Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | Moskovics Károlyné | 1 hozzászólás
Szent Kozma és Szent Damján ikertestvérek, orvosok voltak, a II.sz.-ban Szíriában éltek. Ingyen gyógyították a betegeket. hitükért megkínozták, majd lefejezték őket.
2012. 06. 26.
Vértesaljai László SJ tanulmányát A római Szent Kozma és Damján ókeresztény bazilika apszismozaikjának az üzenete címmel tette közzé a Vatikáni Rádió.
Róma megszámlálhatatlanul sok ókeresztény emlékének egyik gyöngyszeme a Forum Romanum ókori városközpontjának Szent Útján, a Via Sacrán fekvő Basilica dei Santi Cosma e Damiano. Érdemtelenül kevesen keresik fel, mert a közeli Colosseum, a Capitóliumi épületek, no és maga a Forum Romanum, a szemközti Palatinus császárpalotáival oly sok látnivalót kínál, hogy végül nem marad idő a két orvos-vértanú templomának meglátogatására.
Akik mégis betévednek, azokat azonban elkápráztatja az 1500 éves mozaikok tüzes fénye és expresszív, mondhatni modern képi üzenete. A mozaik tiszteletreméltó kora, a fénylő színvilág, a közvetlen kifejező erő azonban Róma több más templomában is megtalálható. Itt egy sajátos építészeti körülmény járul hozzá a rendkívüli hatáshoz. A III. Félix pápa által 526-530 között épített eredeti templom a történelem viharai során nemcsak megrongálódott, hanem a Forum Romanum használaton kívül kerülésével és főként a népvándorlás korának viszontagságai miatt a fórum az évszázadok során lassan feltöltődött és elingoványosodott. Az eredeti császárkori épületek nyolc-tíz méter magas márványoszlopainak sokszor csak a csúcsa látszott már ki.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------http://www.radiovaticana.org/ung/Articolo.asp?c=599356
http://www.magyarkurir.hu/hirek/1500-eves-mozaikok-modern-kepi-uzenete
http://www.romasegreta.it/ss.cosma-e-damiano.html
http://www.art-history-images.com/browse?site=161
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pontosan 1100 évvel az eredeti templom építése után VIII. Orbán pápa 1626-ban szentelte fel az új templomot, mely a régi padlózat-szintet 8 méterrel magasabbra emelte. Valójában vízszintesen kettéosztotta a régi templomot, egy fölső és alsó szintre. Az így kialakított alsó rész altemplommá lett, de megmaradt az eredeti templom kozmata, színes márványberakásos padlódíszítése, míg a felső templom dísze, az apszismozaik az átépítés révén nyolc méterrel közelebb került a templomlátogatóhoz.
Zavarba ejtő ez a közelség! Noha nem lehet egybefogni az egész apszist egyetlen tekintettel és arányos távolságból, mint az eredeti állapotában, de mégis épp ez a fizikai közelség adja, hogy lelkileg is közelebb kerülünk a kép üzenetéhez. Az apszis szabályos negyed-gömbjének alapszíne, az erős kobalt-kék a mennyet jeleníti meg, s ebben az égi szférában jelenik meg az ítélő Krisztus. Bibliai teofánia ez, Isten-megjelenés, ahogyan Dániel könyvében olvassuk az Emberfiáról, aki az ég felhőin érkezik. Mint szőnyeg kerül a lába elé a lefelé egyre rőt-vörösebb színben lángoló felhőáradat.
Ahogy a kinyilatkoztatás kezdetén Isten felhő formájában jelent meg a népének, úgy most az idők végén szintén felhők között mutatkozik meg. Krisztus talpig érő súlyos római aranytógát visel, amit bal karjával fog fel, míg a keze írástekercset tart. A tekercs a kinyilatkoztatás üzenete, melynek éppen ő a tartalma, vagyis az üzenet azonos az üzenővel. Hullámos haja a vállára omlik, fejét arany glória veszi körül.
-------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------
A kép alsó körbefutó részén az ott ábrázolt hat alak egyike sem, még az apostolfejedelmek sem viselnek glóriát. Egyedül Krisztus a dicsőség Ura! Tekintete a templom gyülekezetére irányul, pillantása az expresszív kerek szemek ellenére sem fenyegető, érezzük, ő a János evangélium Krisztusa, „aki nem azért jött, hogy elítélje a világot, hanem hogy üdvözüljön általa a világ” (Jn 3,16-17). Szélesre kitárt jobb keze fölfelé mutat és a nyitott tenyér mozdulata – a szemlélő meglepetésére – egy főnixmadarat jelez. A híres mitológiai madár viszonylag ritkán jelenik meg a keresztény ikonográfiai ábrázolásokon, jóllehet a katakombák festészete kedvelte nagyon, főként a Krisztus ember-ábrázolás legitimálása előtt. Itt a főnixmadár hatalmas pálmafa csúcsán ül, két karnyújtásnyira Krisztustól.
--------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------
A főnix neve görögül „phoinix”, ami éppen pálmát jelent. A főnix mint mitológiai csodálatos madár jó ismert a legtöbb ősi kultúrkörben, nagyjából a következő közös jegyekkel. Ez a ritka és párja nélküli madár, monogenész, egyetlenszülött, 500 évig él, élete végén egy magas hegyre röpülve fészket rak illatos ágakból egy pálmafa tetején. A nap tüze emészti el, majd hamvaiból féreg támad, amiből pedig ismét életre kel a főnixmadár. Az eredetmítosz egyik ősforrása az egyiptomi kultúrkör, ahol „benu” néven valójában az élet teremtését magyarázták, a Nap erejével egybekötve. Spontán generáció révén „születik” mind a Nap, mind a főnixmadár.
A hellén mitológia is a Nap-kultuszhoz kapcsolta, helyileg is az egyiptomi Heliopolist, azaz Napvárost jelölte meg, ahol a csodás esemény történik. A római felfogás a szerepében azonosította a hellén nominális értelmezést: a névszerinti azonosság jelentésbeli azonossággá lett, pálma és főnix egybenőttek, közös ikonográfiai ábrázolásuk is ide, Rómához köthető. A keresztény teológia számára szinte kész volt tehát a kifejezési eszköz, csak picit kellett pontosítani még. A főnixmadár elemésztődése utáni három nap Krisztus harmadnapon történt feltámadásával állította párhuzamba a főnix-képet.
A főnix nem eszik földi táplálékot, hanem a libanoni cédrus ágai között mennyei mannát fogyaszt, hozzá pedig a cédruságak harmatából iszik. Így táplálja egyszerre az ég és a föld, az ég mannával, a föld harmattal, ahogy Isten is hasonlóképpen táplálta a pusztában vándorló népét. Mind a pálma, mind a cédrus bibliai jelkép. A 92. zsoltár 13. verse összekapcsolja a két fát: „Virul az igaz, mint a pálma és nő felfelé, mint a Libanon cédrusa”. A zsoltárban olvasható pálma a héber zsoltár görög fordítása alapján könnyen főnixmadárrá változtatta a pálmafát, innen érthető, hogy az észak-afrikai Tertullianus (155–230) a zsoltárt már így folytatja latinul: „… et florebit velut phoenix – és virágzol majd, mint a főnix”, majd hozzáteszi: ”… azaz a halálból és a sírból fogsz kisarjadni.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------
A Szent Kozma és Damján-bazilika apszismozaikján a főnixmadár egyértelműen Krisztus harmadnapi feltámadására utal. Az, aki a kereszten meghalt, elemésztődött, íme, most „kisarjadt a sírból”. Valójában a kereszt is fa, mégpedig a paradicsomi élet-fája. A színpompás tollazatú főnixmadár feje körül nyolcirányú sugárnyaláb a „Feltámadott” megdicsőülésére utal, aki a mennyben az Atyja jobbján folytatja közbenjárói tevékenységét, megjutalmazza azokat, akik mindvégig hűségesek maradtak hozzá. Ezen a ponton szemléljük tovább a kettős képcsoportot. Krisztus jobbján Szent Pál, balján Szent Péter prezentálják, mutatják be és ajánlják egyszerre a Pantokrátor-Krisztusnak a két vértanú orvos-szentet.
------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------
Az apostolfejedelmek maguk is vértanúk, akik tisztára mosták köntösüket a Bárány vérében, ezért is viselnek fehér ruhát, ugyanolyan tógát, mint Krisztus. A tógák szélén a híres bibliai „tau” betű, mely alakjával is a keresztre emlékezete. Az apostolok egyik kezüket a „védenceik” vállára teszik, a barátság és a familiaritas, azaz családiasság jegyében. Míg másik kezükkel Jézusra mutatnak. Az apostolok állnak, de a két orvos-szent Krisztus felé halad. Neki bíborszínű a tógájuk, ők a vértanúság színét hordozzák, kezükben a győzelem hervadhatatlan koszorúját tartják. Vállukon az orvosi táska a szolgálatukra utal.
---------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- A szír származású testvérpár, Szent Kozma és Damján 260 körül született a kisázsiai Égea városában. Orvosi képzésük után Krisztus szeretetével és lelkületével gyógyítottak szerte Kisázsiában. Minthogy szolgálatukért nem fogadtak el pénzt, a hálás utókor „anargüroi”, pénztelenek-nek nevezte őket. Keresztény hitük miatt a 303-ban kitört Diokleciánusz féle nagy keresztényüldözés során őket is elfogták, kínzásokkal akarták hitehagyásra kényszeríteni őket, de ők mindvégig kitartottak, míg végül lefejezték őket.
Vértanúságuk helyén, a kisázsiai Kürosz városában, majd Bizáncban is hamarosan templomot emeltek a tiszteletükre. A keleti főváros után Róma is templomot emelt számukra: III. Félix pápa 526-530-ban a Forum Romanum területén, a Via Sacra mellett jelölte ki a helyet. Tudatosan, mert ahol egykor a pogány orvos-istenségeket tisztelték, és ahol egyúttal az orvoslást is gyakorolták, a keresztény Róma a maga orvos mártírjainak állított emléket, így keresztelve meg a régi hagyományt.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Szent Kozma és Damján templomának több magyar vonatkozása is van, minthogy a középkortól máig Szent Ferenc Reguláris Harmadrendje gondozza, ezért a szentély félköríves stalluma fölött a harmadrendi ferences női szentek sorát Árpádházi szent Erzsébet nyitja.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Az idős Liszt Ferenc, aki a kisebb papi rendeket fölvéve papi ruhát viselt, leányának Cosimának névnapjára Rómából írt levelében említi, hogy azért megy szentmisére a Szent Kozma és Damján-bazilikába, mert leánya, Cosima védőszentje éppen az a Szent Kozma vértanú, akinek nevét a római misekánon a vértanúk fölsorolása közben a legközelebb említi meg Urunk Jézus Krisztus nevéhez:
„A szentek közösségében tisztelettel megemlékezünk Linusz, Klétusz, Kelemen, Szixtusz, Kornél, Ciprián, Lőrinc, Krizogon, János és Pál, Kozma és Damján vértanúidról, és minden szentedről. Az ő érdemeikért és könyörgésükre add, hogy mindenben érezzük oltalmadat, Krisztus, a mi Urunk által”.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------
A templom története:
A templomot antik épületek (többek között a Forum Romanumon Romulus szentélye) felhasználásával a Maxentius-bazilika oldalába 527-ben IV.Félix pápa építtette. Külső falán egykor Róma márványból való várostérképe (Forma Urbis) volt elhelyezve.
Alig építtette fel a pápa a szentélyt, máris ellepték a keresztények, sőt az ősi hitükhöz még ragaszkodó rómaiak is, hogy a két orvos-szent közbenjárására gyógyulást találjanak: már nem Castor és Pollux, hanem Szt Cosmas és Damianus segítségét, oltalmát keresték...
1632-ben L.Arrigucci tervei szerint restaurálták. A templomhoz a rendház két épülettömbje közötti kapuzat vezet.
Egyhajós templom, három-három oldalkápolnával. Aranyozott, kazettás mennyezet. A hajó oldalfalain felül a névadó szentek életének jeleneteit megörökítő freskók.
Az altemplomban cosmata padozat.
A templom homlokzati oldalához a Forum felől hengeres épület csatlakozik, amely Maxentius császár 14 évesen meghalt fiának, Romulusnak (meghalt 309-ben) emlékére épült templom volt. A Forumra nyíló bronzkapuja eredeti. A templomból, ablakon át, betekinthetünk az épület belsejébe.
Nyitvatartás:
minden nap : 9 h-tól 13 h-ig és 15 h-tól 19 h-ig
-------------------------------------------------------------------------------------http://www.magyarkurir.hu/hirek/szent-kozma-es-szent-damjan-vertanuk
--------------------------------------------------------------------------------------------------------.......-------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------
Ellopták a templom betlehemének Jézuskáját
2012.12.26.
A betlehemből a Bambinello-t 9.15-kor lopták el, szerencsére az eredetit biztonságos helyen őrzik.
Most másolattal kell pótolni, amíg a rendőrök nyomra nem bukkannak.
http://www.ilmessaggero.it/roma/cronaca/fori_imperiale_bambinello_rubato_chiesa/notizie/240473.shtml
http://roma.repubblica.it/cronaca/2012/12/26/news/furto_nella_chiesa_dei_fori_rubato_il_bambinello-49466151/
-------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
http://roma.repubblica.it/cronaca/2012/12/26/foto/rubato_bambinello-49491144/1/?ref=FRAG-2
-----------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 órája a(z) gyűjtő új fórumtémában:
https://www.turismoroma. it/en/page/ghosts-rome?...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 órája a(z) Rómaiak Budapesten, Magyarországon fórumtémában:
XXII. Olasz Filmfesztivál - Jurico, Egy Külön Világ vígjáték dráma...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Pápai ima, háborús helyzet fórumtémában:
2. Viharos változások zajlanak már most, de a nagy...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Pápai ima, háborús helyzet fórumtémában:
Fenébe a tankokkal, jöjjenek inkább az MI-vezérelt drónok - ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Gyerekekkel Rómában fórumtémában:
Krisztina Prazsák-Hajnal tapasztalata 2024.10.30. Úgy ...
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: A Vatikáni múzeumok Hölgyek termének mennyezete 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: A római egyházmegye gyűlése a Lateráni Szent János bazilikában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: Római Hallgatói Rezidenciaprogramot indít a MOME és a Collegium Hungaricum Róma 2024
Huszákné Vigh Gabriella 5 napja új blogbejegyzést írt: Újra úgy ragyog a Szent Péter bazilika baldachinja, mint Bernini idejében 2024
Huszákné Vigh Gabriella 6 napja új blogbejegyzést írt: Rómában a Palazzo Wedekind ion oszlopai a a Veio-i régészeti ásatásokból származnak 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Elkészült Ferenc pápa mozaik arcképe a Szent Pál bazilikába
Mit keres a 20. századi politikus sírja a római San Lorenzo bazilikában?
Róma hét főtemplomának egyike a Santa Croce in Gerusalemme
Ünnepi szentmise a római Szent Ignác templomban