Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
3 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2021.02.26.
A szentföldi magyar ásatások Keresztelő Szent János golgotáján: Egy hiteles evangéliumi, történelmi helyszín régészeti feltárása és evangéliumi üzenete címmel tartott Vörös Győző ókorkutató előadást a Pápai Magyar Intézet (PMI) és a Római Magyar Akadémia közös szervezésében február 16-án Rómában, a Falconieri-palotában.
A Magyar Művészeti Akadémia szentföldi ásatásai 2009 óta folynak
Keresztelő Szent János börtönénél és Heródes Antipász tetrarcha
palotájánál, a Holt-tenger keleti partján, Jordániában. A régészeti
feltárások és műemléki helyreállítások során a kutatók előtt feltárult
az evangéliumi esemény hiteles helyszíne, amely Keresztelő János
passiójának történelmi helyszíne volt. Miután Jézus maga vont párhuzamot
önmaga és János szenvedései és halála között (Mt 17,12), ezért az
evangéliumi helyszín szent hegyét joggal lehet „Keresztelő Szent János
Golgotájának” is nevezni. Az egyházatyák szerint a Szentföld az ötödik
evangélium, ahol lokalizálódik az Ég. A Szentföld átadja, elérhetővé és
érthetővé teszi az Örömhírt – fogalmazott bevezetőjében Németh Norbert, a
PMI rektora.
Vörös Győző úgy ismertet, mint aki jól ismer. Képes láttatni, mert maga
is jól lát, emellett szenvedéllyel szereti, amiről ír és tanít. A
jelenben él, a kezében van a múlt titkai megfejtésének tudományos kulcsa
és átvezetésének képessége a jövőbe – tette hozzá a rektor. – A
professzorban ott koncentrálódik, felkészültségében ott lapul a
történelem, az építészet, a régészet, a geológia, a teológia minden
olyan intuíciója, eszköze és módszere, amelyek segítségével párbeszédre
képesek hívni a földet, a hegyeket, a romokat, a tárgyakat, az írásokat
és a szóbeli emlékeket. Munkája nyomán tényekké válnak a feltételezések,
és a közös történelem aktív részeseivé tesznek bennünket.
Vörös Győző ókorkutató-építész az Eötvös Loránd Tudományegyetemen (ELTE)
és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen (BME)
diplomázott. A jeruzsálemi Pápai Biblikus Egyetem kutatóprofesszora,
kutatócsoport-vezető akadémikus, a Jordán Királyi Műemléki és Régészeti
Hivatal Holt-tenger-parti projektjének igazgatója, a Mississippi Állami
Egyetem kutatócsoport-vezetője. A Magyar Állami Operaházba is tervezett
díszletet, sorozatszerkesztője a milánói Edizioni Terra Santa
kiadványoknak. Ásatást vezetett Egyiptomban: Thébában 1994−98-ig,
Alexandriában 1998−2004-ig, a ciprusi Paphoszon 2004 és 2009 között,
jelenleg Jordániában, Machaerusban vezet ásatást 2009 óta. Nyolc angol
nyelvű ókortudományi akadémiai szakmonográfia szerzője. Nős, két gyermek
édesapja, Makovecz Imre Corvin-láncának alkotói támogatottja
(2002–2005), a Magyar Érdemrend lovagkeresztjének kitüntetettje (2016).
------------------------------------------------------------------------------------
Várhelyi Klára videója:
https://www.youtube.com/watch?v=9EAtN_2e2C8&feature=youtu.be
Szentföldi magyar ásatások Keresztelő Szent János golgotáján - Prof. Dr. Vörös Győző előadása
-------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
-
---------------------------------------------------------------------------------
Bibliaillusztráció mint a valóság tükre – Vörös Győző a Saloméról,
a Machaerus magasából
2021.02,26.
Elkészült a machaerusi palota udvara. Minden készen áll arra, hogy
szeptember 15-én, az Erkel Színházban bemutassák Richard Strauss Salome
című zenedrámáját. A Rátóti Zoltán által rendezett előadás
különlegessége, hogy a világon először itt hangzik el az opera olyan
díszletbe foglalva, amely az eredeti evangéliumi-történelmi helyszín
pontos és méretarányos rekonstrukciója.
Vörös Győző akadémikus, ókorkutató évek óta dédelgetett terve valósul
meg ezzel, aki Jordániában koncessziót nyerve – a Magyar Művészeti
Akadémia égisze alatt – 2009 óta ásatásvezetője a szirtfokra emelt
heródesi palota feltárásának. A szentföldi citadella és benne az
oszlopsorral keretezett udvar Heródes Antipász születésnapi ünneplésének
helyszíne és Keresztelő Szent János mártírhalálának is tanúja volt.
Tekintettel arra, hogy a felbecsülhetetlen örökségértékű régészeti munka
egyes fázisait kezdettől rögzítettük a beszélgetéseink során, ezúttal
abban maradtunk Vörös Győző professzorral, hogy visszatérő témáink közül
most kifejezetten a Salome „hátterére” fókuszálunk. De ahogyan lenni
szokott, nem álltunk meg itt. Végül a téma biblikus, művészet-,
irodalom- és kutatástörténeti spektruma is szóba került.
– A díszlet – amelynek megtervezésére Dobrosi Tamás kollégámmal közösen
vállalkoztunk – megidézi a machaerusi palotát, Keresztelő Szent János
mártíromságának evangéliumi helyszínét. Robbantott metszet formájában,
egy az egyes méretben mutatja az udvar részletét: a 3,8 méter magas –
pompeji vörös freskódíszítésű – oszlopokkal, a triglif–metopé frízzel és
a trónussal. Ettől jobbra pedig Jochanaan börtöne látszik. A díszlet
hiteles Biblia-illusztráció az Erkel Színház színpadán.
--------------------------------------------------------------------------------------
– A Wilde-dráma, illetve a Strauss-opera cselekményének egyetlen
helyszíne a palota terasza vagy udvara, Keresztelő János – a darabban
ciszternaként emlegetett – börtönével. Hogyan alkalmazkodtak ehhez a
kívánalomhoz a színpadi térkialakításnál?
– A Salome-téma legkorábbi Biblia-ábrázolása a VI. századi – a Bizánci
Birodalomban, valószínűsíthetően Konstantinápolyban született – Codex
Sinopensisből való: baloldalt Heródes Antipász bankettje, jobboldalt a
börtön. Keresztelő János fejét onnan viszik a csupa férfiakból álló
ünneplőkhöz. Az egyetlen nő ott Salome, aki egy tálcán átveszi.
A művészettörténeti tanúságok szerint ez lett a jelenet „kánoni”
ábrázolása, a későbbi képek ezt az ikonográfiát követték. Az is lehet,
hogy volt egy korábbi prototípus, kánoni előkép, de az mostanra
elveszett. A legkorábbi relief ebben a témában a hildesheimi Szent
Mihály-templom bronzból készült Bernward-oszlopa 1020 tájáról, amelyen
ugyanezt látjuk: jobbra a börtön, és viszik a fejet a baloldalt zajló
bankettre, ahol Salome táncol. Odafigyeltünk, hogy ezeket a legkorábbi
ábrázolásokat a hiteles történelmi helyszínnel, Machaerus dór
perisztiliumos udvarával mutassuk be. A valóságnak a színpad számára
történő kimetszése tehát egyrészt követi az európai művészetből örökölt
ikonográfiát, másrészt a palota rekonstruált részletét tárja a közönség
elé.
– Jordániai munkája folyományaként régóta érlelődött a gondolat, hogy a
Salomét eredeti közegében, illetve a valóságnak megfelelő épített
környezetben kellene előadni. Mikor és hogyan kezdődött a tervezés?
– 2013 áprilisában írtam meg a vonatkozó ötletemet az Operaházat
igazgató Ókovács Szilveszternek, aki aztán kétszer is eljött megmászni
és megnézni a Machaerust a Holt-tenger partján. Egyébként Marton Éva, a
nemzet művésze, a New York-i Metropolitan Opera történetének legkiválóbb
Salome hercegnője is nagy támogatója volt a díszletjavaslatomnak.
2014-ben tartottam egy előadást a Pesti Vigadó dísztermében, a Magyar
Művészeti Akadémia első ottani közgyűlésén. Az esemény után odajött
hozzám, és anélkül, hogy ebbéli terveimről tudott volna, kijelentette: a
machaerusi királyi udvar kiváló operai díszlet lehetne. Aztán segített
összekötni a szálakat.
Az eredeti elképzelések szerint augusztusban, Jordániában – a
Holt-tenger túlpartján, a másik heródesi vár tövében rendezett izraeli
Masada Operafesztivál mintájára – tartottuk volna meg a
Strauss-zenedráma szabadtéri bemutatóját a Machaerusnál. A
koronavírus-járvány miatt azonban Jordánia is bezárt, így az évenkénti
Salome-fesztivál ötletének kidolgozását halasztanunk kellett.
– Gyakran említi a Machaerust mint Keresztelő Szent János golgotáját.
Hogyan kapcsolódott össze a művészettörténetben, hangsúlyosan a
középkori gondolkodásban a Keresztelő fővétele és Jézus passiója?
– Jézus maga állította párhuzamba a saját kereszthalálát János
mártíromságával. A Máté-evangéliumban olvassuk: „»Csakhogy én azt mondom
nektek: Illés már eljött, de nem ismerték fel, úgy bántak vele, ahogy
akartak. Így szenved majd tőlük az Emberfia is.« Ekkor a tanítványok
megértették, hogy Keresztelő Szent Jánosról beszélt nekik.” (Mt 17,
12–13) Amikor tehát János golgotáját párhuzamként hozom, nem egy
teológiai absztrakciót fogalmazok meg, hanem Jézus szavaira rezonálok.
Ez napjainkban különlegesnek tűnhet, a középkorban azonban teljesen
természetes volt. A svájci Müstairben a VIII. században alapított
Keresztelő Szent János-kolostor egyik freskója számomra a leghitelesebb
tanú.
Az 1160-as évekből származó falképet, Heródes Antipász machaerusi
ünneplésének legkorábbi freskóábrázolását úgy komponálták az apszisban
az oltár fölé, hogy mindenki számára nyilvánvaló legyen: Keresztelő
Szent János halála Heródes Antipász bankettjén előképe az utolsó
vacsorának. Ennek az eseménynek az emléke, Krisztus teste és vére, az
áldozatbemutatás így – ezzel a párba állítással – jelenik meg minden
betérő előtt a müstairi templomban.
A legnyilvánvalóbb módon azonban a firenzei dóm előtti Szent
János-keresztelőkápolna (Battistero di san Giovanni Battista)
kupolájában figyelhető meg a két passió párhuzama.
Ezen a XIII. századi – legkorábbi – mozaikábrázoláson öt regiszterben
látható Jézus passiója: az utolsó vacsora, Júdás árulása, Jézus
kereszthalála, a Pietà és az üres sír. Az alatta lévő sávban pedig: az
utolsó vacsora analógiája, Heródes Antipász bankettje; az áruló Júdás
megfelelője, az „áruló” Salome és Heródiás. Krisztust keresztre
feszítették, Jánost lefejezték. A Pietànál Mária és a négy asszony által
körülvéve látható a halott Jézus, János Salome és Heródiás „ölelésébe”
kerül. A középkori teológia számára tehát teljesen egyértelmű volt, hogy
a bűnbánatra szólító, Krisztus eljövetelét hirdető Keresztelő Szent
János sorsa, halála, Jézus golgotájának előképe.
Amikor az Erkel Színházban egy kétezer évvel ezelőtti épített örökség, a
Machaerus udvarát látjuk a Salome díszleteként, ne felejtsük el ezeket
az összefüggéseket, passiópárhuzamokat sem. Az evangelizálásnak sok
módja lehetséges. Miért említem ezt? Itthon a Nemzetközi Eucharisztikus
Világkongresszusra időzítették a Salome bemutatóját. A kongresszust
elhalasztották, ám ezzel csak erősödött a vágyott cél: jövőre, 2021
szeptemberében talán már a megújult Operaházban lehet előadni a darabot.
Ennek pedig úgymond a főpróbája lesz a mostani Erkel színházi premier.
– Visszakanyarodnék egy pillanatra a Salome-ábrázolásokra. Hogyan fedezte fel Edward Armitage festményét?
– A Google szoftverének köszönhetően. Különböző szakfolyóiratokban
megjelent néhány cikkem, amelyek az interneten is elérhetővé váltak,
bennük a dór perisztiliumos udvar és az enteriőr számítógépes
modelljeivel. A Google „arcfelismerő” programja analógiákat keresett,
hasonló példákat adott ki, és feldobta a londoni Guildhall Art Gallery
kincsei között őrzött festményt.
Ezt a képet azután nem csak a Machaerusról szóló milánói
könyvsorozatában emelte ki, több írásában szerepel. Mire érzett rá a
brit művész?
– Az egyig legjelentősebb viktoriánus festő, Edward Armitage 1868-ban
készült, Heródes születésnapi ünnepe című képe a művészi intuíció
már-már metafizikai világába vezet bennünket.
. Armitage képes volt arra, hogy egy olyan dór perisztiliumos udvaron
ábrázolja a machaerusi jelenetet, Salome táncát, amellyel a történelmi
valóságot jelenítette meg, kereken száz évvel az ásatások megkezdése
előtt. A Machaeruson ugyanis 1968-ban indultak el a feltárási
munkálatok. A festményen Armitage a kétszeres életnagyságú (3,8 méter
magas) dór oszlopokkal, azok szüsztilosz távolságával, a triglif-metopé
frízzel, a perisztiliumos folyosó mélységével, a pompeji vörös színnel,
hihetetlen ráérzéssel a közelmúltban igazolt tényeket, a régészeti
valóságot idézte meg. Miután a londoni Királyi Művészeti Akadémián
kiállították ezt a hatalmas méretű képet, az alkotót támadások érték, a
kortársai fel voltak háborodva. Olvashatók a kritikák, recenziók a The
Illustrated London Newsban, a The Athenæum magazinban. Felrótták neki,
mit képzel: sivatagi erőd helyett egy gyönyörű római palotát ábrázolt? A
kritizált kép eladhatatlanná vált, soha nem került ki a műtárgypiacra.
Armitage az otthonában őrizte, és a halála előtt odaajándékozta ennek a
londoni galériának.
Wilde drámájának, Strauss operájának megszületése egy irodalmi
láncolatnak köszönhető. Machaerus XIX. századi fölfedezése hogyan hatott
a tudományos életre és azon keresztül a korabeli művészvilágra?
– Keresztelő János mártíromsága az egyetlen olyan epizód az
evangéliumokban, amelynél sem Jézus, sem a tanítványok, sem zsidó
vallási elöljárók nincsenek jelen. Ugyanakkor ez az egyetlen evangéliumi
elbeszélés, amelynek egy független, párhuzamos narratívája is van:
Josephus Flavius leírása. Vagyis Keresztelő János vértanúsága tényének,
helyének és módjának történeti-kritikai hitelessége kétségbevonhatatlan.
A machaerusi kutatás azzal kezdődött, hogy a Göttingában
orvosdoktorként végzett, arabul kiválóan tudó és a Holt-tenger partján
koldusruhában vándorló Ulrich Jasper Seetzen 1807. január 17-én
megkérdezte a helyi beduinoktól: milyen romok vannak a Holt-tengertől
keletre? Erre ők különböző arab romneveket említettek, amelyek közül
feltűnt neki a Khirbet El-Makaur. Megjegyzem, hogy Seetzen személyében
egy olyan briliáns német tudósról van szó, aki az előző évben, 1806-ban
beazonosította és a modern világ számára újra felhelyezte a térképre az
egykor eltűnt két – az evangéliumokban is megjelenő – dekapolisz várost:
Gadarát és Gerázát (Gerasza). Miután Josephus Flavius leírása nyomán
szerette volna megtalálni a Machareust is, érdeklődött Makaur után,
amelyről megtudta, hogy egy, a Holt-tenger fölé magasodó,
sasfészekszerű, furcsa hegycsúcs. Etimológiai alapon arra gondolt, ez
lehet a Makhaira (kard), latinosan: Machaerus, görögösen: Makhairosz.
Fel is kereste a különleges, magával ragadó helyszínen található
romokat. Látta az odavezető híd, az aquaeductus maradványait, a
hegytetőn a hatalmas kváderekből rakott falak törmelékes nyomait, így az
1810-ben, Gothában megjelentetett térképén már fel is tüntette új
felfedezését: a Machaerust. Seetzen kéziratai csodával határos módon
menekültek meg, ugyanis miután kitudódott róla, hogy valójában nem
muszlim, hanem arabul jól beszélő idegen, 1811-ben, Ománban, Maszkat
közelében megmérgezték. Kruse 1854-ben, Berlinben jelentette meg
Seetzennek a göttingeni egyetemre került és addig ott őrzött jegyzeteit.
Tulajdonképpen ekkor vált köztudomásúvá, hogy megvan a Machaerus.
Ezután főleg a franciák mutattak rendkívüli érdeklődést a helyszín
iránt. Honoré Théodore Paul Joseph d'Albert, Luynes hercege expedíciót
indított, és magával vitt egy fotográfust is. Louis Vignes 1864. április
14-én négy felvételt készített a Machaerusról.
Ugyanezen év novemberének végén egy másik francia is felkereste a
helyszínt: Auguste Parent, aki 1868-ban, Párizsban megjelentetett egy
227 oldalas könyvet Machaerus címmel. Leírta, hogy Krisztus után 71-ben a
római X. légió lerombolta a citadellát; eltűnt, de most Seetzen térképe
alapján megtalálta. A genius loci magával ragadta; Josephus Flavius
vonatkozó iratait, Sztrabón és az idősebb Plinius leírását is igazolva
találta.
Parent könyvének kiadási évében született meg Edward Armitage említett
képe. Armitage Párizsban végzett, nagy valószínűséggel olvasta Parent
művét, és az inspirálhatta a Heródes születésnapi ünnepének
megfestésére. Henry Baker Tristram 1872-ben szintén felkereste a
Machaerust, és nagyon részletes leírását adta. A kiváló francia író,
Gustave Flaubert 1850-ben eljutott Palesztinába, megnézte Jeruzsálemet
és Júdeát. A Machaeruson ugyan nem járt, de Parent könyve, az 1873-as
Tristram-monográfia, valamint az 1874-ben publikált Vignes-fénykép
együttesen hatott rá, amikor a Heródiás című, 1877-ben megjelent
elbeszélésében a Machaerust már a maga történeti és földrajzi
hitelességében mutatta be. A roueni könyvtár archívumából kiderült, hogy
Flaubert mindhárom említett kötetet kikölcsönözte. Flaubert Heródiása a
csúcspontra emelte a Machaerus ünneplését a romanticizmus irodalmában. A
következő láncszem Oscar Wilde 1891-ben, francia nyelven írt Salome
drámája volt, amelyben teljes mondatokat idézett Flaubert-től. Richard
Strauss azután a Wilde-szöveg Hedwig Lachmann-féle német fordítását
zenésítette meg. Az opera premierjére 1905. december 9-én, Drezdában
került sor. Budapesten már 1909-ben tervbe vették, de végül 1912-ben
mutatták be.
Wilde-nál és Straussnál ugyan nem kerül szóba a Machaerus neve, de
Flaubert után Salome táncának helyszíne már történelmi evidenciává vált a
művészet területén is. Az Erkel Színházban felállított machaerusi
operadíszlet ősbemutatója a fenti ikonográfiai és irodalmi vonulatba
illeszkedik, a világon elsőként felmutatva a történelmi, evangéliumi
építészeti tér megidézett valóságát.
https://www.magyarkurir.hu/hirek/machaerus-salome-voros-gyozo
------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Átadták a Szent Péter térre vezető zarándokút indítóállomását és az aluljárót 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Új szabályozások a Trevi kútnál 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Rómában a Milvius hídi csatára kulturális előadással emlékeztek 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Trevi kút fórumtémában:
A Trevi kút a restaurálás után új látogatási módokkal nyílik...
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: A Szent Péter bazilika varázslatos mexikói betleheme Coahuilaból érkezett 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: 13. Mikulás biciklizés Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Aktivisták fekete festékkel kenték be a Fendi szimbolikus karácsonyfát Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: A Falconieri palota november- december havi koncertjei Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) Via Appia és parkok fórumtémában:
https://romaarcheologiaerestaur oarchitettura.wordpress....
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) Via Appia és parkok fórumtémában:
Történelmi jelölők és háborús emlékművek - Róma, Lazio ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Vörös Győző magyar ókorkutató neves amerikai díjat nyert el 2021
Vörös Győző Machaerusról, pápai kitüntetése fényében 2021
Magas pápai kitüntetést kapott Vörös Győző ókorkutató 2021
Róma pogány szír templomának romja a Gianicolo dombon látogatható 2024