Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
5 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2019.06.05.
Korábban az Akadémia egy jól nevelt, elegáns öregúr volt itt Rómában,
ebből próbálunk a fiatalosabb imázs felé mozdulni – mondja Dr. Puskás
István, a Római Magyar Akadémia igazgatója a Mandinernek. A
kultúrdiplomatával arról beszélgettünk Rómában, hogyan lehet a 21.
században is érvényesen és hatásosan bemutatni a magyar kultúrát az
olasz fővárosban.
Róma városa és a kultúra fogalma szorosan összefonódott a múltban és
összefügg ma is. Hogyan kapcsolódhat bele Róma életébe a magyar kultúra?
A magyar állam 1927-ben vásárolta meg a Rómában is neves Palazzo
Falconierit, az épületet, melyben azóta is működik a Római Magyar
Akadémia. 1928-ban érkeztek az első képzőművészeti ösztöndíjasok,
Aba-Novák Vilmos, Molnár C. Pál, Szőnyi István és Pátzay Pál. Hozzájuk
kötődik a Római Iskola néven ismert irányzat megszületése: mind a négyen
a huszadik század meghatározó alkotói lettek Magyarországon,
pályafutásukat azonban együtt kezdték Rómában – egy nemrégen szervezett
kiállításon például erről emlékeztünk meg. Az RMA tehát már ilyen formán
már kilencven éve van jelen a római kulturális életben. Persze korábban
is rendszeresen jártak magyar tudósok és művészek Rómában, talán elég
csak a XIX. század egyik legnagyobb festőjét, Markó Károlyt említeni.
Milyen fényt ad a mai munkának egy ilyen múlt? Nehézség vagy könnyebbség ezzel együtt élni?
Én inkább könnyebbségnek fogom fel, mert a múltunk egyfajta magabiztosságot adhat.
Persze nagy kihívás is, hogy méltók legyünk egy olyan történetet tovább
írni, amit Aba-Novák Vilmos, Pilinszky és Nemes Nagy Ágnes írt előttünk.
Fontos feladatnak tartom, hogy ne hagyjuk feledésbe merülni a múltat.
Ebben a szobában például, ahol most ülünk, lakott Weöres Sándor és
Károlyi ’47-48 őszén-tavaszán. Ennél a kandallónál melegedett az
ösztöndíjas csapat, ugyanis az egész épületben csak ebben a szobában
volt fűtés, akkor tartózkodott itt például Pilinszky, Weöres Sándor,
Károlyi, Nemes Nagy Ágnes, Kerényi Károly és Fülep Lajos. Ezek a
történetek kétségtelenül itt vannak a falakban és ez inspirációt,
energiát ad az embernek, hogy megpróbálja a maga kis szerény fejezetét
hozzáadni.
Mit adnak önök a történethez manapság?
Az ösztöndíjas rendszer hagyománya ma is él, most is vannak nálunk
magyar művészek és kutatók. Azt hiszem kijelenthetjük, hogy az Akadémia
képzőművészeti ösztöndíja a magyar állam által kínált egyik legfontosabb
külföldi tájékozódási lehetőség a magyar alkotók számára. Már csak
azért is, mert a művészek az itt tartózkodását követően lehetőséget
kapnak anyagaik bemutatására Rómában és Budapesten egyaránt. A
képzőművészeteken túl természetesen kínálunk lehetőségeket más
területeken is: ösztöndíjakat biztosítunk humán tudományágak
hallgatóinak, olasz-magyar kapcsolatot kutatóknak, történészeknek,
irodalomtörténészeknek egyaránt.
Tehát az oktatási tevékenység még mindig fajsúlyos az Akadémia életében. Mi másra jut idő emellett?
Az akadémiai tevékenység mellett a kulturális diplomácia részeként
nagyon fontos missziónk, hogy a magyar kultúrát közvetítsük Olaszország
felé. Róma egy sajátos hely ilyen szempontból: nem a helyi
szórványmagyarság felé közvetítjük a magyar kultúrát, inkább az érdeklődő olasz közösségnek kell érdekes, izgalmas, színvonalas projekteket bemutatnunk.
Ennek oka, hogy Rómában mindösszesen ezer-párszáz magyar él, köztük az
említett diáksággal, akik általában rövidebb ideig tartózkodnak itt.
Ebből adódik, hogy inkább Olaszország és Magyarország között teremtünk
kapcsolatot, mintsem az anyaország és a szórványmagyarság között.
Hogyan képzeljük, miképp lehet ezt a kultúrdiplomáciát jól csinálni?
Nagyon röviden azt tudnám mondani, hogy szívvel-lélekkel. Alapvető, hogy
mindkét kultúrában legyen otthon az ember, tehát tudja, hogy odahaza
mik azok a kulturális értékek, folyamatok, szereplők, akik valamilyen
érdemi, izgalmas, nagyon magyar dolgot csinálnak, és ismerje a helyi
közeget is, ahová ezeket vinni szeretné. Nyilván más lehet érdekes
Párizsban, Sanghajban és Rómában. A kulturális diplomácia egy közvetítő
tevékenység: mindig úgy kell megmutatni az adott értéket, hogy látható,
értelmezhető legyen a bemutatás helyszínén is. Ehhez jó dolgok kellenek,
amiket bemutathatunk és tudni kell jól bemutatni őket.
Rómában hogyan lehet jól bemutatni őket?
Olaszország és Magyarország között nagyon élénkek a kapcsolatok, ezer
szálon jönnek-mennek a művészek és a produktumok, mi csak egy csatornája
vagyunk ennek az áramlásnak. Természetesen szeretnénk minél fontosabb,
láthatóbb, eredményesebb és izgalmasabb szereplői lenni az olasz-magyar
kulturális életnek, de tudnunk kell a helyünket. Egy éves
programkínálatot nézve láthatjuk, hogy számos együttműködés jön létre a
két ország között: mi ebben csak egy pont vagyunk, ám kétségtelenül
fontos pont.
Magyarország kirakata vagyunk itt Rómában és egész Olaszországban. Azon túl, hogy megmutatjuk magunkat, igyekszünk minél interaktívabbak is lenni.
Az interakció a közönségen is múlik. Kik érdeklődnek a magyar kultúra iránt Rómában?
Büszkén mondhatjuk, hogy az Akadémia mára rendelkezik egy
törzsközönséggel. Ennek egy pici magját az itt élő magyarság adja,
többségét azonban az olasz közönség. Hagyományosan erős a zenei
programok közönsége: van egy remek versenyzongoránk, amihez társul a
magyar komolyzenei hagyomány, élén Liszt Ferenccel, aki a római zenei
élet fontos alakja volt a XIX században. Liszt például egy olyan komoly
brand, amire ma is lehet építeni. A műsorokat belépőjegy nélkül
kínáljuk, és van egy olyan visszajáró közösség, akik – ismeretlen
fellépő esetén is – tudják, hogy itt minőségi koncerteket fognak
hallani. Hasonlóan sikeresek a magyar filmek. Vannak díjnyertes
filmjeink, amik óriási érdeklődésre tartanak számot szerte a világban,
így nálunk is biztos a telt ház. Jó példa erre a Testről és lélekről,
amit a közeli moziban három hétig vetítettek. Azonban ha ilyen
programokkal letudnánk a kulturális értékek közvetítését, az túl könnyű
megoldás lenne. Inkább igyekszünk új lapokat húzni, újításokkal
jelentkezni, amire egy új közönség is felfigyelhet.
Milyen új közönséget szeretnének bevonzani?
Jelenleg egy portfolióváltás zajlik: hagyományaink, értékeink megtartása
mellett, mintegy a meglévő brandet tovább építve, igyekszünk nyitni a
fiatalabbak felé, olyan programokat hozni, amikkel megszólíthatjuk
azokat, akik most tájékozódnak a kultúra nagyon bonyolult világában.
Fontosnak tartjuk számukra megmutatni, hogy Magyarország, élén
Budapesttel nem csak a belvárosi bulinegyedből és a Sziget Fesztiválból
áll, hanem egy sokkal színesebb jelenség.
Miért érezték szükségét a portfólióváltásnak?
Korábban – nem minőségi ítéletet mondva – az Akadémia egy jól nevelt,
elegáns öregúr volt itt Rómában, aki tiszteletreméltó, nagyon művelt,
nagyon kellemes társaság volt.
Ebből próbálunk a fiatalosabb imázs felé mozdulni. Ennek az építkezésnek még az elején vagyunk, de eddig közel sem sikertelenek a próbálkozások.
Mik az eddigi tapasztalatok?
Abból a „borzasztó” kulturális kínálatból, ami Rómában van, önmagunkat
csak nehezen tudjuk láthatóvá tenni. Az eddigi tapasztalataink
pozitívak, de mérleget inkább csak néhány év múlva vonhatunk. Most
tényleg csak azon igyekszünk, hogy minél szélesebb körben legyünk a
római művészeti élet interaktív tagjai. A klasszikus művészeteken túl
jelenleg a tudományos profilunkat is bővítjük, nemrég rendeztünk például
egy fordításelméleti konferenciát, amire ismét egy új közönség figyelt
fel. Próbálunk a hagyományok megőrzésével egy tágabb horizonton mozogni.
Ez a horizonttágítás azt is jelenti, hogy térben igyekszünk kimozdulni,
mind az Akadémia épületéből, mind Róma városából. Újabban emiatt is
szervezünk külső helyszínes programokat, illetve becsatlakozunk olasz
szervezésű kulturális programokba. Ezen felül igyekszünk Olaszországban
több helyen is bemutatkozni, tavaly például jártunk Nápolyban,
Firenzében, Velencében, Milánóban és Bolognában. Ezen az úton is
szeretnénk tovább haladni.
Mi a legnagyobb kihívás itt Rómában?
Minden egyes program egy kihívás. Sok ötletünk van, próbáljuk kitalálni,
mi lehet az érdekes. Az eddigi próbálkozások nagy része bejött, de volt
olyan is, hogy nem sikerült úgy eltalálni, ahogy terveztük. Projektről
projektre küzdünk és haladunk előre. Mindemellett látjuk azt, hogy minden program egy lépés előre a helyi beágyazottság további épülésében.
Legfrissebb fesztiválunkon például 14 országból lép fel mintegy 40
művész, mert az Akadémia együttműködésre léphetett többek között a helyi
lengyel, szlovák és svéd intézettel. A nemzetközi kapcsolatokat ezen
felül a helyi V4-es programok bemutatásával is igyekszünk mélyíteni, ez
egy másik, újfajta kihívás.
Beszélhetünk konkrét értékekről, amiket be szeretnének mutatni akár a V4-ek, akár Magyarország kapcsán?
A V4-ek kapcsán elsődlegesen az együttműködést szeretnénk megmutatni.
Az, hogy egy színpadra áll egy magyar, egy cseh, egy szlovák és egy
lengyel művész már emblematikus bemutatkozás arról, hogy mi egy régió
vagyunk. Ahogyan a szlogen is mondja, valóban a Connecting, az
összekötés a lényeg – annak bemutatása, hogy mi úgy vagyunk egy egység,
hogy azon belül mindenki önálló. Ez ma Európában példaértékű, abszolút
bemutatásra érdemes érték.
Hogyan segítheti a magyarok olaszokkal való kapcsolódásban, ha a V4-ek közösségét hangsúlyozzuk?
Félreértés ne essék: nem erőfitogtatásról van szó. Az olaszoknak van egy
határozott tudása Magyarországról, ahogyan a lengyelekhez is ezer
szálon kötődnek. Ezen felül azonban fel kell hívnunk a figyelmet arra,
hogy mi egy együtt is értelmezhető halmaz vagyunk. Meg kell mutatnunk,
hogy nem csupán azok az Európa végvidékein élő népek vagyunk, akikről
ugyan tudnak valamit, mégis úgy egészében egzotikusnak és furcsának
tűnnek a szemükben. Árnyaltabbá és élesebbé szeretnénk tenni a rólunk
kialakult képet.
Mi van az olasz fejekben a magyarság kapcsán?
Ahogy mondtam, vannak erős tudások a magyarokkal kapcsolatban. Például
Puskás István névvel nekem nagyon könnyű dolgom van, hiszen Puskás
Öcsire nagyjából mindenki emlékszik még a férfiak közül. A zeneszeretők
közt Liszt és Bartók a hivatkozási pontok, az irodalomból pedig a
kortárs magyar irodalom erős jelenlétét tudnám kiemelni. A kelet-európai
területről mindenképp a magyarok jelenléte a legerősebb ezen a téren
Olaszországban. Ez elsősorban Márai pár évvel ezelőtti nagy sikerének
köszönhető, de Szabó Magda, Krasznahorkai László vagy Kertész Imre nevét
is ismerik. Mindenesetre vannak abszolút ismert, ikonikus szerzők,
akiket a könyvet forgató közönség ismer.
A jobb- és a baloldal közötti kultúrharc megjelenik itt is?
Egy teljesen más relációban, de igen, Olaszországban is jelen van az erős jobboldali és baloldali kultúra egyaránt.
Másrészről a magyarokkal kapcsolatban ezen a téren is van egy erős
elképzelés az olaszok fejében, a mi feladatunk pedig az, hogy ezeket
árnyalni, tisztázni próbáljuk. Ismerjük az országot ért támadásokat, így
egyértelműen dolgoznunk kell azon, hogy megmutassuk: Magyarország
messze nem az az ország, mint ahogyan azt a sztereotipizáló külföldi
média lefesti. Azt hiszem, ehhez a kultúra egy remek eszköz lehet. Úgy
vélem akkor járunk el jól, ha nem pártosság, hanem minőség szerint
dolgozunk. Az elsődleges feladatunk, hogy az olasz közönség számára egy
általuk értelmezhető, minőségi kultúrát tudjunk nyújtani, valamint olyan
befogadó intézet legyünk, ami a magyar kultúra színe-virágát mutatja.
Próbálkozásainkat mindig ez a szándék vezérli és nyilván lehet ezt
kritizálni, de a kritikák csak hasznunkra lesznek. Alapállásunk, hogy
akár egy világra nyitott, szorgalmas diák, igyekezzünk tanulni a
világból, hogy aztán munkánkat is képességeink szerint a lehető
legjobban végezhessük.
-------------------------------------------------------------------------
https://mandiner.hu/cikk/20180504_gacsalyi_sara_puskas_istvan_interju
------------------------------------------------------------------------
Cubo Guarimba – kortárs filmművészeti és zenei est a
Római Magyar Akadémián
2019.06.05.
2019. május 30-án, 18.30 órakor a Római Magyar Akadémián (Falconieri
Palota – Via Giulia, 1) kerül megrendezésre a Cubo GUARIMBA nevű kortárs
filmművészeti és zenei est.
A rendezvény a kalábriai La Guarimba Nemzetközi Filmfesztivállal valamint a Budapesti MOME közreműködésével jött létre.
18.30 órakor Dr. Puskás István, a Római Magyar Akadémia igazgatója
valamint Giulio Vita, a La Guarimba Nemzetközi Filmfesztivál igazgatója
röviden ismerteti a neves calabriai fesztivált (https://www.laguarimba.com/it/), amelyen a világ 42, Európa 18 országa képviselteti magát.
Ezt követően 19.00 órai kezdéssel levetítésre kerül Buda Flóra Anna
Entropia, Lovrity Anna Katalin Volcano Island és Tóth Luca Mr.Mare című
rövidfilmje. Ez utóbbi animációs film a fesztivál díjazott filmjei
között szerepel. A római bemutató országos premier lesz!
A vetítést Soós Gergely monoton/monokrom nevű zenei projektje követi, amelynek címe drone fields/monolith.
Köszönjük Várhelyi Klárának a ómai Magyar Akadémián készített fotóit.
-----------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella új linket töltött fel: Szent Péter bazilika virtuálisan
Huszákné Vigh Gabriella új linket töltött fel: Képviselőház mostra
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Róma restaurált szökőkútjai megszépülve nyílnak meg a szentévre2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: 130 éve született Szőnyi István: Szőnyi római évei kiállítás a Falconieri palotában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Magyar Napok a Falconieri palotában: Nádudvar és Hajdúsámson bemutatkozik 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Olaszországi magyar katolikus közösségek találkozója Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Konferencia Rómában a Holokauszt 80. évfordulóján 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) Szentév 2025 fórumtémában:
https://nyugatifeny. hu/2024/11/28/vatikan-szent-...
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Magyar elnökség által rendezett békekoncert Rómában a Szent Ignác bazilikában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 5 napja új blogbejegyzést írt: Rómában új múzeumi központot avattak a Via del Corso-n Marc Chagall remekművével 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Puskás István, a Római Magyar Akadémia igazgatója búcsúzik Rómától 2019 december
RMA program 2019 január: Ady, Radnóti Rómában és SLAM POETRY
Luca napi fényünnep a Római Magyar Akadémián a Kiégő Izzóktól
Puskás István: Legyen sikkes hely a Palazzo Falconieri!