Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Róma Közösségi Oldal nyitólapján!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Huszákné Vigh Gabriella
Róma Közösségi Oldala vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
6 éve | Huszákné Vigh Gabriella | 0 hozzászólás
2017.12.27.
P. Vértesaljai László ünnepi elmélkedése megjelent a Vatikáni Rádió híroldalán.
Szent Ignác első szentmiséje a Santa Maria Maggiore betlehemi jászla fölött.
1537. június 24-én Velencében pappá szentelték, majd társaival együtt
várta a Szentföldre hajózás lehetőségét. Minthogy az akkori kiterjedt
háborús viszonyok ezt nem engedték meg, Ignác társaival együtt – a
kitűzött egy éves várakozási idő letelte után – Rómában telepedett meg
és felajánlották szolgálatukat a pápának. Ignác önéletrajzában így
beszél erről: „Miután pappá szentelték, a Zarándok elhatározta, hogy egy
évig nem mond misét, hanem készül és kéri a Miasszonyunkat, hogy
helyezze őt Fia mellé”. Valójában Ignác másfél évig várt az Örök
Városban első miséje bemutatásával, mígnem 1538 Karácsony napján a Santa
Maria Maggiore bazilika betlehemi Jászol oltára fölött mutatta be a
legszentebb áldozatot. Ha már egyszer nem mehetett el Betlehembe, akkor
„Róma kis Betlehemében”, az Istenfiát egykoron ringató bölcsőnél mondta
el a kenyér felett Jézus utolsóvacsorai szavait.
A jelek a körülményekben rejtőznek
Szent Ignác lelkiségében ez a szentföldi betlehemi és római betlehemi
jászlas vonatkozás döntően fontos volt, mert megtérése után Manresa
barlangjában tapasztalta meg, először a szívével, aztán az
érzékszerveivel, látással, hallással, szaglással, tapintással és tán
emlékezetből egy kicsit ízleléssel is, hogy mennyire fontos az embert
körülvevő kicsi világ, mert az élet és az Isten megmutatkozása, ott
történik meg. A hely, a körülmény, egy esemény, egy találkozás
létrejöttének helyzete, mindez lényegi segítség ahhoz, hogy belülről
tudja fölvenni az eléje táruló világot és benne Isten jeleit.
Ha nem személyesen akkor levélre föl…
Vagy húsz évvel később, immár Rómában, a jóváhagyott Jézus Társasága
élén arra kéri egyik társát, hogy az Úr Jézus életének eseményeit jó
lenne úgy ábrázolni, hogy a lélek elteljen vele és sok vigasztalást
meríthessen belőle. A társát Jerónimo Nadal-nak hívják. Különleges a
kettejük kapcsolata. Nadal 1507 augusztusában született Palma de
Mallorca szigetén egy jómódú családban, ezért is tanulhatott Alcalában
aztán Párizsban, ahol találkozott Ignáccal és társaival. Ám hiába is
hívta őt a Loyolai, Nadal nem adta be a derekát és távol maradt a kis
társaságtól.
Tudjuk, hogy Ignác aztán tudott türelemmel várakozni, mint Xavéri Ferenc
esetében is, aki először szintén visszautasította Ignácot. Nadalnál ez
tovább tartott, aki el is költözött Párizsból és Avignonban fejezte be
tanulmányait, ott doktorált le és 1538-ban pappá szentelték. A köztük
lévő tizenhat év korkülönbség ellenére Nadal előbb mondja el újmiséjét,
mint Ignác Rómában, de aztán az a kis Társaság, amit Párizsban
elutasított, 1540-ben III. Pál pápa jóváhagyásával Jézus Társaságává
fejlődik és munkába fog… Az indiai misszióra rendelt Xavéri Ferenc
Ignácnak küldött levelei sajátos módon bejárják egész Európát, a mai
internet nélkül is gyorsan eljutnak Palma de Mallorca szigetére és
Nadalban fölébred a vágy, hogy a Társaságba lépjen. Pusztán azért, mert
olvassa egy misszionárius beszámolóját, hogy az Úr miként vezeti őt
távoli tájakon…! Rómába utazik ismerkedés végett, elvégzi az ignáci
lelkigyakorlatokat, majd belép a Táraságba és nemcsak egyik
legközvetlenebb munkatársa lesz Ignácnak, hanem személyes barátja is.
Evangéliumi elképzeléseinek képesítése flamand mestereken keresztül
Az 1556-ban elhunyt Szent Ignác élete vége felé kérhette meg Nadalt az
említett illusztrációk elkészítésére. Eleget is tesz a kérésnek, megírja
az „Adnotationes et meditationes in Evangelia” művét, mely egyfajta
evangélium magyarázat, de mégis más a műfaját tekintve: szemlélődés. A
lélek tápláléka a kép szemlélésén keresztül. Evangéliumi elképzelései
képesítéséhez flamand mestereket keres, akik pontosan követik a
megrendelő előírásait. Képeskönyv készül a lelkigyakorlatokhoz és a
vasárnapi evangéliumok részére. Nadalt Ignác módszertana vezeti: „Mert
nem a sok tudással lakik jól a lélek, hanem ha a dolgokat belülről
ízleli és kóstolja”. Ezek az ignáci-nadali ihletésű, flamand mesterek
készítette metszetek ezt az ízlelést és kóstolást szolgálják.
Mindkettőhöz idő kell, mint a harmincnapos lelkigyakorlatokhoz. Mint
ahogy Máriának is kilenc hónap kellett, hogy világra hozza az Idők Urát.
Nadal tehát eleget tesz Mestere kérésének, de művét már nem láthatja
meg. 1580-as halála után 13 évvel később, 1593-ban lát napvilágot a
képes mű.
Ahogy Ignác elképzelte Urunk Jézus megszületését
A szentignáci lelkigyakorlatos könyv a bevezető általános gyakorlatok
után a második héten bibliai események végigelmélkedését ajánlja Jézus
Krisztus Országáról (királyságáról), melyek meghatározott sorrendben
követik egymást, hogy a lelkigyakorlatozót egy mély, a szíve közepéből
fakadó nagy döntésre (electio) vigye, melyben életét végérvényesen Jézus
életébe helyezi. A názáreti Megtestesülés képe után második
szemlélődésként Urunk Születését ajánlja. A szavakkal mindig takarékosan
bánó, fegyelmezett Ignác ezt a képet részletesen leírja.
A bevezető ima után azt kéri, hogy szemléljük „a történetet, hogyan
indul el Názáretből Boldogasszonyunk, áldott állapotának kilencedik
hónapjában, szamárháton ülve – ahogy ezt jámboran hihetjük – és József s
egy szolgáló, egy ökröt vezetve, hogy Betlehembe menjenek, az adó
megfizetésére, amelyet a császár arra az egész vidékre kirótt”. Második
előgyakorlatként a színhely kialakítását ajánlja a szemlélődés
segítségével: „Itt képzeletben lássam az utat Názárettől Betlehemig,
méregetve annak hosszúságát, szélességét, és hogy vajon sík vidéken
keresztül vezet-e, vagy völgyeken, lejtőkön. Hasonlóképpen vegyem
szemügyre a születés helyét vagy barlangját, tágas-e vagy szűk,
alacsony-e vagy magas, és hogyan volt előkészítve”. A szemlélődéshez
szempontokat is ad: „Lássam a személyeket: Boldogasszonyunkat, Józsefet,
a szolgálót és a már megszületett Kisded Jézust. Szegény, méltatlan kis
szolga alakját öltve tekintsek magamra és szemléljem őket, a tőlem
telhető legnagyobb tisztelettel és hódolattal szolgáljak nekik
szükségükben, mintha valóságosan jelen volnék. Majd mélyedjek el
magamban, hogy valamelyes lelki hasznot merítsek belőle. Aztán a
továbbiakban figyeljem meg, vegyem észre és elmélkedjem át, amit
beszélnek”. Ezek után „nézzem és fontoljam meg, amit cselekszenek;
hogyan mennek az úton és fáradoznak, hogy az Úr a legnagyobb
szegénységben szülessék meg, majd annyi fáradalom, éhség, szomjúság,
hőség és hideg, igazságtalanság és gyalázat után a kereszten haljon meg;
és mindezt érettem. Majd gondolkozzam el mindezen, merítsek valamelyes
lelki hasznot belőle. A szemlélődést az Úrral folytatott
imabeszélgetéssel fejezzem be és egy Miatyánk imával”.
Tanító magyarázatokkal ellátva
Mindezek után lássuk magát a képet, ahogy a flamand mester, Hieronymus
Wierix rézbe metszette. Mindenekelőtt feltűnik, hogy a kép fölötti
feliraton latinul, tehát a kor közös nyelvén olvasható: „In nocte
Natalis Domini – Nativitas Christi” – Az Úr születése éjjelén – Krisztus
születése. A kép alatt pedig nagybetűkkel megjelölve ábécé sorrendben a
születés egyes eseményeinek rövid leírása tizenkét pontban, A-tól M-ig.
A világ Világossága az éjjel sötétjében ragyog föl
A Nativitas képe az éjjel sötétjében ragyogtatja föl a világ
Világosságát, utalva arra, hogy prófétai jövendölések nyomán Isten a
sötétség szívében ölt testet és tárja fel magát az emberiségnek. A
születés jelenete a kép előterében egy barlangban látható, amit fából
készült kunyhó keretez. A földön jászolkosárkában, a barlangbejárat
közepén, az éppen csak megszületett, mezítelen Istengyermek. Két kezével
az Anyja felé nyúl, mintegy kérleli őt. Szűz Mária csodálattal és
imádattal néz a Fiára, de a glóriás megilletődöttségén túl nagyon is
tudja, hogy mit kell tenni az újszülött gyermekkel: óvni és vigyázni,
mert a Teremtő Isten az ő gondjaira bízta, tehát Mária éppen egy
gyolccsal takarja be a Fiát az odakintről beszüremkedő hideg ellen.
E rövid kis karácsonyi tisztelgés után most azonban kövessük a Születés
képének tanító magyarázatát. A nagy A betű mellett olvasom: Bethlehem,
civitas David. A képen az istállóbarlang mögött egy takaros középkori
várost látunk, Dávid fallal körülvett városát, és az A betű tán épp a
városházát jelöli, mert előtte a B-vel jelölt főtér, latinosan fórum
látható: Forum, ubi solvitur tributum. Ez a tributum, melyről Ignác
említést tett, „az adó megfizetése, amelyet a császár arra az egész
vidékre kirótt”. Az evangélium említette összeírás nem ingyenes
adatbeszolgáltatás, hanem pénzben kimért kötelesség is. Látjuk tehát a
helyet és benne az eseményt, mert a rézmetsző flamand mester aprólékos
gonddal megrajzolja a téren az adóbeszedő asztalát, amint előtte két
személy éppen eleget tesz kötelességének. Spelunca ubi natus est
Christus, jelöli a rajz C-vel a központi helyet, „a barlangot, ahol
Krisztus megszületett”. A következő magyarázat (D) Jézus nevét adja,
végig nagybetűkkel: JESUS, recens natus, ante praesepe, humiliter in
foeno jacens, quaem pannis Virgo Mater involvit, vagyis az éppen csak
megszületett Jézus, a jászol előtt alázatosan szalmán fekszik, akit a
Szűzanya pólyába csavar. A Jézus név nagybetűi a rendi névadónak is
szólnak: Societas Jesu!
Angyalok mozgalmas segítsége a magatehetetlen Mindenható mellett
Szemlélő szemünket most a kép a földön fekvő gyermekről fölfelé
irányítja, hogy megtudjuk, ki is ez az újszülött. E betűs jelzéssel
olvassuk: Angeli adorant Puerum natum, Angyalok imádják a megszületett
Gyermeket, közülük kettő szalagírást tart és hirdeti: Gloria in exelsis
Deo! Nemcsak ember született Betlehemben, hanem az Angyalok Királya, a
Mennyek Ura, aki most szolgai alakban megjelent a földön. A barlang
sötétjében F betű mutatja „Ad praesepe bos et asinus humiliter commoti”,
hogy a jászolnál alázatos megindultsággal ott áll az ökör és szamár, a
Választott Nép és a Nemzetek jelképei, együtt mind Isten vendégei, akik
az izajási jövendölés értelmében megismerik az Urukat. A barlang
bejárata tetején a G betű szövege „Lux Christo nato fugat tenebra
noctis” azt jelzi, hogy a megszületett Krisztus, mint fényesség elűzi az
éjszaka sötétségét. A H jel a város melletti mezőre vezet, ahol az írás
szerint Turris Heder, idest gregis, vagyis a pásztorok tornya mellett
pihen a nyáj és a karám mellett Pastores ad turrim cum gregibus, meséli
az I betű szövege és valóban, a torony tövében heverésző pásztorok
mellett nyugszanak a bárányok. A karácsonyi kép jobb oldalán középütt, a
torony fölött fényes angyal jelenik meg: Angelus apparet Pastoribus et
cum eo Militia coelestis exercitus. A pásztoroknak megmutatkozó angyal
mennyei sereg kíséretében tűnik fel, amint az angyalok örömükben táncot
lejtve szinte lezuhannak az égből a pásztorok felé. Csupa mozgás és
elevenség minden, ami kiegészíti a Születés barlangjának áhítatos
imádsággal teli légkörét.
Szent Brigitta látomása a Születésről
A flamand mester metszetének „formai előképét” a Vatikáni Múzeum
Képtárában találjuk: Niccolò di Tommaso 1373-75 tájt festette meg
Rómában azt az újszerű képet, melynek részleteit vélhetőleg az 1373-ban
elhunyt nagy svéd misztikustól, Szent Brigittától (1303-1373) vette,
akinek lelki látomásai a 14. század vége felé kitágították a Születés
spirituális és képzőművészeti horizontját. A svéd misztikus lélek
1372-ben elzarándokolt a Szentföldre, mint előtte Szent Ferenc és mint
utána Szent Ignác, ám neki egy álomszerű látomásban föltárult a Születés
titka. Szent Brigitta látomása nyomán főként a németalföldi festészet,
és nekünk éppen flamand mestereink vannak, használta előszeretettel
azokat a részleteket, melyek a Biblia tágabb összefüggésében szemlélve,
harmonikusan belesimulnak a Kinyilatkoztatás bibliai világába. Brigitta
lelki naplójának részletébe bepillantva ezt olvassuk: „Amint elérkezett a
szülés ideje, Mária leoldotta a saruját, levette fehér köntösét és a
fátylát, kibontotta a haját, aminek aranyos fürtjei a vállára omlottak.
Előkészítette és maga mellé helyezte a gyolcsokat. Amikor mindezzel
készen lett, letérdelt és imádkozni kezdett. Miközben karját égre emelve
imádkozott, a Gyermek hirtelen megszületett és oly erős fényesség áradt
belőle, hogy teljesen elhomályosította a József kezében tartott gyertya
világát”. A flamand Hieronymus Wierix rézmetsző ezt a szentbrigittai
látomást tette meg képe középső üzenetének és ezzel csak korának a
lelkiségét követte.
A Születés örömhíre az Alvilág alkóinak
A Nativitas képének jobb alsó sarka meglepetést rejteget, ahogy a
magyarázat (L) mondja: Angelus, qui pie creditur missus in Limbum ad
Patres nuncius, vagyis angyal küldetik az Alvilágba, hogy megvigye az
ősatyáknak a Karácsony örömhírét. A mester a rajzon fölszakítja a föld
kérgét és az alászálló angyal keze mozdulatával utal a Szabadítóra, az
alant a halál fogságában várakozókra. A kép jobb felső részén pedig az
angyalos felhők között a szemlélő kitekint a távoli tájakra, mert ahogy a
szöveget (M) olvassuk: Stella et angelus ad Magos missi eos primum ad
iter impellunt, vagyis csillag és angyal jelzi a hegyháton tanácstalanul
álló három alaknak, ők a Háromkirályok, hogy induljanak arra, amerre a
csillag indul.
A szemlélődés imádássá válik
Figyelemreméltó, hogy a Megváltó körül mindenki térdel: Mária, József és
az angyalok. Közülük négyen a barlangistállón kívül állnak, de egy
ötödik belép a kép közelébe és Jézus mögé térdel. Tekintetét Máriára
emeli, ő valójában az angyali szemlélő, a lelkigyakorlatozó, aki most
éppen Máriát szemléli, hogy mi tölti el az ő szívét és lelkét. Úgy
szeretné érteni Jézust, ahogy az Anya érzi és érti a Gyermekét. A 16.
század vége felé járunk. A katolikus egyházban újfajta spiritualitás
kezd bontakozni, az adoráció, a mély imádás. Rómában ekkor dolgozik
Caravaggio a Zarándok Madonnán. Messziről jött zarándokok jönnek a
Fiához, az Anya ezért kihozza őt a názáreti ház elé és a peregrinusok,
bár jómódúak, mezítláb érkeznek és odatérdelnek Jézus elé. Jézus titkát
ésszel nem lehet felfogni, mert ő a pendelyre-szoruló és angyalok-imádta
Misztérium. De be lehet fogadni a szívbe. Térdenállva.
---------------------------------------------------------------------
https://www.wga.hu/html_m/n/niccolo/tommaso/bridget.html
http://hu.radiovaticana.va/news/2017/12/26/%E2%80%9Ekar%C3%A1csony_szentign%C3%A1ci_tekintettel%E2%80%9D_%E2%80%93_p_v%C3%A9rtesaljai_l%C3%A1szl%C3%B3_%C3%BCnnepi_elm%C3%A9lked%C3%A9se_/1356410
--------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------
|
|
Huszákné Vigh Gabriella írta 5 órája a(z) gyűjtő fórumtémában:
https://www.google. ...
Huszákné Vigh Gabriella 7 órája új blogbejegyzést írt: Magyar és nemzetközi egyházi iskolák és öregdiákok találkoztak Rómában 2024
Huszákné Vigh Gabriella 15 órája új blogbejegyzést írt: Ötven éve halt meg Vittorio De Sica olasz színész, neorealista filmrendező 2024
Huszákné Vigh Gabriella 16 órája új blogbejegyzést írt: A római start után a levegőben kigyulladt a hajtóműve egy 249 utast szállító Boeingnek 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Petényi Katalin, Kabay Barna: Fénytörés c. dokumentumfilmjének római bemutatója 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: A római Diocletianus fürdőben Tony Cragg angol művész kanyargós szobrai 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Nem turistabarát restaurálások Rómában a jövő évi Szentévre 2024
Huszákné Vigh Gabriella 1 napja új blogbejegyzést írt: Emlékkötet jelent meg Fraknói Vilmos halálának centenáriumi évében és interjú Sági György történésszel 2024
Huszákné Vigh Gabriella 2 napja új blogbejegyzést írt: Rómában minden út az Umbilicus Urbistól indult ki a Forum Romanumon 2024
Huszákné Vigh Gabriella 3 napja új blogbejegyzést írt: Trevi kút víz nélkül, ideiglenesen beleépített sétahíddal 2024
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
P. Vértesaljai László: Elkerekedett szemmel
P. Vértesaljai László: Még egy szó a száz éves egykori rádióigazgatónkról
P. Vértesaljai László: Képzeletbeli utazás a Bergoglio papával
P. Vértesaljai László: Pierluigi Palestrina 2019