Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
4 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2020.05.01.
Marcus Aurelius lovasszobrát Róma Capitolium terén Sárközy Péter (Róma
mindannyiunk közös hazája c. könyv, Romanika kiadó, 154.old.) Róma
magyar emlékei közé sorolja, - egyrészt azért, mert a császár Pannóniai
születésű, másrészt azért, mert Kosztolányi Dezső a szoborról csodálatos
verset írt.
Kosztolányi a téren még az eredeti szobrot látta, ami 1981-ig volt a
téren, akkor restaurálásra elszállították, mert rossz állapotba került
egy korábbi bombamerénylet és a környezetszennyezés miatt. Felújítva a
bronz szobor 2005-ben a Capitoliumi Múzeumokba került, a térre pedig a
szobor másolatát helyezték el.
Visszatérve a versre, a költőt a szobor jellegzetes kéztartása, az "ave", "béke veletek" üzenete ragadta meg.
A vers első versszaka:
Kosztolányi Dezső: Marcus Aurelius
Sárgán hever itt a középkori Róma,
de lángol az alkony,
mint véres oroszlán,
s te fönn lovagolsz még
a Capitolium ősi tetőjén,
Marcus Aurelius.
Hogyan és miért lett Marcus Aurelius sztoikus császár aktuális a mai koronavírus járványos nehéz időkben?
Ez magyarázatra szorul. Tény, hogy
sokan elkezdték olvasni könyveit. A Penguin Random House amerikai
könyvkiadó különös jelenségről számolt be: : Marcus Aurelius
Elmélkedéseiből 28 százalékkal fogyott több 2020 első negyedévében, mint
egy évvel ezelőtt, Seneca Erkölcsi leveleiből pedig 42 százalékkal
többet adtak el, mint tavaly. Ez utóbbiból az elmúlt hónapban 356
százalékkal több fogyott e-könyv formátumban, mint egy éve. Annak
ellenére, hogy Isabel Blake, a Penguin sajtósa szerint az elmúlt években
is megfigyelhető volt a sztoicizmus népszerűségének növekedése (az
Elmélkedésekből 2019-ben már százezer angol nyelvű példány kelt el), a
filozófiai irányzat mostani hirtelen népszerűségéért a világjárvány
tehető felelőssé.
A sztoicizmus kifejezetten szimpatikus filozófiai irányzatnak tűnhet
válság idején, ráadásul gyakorlati tanácsokkal szolgál baj idejére.
Legegyszerűbb üzenete az, hogy az embernek rá kell jönnie, hogy min
változtathat, és mibe kell beletörődnie. Az öregedés természetes
folyamat, a halál pedig elkerülhetetlen: ezek miatt aggódni felesleges;
ha valaki beteg, vagy meggyógyul, vagy meghal, ha pedig meghal, vagy
szétszóródik az atomok között, vagy – ahogy Marcus Aurelius írja –
„felszáll a világ alkotó szellemébe”.
Egyik esettel sem lehet mit kezdeni, és egyik miatt sem érdemes
szomorkodni: az első esetben nem történt semmi, valaminek vége lett,
ahogy mindennek vége van egyszer, a második esetben pedig szintén nem
történt semmi érdekes, csak a világ működik. Nincs szükség arra, hogy
mások dicsőítsék az embert, nincs szükség tapsra, nem kell feldúltnak
lenni, és ha valaki téved, azon sem szabad bosszankodni, hanem meg kell
próbálni elmagyarázni neki, hogy miért él rosszul. A filozófia célja a
jó élet: úgy kell élni, mint ha akár holnap, akár holnapután
meghalhatnánk, hiszen egy életet is le lehet élni úgy, hogy közben sok
minden történik ugyan, de érdekes dolgok alig, és ez mindenkire igaz a
császártól a rabszolgáig.
Rendben, kitörhet egy járvány, dúlhat háború. Marcus Aurelius római
császárnak, aki 161-től 180-ig uralkodott, mindkettőből kijutott: az
Elmélkedéseket a germánok elleni hadjáratban vetette papírra, miközben
Rómában ötmilliónyi áldozatot szedett az 165-ben kitört Antoninus-kori
hatalmas himlőjárvány. „Ami csak történik, annyira megszokott és magától
értetődő, mint tavasszal a rózsa és nyáron a gyümölcs. Ilyen a
betegség, a halál, a rágalom, a cselvetés: mindaz, ami az ostobákat
gyönyörködteti vagy búsítja” - írja Marcus Aurelius, aki számára a
himlőjárvány, amely azokon a katonai táborokon is végigsöpört,
amelyekben ő írta az Elmélkedéseket, inkább erkölcsi, mint fizikai
veszélyt jelentett. Az uralkodó úgy gondolta, hogy a betegség idején
tanúsított becstelen magatartás, az érzelmek vezérelte cselekvés jóval
többet árt az embernek, mint maga a kór, ami egyébként is csak a testet
támadja.
Marcus Aurelius példája alapján úgy tűnik, hogy a sztoicizmus egy
váratlan, megoldhatatlan helyzetre adott válasz, de ez nem így van: nem
szükséges krízis ahhoz, hogy az ember sztoikus legyen, elég, ha
világosan gondolkodik, és ne hagyja, hogy a lényegtelen vagy
irányíthatatlan események megzavarják a dolgok helyes megítélésében.
Sztoikusok léteztek már a császár-filozófus előtt is. Az iskolát egy
Zénón nevű kítioni filozófus alapította a Krisztus előtti harmadik
században, és több száz éven keresztül virágzott különösebb világégések
nélkül is. A sztoicizmus nem reakció, hanem felkészülés arra, hogy
semmire nem lehet felkészülni.
Ha a világ eseményeiről nem is, arról mindenki maga tehet, hogy miként
viszonyul hozzájuk: egy járvány vagy egy háború, ha már kitört, nehezen
megfékezhető, de az csak az egyénen múlik, hogy katasztrófaként
viszonyul-e hozzájuk, vagy higgadtan veszi tudomásul őket, ha már
segíteni nem tud a dolgon. William Stephens, a Creighton Egyetem
etikaprofesszora szerint a sztoikusok legértékesebb tanítása nem az,
hogy hogyan kell viselkedni veszély esetén, hanem az, hogy bármikor
beüthet a krízis, de járványban, háborúban és hétköznapi körülmények
között is a konzisztensen, bátran és összeszedetten viselkedik.
A sztoicizmus nem olyasmi, amit készen kaphat az ember, hiszen Marcus
Aurelius (és a többi sztoikus) sem arról beszélt, hogy az embernek
egyszerűen hagynia kell, hogy minden menjen a maga medrében, és tétlenül
szemlélje a legnagyobb világégést is: a legfontosabb része az én
megértése, a megfelelő döntések meghozatala, a szellemet zavaró hatások
megszüntetése, az önismeret, ezt pedig nem lehet life hackként
értékesíteni.
De mit jelent a sztoicizmus koronavírus idején?
Ha az etikát nézzük,
azt, hogy az embereknek vigyázniuk kell egymásra: „ami a közösségnek nem
árt, az a közösség tagjának sem árt. Valahányszor azt képzeled, hogy
bántalom ért, ez legyen a mércéd: ha a közösség ezáltal nem szenved
kárt, akkor nekem sincs károm” - írja Marcus Aurelius. Nem etikus tehát a
maszkok felhalmozása, a fertőtlenítőszeren való nyerészkedés, ahogyan
az sem, ha az ember betegen megy dolgozni. Mindeközben nem szabad
elfeledkezni az ittről és a mostról, arról, amiről a sztoikus
gondolkodás szól: az élet minél jobb és gazdagabb megéléséről.
Lehet, hogy a sztoicizmus gondolkodás felett menthetetlenül eljárt az
idő – eltelt bő kétezer év, így ez nem is lenne nagy csoda.
Grant
szerint a sztoicizmus egy szigorúan hierarchikus társadalom terméke – a
művelői között mégis akadt császár és rabszolga is. Lehet, hogy abban
áll a vonzereje, hogy kipróbált, kiválónak tűnő életvezetési tanácsokat
kínál vész esetére – még akkor is, ha ehhez békeidő idején is
tréningezni kell az elmét. A legfőbb haszna viszont valószínűleg az,
amiről Herman Wouk amerikai író is írt a Zendülés a Caine hadihajón című
második világháborús regényében: Marcus Aureliust olvasni egyszerűen
pihentető, vész idején pedig van hova menekülni a gondolatait olvasva.
Meg különben is: neki egyszerre szakadt a nyakába a járvány és a háború,
ráadásul még császár is volt: ezek közül alig kerülhető el valami, ha
pedig ő kibírta kétezer éve, mi is ki fogjuk. Legalább császárok nem
vagyunk.
https://qubit.hu/2020/04/30/2000-eves-recept-jarvany-idejere-a-sztoicizmus
----------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella 2 órája új blogbejegyzést írt: Fogadalommegújítási ceremónia Rómában a Santa Maria Maggiore bazilikában 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 órája új blogbejegyzést írt: A fegyveres erők hétvégi jubileuma hivatalosan 30 ezer résztvevővel Rómában 2025
Huszákné Vigh Gabriella 6 órája új blogbejegyzést írt: Házszentelés Rómában a Villa Mater Redemptoris Zarándokházban 2025
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Egy elmezavarodott román férfi felmászott a Szent Péter-bazilika főoltárára és feldöntött a hat gyertyatartót 2025
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Ókori romok a Lateráni bazilika alatt sok fotóval 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: A Római Magyar Akadémia lelkes látogatója, Fodré Erika Emma grófnő nemzetközi díjat kapott 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Kanász Viktor: VIII. Kelemen pápa unokaöccsének magyarországi végzete 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Egy nem éppen makulátlan festő az Apostoli palota Kelemen termének kifestői között 2025
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Első Gyermekjogi nemzetközi csúcstalálkozó a Vatikán Kelemen termében Ferenc pápával 2025
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Tó és Agrippa fürdő maradvány a Palazzo Madama alatt Rómában 2025
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Boldog 1900. születésnapot Marcus Aurelius! 2021
Egy évtized rómaiakkal – Marcellus Mihály az írói küldetéséről 2021
Sztoikus nyugalommal vívta háborúit Róma utolsó „jó császára”, Marcus Aurelius
A Nova Roma kulturális egyesületben mindenki római polgár 2021