Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2021.05.24.
Hetven évvel ezelőtt (1951 novemberében) mutatták be az amerikai mozik
Mervyn LeRoy 171 perces monumentális keresztény filmeposzát. A Nero
császár uralkodása idején játszódó, Henryk Sienkiewicz Nobel-díjas
lengyel író 1896-ban megjelent, azonos című regényéből készült Quo Vadis
ma is az egyik legszebb kosztümös film, ami a keresztény hit
vállalásáról szól – és amelynek nagyszabású, filmzenetörténeti
jelentőségű muzsikáját a háromszoros Oscar-díjas Rózsa Miklós
komponálta.
Róma délkeleti részén, nem messze a Via Appia Antica és a Via Ardeatina
elágazásától, áll egy aprócska, egyhajós kápolna, a Santa Maria in
Palmis-templom, amelyről úgy tartják, azon a helyen emelték a 9. századi
keresztények, ahol a Péter apostol cselekedetei apokrif irat szerint a
Rómából menekülő Szent Péter ismét találkozott Krisztussal. A 2.
században keletkezett apokrif szöveg alapján az apostol megkérdezte
Jézust, hogy hová megy, amire a Megváltó úgy felelt: "Rómába tartok,
hogy újra keresztre feszítsenek". A Nero császár kereszténygyűlölete
elől menekülő Szent Péter erre elszégyellte magát, és visszafordult,
majd nem sokkal később kereszthalált halt – de mert nem tartotta magát
egyenlőnek Krisztussal, így saját sugallatára, fejjel lefelé feszítették
meg.
A Santa Maria in Palmis-templomban ma egyaránt látható annak a kőnek a
másolata, amely a legenda szerint a Péter apostolnak megjelent Krisztus
lábnyomát hordozza (az eredeti, vélhetően a hazatérés pogány istenének
adományozott ókori kegytárgy a San Sebastiano alle Catacombében került
elhelyezésre), és Henryk Sienkiewicz mellszobra. A Nobel-díjas lengyel
író római emlékműve nem is találhatott volna méltóbb helyre, elvégre
egyik leghíresebb, a Nero-féle keresztényüldözések idején játszódó
regényének címe épp azt a találkozást (illetve Péter Krisztushoz
intézett latin kérdését: "Quo vadis, Domine?") idézi, amelynek helyén ma
az apró templom is áll.
Igaz, a Quo Vadis megírásakor Sienkiewiczet nem csupán keresztény
meggyőződése vezérelte: a korábbi műveiben a lengyelek
szabadságszeretetét bemutató írót a hazáját "fogva tartó" orosz cár
cenzorai jóformán eltiltották a hazafias, nemzeti tárgyú regényektől,
így olyan témát keresett, amelyben általánosabb érvénnyel emelheti fel
szavát a zsarnokság ellen.
Az apokrif ihlette történet középpontjában a hanyatló Rómába hazatérő
Marcus Vinicius (a történelmi konzul kitalált fia) áll, aki beleszeret
Lygiába, a lugiak királyának túszként tartott lányába, s akiről hamar
kiderül, már áttért a keresztény hitre. Márpedig a római arisztokrácia
támogatását egyre kevésbé élvező, a plebs körében kenyérrel és
cirkusszal népszerűséget szerezni igyekvő Nero császár – Róma lángba
borulása után (Kr. u. 64.), bűnbakot keresve – halálbüntetést szabott ki
"a káros, új babonának hódoló népségre" (ebben az időben, az első
keresztényüldözés alatt szenvedett vértanúhalált Péter és Pál apostol
is).
A Quo Vadis a szerelem és a keresztény hit erejének, az istenhit
felvállalásának, valamint a klasszikus római erényeket pusztulásba döntő
hatalmi őrület nagyregénye (nem véletlen, hogy sokan ma is úgy
gondolják, ezért a művéért, s nem kiemelkedő, szabadságpártoló epikai
életművéért kapott 1905-ben Sienkiewicz irodalmi Nobel-díjat) – amelyet a
regény keletkezésével azonos időben megszületett új művészet, a film is
hamar felfedezett magának. A Quo Vadis-t Ferdinand Zecca már 1901-ben
vászonra vitte, s eddig féltucatnyi feldolgozás született a regényből,
legutóbb, 20 éve az egyik legjobb lengyel rendező, Jerzy Kawalerowicz
forgatott belőle filmet (a regény szellemiségéhez talán leginkább hű
feldolgozást).
Ám hiába nyúlt Sienkiewicz regényéhez Kawalerowicz vagy a bibliai filmek
koronázatlan királya, Cecil B. DeMille (A kereszt jele, 1932), a mai
napig a leghíresebb feldolgozás Mervyn LeRoy 1951-es, 8 Oscar-díjra
jelölt filmje (a gála történetének egyik legnagyobb tévedése, hogy
egyetlen díjat sem kapott, de főként két mulasztás szembetűnő: sem a
Nero császárként brillírozó Peter Ustinov, sem a nagyívű, autentikus
zenét komponáló Rózsa Miklós nem kapott díjat).
Mervyn LeRoy közel háromórás eposza nem csupán látványos cirkuszi
jelenetei, korhű kosztümei és díszletei, barokk festőket idéző
beállításai és szemet gyönyörködtető Technicolor-színvilága (operatőr:
Robert Surtees), pazar színészgárdája vagy lenyűgöző zenéje miatt lett
hamar népszerű. A film olyan korban született, amikor a szerelmi
történet, a keresztény üzenet és a kardozós-szandálos kaland
összekapcsolására rendkívül nyitott volt az amerikai közönség, a
történet ugyanis tökéletesen illeszkedett a második világháború utáni
Egyesült Államok önképéhez: a jó szükségszerűen győz a rossz felett,
mert bár sokan halnak mártírhalált, a zsarnok végül elbukik, s a
szerelmesek hittel telve tekintenek a jövőbe.
Az 1950-es és 1960-as években aranykorát élte a keresztény ihletésű
epikus film – s e filmáradat egyik motorja épp a Quo Vadis lett: a film
akkora közönségsikert aratott, hogy bevételével egymagában
visszarántotta a nézőket elszipkázó televízió miatt meggyengült
hollywoodi oroszlánt, a Quo Vadis-t gyártó Metro-Goldwyn-Mayer stúdiót a
csőd széléről. Nem véletlen, hogy a Quo Vadis sikere után viszonylag
hamar készültek el az olyan nagy kiállású, kosztümös keresztény
kalandeposzok, mint például A palást (1953, r.: Henry Koster) és
folytatása, a Demetrius és a gladiátorok (1954, r.: Delmer Daves), az
ugyancsak az MGM égisze alatt forgatott Ben Hur (1959, r.: William
Wyler), vagy a szintén Nobel-díjas író (Pär Lagerkvist) regényét
felhasználó Barabás (1961; r: Richard Fleischer).
Az egyre látványosabb filmek korában LeRoy alkotása már leginkább
színészeinek és Rózsa Miklós zenéjének köszönhetően hívja fel magára a
figyelmet. Sőt, ami a színészeket illeti, az egyszerre nevetséges és
félelmetes őrült zsarnokot, Nerót alakító Peter Ustinov alakítása
időtállóan zseniális (pedig a film tobzódik a korabeli sztárokban: a
Marcus Viniciusban a klasszikus római erényeket megtestesítő, a
kereszténységben újjászülető Robert Taylor, a szép és erkölcsös Lygiát
alakító Deborah Kerr, az ókori szellemességet Petroniusként megjelenítő
Leo Genn, vagy a Szent Pétert átszellemülten alakító Finlay Currie).
A mai néző számára talán bántóan elavultnak tűnik a vetített háttérben
lángoló Róma filmtrükkje, de Ustinov megszállott éneke rögvest feledteti
e megporosodott képalkotói eljárást – csak ebben a jelenetben úgy
alakítja a pökhendi ripacsot, hogy közben maga nem válik azzá. Összetett
alakítása a teátrális mozdulatok és a jelzésértékű apró gesztusok
széles spektrumán mozog, leásva a Róma hamvain új várost, Neropolist
tervező gyermeteg zsarnok sötét lelkének legmélyére (s hogy mennyire
pitiáner bűnözőnek látja LeRoy a császárt: gyáva halálának jelenetében a
rendező parádésan idézi saját, húsz évvel korábbi műfajteremtő
gengszterfilmje, A kis cézár fináléját).
Ami pedig a zenét illeti: Rózsa Miklós egyenesen forradalmasította az
ókori történelmi filmek kísérőzenéjét. Ugyanis míg korábban a
"tógafilmekhez" leginkább gregorián motívumokból építkező zenét
komponáltak, a Quo Vadis-hoz Rózsa igyekezett hiteles zenét szerezni, és
görög-római zenei emlékek, illetve autentikus zsidó dalok nyomán
bontotta ki a szimfonikusokkal és kórussal megtámogatott, operát idéző
szerzeményét, amelynek hangszerelésénél ókori antik instrumentumokra is
támaszkodott. A Quo Vadis Rózsa Miklós zenei pályafutásának fontos
állomása: ekkor kezdett bele abba az antikzene-történeti kutatásba,
amelynek eredményeit felhasználva igyekezett a történelmi filmeposzokhoz
szerzett zenéit hitelesebbé tenni. A Quo Vadis egyik témáját (a Galba
császár üdvözlésére írt győzelmi indulót) ráadásul később a főműveként
számon tartott, pályafutását összegző, s harmadik Oscar-díját elhozó Ben
Hur-ban is felhasználta, a híres cirkuszi fogatversenyt felvezető
jelenetben.
S nem csupán Rózsa zenéje, a gyártó MGM, vagy épp a Szent Péterként és
Baltazárként mindkét filmben szereplő Finlay Currie személye köti össze a
Quo Vadis-t és a Ben Hur-t – hanem elsősorban pacifista szellemiségük,
központi hőseik, akik eltérő társadalmi hátterük (római patrícius és
katonai tribunusz, illetve gályarabságra ítélt júdeai nemes) ellenére
ugyanazt tapasztalják: a Szentlélek szétáradását önmagukban.
A Sienkiewicz regényének címéül szolgáló kérdés nem csak az apokrif
szövegben hangzik el, lévén az eleve János evangéliumára mutat.
Uram, hová mégy?
– kérdi Péter Jézustól az utolsó vacsorán.
Ahova megyek, oda most nem jöhetsz velem, de később követni fogsz
– válaszolja Jézus (János 13:36).
Quo vadis, Domine?
– kérdezi az apokrif ihlette regényből készült filmben a kivégzése elől
menekülő Péter, majd visszatér Rómába, ahol a cirkuszban lelket önt a
kivégzésükre váró keresztényekbe: ne féljenek meghalni a hitükért. Aztán
a kereszthalál által ő is követi Krisztust oda, ahová korábban nem
mehetett.
A film utolsó jelenetében Marcus Vinicius, Lygia és testőre, Ursus
Szicíliába tartanak. Az út mentén, a földbe szúrva, virágok által
befonva áll Péter apostol pásztorbotja, amit akkor hagyott hátra, miután
Krisztus ismét megjelent előtte.
Én vagyok az út, az igazság és az élet
– hangzik Jézus szava (János 14:6), ahogy a kamera megállapodik a
pálcán. Ebben a jelenetben áll a vallásos eposz és a peplum keverékének
üzenete. A "szandálos" kalandfilm kereteibe helyezett evangéliumi
történetek meglehet, a kalanddal csábítják a nézőt, de a céljuk
végeredményben az, hogy rávilágítsanak: ideje volna, hogy Krisztus
hangja kiüsse az ember kezéből a kardot.
S talán nem véletlen, hogy Sienkiewicz regényének, LeRoy filmjének címe
nem kérdez. A "hová mégy" állítása nem is Krisztusnak, hanem az embernek
szól. Merre tartasz, ember? A harag, gőg, kapzsiság, bujaság, irigység,
mohóság, lustaság és a közöny felemésztik a lelket – olyan eleven
tűzben, akár az örök várost mardosó lángok, amelyek apropóul szolgáltak
az első keresztényüldözéshez. Róma még mindig ég, vagy csak a lelkünk
háborog?!
-----------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella 37 perce új blogbejegyzést írt: Rómában ünnepélyesen felkapcsolták a Spanyol lépcsőnél a karácsonyi fényeket 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 órája új blogbejegyzést írt: VII. Nuvola Cerativa Művészeti Fesztivál Rómában magyar résztvevőkkel 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 órája a(z) Karácsony Rómában fórumtémában:
https://www.comune.roma. it/web/it/notizia/albero-di...
Huszákné Vigh Gabriella 5 órája új blogbejegyzést írt: Nádudvar és Hajdúsámson mutatkozott be Rómának a Falconieri palotában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 7 órája új blogbejegyzést írt: Szőnyi István római éveiről nyílt kiállítás az Örök Városban 2024
Huszákné Vigh Gabriella 10 órája új blogbejegyzést írt: Új fényben fürdik Michelangelo Piétája golyó és ütésálló új üveg mögött 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 10 órája a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
Rendkívüli biztonsági intézkedések léptek életbe ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 11 órája a(z) Ferenc pápa fórumtémában:
Ferenc pápa webkamerákat avat fel a Vatikánban 2024.12....
Huszákné Vigh Gabriella írta 11 órája a(z) Érdekességek fórumtémában:
Olasz Cowboyok menni Franciaország: Néhány ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 12 órája a(z) Utazás saját szervezéssel fórumtémában:
2. Terrorveszélyre hivatkozva megtiltják a kulcsszéfek ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Több mint százéves filmes cenzúratörvényt töröltek el Olaszországban 2021
Angelina Jolie Rómában népszerűsíti Demóna2 c. legújabb filmjét 2019
Megérkezett a Volt egyszer egy... Hollywood csapata Rómába 2019
Dorogi Katalin: Paolo Genovese, a filmvilág pszichológusa