Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2021.04.04.
Jézus szenvedéstörténetének egyik központi figurája, a történelem
leghíresebb árulója, Iskarióti Júdás személyéről nem sokat tudunk. A
négy evangélista szerint ő volt az egyetlen a tizenkét apostol közül,
aki nem Galileából, hanem Júda déli részéből származott. A Holt-tengeri
tekercsek nemzetközi hírű kutatója, a magyar származású brit
vallástörténész, Vermes Géza szerint Júdás latinosan torzított előneve, a
sicarius, vagyis a késelő arra utal, hogy az áruló apostol eredetileg a
római uralom ellen nyíltan lázadó zelóták ultraradikális csoportjához
tartozott. A mesterét harminc ezüstpénzért a zsidó Nagytanács, a
Szanheddrin kezére játszó Júdás szenvedéstörténetben játszott szerepét
egy 3. században keletkezett gnosztikus irat, a Júdás evangéliumaként
ismertté vált apokrif egészen sajátos módon ábrázolja.
„Vétkeztem, mondta, elárultam az igaz vért"
(Máté evangéliuma, Mt. 27,34)
Máté pénzsóvárnak tartotta az áruló tanítványt
Jézus tizenkét apostolának egyike, Júdás, János evangéliuma szerint a
Júda törzséből származó Iskarióti Simonnak volt a fia, ezek alapján
pedig Júdás lett volna az egyetlen Jézus tanítványai közül, aki nem
Galileából származott.
Júdás személyének megítélése igen ellentmondásos a négy evangélista részéről.
Máté, Lukács, és Márk szerint is Júdás kezelte az apostolok közös
pénzét, Máté ezzel összefüggésben pedig azt állítja, az árulóvá lett
tanítvány kifejezetten pénzsóvár volt (Mt. 26,14-16) mintegy azt
sugallva, hogy ez is szerepet játszhatott Júdás árulásában.
Vermes Géza, az Oxfordi Egyetem magyar származású vallástörténész
professzora, nemzetközi hírű Jézus-kutató Júdás „iskarióti" előnevét
másként értelmezi: a professzor szerint a karióti, vagy görögösen
Iskariótes előnév nem Júdás származási helyére, hanem arra utal, hogy az
áruló apostol a Róma-ellenes radikális zelóta mozgalom tagja lehetett.
Vermes szerint Júdás előneve a latin „sicarius" vagyis „késelő" elnevezésből származik, és az iskarióti, vagy kairóti név ennek eltorzított változata csupán. Ezzel az elnevezéssel illették a Róma ellen nyílt lázadást szító, és – ma úgy mondanánk – a megszálló hatalom ellen terrorcselekményeket elkövető radikális mozgalom tagjait. Ha ez a feltevés igaz, úgy a Júdás és Jézus között támadt ellentét arra is visszavezethető, hogy Jézus mindenkivel, így a megszálló rómaiakkal és pogányokkal szemben is a szeretet erejét és a megbocsátást hirdette.
Testvéri csókkal illette, és rabbinak nevezte Jézust
Az újszövetségi evangéliumokban az apostolok felsorolásában iskarióti
Júdás mindig az utolsó helyen szerepel, „aki elárulta Jézust"
megjegyzéssel. A tizenkét apostol között volt egy másik Júdás is, a
tanítványok névsorában a tizenegyedik, Júdás Tádé, akit Lukács
evangéliuma „Judas Jacobi" néven említ meg, külön kiemelve, hogy nem ő
az áruló (Lukács, Lk. 6, 16).
A hagyomány szerint ez a másik apostol, Szent Júdás volt az, aki Jézus
mennybemenetele után Edesszába vitte a Megváltó arclenyomatát őrző híres
ereklyét, Veronika kendőjét Abagár királynak. János evangéliuma szerint
a mester és tanítványai utolsó közös pászkavacsoráján Jézus megjósolta,
hogy egyikük az árulója lesz. A tanítványok felzúdulására, hogy vajon
ki lehet ez közülük, Jézus ezt válaszolta:
Ő az, akinek a kenyeret adom, miután belemártom azt az ételbe", és Jézus
a tálba mártott kenyérdarabot Júdás felé nyújtotta, ezzel azonosítva az
árulásra készülő tanítvány személyét, akinek ekkor „megszállta a sátán a
lelkét." (János, Jn 13:21-17)
A bibliai hagyomány szerint a megszégyenített Júdás faképnél hagyta a
Mestert és társait, majd az éppen tanácskozó Szanhedrinn ülésére
sietett.
A Nagytanácsot már régóta aggasztotta a „galileai próféta" egyre növekvő népszerűsége,
akit a főpapok roppant veszélyesnek tartottak a saját hatalmukra nézve.
Ezért amikor virágvasárnap Jézus a követőivel együtt bevonult
Jeruzsálembe, elhatározták, hogy elfogják, és mert azt hirdeti magáról,
hogy ő a Messiás, istenkáromlás vádjával a Nagytanács elé állítják.
Már csak azt a személyt kellett megtalálni a názáreti kíséretéből, aki
hajlandó lesz őt a Szanhedrinn kezére adni. A feladatra önként
jelentkező Júdás 30 ezüstpénz ellenében elvállalta, hogy a Nagytanács
fegyvereseit odavezeti Jézushoz.
Márk azt írja, hogy Nagycsütörtök estjén Júdás a Getszemáné-kertbe
érkezve csókkal üdvözölte Jézust, akit rabbinak nevezett, ezzel adva meg
a jelet a vele együtt érkezett katonáknak a Mester elfogásához.
(Márk 14: 44-46) Miután Jézus leintette a védelmére kelt tanítványokat, a
Nagytanács emberei megkötözték, és sűrű szidalmazások közepette a
Szanhedrinn elé hurcolták a Messiást.
Júdás neve eggyé vált az árulás szinonimájával
Miután a tanács tagjai kikérdezték a fogoly Jézust, aki Kajafás főpap
kérdésére, miszerint valóban ő-e a Messiás igennel válaszolt, Kajafás az
„istenkáromlást" hallva megtépte ruháját, és halált követelt Jézusra. A
Nagytanács - Annás főpap egyetlen ellenszavazatával –,
Kajafás indítványára bűnösnek nyilvánította a názáretit, és kimondta rá a halálos ítéletet.
Ennek végrehajtásához azonban még meg kellett szerezni a római
impériumot képviselő prokurátor, Quintus Pontius Pilatus jóváhagyását
is, ezért a bántalmazott foglyot éjszakára bezárták a tömlöcbe.
Júdás nem számított arra, hogy halálra ítélik a Mestert, ezért amikor
meghallotta a kihirdetett verdiktet, kétségbe esett. Máté ekként örökíti
meg Júdás még aznap beteljesedett sorsát: „Akkor látván Júdás, a ki őt
elárulá, hogy elítélték őt, megbánta dolgát, és visszavivé a harmincz
ezüst pénzt a főpapoknak és a véneknek, Mondván: Vétkeztem, hogy
elárultam az ártatalan vért. Azok pedig mondának: Mi közünk hozzá? Te
lássad. Ő pedig eldobván az ezüst pénzeket a templomban, eltávozék; és
elmenvén felakasztá magát. A főpapok pedig felszedvén az ezüst pénzeket,
mondának: Nem szabad ezeket a templom kincsei közé tennünk, mert vérnek
ára. Tanácsot ülvén pedig, megvásárlák azon a fazekasnak mezejét
idegenek számára való temetőnek. Ezért hívják ezt a mezőt vérmezejének
mind e mai napig."
(Máté, Mt 27,3-8) Júdás ellentmondásos cselekedetének okairól, miszerint
először szándékosan elárulta Jézust, majd emiatt öngyilkos lett, nem
árulnak el közelebbit a kanonizált evangéliumok. Júdás neve az árulás
mindmáig élő szinonimájává vált.
Egy nagy vitát kiváltott apokrif: „Júdás evangéliuma"
A Jézus életéről és tanításairól szóló nem kanonizált ókori iratok közül
kétség kívül a National Geographic 2006-ban nyilvánosságra hozott, és
Júdás evangéliumaként emlegetett apokrif váltotta ki a legnagyobb
visszhangot.
Mindenekelőtt fontos megjegyezni, hogy ennek az 1970-es évek végén
Egyiptomban felfedezett irattöredéknek nem a „hitehagyott tanítvány",
vagyis Iskarióti Júdás a szerzője, hanem egy 3. században élt görög
műveltséggel rendelkező ismeretlen gnosztikus gondolkodó.
A magas szintű irodalmi nyelvezet, és főleg a filozofikus tartalom
teljesen kizárja a minden bizonnyal analfabéta Iskarióti Júdás
szerzőségét. A gnoszticizmus a Kr.u. 2. században hellén területről
elindult olyan filozófiai irányzat,
amely a keresztény tanokat a klasszikus antik görög, illetve újplatóni filozófia tanításaival ötvözi.
A keresztény egyházban a gnosztikusok műveit a 4. századtól egyértelműen
eretnek tanokként kezelték, amelyeket ezért teljes egészében
kirekesztettek a század végén elkezdett kanonizációból.
A korszerű tudományos vizsgálatok bebizonyították a Júdás evangéliumának nevezett apokrif eredetiségét, a papiruszra írt töredék
legnagyobb valószínűség szerint a 3. században íródott,
a fennmaradt töredékek pedig Kr. u. 220 és 340 között keletkezhettek. A
gnosztikus mű szerzője szerint Júdás árulása nélkül nem következhetett
volna be a megváltás sem, ezért Júdást nem árulónak, hanem inkább hősnek
kell tekinteni. Az árulás pillanatában Júdásnak azért kellett átadnia
Jézust a nagytanács embereinek, hogy ő visszatérhessen oda, ahonnan
jött, és ahová majd Júdás is követni fogja.
Az apokrif mindazzal szembe megy, amit a négy evangélista ír Júdásról,
még olyan kérdésben is, mely szerint Jézusnak Júdás, és nem János lett
volna a kedvenc tanítványa. A gnosztikusok szerint, amikor az emberi
test elpusztul, vele a lélek is meghal. Csak azok a lelkek élnek tovább,
amelyekben kiteljesedik az „isteni szikra".
A keresztény teológia természetesen sohasem osztotta a gnosztikus megváltástant,
és a Júdás-féle apokrif evangéliumot is elveti. Júdás tehát megmaradt annak ami volt: a történelem legismertebb árulójának.
------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella 9 perce új blogbejegyzést írt: Jánosi Dalma: Magas rangú egyházi díjat kapott Erdő Péter bíboros Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 órája a(z) A Santo Stefano Rotondo a magyarok nemzeti temploma fórumtémában:
Németh László Imre: Magyar emlékek római temploma, A ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 órája a(z) A Santo Stefano Rotondo a magyarok nemzeti temploma fórumtémában:
Charles Dickens meglátogatta a Santo Stafano Rotondo ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 20 órája a(z) Bárhova eljuthatsz fórumtémában:
A Palazzo Odescalchi belsejében, Róma...
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Fraknói centenáriumot ünnepeltek a római Szentszéki Magyar Nagykövetségen 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Laterán fórumtémában:
Ospedale del Salvatore Ospedale delle Donne ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Laterán fórumtémában:
https://esploraromablog. com/2017/05/17/sotterranei-...
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Laterán fórumtémában:
Il patrimonio archeologico dell’Ospedale “San...
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Laterán fórumtémában:
Spedale di S. Giovanni in Laterano https://www....
Huszákné Vigh Gabriella írta 1 napja a(z) Karácsony Rómában fórumtémában:
https://www.cinecittaworld. it/it/parco/attrazioni/presepe...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Júdásfák virágzása Rómában húsvétkor 2021
Ferenc pápa a római Szent Péter téren mondta el Urbi et Orbi apostoli áldását 2023
Húsvéti készülődés Rómában a Szent István Házban képekben 2023
Ferenc pápa szerint most háborús húsvét van, túl sok a vér és az erőszak 2022