Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2012.11.09.
Az orchidea fantáziadús formái és élénk színei miatt régen is népszerű volt, ma pedig már több milliárd dolláros forgalmú globális kereskedelmet táplál. A virágnak szimbolikus értéke van, számos kultúrában látnak hasonlatosságot közte és a női illetve férfi nemi szervek között, de például a virág latin neve (Orchis) is erre utal, mivel a görög „here” szóból származik. Amíg az orchidea biológiája és ökológiája viszonylag csekély figyelmet kapott a kutatók részéről, addig jó néhány tanulmány íródott a növényikonográfia témakörében, amelyben számtalanszor kifejtették a virág művészetben használt szimbolikáját.
Néhány évvel ezelőtt Giulia Caneva, a Római Egyetem botanikusa elhatározta, hogy jobban körüljárja a kérdést. Több végzős hallgatóval együtt dolgozva elkezdte összeállítani a növényről készült itáliai leletek adatbázisát, beleértve a festményeket, textileket és kőfaragványokat. Ezután megpróbálták azonosítani, hogy a művészek mely növényt igyekeztek utánozni alkotásaikon.
Az egyik meglepetés az itáliai orchideaábrázolások – közel százféle faj létezik – a vártnál sokkal korábbi felbukkanása volt. Habár a tudósok már az 1400-as évekből származó alkotásokon azonosították a növényt, Caneva csapata felfedezett egy orchideát ábrázoló kőfaragványt, amely i. e. 46-ból való, abból az évből, amikor Julius Caesar Vénusz Genetrix templomát emelte Rómában. Továbbá legalább három orchidea szerepel több tucatnyi növény mellett az Augusztus császár által i. e. 9-ben emelt Ara Pacis Augustae kőoltárán. Az alkotók valószínűleg azért választották ezt a virágot, hogy segítsék vele kiemelni az újjászületés, a termékenység és a hosszú ideig tartó jólét témáját – mondta Caneva.
Azonban az orchideák és egyéb növények ábrázolásai kezdtek eltűnni a nyilvános művészetből, amint a kereszténység érezhetően nagyobb befolyásra tett szert a 3-4. században – tette hozzá a kutató. „Véleményem szerint a pogány szimbólumokat akarták megszüntetni, amelyek a szexualitással voltak összekapcsolhatóak” – mondta. Később, a reneszánsz beköszöntével az orchideák művészete újra virágba borult, azonban a virág ezúttal a szépség és az elegancia szimbólumává lett.
A korának legjobb mesterei által faragott oltár három és fél éves munka eredménye volt, a hispaniai és galliai hadjáratok teremtette birodalmi békét, Augustus sikeres hazatértét volt hivatva kifejezni. Ez a birodalmi béke volt az, amit később Pax Romanaként emlegettek. A Béke (Pax) istennője a továbbiakban is meghatározó szerepet játszik Augustus politikájában. Az oltárt Kr. e. 9. január 30-án, Livia születésnapján avatták fel. Eredetileg a Via Flaminia mentén, a Mars mezőn állt. A Béke oltárának a háború istenének szentelt mezőn való felállítása mindenki számára sokat mondó, szimbolikus cselekedet, még akkor is, ha a birodalmi béke mindössze annyit jelentett, hogy az imperium átmenetileg felfüggesztette a hódítást, határait nem fenyegette komoly ellenség, és a polgárháború dúlta ország átmenetileg megpihenhetett a politika viharai után.
A ma látható művet teljes egészében először 1938-ban több száz darabból állították össze. A monumentális alkotás jelentős részletei a XV. században kerültek elő a föld alól a Palazzo Fiano építésekor. Egyes részek, és maga az oltár alépítménye beépült magába a palotába. A fehér carrarai (Luna) márványból készült hatalmas remek finom domborművei azonban szétszóródtak, egyes darabokat külföldre vitték, vagy más itáliai múzeumokban helyezték el. Legkorábbi említésük 1568-ból való, amikor a Palazzo Peretti (Palazzo Fiano-Almagià) építésekor az oltár délkeleti végének tíz nagyobb darabja került elő. 1859-ben újabb tizenhét darabot találtak egy építkezés alkalmával. Első restaurálást E. Petersen osztrák régész kezdeményezte 1902-ben, aki az ekkor előkerült ötvenhárom töredék és a korábbi, addig különböző eredetűnek tartott márványtöredék elemzésével bebizonyította, hogy ugyannak a műnek a részei. Arra is rávette az olasz kormányt, hogy ásatásokat végezzenek a Fiano palota alatt. Ez sikerrel is járt, mintegy öt méterrel a palota és az utcaszint alatt megtalálták az oltár eredeti márvány alépítményét. 1938-as restaurálásakor nagyvonalúan, a kor legmagasabb technikai csodáit bevetve, semmilyen költséget nem kímélve kiásták és kiemelték a még meglévő részeket, így kiemeltek 75 nagyobb és több száz apró töredéket, a nem Olaszországban lévő töredékeket másolatokkal pótolták, és az egész művet, ha nem is az eredeti helyén, hanem mintegy 450 méterrel távolabb, az Augustus Mausoleum mellett, de felállították.
A modern ásatások eredményei azt mutatják, hogy Hadrianus korában az egész építményt egy 40 x 36 római láb nagyságú, tufából és travertin tömbökből épített emelvényre helyezték.Az építmény magassága 4,60 m, alapterülete 11,62 x 10,62 m.
Az egész építmény két részből áll. Az oltár építészeti keretbe foglalva, magas, tetőtlen falak (saeptum) közé zárva állt, külső és belső falát egyaránt gazdag díszítés borítja. Falait kívülről két reliefes sáv díszítette. Az alsó növényi ornamentikát, a felső emberi alakokat mutatott. Alakjai a mitikus ősök mellett egy jámbor uralkodót és családját mutatják be, aki az isteneknek bemutatott áldozatra vonul. A művészettörténeti jelentőségében a Parthenon frízéhez hasonlított alkotás nem az olimposzi isteneket, hanem a három őselem, a föld, a levegő és a víz allegóriáját mutatja. mellettük Roma istennő ül Honos és Virtus között. A domborművek az alexandriai hellenisztikus stílus hatásait tükrözik.
Az eredetileg a Mars mezőre nyíló homlokzaton Róma alapító atyái, Aeneas és Romulus, Mars és Faustulus látható. Szintén az alapításra utal egy töredék, amin egy madár ül egy fügefán, ami valószínűleg a Lupercalia barlang mellett állt. Ez az alapító ikrek és az anyafarkas történetét idézi.
A külső fal két oldalán található a legeredetibb részlet, az áldozati menet. A már említett szakrális cselekmény nem egy elvont esemény, mint a Parthenon frízének menete, hanem Augustus hazatérése után bemutatott béke-áldozatát. A menetet maga Augustus vezeti pontifex maximusi mivoltában. Mellette lictorok, a flamines maiores és az állam legfőbb tisztségviselői, majd a princeps családja következik. Utánuk a senatus tagjainak ünnepélyes menete vonul. Az ünnepélyes menet alakjait a portrészobrok realitásával ábrázolta a művész. Az életszerű portréábrázolás az etruszk realizmus vívmánya volt.
A fal két díszítősávját meanderes csík választja ketté. Az alsó sáv növényi mintái is a legfinomabb életszerűséggel faragottak, élettől duzzadó akantuszlevelek kígyóznak, csavarodnak meander-spirálba. Finoman felnyúló indáik palmettát képeznek, felettük virágok, madarak, köztük Augustus kedves istenségének, Apollónak a hattyúja. Ez a végtelenül kifinomult alsó rész rokon pl. a Livia-ház kertfreskóival, s ugyanazt a természethű, természetkedvelő életérzést tükrözi.
A külső fal belső oldala egykori faszerkezetű építményt idéz, amin áldozati edények (paterae) sora látható. Felettük a köztársaság korának jellegzetes áldozati motívumai, az ökörkoponyák (bukranion) között gazdagon díszített gyümölcs- és virág girlandok függenek. Ezek felett rozettákat láthatunk. Az egész mű a kor legjobb művészeinek kifinomult ízlését és pazar mesterségbeli tudását vetíti elénk. Nem véletlenül tekintik a római művészet virágkorának tekintett időszak fő művének.
A díszítőelemek stílusa és motívumai átölelik az addigi történelmet. Hellenisztikus hatások, etruszk portréművészet, köztársaságkori motívumok és a birodalmi eszmét képviselő császári család jeleníti meg azt a politikai hatást, amit tükrözni kívánt.
Maga az áldozati oltár a felvezető lépcsővel szemben áll egy lépcsős podiumon. Ennek nagysága 6 X 7 méter, magassága 3 méter. Az oltár körül U alakban elhelyezett archaizáló korlát hellenisztikus hatásokat, vagy Kr. e. IV-III. századi hatásokat tükröz, hasonlít a Forumon található Vulcanalia szent kerületéhez.
A mű alkotója, alkotói ismeretlenek. Szimbolikájáról, stílusairól könyvtárnyi irodalom született. Kézenfekvő párhuzamai a Parthenon domborműveivel, tökéletesen szimmetrikus korinthoszi oszlopai, meanderei és palmettái miatt sokan görög hatásra, az újattikai művészet képviselői vélnek ráakadni művészében. A kivitelezés elsőrangú művészre, a kompozíció nagyon tudatos művészetpolitikára mutat. A hatás önmagáért beszél, ezért talán nem is olyan fontos, hogy készíttetőjének minden szándéka, alakjainak minden szimbolikája, készítőjének személye kiderüljön. Ma a Tevere partján látható egy modern üvegpalotában. Bemutatóterme beengedi és kizárja a XXI. századot, csak a fények és a csend jut át a falakon.
----------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 28 perce a(z) Rómaiak Budapesten, Magyarországon fórumtémában:
XXII. Olasz Filmfesztivál - Jurico, Egy Külön Világ vígjáték dráma...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Pápai ima, háborús helyzet fórumtémában:
2. Viharos változások zajlanak már most, de a nagy...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Pápai ima, háborús helyzet fórumtémában:
Fenébe a tankokkal, jöjjenek inkább az MI-vezérelt drónok - ...
Huszákné Vigh Gabriella írta 2 napja a(z) Gyerekekkel Rómában fórumtémában:
Krisztina Prazsák-Hajnal tapasztalata 2024.10.30. Úgy ...
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: A Vatikáni múzeumok Hölgyek termének mennyezete 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: A római egyházmegye gyűlése a Lateráni Szent János bazilikában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 4 napja új blogbejegyzést írt: Római Hallgatói Rezidenciaprogramot indít a MOME és a Collegium Hungaricum Róma 2024
Huszákné Vigh Gabriella 5 napja új blogbejegyzést írt: Újra úgy ragyog a Szent Péter bazilika baldachinja, mint Bernini idejében 2024
Huszákné Vigh Gabriella 6 napja új blogbejegyzést írt: Rómában a Palazzo Wedekind ion oszlopai a a Veio-i régészeti ásatásokból származnak 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 hete új blogbejegyzést írt: Molnár Antal történész professzor előadása a Pápai Gergely Egyetemen 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Eredeti színeivel is megnézhető Rómában az Ara Pacis 2016
Augustus halálának napján kiszínezi Róma az Ara Pacist 2014
Mégsem bontják le az Ara Pacis múzeumot
Silvia Cini kiállítása Róma botanikus kertjében 2024