Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
3 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2021.03.10.
546 éve, 1475. március 6-án a toscanai Capresében született Michelangelo
di Lodovico Buonarroti Simoni, a Pietá, a Mózes, a Dávid, a Szent Péter
bazilika, a Sixtusi kápolna mennyezetének és az Utolsó ítélet
monumentális freskójának alkotója, aki a festészetben, a szobrászatban,
az építészetben, sőt a költészetben is kimagaslót alkotott.
Anyja betegsége miatt egész kiskorától egy kőfaragó családjával élt,
ezért mondogatta később, hogy az anyatejjel szívta magába a kalapács és a
véső használatát. Iskoláit Firenzében, Itália akkori kulturális
központjában végezte, de tanulás helyett inkább a festményeket
másolgatta és a művészek társaságát kereste. Tizenhárom évesen lett
Domenico Ghirlandaio műhelyében festőtanuló, egy év múlva mestere -
mivel már nem volt mit tanulnia - beajánlotta Lorenzo de Medici
fejedelem udvarába, a humanista akadémiára. A társain gyakran gúnyolódó
művésztanonc orrát az egyik tanulótársa ezért be is törte, testi hibája
minden arcképén látható.
Firenzében 1494-ben a fanatikus, a művészetet világi hívságnak tartó
Savonarola vette át a vezetést, így Michelangelónak megbízások híján
távoznia kellett. 1496-ban érkezett Rómába, s kifaragta első nagy
szobrát, a Bacchust. Ennek sikere nyomán bízták meg 1498-ban a Pietá
elkészítésével. Az ölében halott fiát tartó Madonna ma a Szent
Péter-székesegyházban látható, 1973-as (egyébként egy Ausztráliában élő,
magyar származású turista által történő) megrongálása óta üveg mögött.
1499-ben visszatért Firenzébe, s megalkotta talán legismertebb szobrát, a
Dávidot. A klasszikus formákat életszerű aszimmetriával gazdagító alak a
reneszánsz embereszmény megtestesítője. Az öt tonna súlyú, egyetlen
márványtömbből kifaragott és nemrégiben teljesen restaurált szobor ma a
Galleria dell'Accademia múzeumban, másolata a Palazzo Vecchio előtt áll.
Firenze vezetése 1504-ben őt és Leonardót bízta meg a Palazzo Vecchio
nagytermébe szánt freskókkal, de egyik munka sem készült el, csak a
vázlatok maradtak fenn. Hírneve egyre nőtt, így a művészetpártoló II.
Gyula pápa Rómába hívta, hogy készítse el az egyházfő síremlékét.
Először negyvenalakos kompozícióról volt szó, ám a Szent Péter bazilika
építése és a folyamatos háborúk miatt pénzszűkébe került pápa addig
csökkentette a számot, amíg a szobrász sértődötten ott nem hagyta az
Örök Várost.
II. Gyula nyomására vissza kellett térnie, ekkor kapott megbízást a
Sixtus-kápolna kifestésére. A méretét és műfaját illetően is hatalmas
kihívást jelentő munkát egyedül végezte, a födém alatt görnyedezve,
szinte vázlatok nélkül. Az 1508 és 1512 között készült, 40x13 méteres
monumentális munka a teremtés és az özönvíz mellett a Biblia prófétáit
és a görög szibillákat is ábrázolja, szenvedélyes és kifejező alakjai az
alkotás kínjait is tükrözik. Ezután folytatta Gyula pápa síremlékét,
melynek központi alakja a San Pietro in Vincoli templomban látható Mózes
lett. A próféta alakja az erő és intellektus egységét sugározza a néző
felé, ehhez készültek a Louvre-ban őrzött rabszolga-szobrok is.
II. Gyula pápa 1513-ban bekövetkezett halála után a Medici-családból
származó X. Leó Firenzében a Mediciek családi kriptájának kialakításával
bízta meg, ennek allegorikus szobrai a napszakokat (éjszaka, hajnal,
nappal és alkony) ábrázolják. Amikor Firenze 1528-ban fellázadt a
Mediciek ellen, ő tervezte a védműveket, ezért Rómába menekült, ahol (a
szintén Medici-családból származó) VII. Kelemen pápa tárt karokkal
fogadta. 1534-ben festette meg Az utolsó ítéletet a Sixtus-kápolna záró
falára, a döbbenetes látomás középpontjában az ítélkező Krisztus ül, az
ekkor már öreg és magányos művész a képre ellenfeleit is ráfestette,
önmagát lenyúzott bőrével ábrázolta.
Idős korában inkább írt, festett és építészettel foglalkozott. 75
szonettet, 95 madrigált alkotott, versei Petrarca formai megoldásait, az
újplatonizmus szellemét tükrözik, de a művész lelki gyötrelmeit is, s
szellemi önéletrajzának tekinthetők. Építészeti terveket is készített:
Diocletianus termáinak templommá alakítását, a Campidoglio teret
tervezte, és folytatta a Bramante által megkezdett Szent Péter
székesegyházat, ennek 42 méteres kupolája egészen az ő műve. Bár egyik
építkezést sem tudta befejezni, utódai megőrizték elképzeléseit. Közben
befejezte a Farnese-palotát (ezt tartják a barokk kezdetének), a pápai
család lakhelyét s a firenzeiek római templomát és a megdöbbentő erejű
Pietán dolgozott. Michelangelo 1564. február 18-án halt meg Rómában.
A nehéz természetű művész állandóan viaskodott a külvilággal és saját
magával. Magányosan élt, nem titkolta vonzódását a férfiakhoz, de testi
kapcsolata talán egész életében nem volt. (Szerelmes verseiben a hímnemű
személyes névmást évszázadokig nőneműre változtatták, csak a 20. század
elején jelentek meg eredeti formájukban.) Gazdag volt, de szegénységben
élt, munka közben kenyérrel és vízzel is beérte, és nem viselte el, ha
úgy érezte, megsértették. Szenvedélyes alakjai többnyire tragikus hősök,
akik kitörni igyekeznek a földi korlátok közül, művészete nem
közelíthető meg a vonalak és tömegek elemzésével.
------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella 4 órája új blogbejegyzést írt: Petényi Katalin, Kabay Barna: Fénytörés c. dokumentumfilmjének római bemutatója 2024
Huszákné Vigh Gabriella 6 órája új blogbejegyzést írt: A római Diocletianus fürdőben Tony Cragg angol művész kanyargós szobrai 2024
Huszákné Vigh Gabriella 7 órája új blogbejegyzést írt: Nem turistabarát restaurálások Rómában a jövő évi Szentévre 2024
Huszákné Vigh Gabriella 11 órája új blogbejegyzést írt: Emlékkötet jelent meg Fraknói Vilmos halálának centenáriumi évében és interjú Sági György történésszel 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Rómában minden út az Umbilicus Urbistól indult ki a Forum Romanumon 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Trevi kút víz nélkül, ideiglenesen beleépített sétahíddal 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) magyarok Rómában fórumtémában:
https://www.youtube.com/watch? v=buDKji_T398
Huszákné Vigh Gabriella írta 4 napja a(z) magyarok Rómában fórumtémában:
https://vasarnap. hu/2024/11/08/magyar-es-...
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: A Pantheon kápolnái és fülkéi a sírokkal részletesen 2. befejező rész 2024
Huszákné Vigh Gabriella 5 napja új blogbejegyzést írt: A Pantheon kápolnái és fülkéi a sírokkal részletesen 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Ma 484 éve halt meg Michelangelo Rómában
Rómában a Santa Maria Maggiore bazilika Szent Ignác oltárképét restaurálva visszakapta 2024
510 éve avatták fel a Sixtus kápolnában Michelangelo mennyezeti freskóját 2022
Harmincmillió euróért kelhet el egy nemrég felfedezett Michelangelo-rajz 2022