Róma: Rómában játszódó irodalmi művek (fórum)

Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1455 fő
  • Képek - 4926 db
  • Videók - 1358 db
  • Blogbejegyzések - 4051 db
  • Fórumtémák - 202 db
  • Linkek - 1260 db

Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1455 fő
  • Képek - 4926 db
  • Videók - 1358 db
  • Blogbejegyzések - 4051 db
  • Fórumtémák - 202 db
  • Linkek - 1260 db

Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1455 fő
  • Képek - 4926 db
  • Videók - 1358 db
  • Blogbejegyzések - 4051 db
  • Fórumtémák - 202 db
  • Linkek - 1260 db

Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1455 fő
  • Képek - 4926 db
  • Videók - 1358 db
  • Blogbejegyzések - 4051 db
  • Fórumtémák - 202 db
  • Linkek - 1260 db

Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Rómában játszódó irodalmi művek

Ezt a témát Kovács Istvánné Mária Magdolna indította 12 éve

Gyűjtsük ide a Rómában játszódó irodalmi műveket:pl:Emile Zola: Róma (1896 )Lénárt Sándor: Római történetek

Hozzászólások eddig: 181

Új hozzászólás

A hozzászólás hossza legfeljebb háromezer karakter lehet

Ez egy válasz üzenetére. mégsem

Hozzászólások

Huszákné Vigh Gabriella üzente 2 hete

Viola Ardone: Gyerekvonat
2020.06.23.
A második világháború után gyerekek százezrei maradtak árván vagy félárván. Ahogy akkoriban a világ számos gyermekmentő akciójában, Nápolyból is vonatoztattak gyerekeket Olaszország északi részébe, ahol a kicsik jobb körülmények között élhettek pár hónapig.

Amerigo Speranzát, az alig nyolcéves kisfiút is elküldi írni-olvasni nem tudó anyja Modenába, hogy egy idegen családnál kicsit felhizlalják, és feledni tudja a háború okozta lelki megrázkódtatásokat. Amerigo elbeszéli félelmekkel teli útját az idegen északi városba, aminek alig érti a nyelvét. Miután megismeri a jobb sorsú gyerekek világát és visszatér édesanyjához, már nem tud ugyanazzal a szemmel nézni szeretett otthonára.
Amerigo története sok ezer kisgyerek történetéből kerekedett. A balladai mélységű, igaz mese Viola Ardone, a tehetséges olasz írónő regénye, amely a 2018-as frankfurti könyvvásár egyik szenzációja volt, és huszonöt nyelvre lefordították.

Fordította: Todero Anna

Szerkesztette: Garamvölgyi Katalin
Viola Ardone 1974-ben Nápolyban született, bölcsészdiplomát szerzett, jelenleg olasz nyelv és irodalmat, valamint latint tanít Giuglianóban, egy Nápoly környéki város reálgimnáziumában. Gyerekkorában kezdett történeteket, versikéket, meséket fabrikálni, de saját bevallása szerint nem „grafomán típus”, csak akkor ír, ha valóban van mondanivalója. Írói sikerei ellenére esze ágában sincs felhagyni a tanítással.
https://www.blikk.hu/eletmod/tippek/viola-ardone-irono-gyerekvonat-regeny-masodik-vilaghaboru-olaszorszag-gyermekmentes/p10z55j?utm_

160684_632e4e27d75a_s

Gyerekvonat.jpg

160685_8e9430b528f1_s

Viola Ardone.jpg

Válasz

Huszákné Vigh Gabriella üzente 2 hónapja

Bikácsy Gergely
MÁGIKUS ŐSZÖK EMLÉKE
2010 szeptember

2020.05.01.
Még régebbre utazom hát, vissza az 1655-ös Rómába. Pontosan ez év őszén kell megérkeznem a Collegium Romanum székházába, hogy jelen legyek a világ első filmvetítésén. A híres jezsuita tudós, „Száz Tudományok Doktora”, Athanasius K. találta fel a kaleidoszkóp nyomán a mágikus vetítőgépet. (Legalábbis én így képzelem.) Csiszolt üveglap kellett hozzá, csúsztatható üveg, átlátszó üveg, rajzolható és festhető, ezenkívül tükör, tökéletesen csiszolt torzító és nemtorzító tükör – és fény, fény fény, ismerve a fény minden furcsa szabályát – hát mindez együtt még ma is nehéz, ma sem sikerülne közönséges optikusnak. Nem beszélve a szerkezet láng- és tűzálló borításáról. Korabeli fémekkel és hőálló fával alkották meg reneszánsz rajzok alapján. Akkor még gyertyafényre mozdultak a festett üvegfigurák.
Amikor a lutheránus svéd királynő, otthagyva vallását és birodalmát, Rómába települt, Athanasius K. felnőtt-kaleidoszkóppal akart kedveskedni a szigorú királynőnek, aki Rómában a színház és a nagy látványosságok királynője lett. Rohant is a királynő, rohant kíséretével a Collegium Romanum összes termeibe, szaladt a filmpremierre. Állítólag maga a pápa is ott ült egy díszpáholyban, és maga mellé invitálta a királynőt meg tudós Athanázt. A díszvetítés nem sikerült igazán, a szerkezet faváza meggyulladt, a festett üveg a ráfestett képekkel szétolvadt, több jezsuita atya menekülőre fogta. Krisztina királynő állítólag nem sértődött meg, neki maga a kísérlet is tetszett. Van erről néhány korabeli beszámoló – csak Athanasius atya büntetéséről nem szól semmit a krónika. Mindenesetre később is kiadták összes könyvét (százféle tudományról írt százegy könyvét), csak a laterna magicáról nem írhatott többé, és félig elégett készülékét is lefoglalta az inkvizíció.
https://ligetmuhely.com/liget/magikus-oszok-emleke/

Válasz

Huszákné Vigh Gabriella üzente 2 hónapja

Bikácsy Gergely
OSTIAI ESZTÉTIKA
ARANYGICCS [2000 március]

https://ligetmuhely.com/liget/bikacsy-gergely-ostiai-esztetika/
2020.05.01.

Válasz

Huszákné Vigh Gabriella üzente 2 hónapja

Bikácsy Gergely
ROMMA A MÉLYBEN
2002 július

2020.05.01.
https://ligetmuhely.com/liget/romma-a-melyben/

Válasz

Huszákné Vigh Gabriella üzente 2 hónapja

Bikácsy Gergely
PLATÁN ÉS PIETÀ
1999 június

2020.05.01.
https://ligetmuhely.com/liget/platan-es-pieta/

Válasz

Huszákné Vigh Gabriella üzente 2 hónapja

De mit jelent a sztoicizmus koronavírus idején? Ha az etikát nézzük, azt, hogy az embereknek vigyázniuk kell egymásra: „ami a közösségnek nem árt, az a közösség tagjának sem árt. Valahányszor azt képzeled, hogy bántalom ért, ez legyen a mércéd: ha a közösség ezáltal nem szenved kárt, akkor nekem sincs károm” - írja Marcus Aurelius. Nem etikus tehát a maszkok felhalmozása, a fertőtlenítőszeren való nyerészkedés, ahogyan az sem, ha az ember betegen megy dolgozni. Mindeközben nem szabad elfeledkezni az ittről és a mostról, arról, amiről a sztoikus gondolkodás szól: az élet minél jobb és gazdagabb megéléséről.

Lehet, hogy a sztoicizmus gondolkodás felett menthetetlenül eljárt az idő – eltelt bő kétezer év, így ez nem is lenne nagy csoda. Grant szerint a sztoicizmus egy szigorúan hierarchikus társadalom terméke – a művelői között mégis akadt császár és rabszolga is. Lehet, hogy abban áll a vonzereje, hogy kipróbált, kiválónak tűnő életvezetési tanácsokat kínál vész esetére – még akkor is, ha ehhez békeidő idején is tréningezni kell az elmét. A legfőbb haszna viszont valószínűleg az, amiről Herman Wouk amerikai író is írt a Zendülés a Caine hadihajón című második világháborús regényében: Marcus Aureliust olvasni egyszerűen pihentető, vész idején pedig van hova menekülni a gondolatait olvasva. Meg különben is: neki egyszerre szakadt a nyakába a járvány és a háború, ráadásul még császár is volt: ezek közül alig kerülhető el valami, ha pedig ő kibírta kétezer éve, mi is ki fogjuk. Legalább császárok nem vagyunk.


https://qubit.hu/2020/04/30/2000-eves-recept-jarvany-idejere-a-sztoicizmus

Válasz

Huszákné Vigh Gabriella üzente 2 hónapja

Rendben, kitörhet egy járvány, dúlhat háború. Marcus Aurelius római császárnak, aki 161-től 180-ig uralkodott, mindkettőből kijutott: az Elmélkedéseket a germánok elleni hadjáratban vetette papírra, miközben Rómában ötmilliónyi áldozatot szedett az 165-ben kitört Antoninus-kori hatalmas himlőjárvány. „Ami csak történik, annyira megszokott és magától értetődő, mint tavasszal a rózsa és nyáron a gyümölcs. Ilyen a betegség, a halál, a rágalom, a cselvetés: mindaz, ami az ostobákat gyönyörködteti vagy búsítja” - írja Marcus Aurelius, aki számára a himlőjárvány, amely azokon a katonai táborokon is végigsöpört, amelyekben ő írta az Elmélkedéseket, inkább erkölcsi, mint fizikai veszélyt jelentett. Az uralkodó úgy gondolta, hogy a betegség idején tanúsított becstelen magatartás, az érzelmek vezérelte cselekvés jóval többet árt az embernek, mint maga a kór, ami egyébként is csak a testet támadja.
Marcus Aurelius példája alapján úgy tűnik, hogy a sztoicizmus egy váratlan, megoldhatatlan helyzetre adott válasz, de ez nem így van: nem szükséges krízis ahhoz, hogy az ember sztoikus legyen, elég, ha világosan gondolkodik, és ne hagyja, hogy a lényegtelen vagy irányíthatatlan események megzavarják a dolgok helyes megítélésében.
Sztoikusok léteztek már a császár-filozófus előtt is. Az iskolát egy Zénón nevű kítioni filozófus alapította a Krisztus előtti harmadik században, és több száz éven keresztül virágzott különösebb világégések nélkül is. A sztoicizmus nem reakció, hanem felkészülés arra, hogy semmire nem lehet felkészülni.
Ha a világ eseményeiről nem is, arról mindenki maga tehet, hogy miként viszonyul hozzájuk: egy járvány vagy egy háború, ha már kitört, nehezen megfékezhető, de az csak az egyénen múlik, hogy katasztrófaként viszonyul-e hozzájuk, vagy higgadtan veszi tudomásul őket, ha már segíteni nem tud a dolgon. William Stephens, a Creighton Egyetem etikaprofesszora szerint a sztoikusok legértékesebb tanítása nem az, hogy hogyan kell viselkedni veszély esetén, hanem az, hogy bármikor beüthet a krízis, de járványban, háborúban és hétköznapi körülmények között is a konzisztensen, bátran és összeszedetten viselkedik.
A sztoicizmus nem olyasmi, amit készen kaphat az ember, hiszen Marcus Aurelius (és a többi sztoikus) sem arról beszélt, hogy az embernek egyszerűen hagynia kell, hogy minden menjen a maga medrében, és tétlenül szemlélje a legnagyobb világégést is: a legfontosabb része az én megértése, a megfelelő döntések meghozatala, a szellemet zavaró hatások megszüntetése, az önismeret, ezt pedig nem lehet life hackként értékesíteni.

Válasz

Huszákné Vigh Gabriella üzente 2 hónapja

Hogyan és miért lett Marcus Aurelius sztoikus császár aktuális a mai koronavírus járványos nehéz időkben? Ez magyarázatra szorul. Tény, hogy sokan elkezdték olvasni könyveit. A Penguin Random House amerikai könyvkiadó különös jelenségről számolt be: : Marcus Aurelius Elmélkedéseiből 28 százalékkal fogyott több 2020 első negyedévében, mint egy évvel ezelőtt, Seneca Erkölcsi leveleiből pedig 42 százalékkal többet adtak el, mint tavaly. Ez utóbbiból az elmúlt hónapban 356 százalékkal több fogyott e-könyv formátumban, mint egy éve. Annak ellenére, hogy Isabel Blake, a Penguin sajtósa szerint az elmúlt években is megfigyelhető volt a sztoicizmus népszerűségének növekedése (az Elmélkedésekből 2019-ben már százezer angol nyelvű példány kelt el), a filozófiai irányzat mostani hirtelen népszerűségéért a világjárvány tehető felelőssé.

A sztoicizmus kifejezetten szimpatikus filozófiai irányzatnak tűnhet válság idején, ráadásul gyakorlati tanácsokkal szolgál baj idejére. Legegyszerűbb üzenete az, hogy az embernek rá kell jönnie, hogy min változtathat, és mibe kell beletörődnie. Az öregedés természetes folyamat, a halál pedig elkerülhetetlen: ezek miatt aggódni felesleges; ha valaki beteg, vagy meggyógyul, vagy meghal, ha pedig meghal, vagy szétszóródik az atomok között, vagy – ahogy Marcus Aurelius írja – „felszáll a világ alkotó szellemébe”.

Egyik esettel sem lehet mit kezdeni, és egyik miatt sem érdemes szomorkodni: az első esetben nem történt semmi, valaminek vége lett, ahogy mindennek vége van egyszer, a második esetben pedig szintén nem történt semmi érdekes, csak a világ működik. Nincs szükség arra, hogy mások dicsőítsék az embert, nincs szükség tapsra, nem kell feldúltnak lenni, és ha valaki téved, azon sem szabad bosszankodni, hanem meg kell próbálni elmagyarázni neki, hogy miért él rosszul. A filozófia célja a jó élet: úgy kell élni, mint ha akár holnap, akár holnapután meghalhatnánk, hiszen egy életet is le lehet élni úgy, hogy közben sok minden történik ugyan, de érdekes dolgok alig, és ez mindenkire igaz a császártól a rabszolgáig.

Válasz

Huszákné Vigh Gabriella üzente 2 hónapja

Marcus Aurelius szobra, mint magyar emlék Rómában, és a császár mai aktualitása
2020.05.01.
Marcus Aurelius lovasszobrát Róma Capitolium terén Sárközy Péter (Róma mindannyiunk közös hazája c. könyv, Romanika kiadó, 154.old.) Róma magyar emlékei közé sorolja, - egyrészt azért, mert a császár Pannóniai születésű, másrészt azért, mert Kosztolányi Dezső a szoborról csodálatos verset írt.
Kosztolányi a téren még az eredeti szobrot látta, ami 1981-ig volt a téren, akkor restaurálásra elszállították, mert rossz állapotba került egy korábbi bombamerénylet és a környezetszennyezés miatt. Felújítva a bronz szobor 2005-ben a Capitoliumi Múzeumokba került, a térre pedig a szobor másolatát helyezték el.
Visszatérve a versre, a költőt a szobor jellegzetes kéztartása, az "ave", "béke veletek" üzenete ragadta meg.
A vers első versszaka:

Kosztolányi Dezső: Marcus Aurelius

Sárgán hever itt a középkori Róma,
de lángol az alkony,
mint véres oroszlán,
s te fönn lovagolsz még
a Capitolium ősi tetőjén,
Marcus Aurelius.

Válasz

Huszákné Vigh Gabriella üzente 2 hónapja

7. A logoterápia módszere erre a két alapra, ahogy a szerző nevezi, a paradox intencióra épül, a cél pedig az, hogy a páciens figyelmét a visszájára fordítsák: annak, aki fél valamitől, kívánatos színben kell feltüntetni a félelme tárgyát, annak pedig, aki vágyakozik valamire, kevésbé kívánatos színben kell látnia a vágy tárgyát. Ehhez elengedhetetlen a távolságtartás „specifikusan emberi képessége”, vagyis az, hogy a páciens képes legyen a saját érzelmeire távolságtartóan tekinteni, adott esetben pedig humorral kezelni a saját szorongását. Így születik a sztoikus, bár maga Frankl inkább Szókratészt tekinti az általa kifejlesztett módszer előképének (aki egyébként szintén sztoikusokhoz méltóan ürítette ki a bürökpoharat, amikor az ifjúság megrontásával vádolták; hasonlóan fogadta végzetét Seneca is, akit Nero szintén halálra ítélt, amiért állítólag összeesküvést szervezett ellene).

Sztoicizmus ma

De mit jelent a sztoicizmus koronavírus idején? Ha az etikát nézzük, azt, hogy az embereknek vigyázniuk kell egymásra: „ami a közösségnek nem árt, az a közösség tagjának sem árt. Valahányszor azt képzeled, hogy bántalom ért, ez legyen a mércéd: ha a közösség ezáltal nem szenved kárt, akkor nekem sincs károm” - írja Marcus Aurelius. Nem etikus tehát a maszkok felhalmozása, a fertőtlenítőszeren való nyerészkedés, ahogyan az sem, ha az ember betegen megy dolgozni. Mindeközben nem szabad elfeledkezni az ittről és a mostról, arról, amiről a sztoikus gondolkodás szól: az élet minél jobb és gazdagabb megéléséről.

Lehet, hogy a sztoicizmus gondolkodás felett menthetetlenül eljárt az idő – eltelt bő kétezer év, így ez nem is lenne nagy csoda. Grant szerint a sztoicizmus egy szigorúan hierarchikus társadalom terméke – a művelői között mégis akadt császár és rabszolga is. Lehet, hogy abban áll a vonzereje, hogy kipróbált, kiválónak tűnő életvezetési tanácsokat kínál vész esetére – még akkor is, ha ehhez békeidő idején is tréningezni kell az elmét. A legfőbb haszna viszont valószínűleg az, amiről Herman Wouk amerikai író is írt a Zendülés a Caine hadihajón című második világháborús regényében: Marcus Aureliust olvasni egyszerűen pihentető, vész idején pedig van hova menekülni a gondolatait olvasva. Meg különben is: neki egyszerre szakadt a nyakába a járvány és a háború, ráadásul még császár is volt: ezek közül alig kerülhető el valami, ha pedig ő kibírta kétezer éve, mi is ki fogjuk. Legalább császárok nem vagyunk.

2020.04.30.
https://qubit.hu/2020/04/30/2000-eves-recept-jarvany-idejere-a-sztoicizmus

Válasz

Ugrás a(z) oldalra

Ez történt a közösségben:

Huszákné Vigh Gabriella írta 22 perce a(z) érdekes fórumtémában:

https://welovebudapest. com/cikk/2020/7/10/egy...

Huszákné Vigh Gabriella írta 8 órája a(z) Róma - bevándorlás fórumtémában:

2. Le comunità più numerose sono proprio quelle sei, con ...

Huszákné Vigh Gabriella írta 8 órája a(z) Róma - bevándorlás fórumtémában:

Dove vivono le varie comunità di stranieri a Roma? 2020.07...

Huszákné Vigh Gabriella írta 8 órája a(z) vírus, koronavírus, betegség fórumtémában:

https://varesepress.info/area- malpensa/bangladesh...

Huszákné Vigh Gabriella írta 9 órája a(z) vírus, koronavírus, betegség fórumtémában:

Coronavirus, nel Lazio 23 nuovi casi: 11 d'importazione....

Huszákné Vigh Gabriella írta 9 órája a(z) Svájci gárdisták fórumtémában:

XVI. Benedek online követte végig fivére temetését 2020.07...

Huszákné Vigh Gabriella írta 9 órája a(z) vírus, koronavírus, betegség fórumtémában:

Rómában már százkét bangladesi beteget kezelnek ...

Huszákné Vigh Gabriella írta 9 órája a(z) vírus, koronavírus, betegség fórumtémában:

2. Az ázsiai országból leszálló utasokat hétfőtől kezdték el ...

Huszákné Vigh Gabriella írta 9 órája a(z) vírus, koronavírus, betegség fórumtémában:

A Bangladesből érkezett fertőzötteket keresik az olasz ...

Huszákné Vigh Gabriella írta 9 órája a(z) Tüntetések, megmozdulások fórumtémában:

Bajban egy fontos ágazat Az olasz sajtó adatai szerint a ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu