Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
5 hónapja | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2024.06.14.
Amikor Szent Ferenc 1219-ben Egyiptomba ment, egy egyszerű tunikát hordott, amely a későbbiekben követőinek sajátos viseletévé vált. Most, 800 évvel később az a tunika – legalábbis egy része – „visszatért” Egyiptomba. A ruhadarabot május 23-án vitték Kairóba, ezt követően Alexandriába. Elviszik még Minja, Aszjút, Kena és Luxor városába is, mielőtt június 2-án visszahozzák Olaszországba.
Az ereklye az olaszországi Toscana régió ferences szerzeteseinek tulajdona, akik azt Szent Ferenc stigmatizációjának 800. évfordulója alkalmából különböző országokba viszik.
Anthony Amen elmondása szerint az ereklye látogatása „mindig emlékeztet bennünket arra, hogy kezdeményezzük a párbeszéd fenntartását a másik féllel”. Hozzátette, hogy az egyiptomi keresztények és muszlimok közötti kapcsolatok területén hatalmas előrelépés történt az elmúlt tíz évben, Abd el-Fattáh esz-Szíszi elnök vezetése alatt. Továbbá az elmúlt pár évben is jelentős előrelépés történt, éppen Ferenc és a szultán találkozásának 800. évfordulója kapcsán. Mint mondta, párbeszédre került sor a Katolikus Egyház és a kairói Al-Azhar Egyetem (amely a világ egyik legtekintélyesebb muszlim oktatási központja) vezetői és ifjúsági képviselői között. „Attól a pillanattól kezdve – mondta Amen – új szakasz kezdődött a vallásközi párbeszédben az egyiptomi muszlimok és keresztények között.”
Forrás és fotó: Vatican News angol nyelvű szerkesztősége
Magyar Kurír
https://www.magyarkurir.hu/kitekinto/szent-ferenc-tunikaja-800-ev-utan-visszatert-egyiptomba
-------------------------------------------------------------------------------------
Nem erre a békére vágyott – Szent Ferenc és a szultán találkozása
2024.05.31.
Assisi Szent Ferenc és az egyiptomi Malik al-Kámil szultán találkozásának 800. évfordulója felé közeledve Bagyinszki Ágoston OFM teológiai tanár és Csik Tamás történész írását publikáljuk.
A ferences rend 2019-ben ünnepli Szent Ferenc és al-Kámil szultán ikonizálódott, ugyanakkor történetileg igazolt Damietta melletti találkozójának a 800. évfordulóját. Bár erős a kísértés, hogy a keresztény szerzetes és a muszlim uralkodó egykori békés kapcsolatfelvételét kontrasztba állítsuk a jelen aggasztó békétlenségeivel, e kísértésnek épp a történész tárgyilagosságával kell ellene mondanunk: ideologikusan közelítve, ez a múltbéli találkozó pontosan a konkrét körvonalait és karizmatikus hitelességét veszítené el. Ferenc testvér ott és akkor, a konkrét történelmi körülmények között mutatkozott Krisztus Békéjének szolgálatában olyan lángoló, „szeráfi léleknek”, aki képessé vált az „idők jeleinek” éber olvasására és egy egészen kivételes békemisszió kivitelezésére. II. János Pál pápa 1986-ban – Ferenc egyiptomi útjára emlékezve – Assisibe hívta össze azt a hagyományteremtő vallási világtalálkozót, amellyel a szerzetes egykori békemisszióját szerette volna folytatni.
A keresztény és muszlim oldalon egyaránt legendás emlékezetű, 800 évvel ezelőtti találkozó történeti kereteit a 1217 és 1221 közé datált V. keresztes hadjárat adja. Ennek közvetlen előzményeként 1187-ben, Szaladin egyiptomi szultán szentföldi hadjárata során elfoglalta a Szent Várost, Jeruzsálemet. A veszteség a keresztény világot érzékenyen érintette, és fellángolt az elvesztett területek visszaszerzésének vágya. Végül III. Ince pápa 1215-ben, A IV. Lateráni Zsinathoz kapcsolódóan hirdette meg a régóta várt válasz hadjáratot Jeruzsálem felszabadítására. A XIII. század első évtizedeiben felerősödő militáns szellem nem hagyta érintetlenül az Assisiből származó Giovanni di Pietro Bernardonét – a későbbi Szent Ferencet – sem, aki frissen alapított rendje képviseletében maga is részt vett a zsinaton.
A „kisebb testvérek” rendje gyorsan növekedett, és III. Ince pápától 1209-ben hivatalos jóváhagyást kapott. Mivel azokban az években különféle eretnekmozgalmak is terjedőben voltak, a fiatal rend számára létfontosságú volt, hogy őket ne tévtanítóként könyvelje el az Egyház. Az első rendi káptalanok egyike, e hűség kifejezéseképpen 1217 pünkösdjén úgy döntött, hogy a testvérek valamilyen módon támogatni fogják az Egyház missziós–evangelizációs tevékenységét az éppen szerveződő keresztes hadjárat során.
Már III. Honorius ült Szent Péter trónján, amikor a keresztes hadak a fent említett káptalan évében útnak indultak a Szentföld felé. A kezdeti stratégiai bizonytalankodások után 1218 tavaszán a keresztesek új célpont felé indultak, az egyiptomi Nílus-delta központjában fekvő Damietta felé. Egyrészt a térség megszerzése vonzó volt, mert kereskedelmi szempontból befolyásos helyzetbe hozta volna az európai hatalmakat, másrészt pedig a Jeruzsálemet is birtokló Ajjúbida Birodalom is lényegesen meggyengült volna. III. Honorius pápa Pelagius Galvani bíborost szemelte ki legátusként a sereg élére, aki azonban a hadvezetés és általában a hatalmi jogkörök kérdésében folyamatos vitában állt a legtekintélyesebb szentföldi keresztes állam, a Jeruzsálemi Királyság Akkonban székelő uralkodójával, I. (Brienne-i) Jánossal.
A keresztes sereg vezetésén belüli viták ellenére az ostrom megkezdésekor kedvező volt a helyzet. Egyiptomban épp a keresztesek partraszállása után néhány nappal, 1218. augusztus 31-én halt meg a szultán, s a trónt az elhunyt fia, a karizmatikus al-Kámil örökölte. A fiatal szultán az Egyiptomban élő keresztényekkel szemben toleráns, más vonatkozásban is művelt uralkodó lehetett, aki vonzódott az iszlám egy misztikus, békés ágához, a szúfizmushoz. Ugyanezt az embert azonban ellenfelei hadvezérként a könyörtelen racionalitásáról is megismerhették. A szultánnak hamar be kellett látnia, hogy hadereje önmagában nem elég a keresztesek kiűzésére, így testvérének, az Ajjúbida Birodalom keleti felében uralkodó al-Muazzamnak a segítségére szorult.
Al-Kámil nehéz helyzetben vette
át Egyiptom irányítását. A keresztes támadáson túl, az egyik nagy befolyással
bíró muszlim előkelőség, bizonyos al-Mástub, 1219 elején sereggel indult
uralmának megdöntésére, így al-Kámilnak döntenie kellett: vagy a pártütők ellen
vonul, és ezzel gyakorlatilag feladja Damiettát, vagy az összeesküvőknek enged
teret, de akkor az élete is veszélybe kerülhet. A szultán végül elvonult
seregével az ostromlott várostól, és al-Muazzam segítségével leverte a
lázadást, ám közben Damietta körül a keresztes ostromgyűrű bezárult, s nem sok
esély maradt a város felmentésére. Ha előbb nem is, de 1219 márciusában már
bizonyosan megfordult az uralkodó fejében, hogy akár még Jeruzsálem keresztény
kézre adása árán is békét kell kötnie a keresztesekkel, különben egész
birodalmát elvesztheti. Bár az összeesküvés leverését követően al-Kámil
visszatért seregével Damiettához, de a keresztesek ostromzárát mégsem sikerült
szétzúznia annak ellenére sem, hogy 1219 augusztusában még komoly győzelmet aratott
a támadók felett. A változó hadiszerencse és a két fél ellátási nehézségei
patthelyzetet alakítottak ki, s végérvényesen egyik fél sem tudott a másik fölé
kerekedni.
A találkozó másik résztvevőjét, Szent Ferencet jobban ismerjük. A rendalapító
számára a békemisszió – a politikusoktól, uralkodóktól és hadvezérektől
eltérően – nem valamilyen taktikai célt szolgált, hanem az evangéliumi
szeretetparancs követését jelentette. Bár a hadi helyzet kedvező lehetett egy
hatalmi érdekek által diktált fegyvernyugvás eléréséhez is, és Ferenc akár még
a szultán békeszándékairól is tudhatott, célja azonban mégsem egyszerű
stratégiai békekötés volt. Celanói Tamás legendája szerint az 1219. augusztusi
ostrom napjaiban történt, hogy Szent Ferenc saját karizmatikus fellépésével,
prédikációjával igyekezett visszatartani a meggondolatlanul csatába induló
kereszteseket. Bár az említett esemény hitelességét történeti források nem
erősítik meg, a kortárs Ernoul krónikája azonban beszámol arról, hogy ez idő tájt
két szerzetes Pelagius bíboroshoz fordult azzal a kéréssel, hogy engedélyezze
számukra az ellenséges tábor meglátogatását. A krónikaíró ugyan nem említi a
testvérek nevét, de minden valószínűség szerint Ferenc és társa, Illuminato
voltak a szóban forgó szerzetesek. A pápai legátus szigorúan intette a
testvéreket, hogy amennyiben megkockáztatják a veszélyes küldetést, csak
Istenben bízhatnak. Figyelmeztette őket arra is, hogy nem beszélhetnek a
keresztes sereg vezéreinek nevében, és ha balsorsuk úgy hozza, segítséget sem
várhatnak tőlük. Celanói Tamás és Szent Bonaventura legendája elsősorban a
rendalapító vártanúság iránti vágyát hangsúlyozza. Ferenc valószínűleg tényleg
fel volt készülve arra, hogy életét adja hitéért amennyiben a szultán keményebb
arcát mutatná felé.
A két szerzetes valamikor 1219 szeptemberében indulhatott el a Fariskurnál lévő muszlim tábor felé. A források megerősítik, hogy valóban a szultán elé vezették őket, az uralkodói udvarban lefolyt beszélgetés pontos részletei azonban nem ismertek. Ferenc feltételezhetően igyekezett megtalálni azokat a közös pontokat, melyek nem sértik a szultán hitbéli meggyőződését, ugyanakkor alkalmasak az evangéliumi békeüzenet kifejtésére. Al-Kámil pedig valószínűleg nem csak a filozófiai és teológiai kérdések iránti fogékonysága miatt hallgatta türelmesen vendégét. Az uralkodónak nem állt érdekében, hogy vendégeinek bántódása essék, hiszen ezzel saját tervezett békeajánlatának elfogadását kockáztathatta volna. Bizonyos az is, hogy Ferenc elég hosszú időt töltött a szultán táborában ahhoz, hogy megfigyelje a muszlim vallásgyakorlatot. Alig pár évvel később egyik levelében („Levél az őrökhöz”) a rendalapító már arra hívta fel a keresztény uralkodók figyelmét, hogy buzdítsák a népet a nap adott órájában közös imádkozásra – épp mint azt a müezzin hívó szavára végzett imánál láthatta. A találkozó békés légkörét mutatja, hogy al-Kámil engedélyt adott Ferencnek és követőinek a muszlim fennhatóság alatt álló szent helyek adófizetés nélküli látogatására.
Az V. keresztes hadjáratnak nem Szent Ferenc békemissziója vetett véget. Damietta 1219 novemberében a keresztesek kezére került. Ferenc talán még a táborban volt, amikor megkezdődött a város kifosztása, de a rá következő évben már a Szentföldön találjuk. A keresztesek hamarosan erősítést kaptak II. Frigyes német–római császártól, és a sereg vezérei ezen felbuzdulva úgy döntöttek, hogy tovább nyomulnak dél felé. A muszlimok és a keresztesek végül 1221. augusztus 24-én ütköztek meg. A szultán – váratlan stratégiai lépéssel – a Nílus áradását kihasználva elrendelte a folyó gátjainak megnyitását, így a felázott talajon a keresztesek sem támadni, sem menekülni nem voltak képesek. A szorongatott helyzetben Pelagius bíboros békekötésre kényszerült. A szultán nem szabott súlyos feltételeket: a kereszteseknek távozniuk kellett Egyiptomból, a békét II. Frigyes császárnak kellett szavatolnia. A békekötést megpecsételendő a szultán még a Szent Kereszt nála lévő darabjait is visszaszolgáltatta. Ez azonban nem az a béke volt, amire Szent Ferenc vágyott, hiszen a politikai hatalom birtokosai pusztán a maguk és birodalmaik érdekeit szem előtt tartva döntöttek a fegyvernyugvás mellett.
Ferenc nem csak az V. keresztes hadjárat eseményei révén került kapcsolatba a muszlim világgal, ugyanis 1220-ban a mai Marokkó területén rendje első vértanúi életüket adták a hitükért. Ennek híre nem sokkal az al-Kámil szultánnál tett látogatása után érhette a rendalapítót. A marokkói missziós testvérek a muszlim hatóságok figyelmeztetése ellenére is tovább hirdették az evangéliumot, ami ebben az esetben számukra végzetesnek bizonyult. Ferenc saját egyiptomi békemissziója tapasztalatain túl, a marokkói vértanúk sorsából adódó tanulságokat is beépítette a rend szabályzatába. A regula ekkori szövegváltozatának 16. fejezete a muszlimok közé induló testvérek számára kétféle viselkedésmódot ajánl: „Az egyik magatartás abban áll, hogy ne pereskedjenek és ne versengjenek, hanem Istenért legyenek alárendeltjei minden emberi teremtménynek, és vallják meg, hogy ők keresztények. A másik magatartásnak pedig az a lényege, hogy ha úgy látják, hogy az Úrnak tetsző dolgot művelnek vele, hirdessék az Isten igéjét.” Azaz: a testvérek minden körülmények között vallják meg hitüket, de nyílt térítő tevékenységet csak akkor folytassanak, ha ehhez a körülmények kedvezőek. Vegyék figyelembe a másik fél szempontjait, a társadalmi közeget és közhangulatot, és főként bízzák magukat teljesen Istenre – mint ahogy azt Pelagius bíboros is ajánlotta Ferencnek a szultánnal való találkozás előtt.
Miként lehetünk a „béke eszközei” korunk konfliktusaiban? A vallások közötti kapcsolatépítést elhibázott dolog lenne pusztán elvont jószándékra, naiv humanizmusra vagy pacifista eszmékre alapozni. Szent Ferenc egyiptomi békemissziójának napjainkig ható tanulságaként elmondható, hogy a keresztény-muszlim kapcsolatkereséshez – a mély hiten túl – nélkülözhetetlenül szükséges a szociokulturális környezet ismeretével társuló realizmus, valamint a folyamatosan változó társadalmi-politikai viszonyok iránti „belső” érzék kifejlesztése: teológiai nyelven ez az „idők jeleinek” értő olvasását jelenti, amely kivételes lelki-vallási érettséget feltételez. A két 13. századi karizmatikus vezető csoda számba menő találkozója a 800 éves jubileum kapcsán belső megújulásra kell ösztönözzön minket.
Felhasznált szakirodalom:
CSIK TAMÁS (2019): Assisi Szent Ferenc és al-Kámil szultán találkozója
1219-ben.
Egy 800 évvel ezelőtti esemény történelmi háttere és a „vallásközi dialógus”
lehetősége az V. keresztes hadjárat éveiben, Acta Pintériana 5: 119-153.
https://www.magyarkurir.hu/hirek/nem-erre-bekere-vagyott-szent-ferenc-es-szultan-talalkozasa
---------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella új linket töltött fel: Szent Péter bazilika virtuálisan
Huszákné Vigh Gabriella új linket töltött fel: Képviselőház mostra
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Róma restaurált szökőkútjai megszépülve nyílnak meg a szentévre2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: 130 éve született Szőnyi István: Szőnyi római évei kiállítás a Falconieri palotában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Magyar Napok a Falconieri palotában: Nádudvar és Hajdúsámson bemutatkozik 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Olaszországi magyar katolikus közösségek találkozója Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Konferencia Rómában a Holokauszt 80. évfordulóján 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
https://nyugatifeny. hu/2024/11/28/vatikan-szent-...
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Magyar elnökség által rendezett békekoncert Rómában a Szent Ignác bazilikában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 5 napja új blogbejegyzést írt: Rómában új múzeumi központot avattak a Via del Corso-n Marc Chagall remekművével 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A Szent Ferenc nevében c. kiállítás Róma három szép templomában 2024
Szent Ferenc ünnepe Rómában a San Francesco a Ripa Grande templomban 2021
Szent Ferenc napján ültetett fát a Vatikánban Ferenc pápa 2019
800 éve ment Szent Ferenc Assisiből Rómába 2015