Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
6 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2018.04.12.
Ahhoz, hogy érzelmileg bevonjuk a nézőt, amikor feltesszük neki a
kérdést, ők mit tennének az adott helyzetben, sokféle karaktert kell
felsorakoztatnunk, hogy ki-ki megtalálhassa azt, akivel azonosulni tud –
magyarázza Paolo Genovese. – Az internetes közösségek világában
könnyebb az ítélkezés, és ez átragadt a hétköznapi életünkre is: az
online közösségek átka, hogy sokkal könnyebben mondunk véleményt
másokról. A hely minden szereplőjéről feltettem magamnak az igen
kényelmetlen kérdést: én hogyan cselekedtem volna az ő helyükben? Nem az
a fontos, hogy választ adjunk, hanem a puszta tény, hogy beleéljük
magunkat a másik helyzetébe, segít árnyaltabban megítélni mások
döntéseit. A Valerio Mastandrea alakította titokzatos férfi nem valódi
személy, minden szereplő és minden néző számára mást jelent. Aki hívő,
annak lehet Isten vagy az ördög. Van, aki a tükörbe néz, van, aki a
lelkiismeretét faggatja, amikor nehéz döntést kell hoznia. Ez a film
arra kényszerít minket, hogy számoljunk a bennünk élő démonokkal, azzal a
részünkkel, amelyet talán sosem ismernénk meg, mert nem kerülünk olyan
helyzetbe. Mindenkiben két lélek él, egy jó és egy rossz, az
élethelyzeteinken múlik, melyiket hozzák ki belőlünk. Ne mondjuk azt,
hogy én milyen jó ember vagyok. Lehet, hogy azért vagyok az, mert még
nem találtam magam olyan helyzetben, amelyben rossz lehetnék. Ez a film
értelme. Hogy elemezzük, hogyan változna a morálunk, ha mi magunk
lennénk a szereplők helyében.
A feladat nem csupán egy új, jó film létrehozása volt, hanem az előző
sikerének a megugrása – ami nem kis kihívás. A rendező már túl volt
csaknem tíz játékfilmen és számos szakmai díjon, amikor a 2016-ban
forgatott Teljesen idegenekkel (Perfetti sconosciuti) megdöbbentően
hazai és világsikert aratott, külföldön is sztárrá vált. Az itthoni
forgalmazó adatai szerint több mint hetvenezren látták, és ezzel, ha nem
számoljuk a magyar alkotásokat, tavaly ez volt nálunk a legnézettebb
európai film a filmszínházakban, méghozzá úgy, hogy a multiplexek nem
tűzték műsorra, csak art mozik, felirattal. Még most is vetítik
Budapesten és Győrben. A forgalmazó bízik benne, hogy A hely ugyanilyen
sikeres lesz.
Ahogy A hely, a Teljesen idegenek is egyetlen színtéren játszódik, az
utóbbi egy lakásban egy baráti vacsora alatt. Valaki tréfából felveti,
mi lenne, ha mindenki kitenné a mobiltelefonját az asztalra, és ha
hívják, akkor kihangosítva venné fel, elvégre régi baráti társaság,
benne régi házaspárok is, jól ismerik egymást, senkinek nem lehetnek
titkai. A filmet hatvan ország vette meg, és mintegy tíz remake-re
kötöttek szerződést Európában és Amerikában, készül a magyar feldolgozás
is Goda Krisztina rendezésében. Minderre persze büszke Paolo Genovese,
de fenntartásokkal.
A görög és a spanyol remake már elkészült, kasszasiker volt.
Természetesen örülök, hogy a filmemet újraalkotják, de amikor láttam a
spanyol verziót, úgy döntöttem, nem nézem meg a többit. Mert nem olyan
jó azzal szembesülni, hogy megváltoztatnak olyan elemeket, amelyen
napokig, hetekig gondolkodtam, dolgoztam, míg olyan lett, amilyennek
akartam. A szerződések megkötésekor szabad kezet adtam az új
változatokhoz, de most már azt gondolom, ragaszkodnom kellett volna
legalább ahhoz, hogy az eredetihez hasonlóan a vígjátéki kezdet után a
feldolgozások is alakuljanak át drámává. A spanyol remake például végig
komédia… A Teljesen idegenek egy idő múlva több lett, mint film:
társadalmi témává vált, Olaszországban mindenki erről beszélt a
tévécsatornákon, talkshow-kban, erről írtak az újságokban. Mindannyian
észleltük, akár rémülten vagy aggódva is, hogy a mobiltelefonok mennyire
megváltoztatják az életünket, de akkor kezdtünk szélesebb körben
beszélni róla, amikor ez a film felhívta rá a közönség figyelmét.
Szerintem ez az oka az olasz és a külföldi sikernek: közelinek és
fontosnak érzett téma körül forog. Azt gondoljuk, ismerjük a másikat, de
a valóságban gyakran még a hozzánk legközelebb állókról sem tudunk
fontos dolgokat. És a mód is, ahogy a film szembesül a témával:
vígjátékként kezdődik, de drámaként végződik. Ez az elegy az életet
tükrözi, így a néző nagyon azonosult a történettel. A Teljesen idegenek
két évvel ezelőtt jött ki Olaszországban, ennyi idő alatt hellyel-közzel
el is felejtenek egy filmet. De ez mintha tegnap került volna a
mozikba, téma maradt az újságokban, a tévében, nézőszámrekordot döntött
akkor is, amikor a televízióban sugározták, színdarab készült belőle,
tehát még most is nagyon élő.
Paolo Genovese szerint véletlen, hogy az utóbbi két filmje egyhelyszínes
kamaradarab, egyszerűen jobban érdekelte az emberek érzelmeinek,
félelmeinek és álmainak az elemzése a külsőknél, de az ezeket megelőző
tíz filmje legkülönbözőbb és legváratlanabb helyszíneken játszódott, a
következőt pedig Manhattanben forgatja majd angolul, amerikai
színészekkel. Az viszont nem véletlen, hogy filmjeiben gyakran kutatja
az emberek személyiségét.
– Kamaszkoromban pszichológiát akartam tanulni, de otthon nem engedték.
Akkoriban nem volt a család ismeretségi körében olyan szakma, hogy
pszichológus. A szüleim azt javasolták, gazdaságot és kereskedelmet
tanuljak, hogy olyan munkát találjak, amiből meg tudok élni, én pedig
megfogadtam a tanácsukat. Azzal, hogy némi reklámfilmes múlt után rövid-
és játékfilmrendező lettem, visszatérhettem a régi vágyamhoz: szeretek
kutatni, nyomozni az emberek lelkében, és történeteket mesélni róluk.
Nem érdekel túlzottan az akciófilm, a thriller vagy a krimi. Azok a
filmek sikeresek külföldön is, amelyekkel azonosulni tudnak a nézők. Az
érzelmek mindenütt megszólítják őket, ezt a nemzetközi nyelvezetet
mindenki megérti.
Kevés olasz film kerül külföldi nézők elé. Ha megkérdezünk egy olyan
magyar, francia, német vagy más európai nézőt, aki nem beszél olaszul,
és nem is érdeklődik különösebben Itália iránt, mondjon egy olasz
rendezőt, színészt vagy színésznőt, biztos nem mait mond, hanem az olasz
film régi nagy korszakaiból említ neveket. Mintha megállt volna az idő.
– Mert olyan értelemben csakugyan minden megállt a hatvanas években,
hogy több mint negyven éve abbahagytuk az olasz film exportálását –
mondja Paolo Genovese. – A forgalmazónak nem nagyon éri meg külföldön is
terjeszteni, a kormány pedig nem segíti az olasz filmek külföldre
jutását. Természetesen nem a terjesztésében kellene segítenie, hanem az
olasz kultúra promóciójában. A filmjeink a hatvanas évek óta ritkán
lépik át az országhatárt, helyi mozi marad, és ez nagyon szomorú.
Az új, Amerikában forgatandó filmjéről még nem mondhat semmit, közölte. A
címe publikus: Életem első napja. Honnantól számítva? – próbálok
faggatózni. Amikor elhatározzuk, hogy újra felkelünk, felelte Genovese.
Amikor a szereplők elhatározzák, hogy újrakezdik, miután elérték a
legmélyebb pontot. Tehát a lélekkutatás a következő filmben is
folytatódik.
Megvette az Oscar előtt
Az olasz filmeknek külön „szakosodott” forgalmazójuk van
Magyarországon, a nagykanizsai Cinenuovo. A filmeket eredeti nyelven,
magyar felirattal vetítik, csak azokból készítenek szinkronizált
változatot is, amelyeket DVD-n is kiadnak. (Természetesen más
terjesztőknél is akadnak olasz filmek, de a többség a Cinenuovóhoz
tartozik.) Vezetője, Maresch Dániel olasz szakon végzett az egyetemen,
és több mint húsz éve foglalkozik moziüzemeltetéssel. Szomorúan
tapasztalta, hogy a rendszerváltás után egyre kevesebb olasz film jut el
Magyarországra, a kétezres évek elején például akadt olyan időszak,
amikor csupán egyetlen olasz filmet játszottak a mozik. A 2010-es évek
elején úgy döntött, megpróbálja visszahozni az olasz filmművészetet
Magyarországra, és gyakorlatilag a nulláról kezdve újraszervezni a
közönséget. 2013-ban mutatta be az első alkotást, azóta más nemzetiségű
művészfilmeket is forgalmaz. Kezdetben az olasz szakosokra és az olasz
kultúrához kötődőkre számított, de hamar kiderült, hogy ez bizony kis
közösség ahhoz, hogy üzletileg megérje, szélesebb közönséget kell
megcéloznia, legalább azokat, akik érdeklődnek az európai filmek iránt.
Paolo Genovese Teljesen idegenek című filmjének a több mint
hetvenezer magyar nézője azt bizonyítja, hogy sikerült új köröket
bevonni. Szintén sikeresnek számított és több mint egy évig ment a
művészmozikban Edoardo Falcone 2015-os Ha Isten úgy akarja című
vígjátéka, tizenhatezren látták, nagy nyereséget nem hozott, de a
költségek (beleértve a szinkront is) megtérültek. Dacára a nemzetközi
sikernek és a sok díjnak, veszteséges lett viszont Nanni Moretti Anyám
mozija című filmje, alig ezer magyar néző volt rá kíváncsi, igaz, két év
késéssel, 2017-ben hozták be Magyarországra.
Maresch Dániel Paolo Sorrentino A nagy szépség című filmjére a
legbüszkébb, amelyet még azelőtt fogott ki jó szimattal, hogy 2014-ben a
legjobb külföldi filmnek járó Oscarral díjazták az alkotást.
– Úgy vásároltam meg a jogait, hogy csak azt a kétperces részt láttam
belőle, ami később a film előzetese lett. Ugyanezt a promót küldték más
forgalmazóknak, de senki nem vállalta be. Olyan erős képek voltak abban a
két percben is, hogy éreztem, ez jelentős film lesz. Megvásároltuk,
pedig akkor még Cannes-ban sem járt, tehát nem lehetett tudni, hogy mi
lesz belőle. Beigazolódott az az érzés, ami alapján választottam.
----------------------------------------------------------------------
http://168ora.hu/kultura/bennunk-elo-demonok-paolo-genovese-a-filmvilag-pszichologusa-148113
---------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 órája a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
https://www.romatoday. it/eventi/cultura/video-nuovo-...
Huszákné Vigh Gabriella írta 4 órája a(z) Karácsony Rómában fórumtémában:
MarianoLight Luminarie · Követem ...
Huszákné Vigh Gabriella 6 órája új blogbejegyzést írt: Varázslatos kincsre lelt egy villanyszerelő Rómában a Villa Farnesinában 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 16 órája a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
Ezzel egy időben rendszeres közúti ellenőrzést vezettek be ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 16 órája a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
Rómában megkezdődött a biztonsági felkészülés a ...
Huszákné Vigh Gabriella új fórumtémát indított: Szentév 2025
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Jánosi Dalma: Magas rangú egyházi díjat kapott Erdő Péter bíboros Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) A Santo Stefano Rotondo a magyarok nemzeti temploma fórumtémában:
Németh László Imre: Magyar emlékek római temploma, A ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) A Santo Stefano Rotondo a magyarok nemzeti temploma fórumtémában:
Charles Dickens meglátogatta a Santo Stafano Rotondo ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Bárhova eljuthatsz fórumtémában:
A Palazzo Odescalchi belsejében, Róma...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Schreiber András: Quo Vadis- Róma ég-e?
Több mint százéves filmes cenzúratörvényt töröltek el Olaszországban 2021
Angelina Jolie Rómában népszerűsíti Demóna2 c. legújabb filmjét 2019
Megérkezett a Volt egyszer egy... Hollywood csapata Rómába 2019