Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2022,02.23.
Bernini megsemmisítésre szánt, időtlen remekművei, melyek1661 és 1673 között készültek, bár a Vatikáni múzeumokban találhatóak, valójában a Szent Péter bazlikához kötődnek, annak is a Cathedra Petri, azaz Szent Péter széke oltárához.
A Szent Péter bazilikában, ha megnézzük a Szent Péter széke oltárt, először elveszhetünk a részletekben, a barokk pompa részleteiben. Maga a szék fából van, de nem látszik, mert Bernini bronzból készült trónszék ereklyetartója rejti, éppen a szoborcsoport közepén. (Kevesen tudják egyébként, hogy a fa királyi trón, valójában az, amelyet 875. év karácsonyán használtak Kopasz Károly császári megkoronázására (II. Károly).)
A bronztrónus támlája azt a jelenetet ábrázolja, amikor Jézus Péter apostolra bízza az egyházat: „Legeltesd bárányaimat!” Két nyugati egyházatya – Szent Ambrus és Szent Ágoston mellett két keleti, Aranyszájú Szent János és Szent Atanáz – tartja a magasba, jelképezve az egyház két fő hagyományos kultúráját. Előtte két bronzangyal, fölötte két angyal tartja a pápai tiarát és a kulcsokat.
Az oltár fölött, az angyalok serege és a dicsfény sugarai keretezte ablakon a galamb a Szentlelket jelképezi, akinek támogatására Péter és hivatali utódai ígéretet kaptak Krisztustól.
Február 22-én a gyönyörű Cathedra Petri oltárt égő gyertyákkal díszítik fel, aminek jelentőségét könnyebb megérteni, ha belegondolunk, milyen lehetett hatása a villanyvilágítást megelőző korokban.
A bronzból készült műalkotásokat az örökkévalónak készítették, de a bronz öntéséhez agyagmodelleket kellett felhasználni, melyek általában megsemmisültek, de nem mindegyik, Bernini két apostolának feje (Szent Atanáz és Aranyszájú Szent János), és angyalainak agyagmodellje túlélte az évszázadokat, sikeresen restaurálták tíz év munkájával ezeket, és most a Vatikáni múzeumok képtárában, a Pinacotecaban megtekinthetők.
Hihetetlen módon Gian Lorenzo Bernini ujjlenyomatait is megmaradtak az agyagban. Ez a részlet sokkal többet ér, mint az ő aláírása, mert e műalkotások eredetének, alkotásuk fizikai aspektusának bizonyítéka, egyedi és megismételhetetlen nyoma, amelyet a művész saját keze hagyott az anyagban. Emiatt egy pillanatra egy másik remekműre gondolunk a vatikáni Pinacoteca-ban: Leonardo da Vinci Szent Jeromos című művére. Az 1480 körül olajjal festett diófa táblán a tudósok ennek a nagy reneszánsz zseninek az ujjlenyomatait fedezték fel, aki az „ujjfestés” technikát alkalmazta, hogy az ábrázolt alakok éles íveit tompítsa.
Kiderült, hogy még a nagy Bernini is hibázhat. Hat évvel az építmény felavatási dátuma előtt, amelyet ma megcsodálhatunk a főoltár Baldacchinója mögött, Bernininek tervezési hibával kellett megküzdenie. Tudomásul kellett vennie, hogy az általa öntésre előkészített első két angyal makettje túl kicsi volt az apszis impozáns méreteihez képest. Ezután döntött úgy, hogy létrehoz egy másik nagyobb pár égi lényt, amelyek különböző pózokat ábrázolnak. Ezek a modellek szerencsére megmaradtak. Egyedülálló és rendkívüli, túlélve a történelmet, maradandó bizonyítékai a 17. századi nagy művészeti korszaknak. Előkészületi modellként születtek, ma pedig remekművekként, már időtlen remekművekként tartják számon őket.
Van még egy agyag angyal modell, egy térdeplő angyal, amely a Szent Péter bazilika egy másik helyére, az Oltáriszentség kápolnába készült. A többi, 2,5 méteres székoltárhoz készült angyalhoz hasonlóan ez is kovácsoltvas „páncélból” készült, szárnyai pedig szögekkel, vakolattal és szalmával vannak a testhez rögzítve. A külső agyagréteg repedései még egy szorosan fonott szőlőágak és más növényi rostok kötegét mutatja, amelyet madzaggal kötöttek össze, s amelyre az agyag és széna keverékét terítették. Ez arra készteti a képzeletet, hogy a szőlővenyigék a 17. században a Vatikáni domb környékét benépesítő szőlőültetvényekből származhat.
--------------------------------------------------------------------------------------
https://www.youtube.com/watch?v=Ih976NxxebU
https://www.youtube.com/watch?v=BryfTC8o7W4
--------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella 9 órája új blogbejegyzést írt: Ünnepélyes őrségváltás az olasz zászló 228. évfordulóján a Qiurinale palota előtt 2025
Huszákné Vigh Gabriella 11 órája új blogbejegyzést írt: Simona Brambilla nővér az első női prefektus a Vatikánban 2025
Huszákné Vigh Gabriella 15 órája új blogbejegyzést írt: 38. Viva la Befana vízkereszti ünnepi felvonulás Rómában 2025
Huszákné Vigh Gabriella 19 órája új blogbejegyzést írt: A szentévre megújult az Európai Unió tagországaihoz kapcsolódó templomokat bemutató útvonal Rómában 2025
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Rómában a Piazza Navonán, a Befana a seprűjén repült a tűzoltók segítségével 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: A Trastevere élő betleheme a Piazza Trilussa-n hagyománnyá vált Rómában 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Ötödikként nyílt meg Rómában a Falakon kívüli Szent Pál bazilika Szent Kapuja 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Vörös zónát jelöltek ki Róma legforgalmasabb csomópontjánál 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: A Mama órája – Vértesaljai Antalné, a Vatikáni Rádió hűséges hallgatója emlékére 2025
Huszákné Vigh Gabriella írta 4 napja a(z) Pápai ima, háborús helyzet fórumtémában:
Katonai 5G-t fejlesztett Kína, drónok az antennái, és ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Díszbe öltöztetett Szent Péter szobor és a gyertyafényben lobogó Katedra
Szent Péter székfoglalásának ünnepe február 22-én
A Vatikáni múzeumok Hölgyek termének mennyezete 2024
Újra úgy ragyog a Szent Péter bazilika baldachinja, mint Bernini idejében 2024