Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
1 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2023.07.07.
Ötéves kényszerű szünet után – a Miniszterelnökség tavaly elkülönített támogatásának köszönhetően – jövőre befejeződhetnek az esztergomi Botticelli-freskók restaurálási munkálatai. Wierdl Zsuzsanna Munkácsy-díjas restaurátor két évtizede dolgozik az esztergomi vár studiolójában található erények freskócikluson. A világszínvonalú restaurátori munka arra is fényt derített, hogy a falképeket Sandro Botticelli készítette. A munkák befejezésével az egyedülálló freskókat hamarosan a nagyközönség is megtekintheti.
Több mint húsz éve kezdődött el az esztergomi vár studiolojának a felújítása. Akkor, az 1930-as évek falkárosító cementrétegét, és az 1970-es években felvitt műanyagalapú festékrétegeket kellett eltávolítani a falképekről. Wierdl Zsuzsa vezető restaurátor miután megtisztította a falképet, egyedülálló megállapításra jutott:
megtalálta az egyetlen, Itálián kívül fennmaradt reneszánsz freskóegyüttest, amelynek készítőjeként Sando Botticellit feltételezte.
Többéves kutatómunka utána egyre több bizonyítékot találtak a szakemberek arra vonatkozóan, hogy valóban a reneszánsz mester alkothatta meg a esztergomi vár studiolojának falképeit.
Mi is az a studiolo?
A studiolo a stúdió kicsinyített képzős változata, „dolgozószobácska”, de
mindez azonban a reneszánszban jóval komplexebb intézményt jelölt. Egy olyan
tudományos gondolkodóhelyiséget, ahol olvasni és jegyzeteket lehetett
készíteni.
A XV. században minden magára valamit is adó uralkodó kialakított magának studiolót.
Az esztergomi a hazai humanizmus meghatározó létesítménye volt, amely egyszerre egyetemként, könyvtárként és múzeumként is funkcionált. A studiolót Vitéz János érsek lakótornyának aljában alakították ki, amelynek kifestését vélhetőleg Beatrix királyné testvére, Aragóniai János prímás-érsek rendelhette meg, az 1480-as évek elején.
Az esztergomi Sixtus csodája
Az esztergomi vár épületegyüttese a hódoltság kori harcokban súlyos sérüléseket szenvedett. III. Béla királyi kápolnája és Vitéz János egykori lakótornya is összeomlott, a romok pedig befedték az alatta lévő épületrészeket. A studiolo falképei ennek köszönhették a fennmaradásukat. A freskók így 340 évre a föld alá kerültek és a csodával határos módon alapfestésük fennmaradt. 1934-ben Gerevich Tibor által vezetett régészeti feltárás során bukkant rá az egyedülálló épület- és freskómaradványokra. Az akkori magyar kormány meghívására a neves restaurátort, Mauro Pelliciolit kérték fel a falképek konzerválására. Az olasz restaurátor minden megtett a képek megmentéséért.
Az erények eredeti hét figurájából négy alak maradt fent.
A kutatók azonban szinte biztosra veszik, hogy a freskókkal szembeni – elpusztult falon – további hét alak, a hét szabad művészet allegóriája is megjelenhetett, amelyeket ugyancsak Botticelli festhetett.
Hogy kerülhetett Botticelli Esztergomba?
A Magyar Királyság és a nápolyi király lányának házassága sorsfordító volt a térségben. A magyar királyi udvar gazdagsága és növekvő európai befolyása számos itáliai mesterembert vonzott a királyi városokban. Mátyás király nápolyi sógorát tette meg Esztergom érsekének, aki Vitéz Jánoshoz hasonlóan a humanista műveltség kibontakozását szorgalmazta hazánkban. A nápolyi Aragóniai János érseknek számos olyan itáliai kapcsolata volt, akik Botticelli megbízói körével is kapcsolatba hozhatók. Így feltételezhető, hogy Aragóniai János hívására érkezett az itáliai mester Esztergomba. A kor falkép készítői sablonokat használtak festményeikhez, így volt ez az esztergomi studiolo esetében is.
Az ott található allegorikus figurák egyezést mutatnak más Sandro Botticelli festmények alakjaival.
Többek között a Vénusz születése című festményén feltűnő Hóra arca teljesen megegyezik az erények Fortitudo (Erő) figurájának képmásával. Számos más stílusbéli, művészettörténeti hasonlóság mellett a falképfeltárás során megtalálták a reneszánsz művész bekarcolt monogramját is. Több tudományos, nemzetközi konferencia eredményeként úgy tűnik, hogy egyre több szakember véli, hogy az esztergomi várhegy valóban egy Botticelli-freskóciklust rejt. Remélhetőleg hamarosan látogathatóvá válhatnak a „magyar Sixtus” falképei, amelyek romjaiban is egy olyan egészet mutat be, amellyel megérezhető a XV. századi Magyar Királyság tündöklése.
----------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
ELŐZMÉNYEK
Botticelli Esztergomban 2007
2007.06.17.
Egy freskó, amely viták tárgya lesz
Másfél éve a művészettörténészek már szinte biztosnak tartották, hogy az esztergomi királyi palota egyik freskóját, a Mértékletesség allegóriáját az itáliai kora reneszánsz egyik legrangosabb művésze, Sandro Botticelli festette.
A Firenzében legutóbb rendezett nemzetközi konferencián - a közelmúltban - Wierdl Zsuzsa, a restaurátor-csoport vezetője és Prokopp Mária művészettörténész professzor felfedték a festmény titkát. A freskó Vitéz János esztergomi érsek európai hírű egykori dolgozószobáját ékesítette a várban, ahol még több falfestmény várja a feltárást, s az alkotók azonosítását. A restaurátori munkák hét éve kezdődtek: az 1460-as években alkotott képeket állítják helyre.
A szakértők szinte kétséget kizáróan állítják, hogy az Okosság, a Mértékletesség, az Erő és Igazságosság szimbólumai közül (női alakok) a második Botticelli műve. A művész ifjúként valószínűleg mestere: fra Filippo Lippi műhelyével járhatott Esztergomban, Mátyás király korában. A magyar kutatók úgy vélik, hogy az ifjú mester talán első önálló munkája a nevezett kép.
Wierdl Zsuzsa kezdeményezésére próbálták ki (a világon először!) az esztergomi freskókon a hollandiai Musis cég számítógépes rétegvizsgálati módszerét: a hét különböző hullámhosszon működő kamera megmutatja az emberi szemnek láthatatlan rétegeket is. A kutatás rendkívüli eredményt hozott: elkülöníthetővé váltak az eredeti és a későbbi restaurálások során kiegészített képelemek. A festményen folyamatosan "átütött" az eredeti vonalvezetés. Botticelli nőalakjai köztudottan hasonlítanak egymásra, sok rajtuk a jól felismerhető elem. A Mértékletesség a firenzei Uffizi képtárban található legismertebb Botticelli-kép, a Vénusz fejvonalával is hasonlatosságot mutat.
A fölfedezés bizonyára sok vitát vált ki a szakemberek körében, amíg Botticellinek a Firenzében és a római Sixtus-kápolnában látható freskói mellé lesz írható az esztergomi is.
---------------------------------------------------------------------------------------
https://archiv.katolikus.hu/ujember/Archivum/2007.06.17/1102.html
---------------------------------------------------------------------------------------
Botticelli esztergomi freskójáért rajonganak a szakemberek 2012
2012. 10. 15. 9:32
A kutatások újabb eredményei alapján egyre biztosabb, hogy a Vitéz János érsek dolgozószobájában talált freskó Botticellié - véli Prokopp Mária művészettörténész.
Aranydiplomát kapott Prokopp
Mária művészettörténész az Eötvös Lóránd Tudományegyetemen. A különösen sokat
publikáló és diákjai körében is igen népszerű professzor néhány éve azzal
keltett nagy figyelmet, hogy az esztergomi vár első emeleti dolgozószobájának
freskóit Botticellinek tulajdonította.
Prokopp Mária elmondta, hogy feltételezései egyre inkább igazolódni látszanak.
A tudós elmondta, a kutatás, illetve a képek letisztítása folyik, és ez alapján
mind bizonyosabbá válik, hogy a feltevés helytálló. A művészettörténész által a
reneszánsz kori olasz festőnek tulajdonított freskót a nagyközönség csak
bizonyos alkalmakkor, így például a Múzeumok éjszakáján láthatja, a szakemberek
számára azonban bejelentkezéssel mindig hozzáférhető az alkotás.
Prokopp Mária a festményről elmondta, az a négy erényt, az okosságot,
mértékletességet, az erőt és az igazságosságot ábrázolja. A Vitéz János érsek
dolgozószobájában megtalált freskón ezen kívül vannak még csillagképek és egyéb
pompás töredékek is.
A szakember szerint több nyom is mutatja, hogy a kép Botticelli munkája. Olyan
freskóról van szó, amely nedves falra készült, és amelyet a művész nem minta
után készített, hanem helyben gondolkozott az ezüstvesszővel megrajzolt, majd
fekete ecsettel kihúzott vonalakon – ugyanúgy ahogy Botticelli később a nagy
híres táblaképeit is készítette.
A közelmúltban Magyarországon járt a francia Sorbonne egyetemről Sabine
Frommel, aki az itáliai és franciaországi reneszánszot kutatja. A külföldi
szakember el volt bűvölve, nem lehetett elmozdítani a freskó elől, fölmászott
az állványra, és ámultan nézte a magas színvonalú alkotást – tette hozzá
Prokopp Mária.
--------------------------------------------------------------------------------
https://www.szeretgom.hu/content/71992-botticelli-esztergomi-freskojaert-rajonganak-a-szakemberek
------------------------------------------------------------------------------------
Pallós Tamás interjúja Prokopp Máriával, részlet 2019
2019.04.07.
Térjünk ki az esztergomi vár Fehér tornyában található studiolóra is.
– Többek között Mátyás király itáliai történetírója, Bonfini leírása alapján alkothatunk fogalmat arról, hogyan nézett ki a vár Vitéz János érsek idején. A 1930-as években a palotaszárny Lepold Antal vezette feltárói a Fehér toronyhoz csatlakozó kápolnát a négy szakállas, illetve a négy szakálltalan mellkép alapján még a „Szibillák kápolnájaként” emlegették. Én a várkápolnával egy időben, még hallgatóként kezdtem foglalkozni Vitéz János esztergomi prímás, érsek studiolójával és az ott megjelenített erényallegóriákkal.
2000-ben, a millennium évében országos pályázat révén nyílt lehetőség a
sarkalatos erényeket ábrázoló freskók megtisztítására. A háromszáznegyven éven
át a föld alatt rejtőző, a ’60-as évek restaurátorai által átrajzolt, paraloid
műanyaggal bevont falképek alkotójának kvalitásáról addig nem is lehetett
igazán fogalmat alkotni. A képeknek alig van hordozója, elég sérülékenyek.
Wierdl Zsuzsanna festő-restaurátor művész húszévi munkája nyomán ma már
világosan felismerhető a képek magas művészi színvonala, és a festő személye is
egyértelműen meghatározható volt: Sandro Mariano, akit a ragadványneve után
Botticellinek neveztek.
Mostanában kevesebb szó esik az esztergomi reneszánsz falképek kutatásáról, de
Wierdl Zsuzsanna jeles restaurátor művész vezetésével most is kemény munka
folyik. Jelenleg az építészek dolgoznak a teremben az összeállított hevederív
visszaállításán, amelyet a zodiákus-csillagképek freskódísze ékesít.
2017-ben nemzetközi konferenciát szerveztünk a párizsi Sorbonne professzorával
közösen, Reneszánsz studiolók Európában címmel. A téma tizenkét jeles kutatója
számolt be a jelenleg ismert, illetve feljegyzésekből sejthető reneszánsz
studiolókról. Ezek közül az egyetlen főpapi studiolo az esztergomi. Méretét
tekintve egyedül V. Miklós pápa vatikáni studiolója lehetett hasonló hozzá,
amelyet – Raffaello freskóival – II. Gyula alakíttatott át mai formájára. Ez a
Stanza della Segnatura, vagyis a pápai aláírások terme. Az urbinói hercegi
studiolo jóval kisebb az esztergominál. Vitéz János rangját mutatja, hogy
milyen jelentős termet alakíttatott ki az odalátogatók fogadására. Esztergomba
érkezése után két évvel, 1467. június 20-án ugyanis négyfakultásos, pápai jogú
egyetemet indított itt Academia Istropolitana néven. Európa különböző tájairól
hívta meg a tudósokat, akik nem vendég előadók voltak, hanem állandó,
kinevezett tanárok.
A 2017. évi konferencia előadásainak kötete, reméljük, még ebben az évben
megjelenik. Azután már egy, kifejezetten a Botticelli-attribúcióra
összpontosító nemzetközi konferenciát tervezünk. Hiszem, hogy elérkezik az idő,
amikor evidenssé válik Magyarország jelentősége az élet különböző területein,
így a művészet új stílustörekvéseinek megjelenésében is. A gótika indulásában
éppen úgy, mint a reneszánsz stílus kibontakozásában. A fiatal Botticelli
művészi pályafutása, úgy tűnik, Esztergomból indult el. Ezután figyeltek fel rá
Firenze urai, a Medici bankárok.
------------------------------------------------------------------------------------
https://ujember.hu/mennyei-ugyekben-itthon-es-europaban/
https://www.magyarkurir.hu/hirek/prokopp-maria-80-szuletesnapi-interju
https://adoc.pub/az-esztergomi-studiolo-falkepe-es-a-festett-architektura.html
Vukov Konstantin: Az esztergomi Studiolo falképe és a festett architektúra
--------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 6 órája a(z) gyűjtő fórumtémában:
https://www.google. ...
Huszákné Vigh Gabriella 8 órája új blogbejegyzést írt: Magyar és nemzetközi egyházi iskolák és öregdiákok találkoztak Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 16 órája új blogbejegyzést írt: Ötven éve halt meg Vittorio De Sica olasz színész, neorealista filmrendező 2024
Huszákné Vigh Gabriella 17 órája új blogbejegyzést írt: A római start után a levegőben kigyulladt a hajtóműve egy 249 utast szállító Boeingnek 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Petényi Katalin, Kabay Barna: Fénytörés c. dokumentumfilmjének római bemutatója 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: A római Diocletianus fürdőben Tony Cragg angol művész kanyargós szobrai 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Nem turistabarát restaurálások Rómában a jövő évi Szentévre 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Emlékkötet jelent meg Fraknói Vilmos halálának centenáriumi évében és interjú Sági György történésszel 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Rómában minden út az Umbilicus Urbistól indult ki a Forum Romanumon 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Trevi kút víz nélkül, ideiglenesen beleépített sétahíddal 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Botticelli esztergomi freskója
Botticelli esztergomi freskója és Prokopp Mária kitüntetése 2021
Rómában Erdő Péter bíborossal advent első vasárnapja a Santo Stefano Rotondo bazilikában 2021
A Santo Stefano Rotondo bazilika magyar kápolnájának felújítása