Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
11 hónapja | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2023.12.08.
Alig egy hónappal 100. születésnapja előtt, december 7-én elhunyt Vera Molnar Párizsban élő magyar képzőművész, a digitális művészet úttörője, a francia Becsületrend Lovagja – adta hírül a Le Figaro.
Rómában még november 23-án nyílt meg a Falconieri palota Galériájában Variazioni icone című tárlata, mely 2024 március 4-ig tekinthető meg.
Gács Vera néven született Budapesten 1924. január 5-én, a Budapesti Képzőművészeti Főiskolán 1942-től Szőnyi István tanítványa volt, szakdolgozatát Cezanne és a kubizmus problémájáról írta – Cezanne és az általa sokszor megfestett Mount Saint-Victoire későbbi munkáiban hangsúlyos szerepet kapott. Még nem fejezte be a főiskolát, már absztrakt festőként tekintett magára – a konstruktivista alapvetésből jutott el a geometrikus absztrakció közelébe, lett a digitális és algoritmikus művészet úttörője.
A háború után, 1947-ben római ösztöndíjat szerzett. Későbbi férjével, főiskolai társával, Molnár Ferenc (François Molnar) festőművésszel úgy döntöttek, nem térnek haza, hanem Párizsban telepednek le – a magyar kultúrpolitika ekkor csúcsra járatott absztrakcióellenes hadjáratát így már nem kellett megszenvedniük. Hamarosan barátaik között tudhatták a párizsi magyar kolónia olyan művészeit, mint Hantai Simon vagy Beöthy István.
Az 1950-es évek végétől Vera Molnar a képekre mint folyamatra tekintett: egy-egy kép csak sorozatok részeként volt számára értelmezhető. Az 1959-ben kidolgozott „machine imaginaire” (a képzeletbeli gép) által generált képek az alapelemek arányának, elrendezési módjának apró változtatásaiból, Vera Molnar szavaival „1 százalék rendetlenség” hozzáadásával készültek el. Az építés és a dekonstrukció ezerféle módját kutatta, hogy végül csak a véletlen szépsége maradjon meg.
Művészete összhangban állt azzal, hogy férje, François Molnar a tudományos percepciókutatás, az érzékeléspszichológia felé fordult. Molnár Vera egyszerű geometriai formákra épülő konkrét művészeti alkotásai is a vizuális érzékelés hatásaival játszanak.
Ténylegesen csak 1968-ban kezdett el számítógéppel dolgozni, az első művészek között volt, aki a számítógépet az algoritmusok segítségével a kedvenc eszközévé tette. Muszáj hangsúlyozni: az ötletek mindig Vera Molnar fejéből pattantak ki, nem a számítógép hozta létre helyette a műveket. Férjével az 1970-es évek közepén fejlesztett ki Molnart néven kreatív szoftvert.
Életének és pályájának erről a meghatározó időszakáról így ír munkásságának egyik legjobb hazai ismerője, Szöllősi-Nagy András: „Amiben Vera Molnar eltért a kor konkrét művészei által követett fő csapásirányától, az abból is kitűnik, hogy gondolkodása alapvetően algoritmikus, továbbá, hogy a matematika, a játékosság és a véletlen fontos szerephez jutott műveiben. Férjével, François Molnarral sok közös munkájuk során jutottak olyan következtetésekre a modern tudomány és művészet szoros kapcsolatáról, amelyek sok tekintetben mintegy előrejelezték a következő időszak fejleményeit. Feri már a hatvanas évek legelején vázolt egy nagyívű programot, ami meglepően pontosan jelezte előre a következő évtized várató eredményeit: a „…topológia, a játékelmélet és a kombinatorika a formák sokkal tágabb körének megalkotását teszik lehetővé, mint az intuíció. Ezeknek a tudományoknak az eredményeit akarjuk használni. (…) Ha az információelmélet a rend és káosz fogalmával dolgozik, akkor ez pont jó nekünk, mert a műalkotás is pont e két szélsőség között születik meg. Hogy pontosan hol, azt egy új esztétika, a művészet tudománya mondja majd meg.”
A strukturalizmusban és szemiotikában gyökerező fontos elméleti és gyakorlati kérdések azok, melyek Verát és férjét, Ferit izgatták közös életük során. Nehéz elválasztani, hogy kettejük közül ki s mikor fogalmazott meg elméleti kérdéseket, s adott rájuk gyakorlati válaszokat, hiszen egymással folyamatos visszacsatolásban számos közös tanulmányt és néhány közös művet is alkottak. Erről Vera később így vall: „Egyet-mást én is megtanultam tőle, leginkább azt, hogy bár a tudománynak a képzőművészetben is megvan a maga szerepe, a tudományos megközelítés sem olyan biztos”.
A machine imaginaire elvének kidolgozásával Vera Molnar az esztétikai képalkotás algoritmikus műalkotás alapjait fektette le – egy gépet definiált, amely adott szabályok szerinti programnak megfelelően működik és generál műalkotásokat oly módon, hogy eljárása megegyezik a digitális számítógépek működési elvével. Erről így ír: „Elképzeltem egy számítógépet, programot terveztem hozzá és lépésről-lépésre egyszerű, behatárolt sorozatokat készítettem, amelyek önmagukban zártak voltak, tehát egyetlen formakombinációt sem hagytam ki. Mihelyt tehettem, a képzeletbeli komputert felcseréltem egy valódi számítógéppel.” Erre azonban még kilenc évet kellett várnia.”
Vera Molnar először 1973-ban jelentkezett egy csoportos kiállításon, első önálló kiállítása 1976-ban volt, a nagy áttörést 1978-ban, Londonban érte el.
Molnar első hazai kiállítására soká, egészen 1979-ig kellett várni, de az utóbbi évtizedekben már rendszeresen lehetett találkozni munkáival itthon is, legutóbb például a Kiscelli Múzeumban és a művészt a hazai műkereskedelemben képviselő Vintage galériában rendezett egyéni tárlatokon, illetve az idén megnyílt balatonfüredi Modern Műtár Molnar munkásságának szentelt első időszaki kiállításán. Állandó gyűjteményükben olyan jelentős múzeumok őrzik munkáit, mint itthon a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, a Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár és a Ludwig Múzeum, külföldön pedig egyebek mellett a New York-i MoMA, a londoni Victoria and Albert Museum, a párizsi Centre Pompidou és Bibliothèque Nationale.
Jelenleg Rómában a Falconieri palotában 2024 március 24-ig megtekinthető kiállítása.
---------------------------------------------------------------------------------------
https://artportal.hu/magazin/meghalt-vera-molnar/
https://www.facebook.com/photo/?fbid=227870776927312&set=a.107330192314705
--------------------------------------------------------------------------------------
Vera Molnar képei a Falconieri palotában, Várhelyi Klára fotók 2023
--------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------
Geskó Judit művészettörténészt áprilisban a francia Becsületrend lovagi fokozatával tüntették ki, októberben a nemzetközi Cezanne Társaság alelnökévé választották. A Szépművészeti Múzeum tudományos munkatársát mély barátság fűzte a december 7-én elhunyt Vera Molnárhoz közel negyven évig.
Így nyilatkozott:
1984-ben négy hónapot töltöttem Párizsban. Verának és a Francia Nemzeti Tudományos Kutatási Központban, a CNRS-ben dolgozó férjének, Molnár Ferinek nem voltak gyermekei, így nagy szeretettel vettek körül a családommal együtt. A Szépművészeti Múzeum volt az első közgyűjtemény, amely Vera computergrafikáit befogadta gyűjteményébe, később Cezanne parafrázisaiból kiállítást rendeztünk, amelyet Maurer Dóra nyitott meg. Vera a közelmúltban nagyon fontos adománnyal gazdagította – Hantai Simon tíz munkájához és Hollán Sándor 150 munkájához hasonlóan – a tervezett Új Nemzeti Galériát. Egy 20 méter hosszú murális munkát adományozott nekünk novemberben. A mű a Magyar Zene Háza közelségében egy szépen csengő címet hordoz: „Bartók. A fából faragott.” Három nappal a halála előtt még digitális rajzokat küldetett nekem egy francia barátja computeréről. Hamarosan a printeket is megkapjuk az asszisztensétől.
https://nepszava.hu/3219731_gesko-judit-muveszettortenet-szepmuveszeti-muzeum-interju
-------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 5 órája a(z) gyűjtő fórumtémában:
https://www.google. ...
Huszákné Vigh Gabriella 7 órája új blogbejegyzést írt: Magyar és nemzetközi egyházi iskolák és öregdiákok találkoztak Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 15 órája új blogbejegyzést írt: Ötven éve halt meg Vittorio De Sica olasz színész, neorealista filmrendező 2024
Huszákné Vigh Gabriella 16 órája új blogbejegyzést írt: A római start után a levegőben kigyulladt a hajtóműve egy 249 utast szállító Boeingnek 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Petényi Katalin, Kabay Barna: Fénytörés c. dokumentumfilmjének római bemutatója 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: A római Diocletianus fürdőben Tony Cragg angol művész kanyargós szobrai 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Nem turistabarát restaurálások Rómában a jövő évi Szentévre 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Emlékkötet jelent meg Fraknói Vilmos halálának centenáriumi évében és interjú Sági György történésszel 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Rómában minden út az Umbilicus Urbistól indult ki a Forum Romanumon 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Trevi kút víz nélkül, ideiglenesen beleépített sétahíddal 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Molnár Vera kiállítás nyílt Rómában a Falconieri palotában 2023
Csepelyi Adrienn: Vera Molnar nyomában 2024
Vincze Máté: Kiemelt érdeklődés övezte a Molnár Vera kiállítást a római Falconieri palotában 2024
Bertha Franciska: Vera Molnár, a grafikus design úttörője 2024