Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2021.02.03.
Karl Stengel (1925, Újvidék – 2017, Loro Ciuffenna) magyar származású
festőművész életműve előtt tiszteleg a római Collegium Hungaricumban
megszervezett kiállítás.
Első kiállítása 1943-ban, egy szibériai fogolytáborban volt: Karl
Stengel cementzsákra készült faszén rajzain egy katonatisztnek akadt meg
a szeme, aki ezután papírt és ceruzát adott a fiúnak, hogy rajzolja meg
a portréját. Stengel ettől kezdve sok időt töltött az orosz őrök
portréinak a rajzolásával, de megörökítette sorstársait, barátait is.
Munkáiból végül a lágerigazgatóság főépüéletében egy kiállítást is
szerveztek.
Hetvenhét évvel később Tiszta szívvel címmel mintegy ötven alkotáson
keresztül mutatja be Karl Stengel magyar származású festő életművét a
római Collegium Hungaricum kiállítása. A tárlat nem titkolt célja az,
hogy közelebbről is megismertesse a római közönséget a közelmúltban
elhunyt festő műveivel. Pedig meglehet: az 1925. szeptember 19-én
Újvidéken született Karl Stengel munkásságát jóval többen ismerik
Olaszországban, mint Magyarországon vagy Szerbiában.
A római Collegium Hungaricumban megszervezett kiállítás ötletgazdája és
kurátora Beth Vermeer művészettörténész volt, aki írásban válaszolt
kérdéseinkre.
Hogyan találkozott Ön Karl Stengel munkáival?
– Karl Stengel munkásságát én a halála után ismertem meg. Özvegye,
Camilla Paul-Stengel német költőnő közös ismerőseink révén küldött nekem
egy könyvet a férje rajzaival. Miután elolvastam a könyvet, felhívtam
és találkoztunk a toszkán Loro Ciuffennában, ahol először láthattam
eredetiben a munkáit – rajzokat, festményeket, gouache-okat, művészeti
könyveket és naplókat – a műtermében. Akkor döntöttem el, hogy egy
kiállításon is bemutatom a műveit. Én konceptuális kurátor vagyok, a
projektjeimben a tér, az építészeti tartalom határozza meg a kiállítás
kereteit, és rendes körülmények között ezekhez az általam megálmodott
témákhoz kérek munkákat a művészektől. Ezúttal erre nem volt
lehetőségem, a megérzéseimre kellett hagyatkoznom, és gondolatban
cseréltem eszmét Stengellel. A tervem az volt, hogy a műveit a genovai
Szent Ágoston Múzeum 15. és 16. századi mesterei mellé helyezem, amit az
intézmény igazgatója is lelkesen fogadott – így kezdődött a mi
ismeretségünk.
A múlt év végén megnyitott tárlat az 1927 óta a római római Collegium
Hungaricumnak (korábbi nevén Római Magyar Akadémiának) otthont adó,
Borromini-tervezte Falconieri palota aulájában kapott helyet. Miként
szerették volna megismertetni a római közönséggel a magyar származású
művész munkásságát?
– A palota aulájában az érdeklődőket elsőként Camilla Paul-Stengel Sich
treiben lassen (Engedni a sodródásnak) című riportfilmje fogadta,
amelyben Stengel önmagáról, valamint műveiről beszél. A tárlat tizenöt
festményt, harminc rajzot, metszetet, gouache-t, továbbá egy ritka
könyvsorozatot mutatott be Stengeltől – ez utóbbi a művész azon
illusztrációit tartalmazza, amelyekkel neves írók, költők emléke előtt
tiszteleg. Az irodalom és a költészet olyan csodás utakat nyitott meg a
számára, melyeken át kifejezhette a világról és a létezésről alkotott
benyomásait, aktuális lelkiállapotát és belső labirintusait. Alkotásait
Liszt, Bach, Rachmanyinov, Prokofjev, Stravinsky, Schumann, Ravel,
Debussy Bartók zenéje, Pasolini filmjei, Yvan Goll, Antonio Tabucchi,
Giuseppe Ungaretti, Samuel Beckett, Jorge Borges, Fernando Pessoa,
Charles Bukowski, Ady Endre és mások művei inspirálták. A kiállítás
anyaga részben a művész toszkánai műterméből, részben a firenzei
Stengel-gyűjteményből származik, és híven tükrözik Karl Stengel művészi
tevékenységét a hetvenes évektől egészen 2017. június 25-én
bekövetkezett haláláig.
Mit lehet tudni az újvidéki születésű művész gyermekkoráról és a szibériai fogolytáborból való szabadulása utáni életéről?
– Rendkívül érzelmes, szenvedélyes és érzékeny gyerek volt. Kora
gyermekkorától kezdve rajzolt, különösen a fekete és a fehér kontrasztja
izgatta. Imádta a Dunát, számára az jelentette az igazi szabadságot,
amikor evezhetett a folyón. A fogolytáborból való szabadulását követően
Budapesten telepedett le, ahol festészetet és grafikát tanult. A
szocialista realizmus kora volt ez, nem sok lehetőség volt művészi
individualizmusra, expresszív stílusra, kreativitásra, Stengel 1956-ban
el is hagyta Magyarországot. Menekülttársaival egy kimerítő utazás után
érkeztek meg Salzburgba, ahol az amerikaiak által felállított
gyűjtőtáborban jól jött a németül és angolul is beszélő magyar festő
nyelvtudása. Bár felkínálták neki a lehetőséget, hogy Amerikában
telepedjen le, ő Európát választotta, mert európai akart maradni és
Európában akart tanulni. Így került Münchenbe, ahol tanulmányait a
Képzőművészeti Akadémián folytatta. Néhány év múlva Spanyolországba
költözött, de végül visszatért Müchenbe, ahol tanítani kezdett. A
hetvenes évektől kezdve számos kiállításon vett részt többek között
Németországban, Norvégiában, Olaszországban, Franciaországban,
Spanyolországban, Lengyelországban, Romániában, az Egyesült Államokban,
valamint Mexikóban. Életének utolsó 27 évét Olaszországban töltötte:
Toszkána volt az a hely, ahol ismét otthonra lelt.
Miért Tiszta szívvel lett a római kiállítás címe?
– A legtöbb projektemben az irodalom és a költészet szorosan kapcsolódik
a vizuális művészetekhez, a zenéhez és a színházhoz. A római Collegium
Hungaricum kiállításának a tervezésekor tanulmányoztam Stengel
kapcsolatát a magyar írókkal, költőkkel. Rajongott Ady Endréért,
eredetiben olvasta a verseit – a hazaszeretet, a hit, a szerelem, az
individualizmus, a modernség kötötte őket össze. József Attila Tiszta
szívvel című versét is nagyon szerette, akinek a költészetét áthatja
egyfajta melankólia és a szabad asszociációk gyakori használata – ebben
hasonlóságot mutat Stengel több absztrakt alkotásával is.
A zene és az irodalom mellett mi inspirálta még Stengelt?
– Második feleségével, Camillával sokat utaztak, és bárhol is járt, nagy
figyelmet szentelt a hagyományoknak, a történelemnek, az ott élő
embereknek. Üzbegisztáni, azerbejdzsáni és líbiai útjai különösen nagy
hatással voltak a technikájára, egy ideig homokot is kevert a
festményeibe, és a nyolcvanas években a sivatag színei és ezeknek az
országoknak a kalligráfiái is megjelentek a művein.
Sokféle műfajban alkotott, festmények, rajzok, szobrok, gouache-ok,
rézkarcok kerültek ki a kezei közül. A rajzai szenvedésének és
fájdalmának a metaforái voltak, a festmények pedig főleg olyan
absztrakciók, amelyeket én a figurális tartalmak redukcióinak látok.
Szerbiában és Magyarországon láthatja-e majd a közönség Stengel alkotásait?
– Stengel nagyon fontosnak tartotta azt, hogy a festményeit és a rajzait
eredetiben is meg lehessen tekinteni, ezért élete alkonyán Firenzében
megnyitott egy a munkásságát bemutató kicsi múzeumot. Művészi hagyatéka
gondozóinak azt is meghagyta, hogy alkotásaiból adományozzanak a világ
különböző tájain található múzeumoknak. Özvegyével azt szeretnénk, hogy a
közeljövőben Karl Stengel műveit szülővárosában, Újvidéken és
Magyarországon is megismerhesse a közönség.
-------------------------------------------------------------------------------------
Fehér Rózsa: Amikor születtem (1967. június 2.), még volt Óbecsén
szülészet. Amikor középiskolába indultam, már/még nem volt gimnázium –
helyette a 9. és 10. osztály elvégzése után matematikai segédkutatónak
álltam. Az újvidéki Pedagógiai Akadémia elvégzése után, 1998-ban már a
Magyar Tanszék hallgatójaként lettem a Magyar Szó ösztöndíjasa, később
újvidéki rovatának a munkatársa, majd a Tarka Világ szerkesztője.
1993-ban újságírói ösztöndíjjal kerültem Budapestre, és pályaelhagyóként
tizenhét éven át nemzetközi cégeknél voltam regionális pályáztatással
foglalkozó beszerzési szakértő. 2010-ben visszatértem szülővárosomba,
azóta a Magyar Szó óbecsei tudósítójaként igyekszem egy kicsivel több
lenni annál, mint amit a vidéki tudósítókról deres hajú Dnevnik-es
kollégám vall – szerinte ugyanis a mindenről hírt adó vidéki riporter
nem lehet más, csak egy sokoldalú tökfilkó. Riportjaimmal, portréimmal
azt az örömet és tanítást szeretném megosztani az olvasókkal, amiben én
is részesülök egy-egy izgalmas alannyal történt találkozásom során.
---------------------------------------------------------------------------------
https://www.magyarszo.rs/hu/4524/mellekletek_kilato/234926/Tiszta-sz%C3%ADvvel.htm
------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 45 perce a(z) Rómaiak Budapesten, Magyarországon fórumtémában:
XXII. Olasz Filmfesztivál - Jurico, Egy Külön Világ vígjáték dráma...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Pápai ima, háborús helyzet fórumtémában:
2. Viharos változások zajlanak már most, de a nagy...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Pápai ima, háborús helyzet fórumtémában:
Fenébe a tankokkal, jöjjenek inkább az MI-vezérelt drónok - ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Gyerekekkel Rómában fórumtémában:
Krisztina Prazsák-Hajnal tapasztalata 2024.10.30. Úgy ...
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: A Vatikáni múzeumok Hölgyek termének mennyezete 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: A római egyházmegye gyűlése a Lateráni Szent János bazilikában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: Római Hallgatói Rezidenciaprogramot indít a MOME és a Collegium Hungaricum Róma 2024
Huszákné Vigh Gabriella 5 napja új blogbejegyzést írt: Újra úgy ragyog a Szent Péter bazilika baldachinja, mint Bernini idejében 2024
Huszákné Vigh Gabriella 6 napja új blogbejegyzést írt: Rómában a Palazzo Wedekind ion oszlopai a a Veio-i régészeti ásatásokból származnak 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 hete új blogbejegyzést írt: Molnár Antal történész professzor előadása a Pápai Gergely Egyetemen 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Karl Stengel életműve előtt tiszteleg a római Collegium Hungaricum
Magyar Valentin zongorakoncertje Rómában 2021
Elhunyt Reigl Judit világhírű magyar festőművész 2020
MOHOLY-NAGY és magyar kortársai a római Galleria d’Arte Moderna kiállításán