Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Kérjük, add meg, hány másodpercenként változzanak a képek
A Farnese-palota koszorúpárkányának történetét Vasari előadásából ismerjük, ki azt Michelangelo s még pontosabban Antonio da Sangallo élettörténetében beszéli el. Minthogy Vasari e párkány pályázatában maga is részt vett, pontosan ismerhette a körülményeket s előadása is a teljes tárgyilagosság és megbízhatóság benyomását kelti. E szerint Antonio da Sangallo "a homlokzatot a második emelet ablaksorával már befejezte s csupán az épületet övező koszorúpárkány hiányzott még. A fenkölt szellemű és kitűnő ítéletű pápa a lehető legszebb és leggazdagabb párkányt óhajtotta s ezért az Antonioén kívül Róma összes legjobb építőművészeivel is készíttetett terveket, hogy a legjobbat választhassa, noha az építést mindenesetre Antoniora akarta bízni. És így egy reggel, midőn a Belvedereben reggelizett, elébe vitettek mind a tervrajzok, Antonio jelenlétében. E tervek szerzői voltak: Ferino del Vaga, Fra Bastiano del Piombo, Michelangelo Buonarroti és Giorgio Vasari, ki akkor még ifjú volt és Farnese bíboros szolgálatában állott, akinek és a pápának megbízásából az említett koszorúpárkányhoz nem egy, hanem két különböző tervrajzot készített. Buonarroto azonban tervét nem hozta el maga, hanem úgy küldte el az említett Giorgio Vasarival, akinek, midőn az rajzait elvitte hozzá, hogy baráti véleményét hallja róluk, Michelangelo átadta saját tervét, hogy a pápához vigye s hogy mentse ki őt, minthogy rosszulléte miatt nem jelenhetik meg személyesen. Mindezen dolgok nagyon nem tetszettek Antonionak."1 Michelangelo életrajzában azután elmondja Vasari, hogy a pápa Michelangelot bízván meg a párkány építésével, az egy teljes nagyságú részletet elkészíttetett fából mintának s azt próbaképpen a palota egyik sarkára helyezte. Miután ez általánosan tetszett, az egész párkányt e szerint építette, sőt Antonio halála után a palota építését többrendbeli változtatással szintén ő fejezte be.
.....
Nem Michelangelo támadja Antonio pályatervét, hanem éppen megfordítva, a Sangallók köréből került ki a pápához intézett beadvány Michelangelo terve ellen. Michelangelo lemásolta azt magának, talán, mert felelnie kellett rá. Eszerint az összes következtetések, melyeket e levélből Springer, Symonds, Geymüller és mások levontak, elesnek s a Farnese-palota párkányának történetét újra kell fogalmazni.
Michelangelo párkánya - - egyéb munkáihoz hasonlítva - - feltűnően szigorú, úgy hogy a birálat épp ezen munkájával szemben, még Antonio álláspontjáról is, túlzottnak és igazságtalannak mondható. Lehet, hogy a megbírált párkányrajz vagy modell tényleg olyan önkényes és szeszélyes volt, mint ahogy e kritika állítja, s Michelangelo épp e birálat következtében, kénytelen volt a végleges kivitelnél magát mérsékelni.
http://www.mke.hu/lyka/07/194-198-parkany.htm
|
|
Huszákné Vigh Gabriella 18 órája új blogbejegyzést írt: Halleluja a neve a jubileumi szentév fagylaltjának 2025
Huszákné Vigh Gabriella 22 órája új blogbejegyzést írt: Caravaggio nyilvánosság előtt soha be nem mutatott műve először Rómában a Palazzo Barberiniben 2025
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Zűrös dolgok fórumtémában:
https://www.theguardian. ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Zűrös dolgok fórumtémában:
Spanyol szurkolókra vadásztak a Lazio ultrái Róma...
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: A Szent Ágnes napi bárányok ősi hagyománya tovább él Rómában 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: A Konklávé film egy valóságos, okos és izgalmas krimi a pápaválasztásról 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Guercino festménye újra a Capitoliumi múzeumokban Rómában 2025
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Kutyaszitteléssel kedveskednek Olaszország múzeumjai a vendégeknek 2025
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: Rómában a Szent Ignác templomban látható egy nápolyi asztalosmester különleges alkotása 2025
Huszákné Vigh Gabriella 5 napja új blogbejegyzést írt: A Római operaházban a rekonstruált Toscát úgy adták elő, ahogy Puccini 125 éve először látta 2025
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!