Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2019.06.14.
Pallós Tamás készített interjút Nemes Péterrel, aki Amerigo Totról, a Rómát meghódító magyar szobrászról írt könyvet Amerigo címmel.
A cikk az Új Ember 2019. június 2-i számának Mértékadó mellékletében jelent meg:
A Bauhaustól a reneszánszon át, a mához szólva – Értékekről Nemes Péterrel, Amerigo Tot nevében
„Lehet, hogy amit elmondtam, életem kacskaringósan kitaposott ösvényét
egyszer majd benövi a fű. Szobraimat csendben belepi a por, és
lassacskán elmorzsolja őket az idő. Egyvalami azonban bizonyos: anyám
egy Nasali lány volt, apámat pedig Tóth Imrének hívták, s hogy Csurgón
születtem, ősszel, egy szőlőhegyen.”
Nemes Péter Amerigo című, az Európa Könyvkiadónál megjelent könyvének
egyszerűségükben is költői zárósorai a lehető legjobb indítást adják egy
beszélgetéshez, amely arról a Tóth Imréről szól, aki Amerigo Tot néven
lett világhírű alkotó. Sok mindent elárul e három mondat a szerzőről, a
szobrász-íróról is: személyes meggyőzőerővel ragadta meg az ábrázolt,
általa „megszólaltatott” művész alakját. E sorok stílusról,
világlátásról, felfogásról, lelki rokonságról is tanúskodnak, amelyek
összekötnek egy kortársat az örök kortársival.
– Hogyan született meg e rendhagyó, sűrű, vallomásos (ön)életrajz?
– Szobrászként Kő Pálnál végeztem a Magyar Képzőművészeti Egyetemen.
Mesterem rendszeresen hívott előadókat, akik kinyitották a szemünket
arra, hogy milyen fontos megismerni, megőrizni a múltat, ápolni a
hagyományokat, felfedezni a rejtett, elfeledett értékeket. Így már
diákként nyitott szemmel jártunk, hogy mit lehetne megmenteni;
szobrokat, emléktáblákat újítottunk fel. Időközben a tervezőgrafika felé
is kacsingattam. Még egyetemista voltam, amikor felkértek, hogy
tervezzek egy katalógust Amerigo Tot frissen előkerült rajzainak. Móron
élő barátaim hívták fel a figyelmemet arra, hogy a fehérvárcsurgói
Károlyi-kastély mosókonyhájában több mappányi grafikát találtak tőle.
Lehívtak, hogy nézzük meg együtt a rajzokat.
Fontosnak tartom megjegyezni, hogy amikor valami foglalkoztat, annak
szeretek alaposan utánanézni: mennyire van feldolgozva a téma, mi minden
található vele kapcsolatban? Azzal szembesültem, hogy Amerigo Totról a
70-es évek végén jelent meg utoljára nagyobb lélegzetvételű kiadvány.
Megvásároltam az összes fellelhető róla szóló könyvet, katalógust;
újságcikkeket, interjúkat gyűjtöttem, és egyszer csak azon kaptam magam,
hogy nyakig beleástam magam a kutatásába. Noha az egyetemen alaposan
megismertem a művészettörténetet, nem vagyok művészettörténész. Úgy
gondolom azonban, hogy a kutatásban szobrász szemmel nézve még közelebb
jutottam egy-egy alkotói problémához. Ebből az aspektusból igyekeztem
megragadni Amerigo Tot életét, pályafutását. Ettől lett talán
különlegesebb ez a kiadvány egy megszokott életrajzi könyvnél.
– Először Amerigo Tot személye, egyénisége, sorsa vagy a sokrétű életműve ragadta meg?
– Az utóbbi, az életmű kezdett foglalkoztatni a fehérvárcsurgói rajzok
alapján. Persze valamennyire már korábban is ismertem, tudtam róla.
Móron, a rajzokból válogatott kiállítás után felvetődött egy ötlet:
Amerigo Tot születésének közelgő századik évfordulójához kapcsolódva
kezdhetnénk valamit az életművel. Akkoriban nyíltak meg előttem az első
lehetőségek, sikerrel pályáztam meg a Klebelsberg-ösztöndíjat a Balassi
Intézetnél a Római Magyar Akadémiára. Elindult egy folyamat, kutattam,
és közben kezdtem szisztematikusan figyelni, vizsgálni a szobrász
munkáit, metódusait, alkotói periódusait. Digitalizáltam a leveleit, az
elképesztő mennyiségben fennmaradt fotóit, grafikáit. Körbejártam
Olaszországot, megkerestem minden olyan helyet, ahol valami őrzi a keze
nyomát. Találkoztam egykori pályatársaival, galériásokkal, még egykori
ügyvédjével is. Aztán azon gondolkoztam, hogyan lehetne ezeket az
információkat még jobban rendszerezni. Így honlapot készítettem, és
indítottam egy blogot. A digitalizálás könnyen áttekintetővé tette az
összegyűjtött anyagokat. A technikai vívmányok nélkül igencsak vékonyka
lett volna ez a könyv. Amikor 2014-ben először összeállítottam magamnak a
kötetet, a terjedelme körülbelül a fele volt a most kiadottnak. Láttam,
hogy mindenképpen bővítenem kell, szükség van még további fotókra,
úgyhogy folytattam a kutatómunkát. Fontos volt számomra, hogy
valamennyi, általam leírt részlet valós, pontos és alátámasztható
legyen. Éppen ezért többen is lektorálták a könyvet.
– Az időrendet tartva még egy pillanatra visszakanyarodnék 2009-re.
Amerigo Tot születésének századik évfordulójára készült egy album, amely
az interneten is megtekinthető. Felkérés volt?
– Nem, én adtam ki. Az Amerigo-projekt hamar a hobbim is lett. Amíg
másnak a szerencsejáték vagy az autógyűjtés a szenvedélye, nekem az,
hogy Amerigo Totról mindent megtaláljak, rendszerezzek és továbbadjak.
– Tot kapcsán Itália, az ókori Róma és a mediterrán hangulatú
Balaton-felvidék párhuzama többször is megjelenik a könyvben. Önnek több
köztéri alkotása van Balatonfüreden. Nyilván nem véletlen a földrajzi,
alkotói és érzelmi kötődés…
– Balatonfüredi vagyok, és ma is nagyon érdekel az a vidék. Saját
műveimet nagyrészt oda szánom. Ott vannak a gyökereim. Ahol az ember
születik, ahová tartozik, ott „erősebbnek érzi a rezgést”, és több
mindenre nyitottabb, fogékonyabb lesz. A rómaiak annak idején nyilván
nem véletlenül kezdtek villákat építeni, szőlőt művelni „a nagy tó”
mellett. Még az ősi kínai bölcselet és életfelfogás ajánlásainak is
megfelel ez a vidék: alkotásra serkentő közeg, a legideálisabb élettér. A
Balaton-felvidék minden tekintetben a szívem csücske. Persze „a
fürediség” adottság is. Ismertem ott embereket, fel tudtam ajánlani
alkotásokat.
– Életrajz, pályakép, életmű esetében szokványos elbeszélés vagy
monografikus megközelítés helyett különleges formát választott: egyes
szám első személyben, Amerigo Tot afféle személyes hangvételű
vallomásaként dolgozta fel ezt a művészsorsot. A szöveg nemcsak pontos
és autentikus hangvételű, hanem kifejezetten szép; költői, anélkül, hogy
mesterkélt volna. Miért ezt az irodalmi formát tartotta a legjobb
megnyilvánulásmódnak? Így, ha lehet, még nagyobb volt az írói
felelősség.
– Amerigo Tot szisztematikusan gyűjtötte a róla szóló, vele
kapcsolatban megjelent újságcikkeket. Sok mindent megtaláltam idehaza,
és ami hiányzott, azt kikutattam Olaszországban. Számtalan interjú
készült vele. Ezekből „összeollózva” emeltem ki az egyes szám első
személyben elmondott szövegrészleteket. Kezdetben még nem gondolkodtam
könyvben, de aztán jött az ötlet, hogy ezeket akár össze is lehetne
fűzni; mintha Amerigo Tot leülne egy asztal mellé, és elkezdené mesélni
az életét. Ezt nagyon izgalmasnak tartottam. Korábban nem találkoztam
ilyesmivel, úgy gondoltam, így még személyesebb is lehet a könyv.
Megfigyeltem Tot szóhasználatát, stílusát, gondolkodásmódját. Fontosnak
tartottam például, hogy hiteles és „érzékelhető” legyen a
fehérvárcsurgói származása. Beszéltem helyiekkel, lejegyeztem az ottani
jellegzetes nyelvi fordulatokat, kifejezéseket. Szóval próbáltam
egyfajta nyelvi játékot, árnyalatot is belevinni a szövegbe.
Olaszországban a szobrász szóhasználatába számos olasz kifejezés került
be, ugyanakkor fantasztikusnak tartom, hogy évtizedeken át kint élve is
megőrizte akcentusmentes, választékos magyar beszédét. Törekedtem arra,
hogy ezt a könyvben is megjelenítsem. És nagy segítségemre voltak ebben
az említett, szofisztikált stílusú interjúi.
– Nagyszerűen sikerült a folyamatosan változó történelmi háttér
jelzésszerű felvillantása is, „általa” elbeszélve. Az olvasó számára
érthetővé, átérezhetővé válnak a magyar, itáliai és európai 20. század
azon történései, szituációi, amelyek Tóth Imrét–Amerigo Totot lépni
kényszerítették…
– Ennek a könyvnek most kellett megjelennie. A még élő szemtanúk hozzá
tudnak tenni részleteket, ami által még tovább árnyalható az életút. De
szempontom az is, hogy aki, mondjuk, száz év múlva olvassa a könyvet, a
közöltek alapján megértse a 20. századot, ami számára talán már nem lesz
annyira hozzáférhető, mint nekünk. Nincsenek személyes emlékeim, de még
tudtam és tudok találkozni olyanokkal, akik átélték például a II.
világháborút. Kilencven évesnél idősebb, hiteles tanúkkal
beszélgethettem. Hiába keresnék fel történészeket, nem biztos, hogy úgy
ismerik a múltat, mint azok, akik megélték. Ezeket a történelmi
jeleneteket egy kicsit filmesen próbáltam megközelíteni, hogy az
olvasónak könnyebb legyen belehelyezkednie egy-egy szituációba. A
fennmaradt fekete-fehér fotókból mellékelt bő válogatás pedig gazdagon
illusztrálja a könyvben írtakat.
– Amerigo Tot összetett, sokrétű alkotói életműve magáért beszél. A
Bauhaus szellemiségéből indult, de Donatello hatására lett szobrász.
Ugyanakkor különleges, eredeti személyiség, igazi karakter volt, akit
olyan filmrendezők szúrtak ki maguknak, mint Fellini vagy Coppola,
felkérve őt: vállaljon el egy-egy epizódszerepet. Az Ön számára mi a
legizgalmasabb és a leglényegibb Tot valójában?
– A legrokonszenvesebb számomra az életszeretete. Nagyon odafigyelt
másokra. Amikor már Olaszországban élt, mindig megvendégelte az
ösztöndíjjal odaérkező, kispénzű magyar diákokat. Bárki kereste, hívta
fel, mindenkit meleg szívvel fogadott. Kevés hozzá hasonlóan odaadó,
vendégszerető művészt ismerünk. Mindig is fontosnak tartotta
megemlíteni, hogy magyar. Talán azért is kezdték elfelejteni, mert a
művészettörténészek nem tudtak mit kezdeni vele. Két szék között a pad
alá esett: olasznak túl magyar volt, magyarnak túl olasz. A pályázatok
megnyerésénél persze bizonyára sokat segített neki magyaros
vehemenciája, virtusa. Számomra példaértékű, hogy micsoda kacskaringós
utat járt be életében. Egy fehérvárcsurgói parasztfiú elindult, és az
eszét, a tehetségét kihasználva az egész világon ismert művésszé vált.
– Szobrászként, illetve kultúrafogyasztóként mit tart Amerigo Tot fő
művének? Mire hívná fel a figyelmet az életmű egésze szempontjából?
– Ha csak egyet említhetek, akkor a Termini pályaudvar frízét
választanám. Egyrészt amiatt, hogy ezt a hatalmas munkát végig tudta
vinni annyi idősen, mint amennyi most én vagyok. Másrész olyan technikai
újításokat, színeket vitt be ezen keresztül a szobrászatba, és olyan –
máig ható – formanyelvet alkotott, amely egybeforrt a nevével. De ebből a
szempontból kevesen ismerik és méltatják, ezért is tartom fontosnak az
életmű feldolgozását. Már tervezem egy átfogó, valamennyi művét
körüljáró és bemutató nagymonográfia megjelentetését is. Az Okka
építészirodával pedig elkezdtünk dolgozni egy leendő múzeum
koncepcióján.
Rómában, a Magyar Akadémia pincéjének egy része tele volt Amerigo Tot
gipszeivel. Fontos hangsúlyozni, hogy ezek a keze munkáját őrző, eredeti
művek, amiket a bronzöntéshez használtak. Ha az utolsó pillanatban is,
de szerencsére sikerült hazahozatnom őket. Tekintélyes bemutatható anyag
gyűlt össze az elmúlt években. Fehérvárcsurgón, egy óvoda tetőterében
van ugyan egy gondozott kis emlékmúzeuma, de ennél jelentősebb, a mai
igényeknek megfelelő, állandó otthont kíván Tot életműve. Ezért
szeretnénk létrehozni Móron egy komoly intézményt, ami nem csak az ő,
hanem a pályatársai munkáinak bemutatására is alkalmas. Szobrász
barátaimmal egy kisebb kulturális negyed kialakításán gondolkodunk.
Mórra lehet turizmust építeni: ott a Lamberg-kastély, és egy borvidékről
van szó, ahol lehetőség nyílik lovaglásra, túrázásra is. De hiányzik
egy olyan kulturális intézmény, amely az odalátogatók mellett a
helyieket is vonzza, ahol koncerteket, előadásokat, konferenciákat,
könyvbemutatókat, filmvetítéseket lehet tartani. Egy komplex teret és
egy szoborparkot álmodtunk meg. Itt olyan Tot-műveket mutatnánk be,
amelyek külföldön már siralmas állapotban vannak. Ezek másolatai
mellett, egy mediterrán hangulatú parkban sétálva ismerhetnék meg a
látogatók az életmű ezen részét.
– A reformátusnak keresztelt Amerigo Tot nyitott, érték- és hitkereső
ember volt, aki több megbízást kapott a Vatikánból, VI. Pál pápától is.
Sokan ismerik a Szent Péter-bazilika magyar kápolnája számára készített,
egyháztörténelmi témájú, ellipszis alakú domborművét. A Biblia, az
evangélium ihlető és teremtő ereje végigkísérte a munkásságát. Ön
milyennek látta a művész „hitélményét”?
– Rómába kerülve az apostoli prelátussá lett Luttor Ferenc segítette az
akadémián. Tot korai munkáiból viszonylag keveset mutattam be; nem is
ismerjük pontosan a hátterüket, hogy kik voltak a megrendelők és hova
kerültek. De rengeteg fénykép maradt fenn, rendkívül gazdag anyagról van
szó. Egyébként terveim között szerepel, hogy Rómában kiállítunk egy
kollekciót, amelynek darabjai kifejezetten szakrális indíttatásból
születtek. Noha Amerigo Tot református volt, Rómában élve megérintette a
város szellemisége, ahol minden sarkon egy kis kápolna vagy templom
áll, ahol Caravaggiókat láthatunk a mellékoltárok felett… A padovai
Donatello-élményhatásból kiindulva úgy tekintett a művészetre, a
szobrászatra, mint egy hosszú folyamatra. A figurális ábrázolás kora nem
áldozott le, a hithez való hozzáállás kifejezésének igénye nem
változott. És ehhez a folyamathoz ő is hozzá akart járulni a maga
formanyelvével. Ennek a mai világban is szerepe és helye van, de itthon
nagy hiányosság, hogy az egyházi művészetnek nincs egyetemi szintű
oktatása. Pedig fontos lenne a minőségi szintű szakrális szobrászat.
Könyvének zárófejezete „az utolsó romantikus” vallomása a modernizálódó
civilizáció hajnalán a rossz irányba haladó, elgépiesedett világról,
valamint a magától értetődő szobrászatról, amellyel az volt a célja,
hogy érdeklődést keltsen a nézőkben, és töprengésre hívjon… Olyan ez,
mint egy ars poetica. Az Öné vagy Amerigo Toté?
– Ugyanezt vallom én is, de bármennyire furcsa, ez egy, az 1970-es
években lejegyzett szöveg Amerigo Tottól. Túl sokat nem kellett
hozzányúlnom, kicsit igazítottam rajta, hogy olvasmányosabb legyen.
Fantasztikus, hogy mennyire korszerű. Tot már akkor arra
figyelmeztetett, hogy az ember olyan dolgokra koncentrál, olyasmit
kerget, aminek nincs értéke. Lassan a gépek uralkodnak, és kihal
mellőlük az ember. Látásmódja olyannyira a mának szóló, akárcsak a
Termini emlegetett fríze. Amikor először lefotózták, még szekerek álltak
a pályaudvar előtt. Elképesztően modernnek hatott. És ma is,
ugyanannyira. Amerigo Tot szellemiségét megőrizve tehát arra szeretném
felhívni a figyelmet, hogy az emberi tényezőnek mindig és mindenkor
jelen kell lennie az életünkben. Ne felejtsük el, hogy valódi értékeink
vannak!
Fotó: Nemes Péter; Szalai Teréz; Amerigo Tot Alapítvány
---------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Átadták a Szent Péter térre vezető zarándokút indítóállomását és az aluljárót 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Új szabályozások a Trevi kútnál 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Rómában a Milvius hídi csatára kulturális előadással emlékeztek 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Trevi kút fórumtémában:
A Trevi kút a restaurálás után új látogatási módokkal nyílik...
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: A Szent Péter bazilika varázslatos mexikói betleheme Coahuilaból érkezett 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: 13. Mikulás biciklizés Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Aktivisták fekete festékkel kenték be a Fendi szimbolikus karácsonyfát Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: A Falconieri palota november- december havi koncertjei Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) Via Appia és parkok fórumtémában:
https://romaarcheologiaerestaur oarchitettura.wordpress....
Huszákné Vigh Gabriella írta 3 napja a(z) Via Appia és parkok fórumtémában:
Történelmi jelölők és háborús emlékművek - Róma, Lazio ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
110 éve született Amerigo Tot 2019
Rendszeresek a magyar nyelvű misék a Szent Péter-bazilikában 2017
A Szent Péter bazilika magyar kápolnája II. János Pál pápa emlékhelye
A Termini pályaudvar Rómában