Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2007 szeptember
A térképek galériája után irányjelző táblák segítségével jutunk el abba a négy szobába, (stanzába) melyeket Raffaello falfestményei díszítenek. A művész II. Gyula pápa hívására 1508-ban érkezett Rómába.és ezeknek a szobáknak a kifestésén haláláig , 1520-ig dolgozott tanítványaival együtt. Az utolsót a Constantinusról elnevezett termet már tanítványai fejezték be. Az első 3 szoba gyakorlatilag Raffaello alkotásainak tekinthetők, mivel tanítványai az ő állandó irányítása mellett segédkeztek neki. Az első terem neve Stanza dell Incendio ( A tűzvész szobája.) mivel legszebb festménye A Szent Péter templom előtti városrész, a Borgo égését ábrázolja. A második szoba az itt történt aláirásokról elnevezett Stanza della Segnatura . Három nagy freskója közül a Disputa az Oltárszentség, az Athéni iskola filozófia és Parnasszus az irodalom dicsőitését ábrázolja. A harmadik szoba a Stanza d'Eliodoro, névadó festménye-bejárattal szemközt- Helliodorosz kiűzését ábrázolja a jeruzsálemi temlomból. Az ettől jobbra levő falon a beugró ajtó fölött a Boisenai misét látjuk. a bejárattól jobbra, I Leo pápát, amint visszafordulásra készteti Attilát Róma alól. Az ablak fölött hármas kompozició Péter apostol börtönből való megmenekülését ábrázolja. A Sala di Constantino freskói közül a Nagy Constantinus Milviusi hídnál aratott győzelmét ábrázolót még Raffaello vázlatai alapján készítették, a többi jórészt Giulio Romano alkotása.
----------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.vidamrikkancs.com/kulfold/vatikanban-a-raffaello-freskok-ujra-ragyognak/
A hírekben 2011.06.16-án megjelent, hogy befejeződött a Stanza
d'Heliodoro nevű szoba restaurálása. Ez a helyiség a Raffaello és
tanítványai festményeivel diszített négy szoba közül a második, amelynek
falait 1511 és 1514 között készült remekművek sora, egyebek mellett a
Heliodoro kiűzetése című festmény borítja.
A nagy méretű teremnek is nevet adó freskón kívül ebben a teremben
található A bolsenai csoda, A Szent Péter kiszabadulása a börtönből és
I.Leo pápa visszafordítja Róma alól Attila hadait.
A bolsenai csodát Raffaello is megörökítette a vatikáni Apostoli Palota stanzáiban, 1512-ben.
Feljegyzések szerint 1263-ban egy Rómába tartó cseh pap utazott át
Bolsena városon. A prágai Péterként emlegetett papot, miközben
szentmisét mutatott be, kétségek gyötörték afelől, hogy az ostya valóban
Krisztus testévé változik-e? Az átváltoztatás pillanatában a prágai pap
megdöbbenve vette észre, hogy az átváltoztatott és megtört ostyából
vércseppek hullottak a korporáléra, az oltárra, sőt még a márványpadló
néhány köve is véres lett. A bolsenai hívek a bevérzett oltárkendőt
körmenetben vitték IV. Orbán pápához, aki éppen a közeli Orvietoban
tartózkodott. A Pápa , miután 1264. augusztus 11-én meggyőződött a
történtek hitelességéről, szeptember 8-ai dátummal bullát adott ki,
amellyel elrendelte Corpus Domini, Úrnapja ünnepét. A Pápa ugyanakkor
megbízta Aquinói szent Tamást, hogy az ünnep számára saját liturgikus
szövegeket szerkesszen. Így írta meg az Angyali Mester a nap csodálatos
Lauda Sion k. szekvenciáját. Babits Mihály és Sík Sándor fordításában a
fennkölt vers első szakasza így hangzik: „Dicsérd Sion Megváltódat,
vezéredet, pátfogódat áldja hangos éneked. Nagy titokról szól az ének,
élet élő kútfejének, a Kenyérnek hódolunk. ” IV. Orbán pápa halála miatt
a Corpus Domini ünneplése csak később vált egyetemessé.
Az szent ostyából csöpögő vérrel áztatott három márványkövet ma a
bolsenai Szent Krisztina templom un. „Csoda Kápolnájában” őrzik és
kérésre megtekinthetők. A vércseppek ma is világosan láthatók. A
bevérzett oltárkendő az orv ietói dómban található, amelynek építését
IV. Orbán pápa rendelte el, de a munkálatok valójában csak 1290- ben
kezdődtek meg . Canova szerint ez a templom Olaszország egyik legszebb
egyházi építménye. Az ereklye ma a dóm „Korporálé Kápolnájában”
tekinthető meg. A dóm egész belső terét Fra Angelico, Benozzo Gozzoli,
Luca Signorelli és más nagy reneszánsz mesterek freskói díszítik. Az
értékes kövekkel kirakott ereklyetartó ban őrzött , vérrel áztatott
oltárkendőt évente kétszer, Húsvétvasárnap délután és Úrnapján teszik ki
közszemlére az oltárra. Az eucharisztikus csoda tényleges helyén,
Bolsenában nagy pompával tartják meg Úrnapját. A történelmi belváros
utcáit friss virágokból készült művészi virágszőnyeggel borítják be és
körmenetben viszik a három vércseppe l áztatott kő egyikét. A három
kilométer hosszú virágszőnyeg készítésében a belváros apraja nagyja
kiveszi a részét. A szent jeleneteket előbb papírra vagy közvetlenül az
utca kövére rajzolják és erre helyezik rá a virágszirmokat. A
virágművészek megállás nélkül három napig dolgoznak, az utolsó simítások
az ünnep reggelére maradnak, amikor a gyorsan hervadó virágszirmok is a
helyükre kerülnek.
http://storico.radiovaticana.org/ung/storico/2005-02/27921.html
Megújultak Raffaello színei
2011. június 28.
Új részletek kerültek elő Raffaellónak a Vatikáni Múzeumban restaurált
freskóin, a szennyeződéstől megtisztított falfestmények visszanyerték
eredeti színüket.
"Színárban ragyognak Raffaello falai" - nyilatkozott Antonio Paolucci, a
Vatikáni Múzeum igazgatója a reneszánsz festőről elnevezett lodzsák
termeiben folyó helyreállításáról a Corriere della Sera napilapnak.
Évszázados szennyeződéstől tisztították meg a Heliodoros-termet díszítő
freskókat. Már csak az utolsó, a Nagy Szent Leó pápa és Attila
találkozását ábrázoló fal helyreállítása maradt hátra: a tervek szerint
2012 nyarára készül el. A lodzsák restaurálása tíz éve kezdődött: a
Heliodorosról elnevezett a harmadik terem, melyet újjá varázsoltak. A
legutolsó a Constantinus-terem lesz, ezt Raffaello tanítványai festették
a már elhunyt mester rajzai alapján.
A restaurálást vezető Paolo Violini az olasz napilapnak elmondta, mennyi
meglepetés kísérte a reneszánsz remekművek helyreállítását. "A Szent
Péter kiszabadítását ábrázoló freskó tisztítása közben elhalványodott az
apostol karjának vonala. Azt hittem, kitöröltem az eredeti Raffaellót,
közben csak a művész az angyali glória sugarai mögé rejtette el" -
hangoztatta.
Előtűnt az ezerötszázas freskók eredeti színe és fénye, a szennyeződés
eltávolításával számos részlet vált ismét láthatóvá. Viaszpecsét-nyomot
is találtak: ezzel erősítették a freskókra azt a vékony lapot, melyre az
ábrázolásokat kopírozták át. A másolatból rézmetszet készült - tette
hozzá. A vizsgálatok kimutatták, hogy Raffaello freskóit a 17. századtól
minden száz évben legalább háromszor restaurálták. Elsőként Sebastiano
dal Piombo, aki V. Károlynak a Vatikánt 1527-ben kifosztó serege okozta
károkat korrigálta.
http://mult-kor.hu/20110628_megujultak_raffaello_szinei
---------------------------------------------------------------------------------------
https://tudasbazis.sulinet.hu/hu/muveszetek/muveszettortenet/muveszettortenet-9-evfolyam/raffaello-romaban/stanza-della-segnatura
2023.07.10.
Stanza della Segnatura
Raffaello 1508-ban érkezett Rómába, ahol elsősorban közeli rokona, a pápai főépítész Bramante segítségével jutott jelentős megbízáshoz II. Gyula pápa udvarában.
A vatikáni palotaegyüttes V. Miklós-kori palotájának második emeletén, a főpapi hivataloknak és magánlakosztálynak helyet adó négy terem, a három stanza és a Sala di Costantino kifestésével bízták meg. A firenzei évek után tehát ismét egymás mellett dolgozott Raffaello és Michelangelo, hiszen az utóbbi ekkor kezdte el a Sixtus-kápolna boltozatának festését. Az egy tengelyre felfűzött, ablakaival a Belvedere palota udvarára néző termek sorrendje a következő: Stanza dell'Incendio, Stanza della Segnatura, Stanza di Eliodoro és Sala di Costantino. A három stanza nem túl nagy, nyolcszor tíz méteres alapterületű, élkeresztboltozattal fedett terem, a Sala di Costantino ezeknél majdnem kétszer nagyobb.
A stanzák közül elsőként az ú.n. Stanza della Segnatura, a második terem festésére került sor, 1508 és 1511 között. A terem, amelynek boltozatát közvetlenül Raffaello előtt egy sienai festő, Il Sodoma már elkezdte, az érett reneszánsz művészet és a humanizmus világképének foglalata. A négy oldalsó fal közül a két, egymással szemben álló, hosszabbik felületen az Athéni iskola az antik filozófiának állít emléket, míg a Disputának nevezett kompozíció a katolikus vallás diadalát, az Eucharisztiát ábrázolja. A két kisebb falon a Parnasszus, illetve az Igazságosság allegóriája, és annak két megvalósulási formája látható. (Iustinianus kiadja a pandektákat, Nagy Szent Gergely kiadja a Dekretáliákat.)
A terem boltozati freskói e négy fal gondolati egységét fejtik ki. A nagy freskók fölött ugyanis, egy-egy kerek foglalatban, nőalakok jelennek meg, akik e négy tudományt és egyben erényt, a vallást, a filozófiát, a költészetet és az igazságosságot szimbolizálják. E négy allegorikus nőalak között pedig olyan narratív jelenetek szerepelnek, amelyek jelentése párosával összekapcsolja ezen erényeket, vagy tudományokat (Pl. Apollo és Marsyas). Az Athéni iskola és a Disputa tehát nem csak kompozícionális szempontból tekinthető egymás párjának. A firenzei humanizmus egyik legfontosabb elméleti törekvése volt ugyanis, és elsősorban Marsilio Ficino, illetve részben Pico della Mirandola életműve a bizonyíték erre, hogy az antik filozófiát, elsősorban a platonizmust, és a keresztény teológiát nem egymást kizáró, hanem egymással összeegyeztethető tanításoknak vélték. Ennek révén vált lehetségessé az antikvitás kultusza a reneszánszban, és ez tette lehetővé azt is, hogy a költészet allegóriájának csúcsán a múzsákkal körülvett Apollo jelenjék meg a Stanzában.
A freskók közül az Athéni iskola az, amelyen Raffaello érett stílusát a legjobban lehet tanulmányozni. A kompozíció szigorúan két részre van osztva: a kép felső felét a perspektivikusan ábrázolt, az antik maxentiusi bazilikát, és egyszersmind BramanteSzent Péter templomának tervét idéző, monumentális, dongaboltozattal fedett csarnok jelenik meg. E színpadtér előterében foglalnak helyet az antik filozófia legfontosabb szereplői. A kompozíció ugyanakkor szakít azzal a kissé merev, peruginói módszerrel, amelyben a figurák szorosan álló alakjai egységes csoportokat alkotnak. Raffaello szimmetrikus kompozíciójában, amelynek csoportfűzése egy félkört alkot, minden alak mozdulata önmagában dinamikus, zárt formát képez, az összkép mégis kiegyensúlyozott. A középpontban megjelenő két figura, Arisztotelész föld felé, és Platón ég felé mutató gesztusának kettős csoportja jól szemlélteti ezt a módszert. Az ellentétes mozdulatok pontosan kiegyensúlyozzák egymást. Ez a művészi eszköz pontosan kifejezi a gondolati háttér tartalmát: a platóni és arisztotelészi filozófia ellentéteiben rejlő harmónia keresését. Az utókor az
Athéni iskola alakjaiban előszeretettel vélt rejtett portrékat felfedezni. Raffaello valóban megjelenik, a jobb oldalon, a képből kitekintő ifjú filozófus alakjában. Platónt és Arisztotelészt pedig Leonardóval és Michelangelóval szokták azonosítani. A robusztus, föld felé mutató, erőteljes figuraként megjelenő Arisztotelész Michelangelóval való azonosítását az teszi nehézzé, hogy az utóbbi ismerten neoplatonista nézeteket vallott. A Leonardónak vélt, idősebb, hosszú, ősz hajú, jellegzetes mozdulatával az ég felé mutató Platónnal a helyzet hasonló: Leonardo, empirikus természet-stúdiumai és rendszerező gondolkodása révén elsősorban arisztoteliánusnak volt tekinthető.
Michelangelo rejtett portréja egyébként is, sokkal inkább a valóban michelangelói hatásról árulkodó, az előtérben gondolataiba merülve egy kőtömbre könyökölve ülő, a kompozícióba utólag beillesztett Hérakleitosz alakjában ismerhető fel. De a mű lényege nem is a rejtett portrékban keresendő. Leonardo Utolsó vacsorájához hasonlóan a mű tézis és antitézis összhangjára épül, a rend és a mozgalmasság, a szimmetria és a dinamizmus festői kiegyensúlyozásán alapul, melyben az érett reneszánsz művészet ideáljai, az antikvitás felélesztése, a lineáris perspektívakövetkezetes alkalmazása és a színek harmóniája, valamint a formák plaszticitása egyaránt érvényesül.
------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 órája a(z) gyűjtő új fórumtémában:
https://www.turismoroma. it/en/page/ghosts-rome?...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 órája a(z) Rómaiak Budapesten, Magyarországon fórumtémában:
XXII. Olasz Filmfesztivál - Jurico, Egy Külön Világ vígjáték dráma...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Pápai ima, háborús helyzet fórumtémában:
2. Viharos változások zajlanak már most, de a nagy...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Pápai ima, háborús helyzet fórumtémában:
Fenébe a tankokkal, jöjjenek inkább az MI-vezérelt drónok - ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Gyerekekkel Rómában fórumtémában:
Krisztina Prazsák-Hajnal tapasztalata 2024.10.30. Úgy ...
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: A Vatikáni múzeumok Hölgyek termének mennyezete 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: A római egyházmegye gyűlése a Lateráni Szent János bazilikában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: Római Hallgatói Rezidenciaprogramot indít a MOME és a Collegium Hungaricum Róma 2024
Huszákné Vigh Gabriella 5 napja új blogbejegyzést írt: Újra úgy ragyog a Szent Péter bazilika baldachinja, mint Bernini idejében 2024
Huszákné Vigh Gabriella 6 napja új blogbejegyzést írt: Rómában a Palazzo Wedekind ion oszlopai a a Veio-i régészeti ásatásokból származnak 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Így dolgozott Raffaello Michelangelo szomszédságában 2022
Raffaello szupersztár a Vatikáni múzeumokban 2020
Új megvilágítást kaptak Raffaello művei a Vatikáni múzeumokban
A Vatikáni Múzeumban bukkantak két eredeti Raffaello festményre