Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
5 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2018.12.12.
Interjú Puskás Istvánnal, a Római Magyar Akadémia igazgatójával
Írta: Juhász Tibor
A magyar kultúra római jelenléte évről évre markánsabb. Arról, hogy
hogyan veszik fel a versenyt a magyar alkotók a nemzetközileg bejáratott
brandekkel és milyen más nehézségekkel kell megküzdeniük az olasz
világvárosban, a Római Magyar Akadémia (RMA) igazgatójával, Puskás
Istvánnal beszélgettünk.
KULTer.hu: Lezárult az RMA őszi kulturális évada, amely az előző éveknél
is nagyobb szabású programokkal várta a látogatókat. Milyen
célkitűzésekkel fogtatok a szervezésbe?
- Őszi évadunk a két éve nekilendült építkezés része. Megpróbáljuk
újrafogalmazni és újrapozicionálni az RMA-t, azaz a hagyományos
tevékenységeken, a jó gyakorlatokon, a nemes tradíciókon túl a kortárs
folyamatokra jobban reagáló intézetet próbálunk működtetni, hogy
megmutassuk, a magyar kultúra is érdemben hozzá tud szólni ezekhez.
Mindez, azt hiszem, azzal is összefüggésben van, hogy Rómát nem csupán
az európai identitás, az európai kulturális, szellemi örökség egyik
legfontosabb tárhelyeként, emlékezethelyeként látjuk, hanem élő és
eleven térként tekintünk rá. Ennek érdekében építjük kapcsolatainkat a
kortárs kultúra meghatározó fórumaival, intézményekkel, fesztiválokkal,
igyekszünk minél több helyen megjelenni. A magyar bor példája lehet
hasonló ahhoz, ahogy egy magyar művészeti produktum, egy előadó meg tud
jelenni külföldön: a mi erősségünk nem a nagy tételekben van,
erőforrásaink nem adnak lehetőséget akkora láthatóságra, mint a nálunk
jóval potensebb államok, nemzetek, viszont bőven van lehetőség magas
minőséget bemutatni szűkebb, de értő közönség előtt.
A fokozott jelenlét természetesen erőteljesebb jelenlétet igényel a
virtuális térben is, ebbe az irányba szintén kitartóan építkezünk.
Ugyanakkor ez egy tanulási folyamat, tanuljuk a közeget, amiben mozgunk,
miközben azon vagyunk, hogy alakítsuk is azt, azaz új utakat nyissunk.
Ebből a szempontból Róma, mint minden világváros, meglehetősen nehéz
eset. Nagy a kínálat, sok a bejáratott, komoly brand, amikhez képest
érdekesnek kell mutatkoznunk.
KULTer.hu: Mivel tudja a magyar kultúra a nemzetközi színtéren felhívni
magára a figyelmet? Mivel tud új színt vinni Róma gazdagon színezett
kulturális szövetébe?
- Ha körbetekintünk a mai magyar kulturális intézet hálózatán Berlintől
Londonon át New York-ig vagy Sanghajig, azt látjuk, hogy az intézeteknek
köszönhetően az utóbbi években érdemben nőtt a magyar vonatkozású
kulturális programok száma, melyek izgalmasabbnál izgalmasabb,
nemzetközi színvonalú, a mai közönséget megszólító projekteket
bonyolítanak le.
Rómában is arra törekszünk, hogy együtt prezentáljuk múltunk –
gyakran a közös múlt – értékeit, produktumait és hozzuk el a friss,
kreatív alkotókat, mutassuk fel az eredményeket.
Róma egyrészt rettenetesen „túlterhelt” a múlt örökségével, másrészt
persze hárommilliós világváros eleven kortárs kultúrával. Nem a
leginnovatívabb, legfontosabb centrumok egyike most Európában, de pont
ezért izgalmas és ösztönző kihívás a magyar kultúra azon elemeit
idehozni, amelyekre az itteni közönség is felfigyel, mert nem számít
mindennapinak. Hogy milyen erősek a kulturális pozícióink, hogy valóban
élénk figyelem övezi a kortárs magyar kultúrát, mi sem mutatja meg
jobban, mint az idei év talán legfontosabb olaszországi (és magyar)
komolyzenei eseménye, Kurtág György Fin de partie című operájának
premierje a milánói Scalában.
KULTer.hu: Hogyan pozicionálható az RMA a helyi kulturális életben?
- Az akadémia kilencven éves története során voltak aktívabb és csöndesebb
időszakok (ezt persze gyakran a politikai, gazdasági körülmények
határozták meg). Például a hatvanas évek filmes életének egyik fontos
helyszíne volt.
Akadt olyan időszak, amikor a nemrég elhunyt Bertolucci és Fellini törzsvendégek voltak a házban.
Most persze nagyon más a kontextus. Ha azt elérjük, hogy a kortárs
külföldi kultúrára nyitott fiatal közönség is felfigyel ránk, s a már
most meglévő (egyébként jellemzően idősebb generációhoz tartozó)
törzsközönségünk mellett közülük is feltűnnek a programjainkon,
lehetőleg eseményről eseményre minél többen (s a világhálón is
szaporodnak a pozitív tartalmak, megnyilatkozások velünk kapcsolatban),
azt gondolom, eredményesek vagyunk. A Falconieri Palotát a klasszikus
zenéért rajongó helyi közönség és az itt tevékenykedő nemzetközi
akadémia jól ismeri, tudja, hogy nálunk mindig magas minőséget kap.
Célunk, hogy a klasszikus kultúra és a tudomány iránt érdeklődők mellett
a kortárs kultúra közönsége is ugyanezt a véleményt társítsa hozzánk.
Róma bonyolult szövetű, sűrű kulturális hálójának mind erősebb
csomópontjává akarunk válni, hogy minél többen keressenek minket – akár
együttműködési javaslatokkal is.
A nagy álom persze az, hogy legyen sikkes hely a Palazzo Falconieri,
beszéljenek rólunk, emlegessék minél többen, akkor Magyarországhoz is
eggyel több pozitív asszociáció társul.
KULTer.hu: Ezek szerint egy nagy volumenű, következetesen felépített
tervezetetek van az RMA megújítására és presztízsének építésére. A
jelenlegi kultúrdiplomáciai állapotok hogyan hatnak a
teljesítőképességére?
- A Balassi Intézet, azaz a külföldi kulturális intézetek 2016 óta a
Külgazdasági és Külügyminisztérium részét képezik, ez egy számos
országban bevett – jó – gyakorlat, működőképes konstrukció, hiszen így
egy olyan állami szervezet feladata a kultúraközvetítés, amelyben a
külvilággal való kommunikációval kapcsolatos feladatok, funkciók és
tudások csoportosulnak. Ebben a rendszerben a mi feladatunk az, hogy
olyan projekteket dolgozzunk ki és valósítsunk meg, amelyek a helyi
kontextusra reagálva, azzal interakcióban építik a Magyarország-képet,
és segítik a kétoldalú kapcsolatok fejlődését a kultúra területén.
Mindehhez a minisztérium biztosítja a háttérfeltételeket; az új
rendszerben, éppen a nagyobb hálózathoz történt csatlakozás okán, az
akadémia (és a többi intézet) teljesítőképessége érdemben növekedett.
Egy kulturális intézet mindig csak egyetlen szála a komplex kapcsolatrendszernek, ami hazánkat egy másik államhoz fűzi.
Ebben aztán a konkrét hagyományok, történelmi előzmények, az aktuális
relációk, a társadalmi csoportok mozgásai, a gazdasági kapcsolatok és
még számos más viszony is megjelenik. Ez az az erőtér, amelyben az adott
intézetnek működnie kell, mediátorként, inkubátorként is, azaz nem csak
saját programokkal, hanem együttműködések megszületésének és
működésének segítésével.
KULTer.hu: Képzőművészeink nemcsak az RMA rendezvényein képviselik
magukat, hanem több nagy eseményen való részvétellel tették és teszik a
jelenben és a jövőben is majd markánsabbá a külföldi magyar jelenlétet.
Mesélj, kérlek, ezekről az eseményekről!
- Idén ősszel úgy alakult, hogy a magyar fényművészet, illetve az újmédia
művészet s annak egy sajátos elágazása, az épületvetítés, a mapping
legfontosabb, nemzetközileg magasan jegyezett, tényleg a legnagyobbak
között számon tartott alkotói egymásnak adták a kilincset. Ez például
tipikusan egy olyan lehetőség, amivel ki tudunk lépni a nekünk jutó
keretekből, egyrészt azzal, hogy csatlakozunk olyan helyi programokhoz,
amilyeneket magunktól nem volna lehetőség megvalósítani.
Másrészt fizikálisan is kimozdulunk az akadémia teréből, hogy mind
láthatóbb és aktívabb részesei lehessünk annak a hálónak, ami a római,
olasz kortárs kultúra.
Így került sor szeptemberben a Live Cinema Festen az Attaray Visual
(Sztojánovics Andrea) és a MIUS közös fellépésére, októberben Bordos
László Lux Formae című épületvetítésére (ami az ország történetének
eddigi legnagyobb szabású projektje volt, s a Fendi divatház is
támogatta, hiszen az ő székházukra vetített László). Decemberben pedig
következik a Fotonica Fesztiválon a Kiégő Izzók szereplése, valamint az
önkormányzat újévi programjainak részeként a Circus Maximuson
felállításra kerülő fényinstallációk között a Koros Design Csoport
Photon című munkája is látható lesz. De a Kiégő Izzók az akadémián is be
fog mutatkozni.
Nagyon örülök, hogy több magyar külföldi kulturális intézet után idén
végre nálunk, a Palazzo Falconieriben is bemutathatjuk őket. December
13-án avatjuk a Fracture című fényinstallációt, melyet az akadémián
látható Fény mozgásban című Nicolas Schöffer-/Schöffer Miklós-kiállítás
kortárs reflexiójaként valósítunk meg.
A kiállításhoz csatlakozva egy sor szatellit eseményt rendezünk, így
a novemberi megnyitón startolt a Kocka (Il Cubo) nevet viselő új
projektünk.
A tervek szerint havonta fogunk vele jelentkezni, hogy a kortárs,
fiatal, kísérletező kultúrának adjunk teret, de promotáltuk már a
kiállítást a város egyik legfontosabb kortárs galériájában, kulturális
közösségi terében, a Contemporary Clusterben is, ahol egy olasz
videóművész Schöffer-parafrázisaihoz a magyar elektronikus zenei szcéna
egyik kulcsfigurája, ISU szolgáltatta a zenét. Tavaly ugyancsak december
13-án, azaz Luca napján, a fény ünnepén (ami a téli ünnepkör egyik
fontos eseménye Olaszországban) Mátrai Erik Porticus című csodálatos
fényinstallációját avattuk, melyet a reformáció emlékévében szintén
kortárs reflexióként prezentáltunk a katolikus világ központjában az
Anima Sound System hangkollázsával kiegészítve. Idén pedig a
Schöffer-projekt részeként valósul meg a Fracture. Mindez, azt gondolom,
remekül mutatja az akadémia építkező munkáját.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Írta: Juhász Tibor
Juhász Tibor 1992-ben született Salgótarjánban, költő, a KULTer.hu
szépirodalmi rovatának szerkesztője, a Kortárs Online irodalmi
rovatvezetője. Egészségügyi szakközépiskolába járt, majd a Miskolci
Egyetemre, most a Debreceni Egyetem hallgatója. Versei 2012 óta jelennek
meg. Első verseskötete Ez nem az a környék címen jelent meg (2015),
első prózakötete Salgó blues címen (2018). Igyekszik azokkal a személyes
problémákkal foglalkozni, amik több embert érintenek.
2018.12.12.
http://kulter.hu/2018/12/legyen-sikkes-hely-a-palazzo-falconieri/?fbclid=IwAR0qxLdfaAqJgk-9XaCpb08yC_YSN18Ukp0DYxh7CBH1ci9MxInoUmw4ik8
----------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 14 órája a(z) Rómában játszódó filmek fórumtémában:
Turisti come gladiatori al Colosseo. L’accordo con ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 14 órája a(z) Rómában játszódó filmek fórumtémában:
Il "gladiatore" Gualtieri presenta il suo terzo ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 14 órája a(z) Rómában játszódó filmek fórumtémában:
https://www.facebook. com/photo/?...
Huszákné Vigh Gabriella írta 14 órája a(z) Rómában játszódó filmek fórumtémában:
https://www.facebook. com/reel/1332427268130211 ...
Huszákné Vigh Gabriella 15 órája új blogbejegyzést írt: Létrehozták az MI segítségével a Szent Péter bazilika pontos digitális másolatát, ahol virtuális túrák tehetők 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) gyűjtő fórumtémában:
https://www.google. ...
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Magyar és nemzetközi egyházi iskolák és öregdiákok találkoztak Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Ötven éve halt meg Vittorio De Sica olasz színész, neorealista filmrendező 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: A római start után a levegőben kigyulladt a hajtóműve egy 249 utast szállító Boeingnek 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Petényi Katalin, Kabay Barna: Fénytörés c. dokumentumfilmjének római bemutatója 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Luca napi fényünnep a Római Magyar Akadémián a Kiégő Izzóktól
Puskás István, a Római Magyar Akadémia igazgatója búcsúzik Rómától 2019 december
Dr. Puskás István a Római Magyar Akadémia igazgatója: Magyarország kirakata vagyunk
RMA program 2019 január: Ady, Radnóti Rómában és SLAM POETRY