Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
4 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2020.01.15.
Tavaly szeptemberben Rómában mutatták be sikerrel a a Nuovo Cinema
Aquilában a a Szépművészeti Múzeumban 1983-ban elkövetett nagy
képrablásról szóló dokumentumfilmet Operazione Budapest /Budapest
művelet címmel.
Most Budapesten az Uránia moziban január 29-én 18.30 h-tól vetítik Gilberto Martinelli és Nagy Anna dokumentumfilmjét.
A vetítés után beszélgetés keretében vendég lesz Gilberto Martinelli
rendező, Nagy Anna forgatókönyvíró és Nádas György humorista. Moderátor:
Katona Csaba
Csatlós Hanna cikk: „Én nem akartam a magyaroknak ártani” – megszólaltak a Szépművészetit kirámoló tolvajok
https://hvg.hu/kultura/20200103_szepmuveszeti_muzeum_keprablas_dokumentumfilm?fbclid=IwAR2EPz9IW3ZkkKmhJEcSKz3-S8utMcgDGWqSKvmPfnZZChQOKkkKdq6-kkA#article-comments
Rést ütött a szocializmus pajzsán, amikor a nyolcvanas évek elején egy
olasz bűnbanda ellopott hét képet a Szépművészeti Múzeumból. Most egy
olasz produkció keretében dokumentumfilm készült a képrablásról:
sikerült szóra bírni a már nyugdíjas korú tolvajokat, és az annak idején
a nyomozásba bevont magyar és olasz hatóságiakat is. A filmet megelőző
kutatómunkának köszönhetően új részletek derültek ki a műkincslopásról,
de még mindig vannak elvarratlan szálak.
1983. november 5-én kirabolták a Szépművészeti Múzeumot, ráadásul nagyon
értékes műkincseket lovasítottak meg az intézményből: többek között
Raffaello Esterházy Madonnájának is lába kelt. A bűntényt magyarok
közreműködésével egy ötfős, olasz banda hajtotta végre, akik komoly
fejtörést okoztak a magyar hatóságoknak, mivel műkincseket – pláne
múzeumokból – akkoriban nem igen lopkodtak Magyarországon.
Az a tény pedig, hogy ez a nyugati típusú bűncselekmény egyáltalán
megjelenhetett a vasfüggönyön innen, felkorbácsolta az érzelmeket. Nagy
sajtóvisszhangot kapott az eset, sokat cikkeztek róla, a nyomok
felkutatásához a tévében hívták segítségül a nézőket, a múzeum
biztonsági őreit pedig kabarékban, vicclapokban parodizálták. Sokan úgy
vélekedtek és vélekednek ma is: az, hogy sikerült az olasz bűnözőknek
kijuttatniuk az országból hét drága műkincset, a szocializmus
hanyatlásának egyértelmű tünete volt, az olasz incidens kinyitott egy
szelepet, rést ütött a Kádár-rendszer pajzsán.
Nem véletlen, hogy a képlopást a 20. század legnagyobb szabású magyarországi műkincsrablásaként még akkor is, ha 1984-ben már nagyjából le is zárták az ügyet. A tolvajokat egyesével kapcsolták le, őket és a magyar bűnsegédeket is elítélték, mindenkit a saját országában tettek rács mögé. Az elrabolt képeket visszaszerezték Görögországból, az olasz miniszerelnök a rejtélyes lopás megoldásának apropóján találkozott Kádárral, a megsérült kincseket pedig restaurálták. Azaz körülbelül fél évvel a Szépművészeti kifosztása után már helyre is állt a világ rendje.
Egy most készült olasz dokumentumfilm, a Budapest-művelet (Operazione
Budapest) azt sejteti ugyanis, hogy az ügynek bizonyos részletei még
mindig nincsenek feltárva, illetve vannak szándékosan elhallgatott
elemei. A témában született már könyv, Zombori Attila Képes könyv című
kötete a magyarok szerepét göngyölíti fel a korabeli rendőrség által
kiadott dokumentumok alapján, a 444.hu-nak néhány évvel ezelőtt
megjelent cikke pedig az akkori sajtómegjelenések diskurzuselemzése. A
téma ugyanakkor annyira gazdag, hogy 35 év után is van még mivel
foglalkozni, és éppen itt volt az ideje, hogy megszólaljanak maguk az
olasz elkövetők is.
Ami azért nagy bravúr az alkotók, Gilberto Martinelli rendező és a
Rómában élő, eredetileg ókori filozófiával foglalkozó Nagy Anna
részéről, mert az öt műkincstolvajból ketten már nem élnek, illetve
ketten még soha nem adtak interjút, a bandavezér Ivano Scianti is csak
egyetlen egyszer nyilatkozott egy olasz bűnügyi újságírónak. A tolvajok
még 1983-ban kötöttek egy egyezséget arról, hogy soha nem fognak a
témáról beszélni, de miután Scianti ezt megszegte, a másik két
elkövetőt, Giordano Incertit és Carmine Palmesét mégis sikerült a film
kedvéért rávenni a nyilatkozatra – meséli a hvg.hu-nak Nagy Anna.
„Scianti a mai napig nem ismeretlen a bíróságokon, szóval őt az
ügyvédjén keresztül kerestük fel. Ő más körökben mozgott, mint Palmese
és Incerti. Az utóbbiak jó barátok, őket e-mailekkel ostromoltam,
amelyekből végül kiderült számukra, hogy nem szenzációt szeretnénk
kelteni, hanem valóban az eset történelmi kontextusa érdekel minket.”
Nagy egy New York-i és olasz ösztöndíjprogram keretében komoly
kutatómunkát végzett, hogy aztán a filmben minél hitelesebb tudják
rekonstruálni a történteket. Másfél évig járta a különböző országok
levéltárait, sok-sok doboznyi iratot, rendőrségi nyomozati anyagokat,
bírósági, kihallgatási jegyzőkönyveket, olyan dokumentumokat talált,
amelyekkel eddig senki nem foglalkozott.
A filmben az akkori főügyész-helyettestől kezdve az ügy feltárásában
részt vevő magyar nyomozókon át egészen Barabási Albert-Lászlóig sok
mindenkit megkérdeztek a készítők, de nyilatkozott nekik az olasz
csendőrség műkincsvédelmi részlegének egyik alapítója is. Roberto
Tempesta egysége az első olyan speciális részleg volt a világon, amely
már azelőtt működött, hogy egy ENSZ-döntés értelmében államközi
ellenőrzés alá vonták volna a műkincs-kereskedelmet. A részleg
páncélszobájában jelenleg is több száz lefoglalt műkincs fekszik –
részletezi az alkotó.
„Mindez azt jelenti, hogy 1983-ban az olaszoknak már konkrét lista volt a
kezükben a lehetséges betörőkről, az egyes bandák modus
operandijairól.”
A november 5-én éjjel a felállványozott Szépművészeti Múzeumba –
amelynek biztonsági rendszere a magyar állam pechjére éppen azokban a
napokban nem működött – könnyedén besurranó tolvajok, noha hagytak maguk
után bűnjeleket (például egy olasz gyártmányú csavarhúzót), a
különleges részleg segítsége nélkül biztosan nem kerültek volna ennyire
gyorsan, 2-4 hónapon belül rendőrkézre.
Az elkövetők többségében nem kispályás bűnözők voltak. A bandavezér
Scianti „élete máig kalandos”, már a múzeum kirámolása előtt voltak
ügyei Magyarországon, és miután kikerült a börtönből, folytatta a
műkincsbizniszt. Ebből nagyon jól meggazdagodott, de hiába fürdött
olykor pezsgőben, élete végére mégis elszegényedett. Legutóbb tavaly
kapták el egy postai betörés miatt, ám büntetését nem tudta leülni, mert
kórházba került. Jelenleg is kritikus az állapota.
Bűntársát, Giordano Incertit volt a legnehezebb a film készítőinek szóra
bírni, ő az a típus – mondja az alkotó –, akibe nem érdemes belekötni.
Incerti ugyan ma már egy „békés nagypapa életét éli”, ő volt a
Szépművészeti kirablására alkalmilag összeállt bűnbanda nehézfiúja, a
képlopás előtt már több különböző bűncselekményt is elkövetett. „Az ő
helyzetében nem szokás interjúkat adni” – fogalmaz sejtelmesen Nagy.
Hogy valóban nem piti bűnözők hajtották végre a képrablást, jól mutatja
az is, hogy az egyik tagot, Graziano Iorit később tragikus módon ölték
meg, mert nem volt hajlandó feladni legjobb barátját, Sciantit.
Bomba jó nők, luxus, nyugi
A Budapest-művelet nemcsak magát a bűntényt és a nyomozást
rekonstruálja, de egy ritkán látott képet is felvillant a nyolcvanas
évek Budapestjéről. Az akkori olaszok szemével láttatja a fővárost, és
egyúttal arra is választ ad, hogy szivároghattak be a nyugati bűnözők az
országba.
Mivel akkoriban valutaéhség volt Magyarországon, Kádárék nyitottak a
turizmus felé, és kölcsönöket kezdtek felvenni Nyugatról, hogy a
lakosság – a környező országokhoz képest – magasabb életszínvonalát
biztosítani tudják. Az volt az érdekük, hogy Nyugatról fizetőképes
emberek jöjjenek az országba, és nálunk költsék el a pénzüket – hangzik
el a filmben.
Így lett kiterjedt a fekete valutapiac, és így érkeztek szép számmal
olaszok és görögök is Budapestre. Ahogy a filmben az interjúalanyok
elmondják: finom volt nálunk a kaja, és bomba jók voltak a nők.
Olaszországhoz képest nyugi volt, olcsóság, de akinek igénye volt rá, az
a „féktelen luxust” is megtalálhatta. A szocialista mennyország
élvezeti értékét már csak az éjszakai szórakozóhelyek tudták fokozni, az
Anna bár és a Gerbeaud is teli voltak olaszokkal. „Ők elsősorban a nők
miatt jöttek, meg eladni néhány dolgot, farmert, cipőt” – mondja az
egyik olasz megszólaló.
Az is nagyon érdekes, hogy miként interpretálják három évtized
távlatából az eseményeket az elkövetők. Ezek a most már idős férfiak
csibészes büszkeséggel mesélik például, hogy azért jó érzés volt
provokálni a szocialista rezsimet, fosztogatásuk olyan volt, mintha egy
kis háborút nyertek volna „ez ellen az erő ellen”.
Utólag visszagondolva pedig olyan simán ment az akció, mint kés a vajban.
Az állványozást mintha csak nekik építették volna fel, az utcán nem
voltak szemtanúk, és hiányoztak később a kötekedő vámosok is. Incerti
mosolyogva meséli, hogy az igazak álmát aludta, miközben áthaladtak
Görögország felé az értékes műkincsekkel a határokon.
A bűncselekményt nem értékelik súlyosnak, hiszen „ők nem bántottak
senkit”, és egyébként is: "olasz festményeket loptak vissza, nem?" –
teszi fel egyszer a költői kérdést Scianti.
Egyedül Incerti az, akit mintha furdalna a lelkiismerete. Magyarországon
sok embernek okozott álmatlan éjszakát a műkincslopás. Hogy hiba
csúszott a rendszerbe, annak személyi következményei is voltak. „Soha
nem gondoltam volna egy ilyen zárt nemzettel kapcsolatban, hogy ekkora
botrány törhet ki, hogy menesztések lesznek, elbocsátott igazgatók, hogy
ez lesz a század lopása” – mondja az olasz férfi, majd hozzáteszi:
én nem akartam a magyaroknak ártani, az isten szerelmére dehogy.
Nagy Anna elárulja, hogy Incerti bocsánatot szeretett volna kérni a
bűnténybe bevont magyaroktól is, az illegális valutázásból élő Raffai
Józseftől és Kovács Gusztávtól is. „Ők ketten egyrészt az éjszakai
életbe és a feketézésbe vezették be az olaszokat, akik így a szokásos
korabeli digóknak tűnhettek, költőpénzt szerezhettek, és egyszerűbb is
volt magyar rendszámú autóval közlekedni Budapesten.”
Annak ellenére, hogy a magyarok valószínűleg nem tették be a lábukat a
múzeumba, az itthoni bíróság jóval súlyosabb büntetést szabott ki rájuk,
mint az olasz tolvajokra. Míg utóbbiak néhány év után szabadultak,
Raffai 5 évet, Kovács 11 év fegyházat kapott a bűnrészességért.
A román titkosszolgálati szál és a Camorra
A Budapest-műveletben a rengeteg megszólaló és archív felvétel ellenére
is vannak homályos foltok, elvarratlan szálak, és hiányoznak a
történetből fontos szereplők is. A magyar elkövetők közül egy még
például életben van – külföldön él –, Nagy Annáék mégsem keresték őt
fel. Mint mondja: nem akartak előráncigálni olyan embereket, akik az
ügyet sokkal jobban megszenvedték itthon, mint kint az olaszok.
„Ráadásul, ha csak a leghalványabb lehetősége is felmerül annak, hogy 35
év távlatából is valaki fél egy vélt vagy valós veszélytől, amibe
esetleg kerülhet, akkor szerintem nem ér annyit a film, hogy ilyen
helyzetbe kényszerítsük.”
Mert nagyon úgy fest, hogy a Szépművészeti kirablása nem elszeparált,
kizárólag olasz–magyar ügy volt. A megrendelő egy azóta meghalt görög
személy lehetett, de elképzelhető, hogy ő csak strómanja volt a nápolyi
maffiának, a Camorrának. A film komoly hozzáadott értéke, hogy további
kutatásra ösztönözheti a téma iránt érdeklődőket, mert megpendít például
egy román titkosszolgálati szálat is.
A film kedvéért a készítők próbáltak felkeresni embereket a korabeli
titkosszolgálatból, a politikai életből, de ezek mind sikertelen
kísérletek voltak, ahogy a görög szál felgöngyölítése is lehetetlennek
tűnt. Mindez pedig arra enged minket következtetni, hogy a múltat
valamiért nem kezelik lezártként.
Ez egy bonyolult háló, amit az olaszok kapcsán felvázoltunk. Átfut
Magyarországon, egészen Romániáig, Görögországon át, egészen Amerikáig.
Ennek a pontos felrajzolása azonban a jövőben további adatokat és
bizonyítékokat igényel – teszi hozzá Nagy Anna.
A teljes kép feltárását Nagy szerint gyakran maguk az olasz elkövetők
akadályozták, néha szándékosan virágnyelven fogalmaztak, vagy valamiről a
betyárbecsület okán nem tettek említést. Ezenfelül valószínűleg ők
maguk sem ismertek minden részletet, és nem láthatták át, hogy valójában
mekkora játszmának a sakkfigurái.
A maffia és a román állam közreműködését is csak utalásokból lehet
sejteni. Ivano Scianti többször is tett említést a román
titkosszolgálatok közreműködésére, mivel a férfi szeretőjének édesapja a
román rendőrségnél fontos szerepet töltött be. A műkincstolvaj
Sciantiról tudtak az országban, és valamiért mégsem állították elő.
„A rendőrségi jegyzőkönyvek, nyilatkozatok alapján a korabeli hatóságok
meggyőződése volt az is, hogy a betörésből szerzett pénzt végül a maffia
bebörtönzött családtagjainak megsegítésére akarták fordítani. Kérdés az
is, hogy ki várta Amerikában a görög képeit. Itt kezdődnek a
találgatások” – mondja Nagy, aki szerint ennek felderítése már
meghaladja a kutatás kereteit, és ez már a rendőrségi nyomozás feladata
lenne. "A mi munkánk nem ezt tűzte ki céljául, hanem hogy a betörés
történeti kontextusát felrajzolja" – teszi hozzá.
Jobb, mint a Cluedo?
Az biztos, hogy Nagy Annáék számára azért nem teljesen itt ér véget a
történet. Nagy szívesen készítene folytatást a budapesti betörés
kapcsán, a Budapest-művelet nagyjátékfilm-változata is alakulóban van,
és készül a dokumentumfilmhez egy társasjáték is.
„A játékosok együttes erővel küzdenek a játék ellen, együttműködési
képességüket teszik próbára. A játék végére minél többet sikerül a
képekből a múzeumba visszavinni és a rablók közül leleplezni, annál
sikeresebbnek tekinthető a nyomozás.”
A játék bétatesztelése zajlik éppen – ahova várják a jelentkezőket –,
illetve az alkotók úgy tervezik, hogy Magyarországon is lesz mozis
premierje a Budapest-műveletnek. A produkciót később a Magyar Televízió
fogja műsorára tűzni.
----------------------------------------------------------------------------------------------
https://www.facebook.com/operazionebudapest/?eid=ARAecAHBPQYVXQXc7hQ1IR_DqDZiZGJzXl3UUwxaArM3_pKIVStKlhZMKtaAwjX64Uw393EUa20_Av94
https://www.facebook.com/events/2926089697404255/
----------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------
KÉPEK A DÍSZBEMUTATÓRÓL 2020
2020.02.07.
------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------
https://www.facebook.com/operazionebudapest/photos/a.630342467761406/630342514428068/?type=3&theater
--------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 15 órája a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
https://www.comune.roma. it/web/it/notizia/120-anni-della-...
Huszákné Vigh Gabriella 18 órája új blogbejegyzést írt: P. Vértesaljai László: Átléptem a Szent Kapun 2024
Huszákné Vigh Gabriella 19 órája új blogbejegyzést írt: A karácsonyi ebéd, amely megnyitja a Sant'Egidio közösség reményét 2024
Huszákné Vigh Gabriella 21 órája új blogbejegyzést írt: P. Vértesaljai László: Átadták a zarándokfolyosót, mely az Angyalhídtól vezet a Szent Péter térig 2024
Huszákné Vigh Gabriella új linket töltött fel: Tiscali
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Ferenc pápa megnyitotta a Szent Péter bazilika Szent Kapuját 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: Átadták a Szent Péter térre vezető zarándokút indítóállomását és az aluljárót 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: Új szabályozások a Trevi kútnál 2024
Huszákné Vigh Gabriella 5 napja új blogbejegyzést írt: Rómában a Milvius hídi csatára kulturális előadással emlékeztek 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 5 napja a(z) Trevi kút fórumtémában:
A Trevi kút a restaurálás után új látogatási módokkal nyílik...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Olasz dokumentumfilm a nagy magyar képrablásról 2019
Rómában állították ki az Esterházy Madonnát 2018
Görög kolostor kertjében bukkantak a Szépművészetiből ellopott festményekre – ezen a napon történt az évszázad műkincslopása 2022
TóCsa: A magyar lányok azt hitték, sosem jön rá a családjuk, hogy Olaszországban pornóznak 2024