Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
3 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2021.08.30.
Vörös Győző elnyerte a Pápai Akadémiák Díját, és Ferenc pápa ezzel
párhuzamosan Pápai Aranyéremmel tüntette ki. Az akadémikus professzorral
szentszéki elismerésének kultúrtörténeti hátterétől, valamint
kutatásairól beszélgetett Pallós Tamás.
Augusztus 29. Keresztelő Szent János fővételének emléknapja. Minden
elfogultság nélkül állíthatjuk, hogy a Keresztelő megváltásunk
krónikájának egyik legnagyobb hatású, legközelibb szereplője, aki a
Messiás eljövetelét nemcsak szóval és tettel hirdette, hanem
vértanúhalálával Krisztus passióját is elővételezte. Személye és
szenvedéstörténete pedig most már visszavonhatatlanul a Machaerust
juttatja eszünkbe. Azt a Holt-tenger fölé magasodó, kétezer évvel
ezelőtt sokat látott heródesi citadellát, amelyet 2009 óta tár fel és
dokumentál Vörös Győző ókorkutató, aki magyar régészeti missziójával
helyezte vissza azt a Szentföld, „az Ötödik Evangélium” térképére.
Ferenc pápa budapesti látogatásának tiszteletére, a Magyar Művészeti
Akadémia kiadásában jelenik meg egy reprezentatív kötet, amelyben eddigi
eredményeinek összefoglalását nyújtja. Szakértelmére, messze vivő
következtetéseire pedig nemcsak hogy felfigyelt a Vatikán, de elnyerte a
Pápai Akadémiák Díját is, és az egyházfő ezzel párhuzamosan Pápai
Aranyéremmel tüntette ki. Az akadémikus professzorral szentszéki
elismerésének kultúrtörténeti hátterétől indítottuk a beszélgetést,
amely kimeríthetetlen témabőségéből fakadóan óhatatlanul is életközepi
életútinterjúvá, „számadó” pályaképpé állt össze.
– A Vatikánban tíz akadémia működik, amelyekhez tizenegyedikként a
diplomataképzés társul. Szent II. János Pál pápa úgy döntött, hogy
ezeknek az akadémiáknak legyen egy koordinációs tanácsuk. A tizenegy
akadémia elnöke rendszeresen találkozik, tanácsüléseiket pedig a
mindenkori vatikáni „kultuszminiszter” vezeti. Ezt a koordinációs-elnöki
posztot 2007-óta Gianfranco Ravasi bíboros tölti be. II. János Pál
1995-ben az akadémiák egységét azzal is erősítette, hogy megalapította a
Pápai Akadémiák Díját. Az akadémiák, például a két nagy teológiai
akadémia vagy a Pantheon Virtuózainak Szépművészeti és Szépirodalmi
Nemes Pápai Akadémiája évről évre párosával, vetésforgóban adják át
egymásnak a pályázási lehetőséget erre a kitüntetésre. A jelöléseket a
Pápai Akadémiák Koordinációs Tanácsának kell elfogadnia, majd
felterjesztenie a Szentatya elé. Amikor jó két évvel ezelőtt
meghirdették a 2020-as Pápai Akadémiák Díját, tudni lehetett, hogy a
történelem, az egyháztörténet, a régészet, a szentek és mártírok
kultuszának területéről érkezhetnek a különböző jelölések. A szentföldi
régészet ügyeiben a Pápai Római Régészeti Akadémia és a Vértanúk
Tiszteletének Pápai Akadémiája illetékes.
Ravasi bíboros úr 2019-ben biztatott, hogy adjam be a pályázatom. Annak
idején személyesen is járt a Machaeruson, éveken át figyelte a
munkánkat, s már 2013-ban recenziót írt az első akadémiai
Machaerus-monográfiámról. A 2020-as Pápai Akadémiai Díjat végül első
magyarként én nyerhettem el. Azután még egy váratlan, rendkívüli
megtiszteltetés is ért, amivel kapcsolatban egy kedves római jezsuita
barátom úgy fogalmazott: „Ez olyan, mint amikor valaki megnyer egy
futóversenyt, utána pedig a település díszpolgárává avatják.” Ferenc
pápa ugyanis úgy döntött, hogy a Pápai Akadémiák Díjának huszonöt éves
történetében most először kiadja a Pápai Aranyérmet is.
– Ehhez a ritka kitüntetéshez persze az kellett, hogy Ferenc pápa
mélységében megismerhesse a szentföldi munkáját. Hogyan jutott el hozzá a
machaerusi magyar misszió és az ottani régészeti eredmények híre?
– 2009 óta dolgozom Jordániában, és ez idő alatt, tehát bő tíz év során,
tizenhárom bíborost kalauzolhattam a szentföldi zarándoklataikon mint
szakvezető. A biblikus régészet tanáraként a jeruzsálemi Pápai Biblikus
Egyetem, illetve az ammáni nunciatúra rendre engem kért fel ezekre a
szakvezetésekre. A Jordániába érkezőket mindig a szent folyónál, a
Jordán keleti partján vártam. Ezeknek a főpapoknak tulajdonítom, hogy ma
már komoly, és mind erősödő érdeklődés mutatkozik a machaerusi ásatások
iránt. Ők vitték a hírét Rómába. Amikor az oktatásért felelős Zenon
Grocholewski szentszéki bíboros jött látogatásra, megkérdezett: „Mit
szól a munkájához Erdő Péter bíboros?” Azt válaszoltam: „Nem tudom, még
soha nem találkoztam vele. Nálunk, Magyarországon Habsburg-örökség, hogy
még a helyi püspökhöz sem szokás csak úgy bejelentkezni, nemhogy a
bíboroshoz.” Grocholewski erre szigorúan megjegyezte: „Magának elemi
erkölcsi kötelessége lett volna felkeresni az érsekét Budapesten, és
beszámolni neki arról, hogy mivel foglalkozik.” A találkozó a kérésére
megvalósult, a legközelebbi magyarországi látogatásomkor, 2019
januárjában személyesen tájékoztattam Erdő Pétert a munkánkról. A
bíboros úr örömét fejezte ki, hogy a Magyar Művészeti Akadémia egy
nagyon fontos szentföldi missziót végez, és a beszélgetés során
fölvetődött, hogy a kutatás-feltárás folyamatát feldolgozó, a milánói
Edizioni Terra Santánál megjelent háromkötetes Machaerus-trilógiámat
elküldené Ferenc pápának. Másnap elvittem neki a több mint tízkilós
könyvcsomagot, amit a bíboros úr a Szentatyának címzett levele
kíséretében továbbított a Vatikánba. Két hónappal később érkezett válasz
a vatikáni Államtitkárságról, miszerint a Szentatya megkapta a
könyveket, nagyon köszöni, és áldását adja a missziónkra. Azóta két
barátomtól – akik bejáratosak a pápa kis vatikáni rezidenciájára –
megtudtam, hogy a kötetek elöl vannak, a pápa valószínűleg lapozgatja
őket, így tartva „virtuális zarándoklatokat” a Machaeruson. Nemcsak
Keresztelő Szent János különleges, korábban ismeretlen világába
nyerhetett betekintést a könyvek által, hanem jezsuitaként a szerzetesi
életmód biblikus előképét is láthatja Jánosban.
Valójában minden szerzetes Keresztelő Szent János életét éli, hiszen
az a fajta elvonultság, aszkéta lét, amely az evangéliumokban kizárólag
János személyéhez kötődik, minden későbbi szerzetes életmódjának a
prototípusát jeleníti meg.
– Rendhagyó ez a kettős vatikáni kitüntetés, ahogy a kihirdetésének és leendő átadásának módja is az. Ennek külön története van.
– Minden év december elején hozzák nyilvánosságra a Pápai Akadémiák
Díja az évi győztesének a nevét, de az ünnepélyes kihirdetés tavaly
decemberben a pandémia miatt elmaradt. Sőt, úgy döntöttek, idén sem
kerül sor a díjátadásra, még egy évet várnak. Ez év májusában aztán
hivatalosan értesítettek arról, hogy majd 2022. február 23-án kerül sor
erre. Különleges a dátum és különleges a gesztus, mert kétszáz évvel
korábban pontosan ezen a napon született Rómában Giovanni Battista de
Rossi, a keresztény régészet akadémiai diszciplínájának atyja,
megalapítója. Az akadémiák éves nyilvános közgyűlése ezúttal nem a
vatikáni Cancelleria-palotában lesz, hanem a Capitolium-dombon, az ókori
Róma akropoliszán. A Szentatya nevében ott adja majd át a díjat Pietro
Parolin bíboros államtitkár a Pápai Akadémiák Koordinációs Tanácsának
elnökével, Gianfranco Ravasi bíborossal, aki a Szakrális Régészet Pápai
Bizottsága elnökeként egyúttal a Vatikán főrégésze is.
Úgy érzem, hogy az akadémiai díj és a Pápai Aranyérem egész
Magyarország és a magyar katolikus közösség sikere. A Pápai Akadémiák
Díját hazánkfia eddig még nem nyerte el, Pápai Aranyérmet pedig
másodszor kap magyar.
Az első hazai kitüntetett 1900-ban László Fülöp festőművész volt, aki a
Vatikánban megfestette XIII. Leó pápa hivatalos portréját. A Pápai
Aranyérmet azután kapta meg a Szentatyától, hogy alkotásával elnyerte a
párizsi világkiállítás Nagy Aranyérmét.
A Pápai Aranyéremről tudni kell, hogy minden évben harminc példányt
veretnek belőle, és ebből huszonhét-huszonnyolc a világ nagy
numizmatikai gyűjteményeibe kerül. Többek között a British Museum, a New
York-i Metropolitan Művészeti Múzeum, berlini, párizsi előfizetők
szerzik be az arany, ezüst és bronz veretű változatait.
A protokoll szerint a Vatikánban maradó egy-két aranyérmet a mindenkori pápa arra tartja fenn, hogy katolikus uralkodóknak adja át ajándékképpen. Ahogy azt vatikáni protokollszakértőktől megtudtam, XVI. Benedek a pápasága során kétszer tért el ettől a hagyománytól: először, amikor minden oroszok pátriárkájának, II. Alekszijnek küldte el az aranyérmet, azután a regensburgi beszéde kapcsán a muszlim világban kipattant feszültség oldásaként Abdullah ibn Abdul-Aziz szaúdi királynak juttatta el. Ferenc pápa is eltért a tradíciótól, amikor előttem a kilencvenegy éves Oscar-díjas zeneszerzőnek, Ennio Morriconénak adományozta a Pápai Aranyérmet, köszönetképpen a tiszteletére komponált gyönyörű Missa Papae Francisciért.
Az aranyérem így egyedi kitüntetés is lett, amelyet külön pápai oklevél igazol. Esetemben döntött úgy először a Szentatya, hogy a Pápai Akadémiák Díját a Pápai Aranyéremmel együtt adják át. A pápai akadémiák közgyűlésére – a szokásoknak megfelelően – a Szentatya ír méltató beszédet, amelyet 2022. február 23-án Parolin bíboros olvas fel. A legnagyobb öröm az lesz számomra, hogy meghallgathatom Ferenc pápának a Machaerusszal kapcsolatos személyes gondolatait.
– A világjárvány kitörése után Rómába költözött a családjával. Gondolom,
sokat jelentett, hogy oda is hírét vihette a Holt-tenger partján álló
heródesi fellegvárnak és palotának.
– Ott kellett élnem ahhoz, hogy komoly szellemi lobbitevékenységet
tudjak kifejteni a Machaerus érdekében. A vatikáni magyar nagykövetség,
személy szerint Habsburg-Lotharingiai Eduard nagykövet és Érszegi Márk
Aurél követségi tanácsos is nagyon sokat segített. Még a járvány előtt,
2019 őszén felkértek, hogy a Római Magyar Akadémia dísztermében tartsak
egy Machaerus-estet, amelyre meghívták a Szentszékhez delegált
nagyköveti kart. Sikerült megnyerni az ügynek Francesco Patton
szentföldi ferences kusztoszt, akihez a főnököm, a jeruzsálemi Pápai
Biblikus Egyetem dékánja, Rosario Pierri is csatlakozott, a
Machaerus-estre együtt utaztak Rómába. Budapestről Kucsera Tamás Gergely
professzor úr, a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára jött el az
eseményre az Örök Városba. Habsburg-Lotharingiai nagykövet úrral közösen
ők hárman vállalták az akadémiai laudációt. Nekik köszönhetően a Római
Magyar Akadémián angol nyelven magtartott előadásomra a Szakrális
Régészet Pápai Bizottsága tagjain túl kiváló szakemberek, ókorkutatók
jöttek el a pápai akadémiákról is, akik megérezték Machaerus erejét,
üzenetét. Érdeklődés támadt iránta, és Milánóban nem sokkal később
elfogyott a trilógia harmadik kötete. A Machaerus beszédtéma lett
Rómában. Mindezt a szentszéki magyar nagykövetségnek köszönhetem.
Habsburg-Lotharingiai nagykövet úr a Machaerus-est után díszvacsorát
adott az egyik belvárosi történelmi étteremben, nem messze a Római
Magyar Akadémiától. Az est egyik fővendége az azokban a napokban
kinevezett Kovács Gergely gyulafehérvári érsek úr volt, akinek 2020
februárjában a beiktatási díszebédjén magam is részt vehettem az alvinci
Martinuzzi–Bethlen-kastély tőszomszédságában, az erdélyi Fehér
megyében, ahol (az egyébként esztergomi bíboros érseki rangban lévő)
Fráter Györgyöt közel fél évezreddel ezelőtt, 1551-ben, a Maros partján
meggyilkolták. A gyulafehérvári érseki beiktatáson és az azt követő
díszebéden részt vett a szentelő Ravasi bíboros úr és a koncelebráló
Erdő Péter esztergomi bíboros érsek úr is.
– Korábbi beszélgetéseink alkalmával részletesen szólt a Machaerus
régészeti föltárásáról, az eredmények tudományos közkinccsé tételéről,
az alsóvárosról. De ahogy mindig hangsúlyozza: munkájuk legfőbb
hozadéka, hogy sikerült-e hiteles evangéliumi helyszínt visszahelyezni a
Szentföld térképére. Mondhatjuk, hogy immár rajta a „pápai pecsét” is?
– Úgy fogalmaznék: Machaerus neve nem egyszerűen felkerült a térképre, hanem a pápa aranybetűkkel írta rá.
A Pápai Akadémiák Díját 2010-ben a jeruzsálemi Pápai Biblikus Egyetem
mint intézmény nyerte el. De még egyetlen szentföldi régészeti feltárás
sem kapott ilyen jellegű „jóváhagyást” és „igazolást” a Vatikán
részéről. Ám ennél fontosabb, hogy a Machaerus hiteles evangéliumi
helyszínné válhatott; senki nem kérdőjelezheti meg a történelmi
valóságát, hitelességét. Ez a díj nem arra való, hogy láncra fűzve a
nyakamban hordjam. Azt szeretném, hogy a halálom után is öröm legyen az
örök Magyarországnak. Ahogy ma is örülhetünk László Fülöp 1900-as
kitüntetésének, Pápai Aranyérmének. A XIII. Leó pápáról készült
világhírű festménye a Magyar Nemzeti Galériában látható. Machaerus
ugyanígy a miénk, magyaroké is lett. Eszünkbe juthat róla az
1217–1218-as keresztes hadjáratunk, amikor II. András királyunk
vezetésével a Szentföld szent helyeinek felszabadítására indultunk, hogy
elérhetővé tegyük azokat a keresztény zarándokok számára. Én ugyanezzel
a lelkülettel mentem ki dolgozni 2009-ben Jordániába, és telepedtem le
ott családostól. A machaerusi magyar misszióban is azt a célt tűztük
magunk elé a munkatársaimmal, hogy ezt az evangéliumi helyszínt
feltárjuk, széles körben megismertetjük, és megnyitjuk a zarándokok
előtt. Kiváló magyar kollégáim, Őri-Kiss István, Arnóczki Balázs,
Dobrosi Tamás és Dósa-Papp Tamás ugyanebben a szellemben csatlakoztak
hozzám, már 2009-ben.
– Hogyan változott Machaerus jelentőségének megítélése a térségben, illetve a missziójára vonatkozóan?
– 2009 májusában XVI. Benedek szentföldi útjának része volt a jordániai látogatás is, amikor megkérte az uralkodót: tárják fel Machaerus heródesi romvárosát, és tegyék látogathatóvá a keresztény zarándokok számára. Eközben én már tárgyalásokat folytattam a jordánokkal, ugyanis nagyon érdekelt Machaerus, amelynek koncessziója néhány hónappal korábban szabadult fel a ferences Michele Piccirillo 2008 végén bekövetkezett halála miatt. A pápalátogatás után interjúra hívtak Ammánba, és 2009. július 26-án megkötöttük a szerződést. A koncessziót a Magyar Művészeti Akadémia felelősségvállalásával, Makovecz Imre aláírásával és az akadémia pecsétjével szerezhettem meg. A jordánok nagyon sok pénzt szántak erre a projektre. Öt év alatt megépítették a Holt-tenger partjától az 1100 méterre magasodó hegycsúcshoz vezető autóutat. A sztráda olyan széles, hogy két turistabusz is találkozhat a szerpentineken, mint a svájci Alpokban. Kifizették az ásatási munkásainkat, minden műszaki segítséget megadtak, biztosították a szükséges felszerelést, finanszírozták a régészeti feltárást és a műemléki helyreállításokat is. A jordánok tehát kezdettől fogva támogatták a kutatásainkat, és persze nagyon örülnek a vatikáni elismerésnek. A királyi családból El-Hasszán bin Talal herceggel vagyok állandó kapcsolatban, ő a machaerusi szentföldi misszió hivatalos patrónusa, és Machaerus szent helyének őre mint a Jordán Királyi Tudományos Társaság alapító elnöke. Az egyik írásában hangsúlyozta is, milyen büszke erre. Engem húsz évre – 2009-től 2029-ig – szerződtettek le a jordán királyi udvarnál, a világjárvány miatt azonban Jordániában leállították az összes ásatást, így minden szerződést két évvel meghosszabbítottak, vagyis 2031-ig tart az ottani megbízásom. De eszem ágában sincs lassabbra venni a munkát, az eddigi teljes erőbedobással és figyelemmel folytatom. Ne felejtsük el, hogy Machaerus az arabok számára elsősorban üzlet. Turisztikai szempontból, a nemzetközi keresztény zarándoklatok vonatkozásában Jordánia területén ez a leghitelesebb, legjelentősebb újszövetségi helyszín. Öt evangéliumi szereplő, öt történelmi személy kapcsolódik hozzá közvetlenül. A gyermekgyilkos Nagy Heródes király alapította a palotát, amelyet – a Jézust Poncius Pilátusnak átadó – Heródes Antipász örökölt meg tőle. A negyedes fejedelemmel ott élt Heródiás és Szalome, továbbá Machareus volt Keresztelő Szent János börtöne és lefejezésének helyszíne. Machaerus heródesi városa jelentőségében ezért csak Jeruzsálemhez hasonlítható. Régészeti valóságát így tudnám megfogalmazni: Machaerus olyan, mintha Jeruzsálem a Kr. u. 70-ben történt Titus-féle rombolás után egy érintetlen régészeti lelőhely maradhatott volna, a feltárását követően pedig egyértelműen tudnánk, melyik volt Heródes Antipász (és korábban a Hasmóneusok) palotája, könnyen beazonosíthatnák a Lithosztrotoszt (a köves udvart) a Gabbatán, a Sziloámot és így tovább. Machaeruson időkapszulába zárva maradt meg minden. Ezért is óriási a jelentősége.
– Korábban nem mindig tudott ennyire nyugodtan, „beérkezetten” beszélni
munkáinak itthoni fogadtatásáról. Volt, hogy támadták, nem kezelték a
helyén az elért eredményeit, de megtapasztalhatta az érdeklődés hiányát
is. Visszatekintve eddigi közel három évtizedes pályafutására, immár a
kitüntetések, a nemzetközi figyelem és a pozitív visszajelzések fényében
mit gondol: mégis lehet valaki próféta a saját hazájában?
– A világ legtermészetesebb dolgának tartom, hogy Magyarországon nincs
olyan tudós vagy művész, akinek a munkájával kapcsolatban ne lennének
kritikai megjegyzések. Reflexiók nélkül, a kritikai közeg hiányában
értelmiség sincs. Kimondottan fontos és inspiráló számomra a
magyarországi rangos vezető értelmiség szofisztikált, kritikus közege.
Egy szép ókori egyiptomi mondást szoktam idézni: „Azt a fát szokás
dobálni, amin van gyümölcs.” Nem vitatom, akadnak országok, ahol nagyobb
az ókorkutatás és általában a tudományok presztízse. De elmondhatom: a
kezdetektől kivételezett helyzetben voltam Magyarországon. Talán ez is
az oka annak, hogy sokan tettek megjegyzéseket a munkámra. Huszonhét
éve, 1994. február 1-je óta dolgozom a Közel-Keleten. A magyar tudomány
hamar felkarolt: tizenhat évesen vettek fel az ELTE-re,
egyiptológia–ógörög szakra. Minisztériumi engedéllyel, huszonegy évesen
úgy végezhettem az egyetemen, hogy azonnal ötéves szerződést kaptam
Egyiptomban a magyar egyiptológia állandó kairói képviselőjeként.
Huszonkét éves koromban, Kákosy László akadémikus, ókorkutató
mesteremnek köszönhetően, Thébában már saját ásatásom lehetett.
Huszonkilenc évesen – annak ellenére, hogy bölcsész voltam – a Műegyetem
Építészmérnöki Karán summa cum laude ledoktorálhattam
építészettudományból, és műemlékvédelmi szakmérnöki tanulmányokat is
végezhettem. Harmincévesen három évre Makovecz Imre Corvin-láncának
alkotói támogatottja lettem. Ez mind a mai napig a legnagyobb összegű
adómentes magyar pénzdíj, amelyet nagyon fiatalon megkaphattam. A Magyar
Művészeti Akadémián annyira odafigyeltek a munkámra, hogy 2009-től nem
egyszerűen az ő színeikben dolgozhattam a Szentföldön
kutatócsoport-vezetőként, hanem 2014-ben velem tartatták meg a legelső
közgyűlési díszelőadást a Pesti Vigadóban.
Negyvenkét éves koromban akadémikussá választottak, három évre rá
megkaptam a Magyar Érdemrend lovagkeresztjét. A mai napig vannak magyar
mecénások, jómódú családok, emberek, akik önzetlenül, hazaszeretetből
támogatják itthonról a szentföldi ásatásaimat. Makovecz Imre annak
idején kivont karddal, teljes mellszélességgel állt mellém, ami magával
hozta, hogy egyesek a személyemen keresztül őt is támadták és
megjegyzésekkel illették. Ilyen értelemben persze politikai kérdés lett a
munkám, még az alexandriai Taposiris Magnán, Makovecz Imre építész
mesteremmel végzett közös műemléki helyreállításunk is. Kétségtelenül
voltak időszakok, amikor az eredményeimet megkérdőjelezték vagy éppen
elhallgatták, de sohasem foglalkoztam ezzel. Mindig igyekeztem
előremenni, a talentumaimat a lehető legjobban kamatoztatni, ahogyan ma
is teszem.
– A jordániai missziójának megkezdése óta „jogos igényként”
vissza-visszatérő kérdés volt, ami a Machaerus angolul megjelentetett
három kötete után különösen aktuálissá vált, hogy nem tervez-e magyar
nyelvű kötetet az evangéliumi helyszín bemutatására. Ez a reprezentatív,
vaskos kiadvány most az MMA Kiadó gondozásában elkészült. Végül is
hogyan, milyen körülmények között született meg „a magyar változat”?
– Az előbb említett megtisztelő és örömteli hazai elismeréssorozat
részeként történt, hogy a Magyar Művészeti Akadémia felkért e művészeti
szakmonográfia megírására. Az MMA Kiadó Ferenc pápa szeptember 12-i
budapesti látogatásának tiszteletére jelentette meg a kötetet. Kucsera
Tamás, akadémiánk már említett főtitkára másfél évvel ezelőtt, 2019
karácsonyán, a harmadik Machaerus-könyv megjelenése és a Magyar Állami
Operaház által bemutatott (és Dobrosi Tamás másod-díszlettervezői
közreműködésével elkészült) heródesi Salome-operadíszletem után arra
biztatott, hogy kezdjek el írni egy magyar nyelvű összefoglalást. Többen
is megfogalmazták ezt az igényt itthon, mondván: kvintesszenciájában
köteles vagyok bemutatni akadémikus- és honfitársaimnak is a több mint
másfélezer oldalas angol nyelvű trilógiát. Eszerint tehát egy szintézist
kellett írnom, miután a heródesi palota feltárását már befejeztük és az
eredményeket publikáltuk. Az alsóváros módszeres régészeti feltárása
majd egy következő lépés, új fejezet lesz.
2020. március 1-jén még a Machaeruson voltam egy busznyi jeruzsálemi pap
tanítványommal. Néhány nappal később – a Nébó-hegyi kolostorban
megszállva – Barbara A. Porter, az ammáni Amerikai Keletkutató Intézet
(ACOR) igazgatónője késő délután izgatottan hívott fel telefonon a
világjárvány alakulása miatt: „Győző, kérj egy taxit, azonnal menj a
reptérre, mert este 11-kor lezárják, és megszűnik a légi forgalom. Most
szólt az amerikai légügyi attasé a követségről, hogy zárt körben
értesíthetem a legközelebbi kollégáimat. Ha vissza akarsz térni Rómába a
családodhoz, nézd meg a neten, merre tudsz indulni. A tengeri kikötő
már zárva.” Azonnal vettem egy isztambuli repülőjegyet, amivel sikerült
kijutnom a sivatagi királyságból, és siettem a feleségem és a gyermekeim
után Rómába. Mivel ott voltam „bezárva”, gondoltam: ez egy lélektani
Kairosz-pillanat, eljött az idő, hogy a Covid-járványból előnyt
kovácsolva nyugodtan megírjam a Machaerus magyar nyelvű összefoglalását.
Megjegyzem, én már átéltem egy ennél sokkal drasztikusabb járványt: a
közel-keleti koronavírus, a MERS-CoV támadását 2012 őszén, Ammánban.
Szaúd-Arábiából indult, ott robbant be, denevérektől megfertőződött
tevék emberek által is fogyasztott, egyébként nagyon ízletes, de drága
tején keresztül. Három fertőzöttből kettő meghalt, sok ezer embert
temettek el. A feleségem akkor éppen várandós volt a kislányunkkal
Jordániában, a fiacskánkkal együtt meg voltunk rémülve. A mecseteket
azonban nem zárták be. Kihirdették a királyságban, hogy a mecsetekben és
a nyitott templomokban mindenki könyörögjön a járvány elmúlásáért. És
ahogy jött, három hét alatt el is tűnt ez a rettegett közel-keleti
koronavírus. Ennek tanúja voltam, hálaadó szentmisék egész során
vehettem részt. Amikor tavaly megérkezett a Kínából származó újabb fajta
koronavírus, attól tartottam, hogy hasonló intenzitású lesz. A
mortalitás százalékos aránya – hála Istennek – messze alatta maradt a
korábbinak, de a járvány kiterjedt a világ más tájaira is, és talán
nagyon elhúzódik, vagy velünk is marad.
A könyvre visszatérve: egy jó évvel ezelőtt, a római karanténban kezdtem
írni ezt a szintézist. Teljesen elölről indítottam az egészet, egyetlen
bekezdés sincs benne a korábbi írásaimból. Egy hónapon keresztül azon
dolgoztam, hogy felépítsem a könyv szerkezetét. A hármas felosztást
választottam: háromszor kilenc, azaz huszonhét fejezettel,
kétszázharmincöt illusztrációval.
Ha szabad építészeti hasonlattal élnem: egy Keresztelő Szent
János-freskókkal teli háromhajós, gótikus katedrális lett a könyv, amely
huszonhét oszlopon – fejezeten – nyugszik.
Így sikerült egy színes művészeti szakmonográfiában megfogalmazni és
bemutatni ennek az evangéliumi szent helynek a jelentőségét.
– Először a történelem, a művészetek és az irodalom szempontjából
láttatja Machaerust és az ott történteket, azután a régészeti ásatási
területet, a heródesi palotát mutatja be. Kitér azokra az alsóvárosi
pusztításokra, „mélyfúrásokra” is, amelyekkel kincskereső beduinok
lyuggatták tele a hegyoldalt a Covid-19-járvány karanténideje alatt,
tavaly és idén. A könyv harmadik részében pedig a többször emlegetett
spirituális és történelmi lényeg, az evangéliumi helyszín hiteles
valósága mellett érvel.
– Az utolsó fejezet átnyújtja az olvasónak Machaerus heródesi városának
kulcsát, amellyel a belső világába lehet bejutni, és amely az értelmét
is megadja. Ezt a kulcsot Jézus adta a kezünkbe, amikor azt mondta: „»
(…) kényük-kedvük szerint bántak vele. Így szenved majd az Emberfia is
tőlük.« Akkor a tanítványok megértették, hogy Keresztelő Szent Jánosról
beszélt” (Mt 17,12–13). A jézusi üzenet megértéséhez tisztázzunk egy
alapvetően irodalomtörténeti fogalmat. A „mise en abyme” (jelentése:
mélységbe helyezve) egy belső kép a nagy egészben. Olyan elem, mozzanat,
részlet, amely magában rejti az egésznek az üzenetét; „film a filmben”,
„zene a zenében”… A heraldikában ez a kifejezés a címerpajzsok közepére
tett kis címerképet jelöli. Ilyen Keresztelő Szent János mártíromsága
Jézus megváltástörténetében. E kis mise en abyme-kép megkettőzése az
egész evangéliumi üzenetnek. A történés kizárólag akkor lehet valóság,
ha a főszereplő vagy az író egyértelmű igazolást ad rá, kimondja azt. Az
irodalomtudomány az ókor óta metalepszisnek hívja ezt. Esetünkben a
„főszereplő”, Jézus valóban kimondja: a machaerusi eseménysor,
Keresztelő János passiója az ő szenvedéstörténetének előképe.
Machaerus szent hegye tulajdonképpen egy kis Kálvária, egy kis
Jeruzsálem. Machaerus Golgotájának megismerése előrevetíti a majdani
jeruzsálemi passiót.
Machaerus (ami kardot jelent) így Damoklész kardjaként lebeg az evangéliumok Krisztusa felett.
– A könyvben törekedett arra, hogy hangsúlyozza Machaerus hármas
unikalitását. Röviden hogyan foglalná össze e három sajátosságot?
– Az első és legfontosabb része történelmi vonatkozású. Keresztelő Szent
János bebörtönzésének és lefejezésének története az egyetlen olyan
evangéliumi szakasz, amelynek elbeszéléspárját egy korabeli nem
keresztény munkában is megtalálhatjuk: a Róma-barát zsidó
történetírónál, Josephus Flaviusnál. Sokan nem tudják, hogy még Krisztus
urunk kereszthaláláról sincs semmilyen Biblián kívüli forrás az 1.
századból. Vagyis történetkritikai alapon, ha a történelmi valóságot
keressük, Keresztelő Szent János mártíromsága a „még hitelesebb”. A
másik egyedülálló sajátossága ennek az evangéliumi helyszínnek az, hogy
Machaerus az elmúlt két évezredben lezárt időkapszulaként maradt fönn.
Azután e szentföldi régészeti örökség százezernél is több
épülettöredékének tanulmányozása hozta a harmadik nem várt meglepetést:
az ismeretek birtokában rekonstruálni tudunk egy „halott” evangéliumi
műemléket. Megmutathatjuk a fényűző heródesi palota és a hozzá
kapcsolódó város szerkezetét, megjelenését és belső tereit. Nincs még
egy olyan evangéliumi helyszín, ahol az egykori épített örökség az
egykori enteriőrökkel ilyen egyértelműen bemutatható lenne.
E három kuriózumával Machaerus nem egyszerűen egy régészeti szempontból
fontos történelmi hely, nemcsak egy időkapszula formájában ránk maradt
egyedülállóan hiteles műemléki környezet, hanem a bennünk élő
evangéliumi szent táj meglátogatható valóságává is vált. És azt hiszem,
ezt értették meg Rómában is.
Machaerus a Jóisten ajándéka számomra, csakúgy, mint a pápai
kitüntetés, amellyel a szent hely hitelességét és az én ragaszkodva és
hűséggel szeretett, örök Magyarországom szentföldi ásatási eredményeit
ismerték el.
-------------------------------------------------------------------------------------
https://www.magyarkurir.hu/hirek/vatikani-pecset-az-otodik-evangeliumon-voros-gyozo-interju
Vatikáni pecsét „az Ötödik Evangéliumon” – Vörös Győző Machaerusról, pápai kitüntetése fényében
--------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Átadták a Szent Péter térre vezető zarándokút indítóállomását és az aluljárót 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Új szabályozások a Trevi kútnál 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Rómában a Milvius hídi csatára kulturális előadással emlékeztek 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Trevi kút fórumtémában:
A Trevi kút a restaurálás után új látogatási módokkal nyílik...
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: A Szent Péter bazilika varázslatos mexikói betleheme Coahuilaból érkezett 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: 13. Mikulás biciklizés Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Aktivisták fekete festékkel kenték be a Fendi szimbolikus karácsonyfát Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: A Falconieri palota november- december havi koncertjei Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) Via Appia és parkok fórumtémában:
https://romaarcheologiaerestaur oarchitettura.wordpress....
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) Via Appia és parkok fórumtémában:
Történelmi jelölők és háborús emlékművek - Róma, Lazio ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Vörös Győző magyar ókorkutató neves amerikai díjat nyert el 2021
Magas pápai kitüntetést kapott Vörös Győző ókorkutató 2021
Vörös Győző ókorkutató Rómában tartott előadást a szentföldi magyar ásatásokról 2021
Róma pogány szír templomának romja a Gianicolo dombon látogatható 2024