Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2018.10.21.
Utolsó királyunkra, a 2004-ben boldoggá avatott IV. Károlyra emlékezünk október 21-én.
Károly osztrák főherceg 1887. augusztus 17-én született az
alsó-ausztriai Persenbeug várában. Apja Ferenc József unokaöccse, Ottó
főherceg, édesanyja Mária Jozefa szász királyi hercegnő volt. Anyja mély
katolikus hitben nevelte. Már kisgyermekként kialakult benne az
érzékenység mások szenvedései iránt.
Maria Vinzentia Faunland nővér, a soproni orsolyita zárda stigmatizált
apácája Károly nyolcéves korában megjövendölte, hogy sok szenvedés lesz
az osztályrésze. Azt kérte, „burkolják a fiatal főherceget imádságba,
mert császár-király lesz, aki sokat fog szenvedni, és célpontja lesz a
pokol támadásainak”. Károly halála után ebből az imádkozó közösségből
alakult ki a Károly Király Imaliga a népek békéjéért.
Károly szerelmi házasságot kötött Bourbon-Pármai Zita hercegnővel.
Mariazellben kérte meg Zita kezét – a Szűzanyára bízták magukat,
jegygyűrűjükbe ezt vésették: „Oltalmad alá futunk, Istennek Szent
Szülője”. Közös életcéljukat Károly így fogalmazta meg eljegyzésükkor:
„Mostantól egymást kell kölcsönösen az égbe vezetnünk!” 1911. október
21-én házasodtak össze. Nyolc gyermekük született. Halálos ágyán a
király ezt mondta hitvesének: „Végtelenül szeretlek téged.”
Gyermekeik nevelésében – a Habsburg családi szokásokkal szemben – a
szülők is aktívan részt vettek, a színvonalas oktatás mellett boldog,
szeretetteljes légkört biztosítottak számukra. A király egyik utolsó
kívánsága pedig az volt, hogy halála után gyermekeit öt magyar bencés
szerzetes nevelje.
Károly 1914. június 28-án, Ferenc Ferdinánd halálát követően lett az
Osztrák–Magyar Monarchia trónörököse, majd Ferenc József halála után,
1916. november 21-én foglalta el a császári trónt.
1916. december 30-án koronázták Magyarország apostoli királyává a
Mátyás-templomban. Őszintén szerette és becsülte népünket, magyarul
éppen olyan jól beszélt, mint németül. Ezt mondta egyszer: „Ha a
magyarok a hazájukról beszélnek, annyi hűség árad a szemükből.”
A királyt látom, térdel az oltár lépcsőjén.
Innen, a nagy távolságból még ifjabbnak és szokatlanabbnak vélem őt.
Önkéntelenül Szent Imre herceg alakja tűnik fel a képzeletemben, akinek
üvegfestményét itt láttam valamikor e templomban. Csak azok érezhették
át a király áhítatos, szinte önfeláldozó magatartását az Úr szolgái
előtt térdepelvén, akik gyermek- és ifjúkorukban sokat jártak a
templomokba. Olyan volt e percben a fedetlen fejű, fürtös hajú, piros
kabátos ifjú, mintha most szállna el a mennyekbe a lelke, hogy Istentől
kérjen felhatalmazást ahhoz, hogy a szent magyar királyok koronáját
homlokára tehesse.
A legnyugodtabb lelkek is bizonyos szokatlan borzongást érezhettek e
percekben. A király lelke Istennél van. Talán mint egy hófehér galamb
repült fel az égbe, mindig magasabbra emelkedvén fénylő szárnyain, túl a
földön, túl a felhők borúján, majdnem oly kicsiny már, mint egy fénylő
csillagocska… És lendülő megadással veti magát az Úr zsámolya elé.
Ekkor térdepelt másodszor IV. Károly az oltár lépcsőin, midőn is olajjal megkenték.
S ez időtől kezdve úgy járt-kelt a király a ceremóniák előírása szerint,
a sekrestyébe, ülőhelyére, majd ismét vissza az oltárhoz, mintha
valóban távol, Istennél volna a lelke.
Csodálatos, emberfeletti dolog ez, hitetlen olvasó az Úr 1916-ik
esztendejében, midőn már csaknem elfelejtettük, hogy van valaki
felettünk.”
(Részlet Krúdy Gyula A koronázás című írásából)
Károly huszonkilenc évesen, a világháború harmadik évében lett császár
és király. Fiatalon, kormányzati tapasztalatok nélkül indult el földi
értelemben sikertelen, de annyi jóakarattal teli keresztútján. Uralkodói
hivatására úgy tekintett mint Krisztus követésének áldozatos útjára:
minden cselekedetében a rábízott népek iránti szeretet vezérelte, életét
értük szentelte. Vallotta, hogy egy uralkodó legszentebb kötelessége a
béke helyreállítása. Az első pillanattól kezdve ki akarta vezetni népeit
az értelmetlen háborúból. Ő volt az egyetlen a vezető európai
politikusok közül, aki támogatta XV. Benedek pápa megbékélést szolgáló
erőfeszítéseit. Béketörekvéseiben legnagyobb támasza hitvese, Zita volt.
Már trónra lépésekor kiadott kiáltványában is a béke megteremtését
nevezte meg fő feladatának: „Mindent meg akarok tenni, hogy a háború
borzalmait és áldozatait a legrövidebb határidővel megszüntessem, a béke
súlyosan hiányolt áldásait népeim számára visszanyerjem…”
Károly király volt az egyetlen tisztességes ember, aki a háború alatt
vezető helyen állott, de nem hallgattak rá. […] Őszintén akarta a békét,
és éppen ezért gyűlölte őt az egész világ.” (Anatole France)
„Mindent inkább, mint csak egy igazságtalanságot. Ez a keresztény
lelkiismeret a trónon. A háborútól való iszonyodása és szenvedélyes
törekvése a béke helyreállítására szintén nem csupán a politikai
belátásból táplálkozott, hanem abból a forró emberszeretetből, melynek
forrása nála az istenszeretet volt.” (Apponyi Albert)
„Minden erejét a béke megteremtésére fordította, támadások és meg nem
értettség árán is. Ezért napjainkban is követendő példa számunkra, kinek
közbejárását kérhetjük az emberiség békéjének érdekében.” (XVI. Benedek
pápa)
* * *
Károly célja egy demokratikusabb és szociálisan igazságosabb birodalom
létrehozása volt, ahol a trón valódi támasza a népek szeretete és
elégedettsége. A rendkívül súlyos helyzet ellenére széles körű és
példaértékű szociális törvénykezésbe kezdett. A magyarországi koronázási
lakoma tizenkilenc fogását a budapesti hadikórházakban küldette a
koronázás estéjén, a magyar országgyűlés által neki és hitvesének
ajándékozott ötven-ötvenezer aranyat pedig szociális célokra,
hadiözvegyek és -árvák megsegítésére fordították. Szociális
érzékenységét mutatja, hogy ő hozott először létre a világon népjóléti
minisztériumot, először Ausztriában, majd Magyarországon, 1917-ben. Az
Egyház társadalmi igazságosságról szóló tanítása alapján gyakorolta
uralkodói hatalmát.
Egész életét a kötelességérzet és a felelősségtudat jellemezte. Az
önuralom rendkívül fontos volt számára, ahogy mondta, „ez a legnehezebb
uralkodás”. Gyermekkorától fogva különleges tisztelettel tekintett az
Oltáriszentségre. Akárhol élt, mindig volt a lakhelyén egy magánkápolna,
ahol az Eucharisztiát őrizték. Éjszakánként sokszor imádkozott csöndes
magányban az örökmécses fényénél.
„Egy dolgot lehetett benne, mint uralkodóban, kifogásolni: túl nagy,
általános emberi jóságát, ami nem az a fajta mindent elnéző jóság volt,
hanem igényes, bizalmas jóság.” (Egy munkatársa visszaemlékezése Károly
királyra)
A háború végén IV. Károly magatartása tette lehetővé, hogy Ausztriában
további vérontás és polgárháború nélkül, békésen valósuljon meg az
átmenet egy újabb társadalmi rendbe. Ennek ellenére elűzték hazájából.
Hazánkba kétszer próbált visszatérni mint apostoli király, aki esküt
tett a szolgálatra, melyet Istentől kapott. XV. Benedek pápa is a
Magyarországra való hazatérésre biztatta őt, azt kérte, legyen az Egyház
védelmére, mert keletről veszedelem fenyegeti Európát, ami könnyen
katakombákba kényszerítheti ismét az Egyházat, és önkényuralomba
sodorhatja a népeket.
„Ha valaha visszatérek Magyarországra, úgy azt bizonyára nem uralkodási
vágyból teszem. Töviskoronát viseltem eddig, és töviskorona az, amit
Magyarország visszaadhat nekem. A koronázási eskü mindig azt jelentette
számomra, hogy a király és a nemzet virágzásban és romlásban egyaránt
össze kell, hogy kapcsolódjék.”
A második visszatérés alkalmával, 1921. október végén a vérontás
megelőzése érdekében végleg letette kardját. Zitával együtt Tihanyba
vitték, a bencés apátságban töltötték utolsó magyarországi napjaikat.
* * *
„Legutoljára aggódva léptem be szobájába [Tihanyban]. Azt hittem,
megtört, a kegyetlen sors iszonyú csapásai alatt levert és vergődő
királyt találok, akinek vigasztalására alig lehet szavakat, annál
kevésbé helytálló érveket találni. […] A király fölött nem vonult el
nyomtalanul a nagy vihar. Haja megfehéredett. Arcán gondok mély vágásai.
Ünnepélyesen komoly a megjelenése, amilyen az önérzetes szenvedőké.
Helyzetével teljesen tisztában van. Nem vár magyarázatot vagy
vigasztalást. […] De azért rendületlenül bízik és hisz: »Bármit is kell
szenvednem, Krisztus Urunk többet szenvedett.« Ilyen léleknek fölösleges
a vigasztalás. Kikényszeríti csodás erejével a bámulatot. Áldozatos
élete végén egészen méltó volt az utolsó szó: »Fölajánlom életemet
váltságul népemért.«” (Csernoch János bíboros, hercegprímás
visszaemlékezése)
„Elkeserít, ami történt. Magyarország keservesen fog bűnhődni azért,
amiért felkent apostoli királyára lőtt, aki nemcsak koronás király, de
egy valódi szent!” (Batthyány-Strattmann László a második hazatérési
kísérlet után)
Bajánál hagyta el a királyi pár örökre hazánk területét. Az antant dunai
hajója innen vitte őket száműzetésük helye, Madeira szigete felé. Az
Atlanti-óceán szigetén egy nyirkos házban, szegénységben élt a királyi
család. Károly azonban itt sem veszítette el hitét, derűjét. Élete
végleg állandó, folytonos imádsággá vált.
A mostoha körülmények között 1922 márciusában súlyosan megbetegedett a
király. A fájdalmakat és a szenvedést elfogadta, és engesztelésül
felajánlotta népeiért. Halálos ágyán mindenkinek megbocsátott, aki
elárulta őt. Életeszméjét az utolsó napon így fogalmazta meg a király:
„Igyekezetem mindig és mindenben az Isten akaratának lehető legtisztább
felismerése és követése volt, az emberileg elérhető legtökéletesebb
módon.” 1922. április 1-jén hunyt el. Temetésén Antonio Manuel Pereira
Ribeiro püspök így beszélt: „Madeirának a mai napig kellett várnia a
maga szentjére és most megtalálta azt. Egy mártírt adunk vissza az
anyaföldnek.” Sírja azonnal zarándokhellyé vált, szent remeteként,
családapaként, vezeklő uralkodóként tisztelték a madeiraiak.
Zita Károly halála napjától fogva csak gyászruhát viselt. Hitre és
emberségre nevelte nyolc gyermeküket. Élete 97. évében halt meg, 1989.
március 14-én. Halála után térhetett csak haza, a Habsburgok temetkezési
helyén, a bécsi kapucinus templom kriptájában nyugszik.
1972. április 1-jén, IV. Károly égi születésnapjának 50. évfordulóján az
illetékes egyházi bizottság és a család képviselőinek jelenlétében
Madeirán sor került a király koporsójának fölnyitására; testét romlatlan
állapotban találták.
2003. április 12-én II. János Pál pápa jelenlétében kihirdették a
dekrétumot, amely elismerte Károly király hősies erénygyakorlatát,
életszentségét. Ugyanebben az évben december 20-án pápai dekrétum
hitelesítette a Károly király közbenjárására Brazíliában, 1960-ban
történt csodás gyógyulást.
Szent II. János Pál pápa 2004. október 3-án avatta boldoggá az utolsó
apostoli magyar királyt. Liturgikus emléknapját pedig október 21-ére
helyezte. A boldog király ünnepét így nem halálának, hanem
házasságkötésének évfordulóján üli meg az Egyház, ezzel is példás
házaséletére irányítva a figyelmet, valamint arra, hogy a házasság a
szentté válás egyik kitüntetett útja.
-------------------------------------------------------------------------------------
http://www.magyarkurir.hu/hirek/boldog-iv-karoly-kiraly
--------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella 11 perce új blogbejegyzést írt: Fraknói centenáriumot ünnepeltek a római Szentszéki Magyar Nagykövetségen 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 órája a(z) Laterán fórumtémában:
Ospedale del Salvatore Ospedale delle Donne ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 órája a(z) Laterán fórumtémában:
https://esploraromablog. com/2017/05/17/sotterranei-...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 órája a(z) Laterán fórumtémában:
Il patrimonio archeologico dell’Ospedale “San...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 órája a(z) Laterán fórumtémában:
Spedale di S. Giovanni in Laterano https://www....
Huszákné Vigh Gabriella írta 9 órája a(z) Karácsony Rómában fórumtémában:
https://www.cinecittaworld. it/it/parco/attrazioni/presepe...
Huszákné Vigh Gabriella írta 9 órája a(z) Karácsony Rómában fórumtémában:
Rómában minden készen áll: a világ legkülönlegesebb ...
Huszákné Vigh Gabriella 9 órája új blogbejegyzést írt: Kifényesedett Rómában a Sapienzia Egyetem szimbolikus Minerva szobra a restaurálás után 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 10 órája a(z) vatikán fórumtémában:
Idős asszony, akit kilakoltattak a Vatikánból: "Csak akkor ...
Huszákné Vigh Gabriella új linket töltött fel: Eventi culturali
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Magyar szentek kiállítás Rómában a Don Bosco Könyvtárban
Ellopták II. János Pál egyik ereklyéjét
A Vatikánban tárgyaló Hankó Balázs miniszter a Római Magyar Akadémia díszvendége volt 2024
Római népszerűsítés, budapesti előadás 2024