtt, Kr. u. 62-ben 200 hajó
veszett oda egy viharban.
Valószínűleg ez is szerepet játszott abban, hogy a „nagy építő” Traianus
császár Kr. u. 100 körül egy teljesen új, a régi mögött felépítendő
kikötő létrehozása mellett döntött. Bár csak feleakkora volt, mint
Claudiusé, sokkal nagyobb védelmet nyújtott a hajóknak.
-
-
Az új kikötő rakpartjai mentén gomba módra nőttek ki a földből a viskók,
de a rómaiak buzgón építkeztek magában Ostia városában is, melynek
lakossága a 3. században 50 ezerről 75 ezer főre nőtt. A régi
építményeket lebontották, helyükre újakat emeltek, amelyek között
színházak, fürdők és 20 férőhelyes, nyilvános illemhelyek is helyet
kaptak.
A városok, amelyekkel Ostia kereskedett, telephelyeket hoztak létre a
városban, az átutazó vendégek és tengerészek számára pedig hotelek és
kocsmák nyíltak, amelyek törzsvendégeik miatt veszélyes helyeknek
számítottak. „Látod, ’mint hever kiöntött itallal a bérgyilkos,
körülötte tengerészek, szökött rabszolgák, tolvajok, bakók és
koporsókészítők.” – írja Iuvenalis, a római szatíraköltő egy dezertált,
lezüllött katonatisztről, akire egy hírhedt ostiai kocsmában találtak
rá.
Ostia lakosságának többségét bevándorlók alkottákOstia lakosságának többségét bevándorlók alkották
Ostiában a búza és egyéb áruk tárolására hatalmas raktárakat is
építettek, amelyek közül az egyik még ma is áll. Az építkezési láz
tetőpontját Hadrianus uralkodása alatt, Kr.u. 117 és 138 között érte el,
amikor összesen 137 ezer négyzetméter nagyságú felület épült. Az
összehasonlítás kedvéért: ezen a területen ma több mint ezer családi ház
férne el.
Az egész Római Birodalom találkozóhelye
Az élénk hajóforgalom rengeteg munkalehetőséggel szolgált a kötélverők
és hajóácsok számára, de mellettük egyszerű dokkmunkások, rabszolgák és
hivatalnokok ezrei foglalkoztak nap mint nap az áruk és termékek
kirakodásával és regisztrálásával.
-
-
A kutatók a fennmaradt feliratok és listák alapján arra következtettek,
hogy Ostia lakosságának nagy része a környező, jórészt földközi-tengeri
országokból érkező bevándorló volt. A kikötőváros lakosainak etnikai
összetétele sokkal inkább tükrözte a Római Birodalmat alkotó népek
sokféleségét, mint a főváros.
-
-
A település sokszínűsége a vallás tekintetében is kifejezésre jutott. A
legtöbb templomot a hajózás isteneinek, valamint Ceresnek, a
gabonatermesztés istennőjének szentelték, de Fortuna – a szerencse
istennője – is nagy tiszteletnek örvendett. Érdekesség, hogy 1961-ben
útépítők Ostiában bukkantak rá Európa első zsinagógájának maradványaira
is
Ostiából kísértetváros lesz
Ostia virágzó kikötővárosa Kr. u. 300 körül gyors hanyatlásnak indult.
Rómában ez a káosz időszaka volt. A császári székben egyik uralkodó
követte a másikat, miközben a gazdaság is összeomlott.
-
----------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 órája a(z) Karácsony Rómában fórumtémában:
https://www.cinecittaworld. it/it/parco/attrazioni/presepe...
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 órája a(z) Karácsony Rómában fórumtémában:
Rómában minden készen áll: a világ legkülönlegesebb ...
Huszákné Vigh Gabriella 3 órája új blogbejegyzést írt: Kifényesedett Rómában a Sapienzia Egyetem szimbolikus Minerva szobra a restaurálás után 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 5 órája a(z) vatikán fórumtémában:
Idős asszony, akit kilakoltattak a Vatikánból: "Csak akkor ...
Huszákné Vigh Gabriella új linket töltött fel: Eventi culturali
Huszákné Vigh Gabriella új linket töltött fel: Artribune
Huszákné Vigh Gabriella írta 18 órája a(z) Karácsony Rómában fórumtémában:
dedotte dal globo sostenuto 1 187 / 5 000 2024. november 2....
Huszákné Vigh Gabriella írta 18 órája a(z) Karácsony Rómában fórumtémában:
https://www.vaticanstate. va/it/novita/1119-giunto-in-...
Huszákné Vigh Gabriella írta 19 órája a(z) Karácsony Rómában fórumtémában:
https://www.vaticannews. va/it/vaticano/news/2024-...
Huszákné Vigh Gabriella írta 20 órája a(z) időszaki kiállítások fórumtémában:
Először állítják ki Caravaggio egyik ritka alkotását 2024...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Megfejtették, hogy Róma kikötőjét a bizánciak rombolták le
Orbán Viktor és Lévai Anikó Róma tengerpartján Ostián, a La Bussola tengerparti étteremben ebédelt 2023
Szerencsére károkat nem okoztak Rómának a tengerparti tornádók 2021
Róma környékén még üresek a strandok, sehol nincs az ilyenkor megszokott tömeg 2021